Odkazy na zajímavé informace k textu:
www.myheritage.cz/genealogie
www.unhcr.cz/teaching/dejepis_9_obsah.htm
coop.cz/magazinek/01-2005/pdf/magazinek_01-2005_03.pdf
Úvod
Inspiromat 2009 přináší další z témat Kořeny a rodokmeny. Vede nás to k zamyšlení na tím, jak velkou úlohu hrají vazby mezi generacemi, které přesahují horizont původních rodin, ve výchově dítěte a v uspokojování jeho potřeb, k výchově ke štěstí.
Každá rodina udržuje vazby mezi svými členy a udržuje svou tradici. Rodina si tradici připomíná uchováváním památných předmětů, předáváním dovedností a předáváním významných příběhů především vyprávěním. Respekt k rodinným tradicím se projevuje výstavkou fotografií nebo předmětů se symbolickým významem, některé rodiny dokonce vystavují celý svůj rodokmen. Rodina si ze svých tradic vybírá. Zvýraznění rodinné tradice bývá většinou znakem pozitivním, zvyšuje stabilitu rodiny a odolnost vůči vnějším i vnitřním stresům. Častokrát některý z předků představuje jakési rodinné ideální já a zastřešuje rodinný mýtus - má vliv povzbuzující. Postava předka typu rodinného „strašidla" má zas vliv poučující.
Rodinné příběhy se obvykle vyprávějí při rodinných výročích nebo svátcích. Někdy k jejich vyprávění zavdá popud oblíbený rodinný rituál „po kom to dítě je". Tyto příběhy nejen pobaví, ale objevují se v nich i témata, jež se jako červená nit táhnou životem několika generací. Tyto rodinné legendy, jak se těmto příběhům říká, jsou předávány z generace na generaci a obvykle je to směsice reálných a fantazijních prvků. Legendy upevňují v rodině stávající stav a současná potřeba rodině určuje způsob, jakým je legenda použita. Z legendy vyplývá morální poučení, pomáhá řešit kritické situace a naznačuje, jakým způsobem je žádoucí tyto situace řešit. Legenda poskytuje užitečné návody ke zvládání náročných situací.
Cíl
Cílem této aktivity je uvědomění si důležitosti svých rodinných kořenů a výjimečnosti a jedinečnosti každé rodiny a jejích tradic, důležitosti jejich přispívání pro dobře prožitý život a nacházení lidského štěstí každého dítěte.
Cíl 2
Cílem této aktivity je seznámit žáky s rodokmeny a historií vlastní rodiny, s okolím a městem, ve kterém žijí atd. Žáci se vnoří se do situace hledačů tajemných artefaktů a pokusí se zahrát si na detektivy ve vlastní rodině (v okolí, městě). Žáci mají za úkol vytvořit vlastní rodokmen, či se pokusit nalézt kořeny života jejich rodiny nebo významných osobností v jejich městě (v okolí, ulici), popřípadě vypátrat nejstarší/nejmladší rodinu v okolí, která společně s nimi utváří jejich město dnes. Starší žáci gymnázií mají za úkol seznámit se s matrikou a archivnictvím tak, jak funguje v ČR.
Postup
Žáci se seznámí s rodokmenem a s informacemi, které obsahuje. Vyhledají si svůj rodokmen, své předky.
1) Můj rodokmen
Žáci si připraví za domácí úkol svůj rodokmen. Spolu s rodiči a za pomoci straších příbuzných odhalí své rodinné historky, najdou předka, který má pozici vzoru - ideálního já, a předka, který je „strašidlem". Měli by vysledovat historii své rodiny i z hlediska důležitého místa, v němž rodina působí nebo působila. K předkům je třeba doplnit jméno, místo pobytu, popř. fotku, jejich stručnou charakteristiku, rodinnou historku, legendu vážící se k této osobě. Žáci by měli svůj rodokmen se zajímavou rodinnou legendou převyprávět ve třídě.
2) Skupinová práce
Potom žáky rozdělíme do skupin. Každá skupina-rodina si vytvoří svůj vlastní rodokmen dle fantazie a nasbíraných zkušeností s rodokmenem své rodiny. Každá ze skupin dostane mapu ČR nebo mapu Evropy a určené místo hlavního pobytu rodiny - nejlépe město či místo něčím významné, regionálně zajímavé. Skupina si vymyslí charakteristický rys rodiny, a to vnější znak a vnitřní znak (z toho jedna výrazně negativní vlastnost). Skupiny vytvoří svoji legendu o předkovi, který byl nějak úspěšný, a zahrne do historky i vnitřní a vnější znak. Dalším atributem je jeden uchovávaný předmět dle vlastní volby (popř. vlastní výtvor).
3) Skupina si dle rozhovoru rozdělí role a připraví si dramatickou scénku na téma „Po kom to dítě je" či „Naše rodinná strašidelná historka".
Postup 2
Žáci jsou výkladem učitele, nebo samostatnou prací seznámeni se základními informacemi, které rodokmen obsahuje (www.myheritage.cz/genealogie), s cílem vypracovat osobní rodokmen (www.arttex.cz/rodokmen).
Žáci pomocí vytvořeného rodokmenu odpovídají na otázky:
Pro inspiraci je možné nahlédnout do rodokmenu královské rodiny (volně dostupný pod licencí GNU Free Documentation Licence).
Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.
Článek nebyl prozatím komentován.
Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.
Článek není zařazen do žádného seriálu.