Odborné články Základní vzdělávání Chytání vzpomínek – virtuální pátrání po současném umění s umělkyní Pavlou Scerankovou
Odborný článek

Chytání vzpomínek – virtuální pátrání po současném umění s umělkyní Pavlou Scerankovou

11. 11. 2008
Základní vzdělávání
Autor
Lucie Štůlová Vobořilová

Anotace

Příspěvek představuje zajímavý e-learnigový kurz připravený Národní galerií v Praze, kterým lze obohatit výuku výtvarné výchovy.

Národní galerie v Praze připravila pro žáky 2. stupně ZŠ a SŠ novinku: e-learningový kurz o současném umění. Kurz se jmenuje Chytání vzpomínek a je zaměřen na dílo umělkyně Pavly Scerankové, finalistky prestižní soutěže Ceny Jindřicha Chalupeckého v roce 2007 (www.scerankova.wz.cz). V kurzu se žáci netradiční formou seznámí s video-artem, jako významnou podobou současného umění, a sami si vytvoří video-art, který mohou prezentovat v on-line galerii.

Obr.
1. Obr.
Obr.
2. Obr.
Co nabízí e-learningová forma

E-learnigová forma může být pro žáky zajímavá z několika důvodů. Přitažlivá je novost, mnozí z žáků se setkávají s e-learningem poprvé. Významným rozměrem je fakt, že kurz může každý žák procházet svým individuálním tempem. Žáci se seznámí s e-learningem jako formou, která jim zejména v budoucnu může přinést mnoho příležitostí pro celoživotní vzdělávání a osobní rozvoj. Výhodou může být i to, že e-learningový kurz prezentuje díla současného umění, která jsou jinak veřejnosti nedostupná. Jde vlastně o rozšíření možnosti nahlédnout do sbírek Národní galerie, a to třeba i na velkou vzdálenost. Není nutné za uměním cestovat do galerie, umění video-artu za vámi přijde do školy.

Obsah kurzu Chytání vzpomínek

E-learningový kurz je zaměřen především na vztah současného umění, digitálních médií a paměti. Kurz je vytvořen s cílem skloubit zábavu a vzdělávání, má být inspirací pro žáky a přinést nové formy práce a obohacující zážitky a poznatky. V kurzu se žáci seznámí s video-arty umělkyně Pavly Scerankové, založenými na zkoumání jejích vzpomínek. Kurz zahrnuje také videozáznamy rozhovorů s umělkyní, virtuální zápisník, do kterého si zapisují žáci odpovědi na otázky, hry a kvízy, které mají přispět k atraktivnosti celého kurzu. Průvodci žáků jsou dvě animované postavy - Adam a Lenka.

Kurz je dělen do 9 tematicky pojatých oken - kapitol, které jsou dále členěny na podokna - podkapitoly a zaměřují se vždy na průzkum určitého fenoménu současného umění či paměti. Jde o tato okna - kapitoly:

  • Úvod - zde se žáci seznámí s průvodci kurzem, animovanými postavami Lenky a Adama. Představí se jim umělkyně, shlédnou první video-art Hrneček a odpovídají na otázky, které zahájí přemýšlení o aspektech, které ovlivňují obsah našich vzpomínek. Umělkyně koncept svého díla vysvětluje.
  • Vzpomínky - žáci odpovídají na otázky po smyslu současného umění, poté svoje postoje objasňuje umělkyně Pavla Sceranková. Žáci mají možnost zahrát si hru testující jejich krátkodobou paměť.
  • Umění nových médií - žáci se seznamují s pojmem nová média a konfrontují vyjadřovací možnosti různých médií (digitálních).
  • „Proplouvání" internetem - žáci objevují internet jako zdroj inspirace a zásobárnu nejrůznějších vizuálních materiálů, které mohou využít při tvůrčí práci. Seznamují se s video-artem Ihrisko, který vznikl právě s využitím internetu.
  • Cesta k současnému umění - žáci konfrontují své názory o smyslu umění s názory umělkyně Pavly Scerankové a seznamují se s dalším video-artem umělkyně. Mohou konfrontovat svoji interpretaci díla se záměrem umělkyně, který je rovněž představen.
  • Tvůrčí aktivita - žáci vytvářejí vlastní video-art, který je založen na využití internetu. Video-arty se váží ke vzpomínkám na první samostatnou cestu žáka/žákyně (námět práce je inspirován představenými pracemi Pavly Scerankové).
  • Poznámky - v tomto okně mohou žáci vytisknout své poznámky, které si zapsali do virtuálního zápisníku.
  • Hodnocení - prostor pro zhodnocení kurzu - žáci odpovídají na tři otevřené otázky (Jak a zda byl kurz pro žáky zajímavý, co si uvědomili nového o počítačích a jejich možnostech a co si uvědomili nového o výtvarném umění).
  • Závěr.

Klíčové pojmy, s nimiž žáci pracují: současné umění, umění nových médií, video-art a vzpomínky (paměť).

Obr.
3. Obr.
Obr.
4. Obr.
Technická a organizační data

Délka studia kurzu je individuální, záleží na míře zaujetí každého z žáků a na dalších faktorech. Předpokládaná doba je však 90 minut, a to včetně realizace výtvarné aktivity. Další vyučovací hodinu je pak možné využít pro reflexi výstupů - video-artů vytvořených žáky, které vyučující nahrál do webové galerie www.galerie-chytanivzpominek.net.

Po absolvování kurzu lze v hodinách výtvarné výchovy využít dalších aktivit, které rozvíjejí témata v kurzu otevřená. Náměty na tyto aktivity jsou součástí manuálu pro pedagogy, který je distribuován spolu s kurzem.

Obr.
5. Obr.
Obr.
6. Obr.
Kde kurz získat či absolvovat

Kurz lze stáhnout po získání hesla z webových stránek. Více informací naleznete na www.artcrossing.cz. Lze také požádat o zaslání kurzu na CD na adrese artcrossing@ngprague.cz nebo na tel. čísle 224 301 003 (Lektorské oddělení Sbírky moderního a současného umění Národní galerie v Praze).

Pro práci s kurzem je nutné nejprve kurz nainstalovat na všechny pracovní stanice. Je vhodné spolupracovat s IT správcem počítačové učebny školy a prostudovat podrobnosti z obdrženého manuálu.

Tip

Pokud nemáte v hodinách výtvarné výchovy možnost pracovat v počítačové učebně, můžete zkusit spolupracovat s kolegou vyučujícím informační a komunikační technologie. Studium kurzu přispívá k naplnění vzdělávacích cílů i tohoto předmětu (tvůrčí práce s ICT, seznámení s e-learningem).

V případě, že taková spolupráce není možná, můžete se vypravit do Veletržního paláce v Praze a kurz absolvovat v multimediálním ateliéru (připraveno je 15 počítačových stanic a lektor, který vám kurz krátce představí a pomůže případně s jeho realizací - rezervace je však předem nutná).

Vznik kurzu

Chytání vzpomínek vzniklo jako součást multimediálního projektu pro žáky a učitele ArtCrossing. Tento projekt byl realizován od září 2006 do srpna 2008 a byl podpořen Evropským sociálním fondem, státním rozpočtem České republiky a rozpočtem hlavního města Prahy.

Autorkou kurzu je pedagožka Anna Babanová, graficky ho zpracovala umělkyně Sylva Francová.

V rámci projektu ArtCrossing byly vyvinuty i multimediální programy probíhající v Národní galerii, akreditovaný seminář pro učitele „Tvůrčí využití ICT ve výuce výtvarné a hudební výchovy" a vydána publikace ICT a současné umění ve výuce - inspirace pro pedagogy výtvarné, hudební a mediální výchovy. Více se o projektu můžete dozvědět na stránkách www.artcrossing.cz.


Literatura a použité zdroje

[1] – et al. ICT a současné umění ve výuce - inspirace pro pedagogy výtvarné, hudební a mediální výchovy. Národní galerie v Praze, 2008. ISBN 978-80-7035-378-3.

Licence

Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.

Autor
Lucie Štůlová Vobořilová

Hodnocení uživatelů

Článek nebyl prozatím komentován.

Váš komentář

Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.

Článek není zařazen do žádného seriálu.

RVP do 2024

Článek pro obor:

Výtvarná výchova 2. stupeň