Cílem projektu je v průběhu školního roku seznámit děti se všemi kontinenty a jejich životem, zároveň rozvíjet všechny základní dovednosti a schopnosti přiměřené jejich věku (rozvoj motoriky, jemné motoriky, smyslového vnímání, matematického a logického myšlení apod.).
Neméně důležitou součástí projektu je i tzv. Globální rozvojové vzdělávání (GRV), které v sobě zahrnuje mnoho dalších oblastí vzdělávání. Využívanými metodami i tématy má blízko k interkulturnímu vzdělávání, environmentální výchově, výchově k lidským právům, výchově k občanství apod.
Po svém zrodu bylo GRV doménou vysokých a středních škol. Postupně se do něj začaly zapojovat i školy základní. Dnes se z úst mnoha odborníků ozývají názory, že s GRV by se mělo začínat již na úrovni MŠ. V souladu s věkem i mentální vyspělostí dětí by tato výchova měla být založena na bázi her a pohádek a na seznámení se s odlišnými kulturami a životními podmínkami. Právě na snaze seznámit děti se životem v různých částech planety je založen i tento celoroční projekt.
Jednou z možností, jak se společně s dětmi zapojit do rozvojové spolupráce, je i Projekt Českého výboru pro UNICEF Panenka („Adoptuj panenku a zachráníš dítě"). Je zaměřen na podporu očkovacích programů UNICEF. Každá panenka představuje skutečné dítě, které bude v rámci očkovací kampaně UNICEF v rozvojových zemích proočkováno proti šesti hlavním smrtelným dětským chorobám. UNICEFu se podaří těmito očkovacími programy každý rok zachránit téměř 3 miliony dětí do 5 let věku.
Do projektu se můžete zapojit dvěma způsoby. Prvním je zakoupení panenky v ceně 600,-. Tolik činí náklady na očkování jednoho dítěte. Druhou možností je panenku vyrobit, a to podle stanoveného střihu. Musí být vybavena vlastním „rodným listem", do něhož se uvádějí údaje o výrobci i o panence. Více informací najdete na: www.unicef.cz
Na úvod je vhodné děti seznámit s globusem - popis, vysvětlení, pojmenování jednotlivých světadílů.
Pomůcky: velká plastová obruč (popř. lano, prádelní šňůra), plastové či dřevěné makety zvířat (popř. obrázky), předměty denní potřeby, přírodniny (kameny, žaludy, kaštany, škeble, šišky, listí, seno, sušené květy, byliny...), obrázky lidí různých národností
Postup: Děti sedí okolo obruče, na pokyn učitelky nosí vše, co se vyskytuje na Zemi. Jednotlivé věci pojmenovávají, popisují a ukládají do obruče. Učitelka doplní, na co děti zapomněly. Následuje rozhovor.
Pomůcky: výkres s předkresleným obrysem planety, vodové barvy, štětec, kelímek s vodou, nůžky, lepidlo, časopisy
Postup: Celou plochu kruhu pokryjeme vodou, pak štětcem postupně zapouštíme jednotlivé barvy (zelená - louky, lesy, modrá - řeky, moře, hnědá - pohoří apod.). Z různých časopisů, katalogů apod. necháme děti vystřihovat vhodné obrázky. Po zaschnutí barev děti přiřazují rostliny, lidi, zvířata k daným světadílům a postupně je nalepují. Může následovat komunitní kruh (téma - dovolená, cestování...) nebo řešení otázek typu Co by se stalo, kdyby? (se papoušek dostal na Antarktidu, lední medvěd do Afriky, Eskymákpřijel k nám na návštěvu...).
Časopisy Pastelka, Mateřídouška, Sluníčko, KAFOMET PV
EXIM Tours, Malujeme a luštíme, EXIM Tours 2008
NOVÁK, P., Budeme si zpívat, Agentura AGM
Omalovánky
Tematické soubory Rok předškoláka, NOMI 2001
Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.
Článek nebyl prozatím komentován.
Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.
Článek není zařazen do žádného seriálu.
Článek je zařazen v těchto kolekcích: