Odborný článek

Naše obec – HISTORIE

6. 11. 2008
Základní vzdělávání
Autor
Jana Šístková

Anotace

Celoškolní projekt realizovaný ke 120. výroční otevření školy, který mapuje jednotlivé oblasti života městské části Plzně – Černic (historie, kultura, sport, zdravotnictví, doprava a ekologie, služby).

Tématu HISTORIE předcházel brainstorming v týmech na téma, co bychom měli o Černicích zkoumat, kde to zjistíme a jak to budeme prezentovat ostatním.

Námět č. 1 - týmová práce

Výstupy z týmové práce:

Co? -           Kdy byly Černice založeny?
Kdo byl 1. starosta?
Proč se jmenují Černice?
Patřily vždy k Plzni?
Kdo je kronikář? A existuje kronika?

Kde? -          U kronikáře
U starosty
Na internetu
V archivu, v kronikách? Ale kde je najít?

Jak prezentovat? - Historie = muzeum, Vytvoříme tedy muzeum starých věcí, fotek a článků z Černic. Místním rozhlasem požádáme občany, aby nám exponáty nosili k zapůjčení.

Námět č. 2 - návštěva u starosty
  • Následovala zpracování otázek na návštěvu u starosty Černic a příprava na telefonický rozhovor s ním - žádost o přijetí naší třídy.
  • Po přípravě „nasucho" následoval skutečný telefonát starostovi (telefonoval vybraný žák mobilem před celou třídou), se žádostí, zda nás přijme a po čem pátráme.
  • Zajímalo nás, kdo je kronikář, kde bydlí, a jak ho můžeme kontaktovat, co se změnilo za funkční období současného starosty, zda můžeme hlásit do místního rozhlasu.

Výstup - odnesli jsme si jméno a telefonní číslo místního kronikáře + několik dalších informací o Černicích.

Námět č. 3 - beseda s kronikářem
  • Předcházel opět předem připravený telefonát před celou třídou s pozváním pana kronikáře k nám do třídy a vysvětlení, proč ho zveme.
  • Sloh - zpráva o návštěvě kronikáře ve škole.
  • Sloh - výpisky z textu - Plzeňská předměstí - Bělohlávek, naše poznatky jsme rozšířili o další informace z odborné literatury.
Námět č. 4 - hlášení do místního rozhlasu
  • Rozhodli jsme se, že vybudujeme „muzeum" z věcí, které se týkají Černic a oslovíme místní občany, aby nám historické předměty, noviny, fotky... zapůjčili.
  • V hodině slohu jsme vytvořili text hlášení.
  • V hodinách čtení ho každý „nanečisto" přečetl do diktafonu a vybrali jsme pětici nejlepších hlasatelů, kteří hlášení přečetli na místním úřadu do rozhlasu.
  • Tomu opět předcházela telefonická domluva žáků se starostou.
Námět č. 5 - muzeum
  • Místní občané opravdu začali nosit staré předměty, které vybraná skupinka dětí pečlivě evidovala, polepovala čísly a spolu s podpisem majitele uchovávala na bezpečném místě.
  • Z kartonu jsme vytvořili dva podpěrné sloupy s volutami, na které jsme připevnili trojúhelníkovou desku s nápisem MUZEUM. Pod tento „transparent" jsme umístili stoly, na které jsme exponáty uložili.
Námět č. 6 - tvorba almanachu o našem projektu
  • Žáci přišli s nápadem vytvořit časopis o tom, jak jednotlivé třídy pracovaly a co zjistily při práci na našem projektu Naše obec - Naše Černice s tím, že ho budeme prodávat při prezentaci celého projektu rodičům.
  • Protože jsme nevěděli jak „do toho", pozvali jsme editorku z Plzeňského deníku, která nám objasnila nejen to, kdo pracuje v redakci a jaká je jeho náplň práce (editor, redaktor, korektor...), ale také nám prozradila, jaké jsou zásady pro tvorbu titulků apod.
  • Vyhlásili jsme soutěž o nejlepší a nejvýstižnější titulní stránku.
  • Požádali jsme jednotlivé třídy o stručný popis toho, co dělaly.
  • Výsledkem byl almanach s názvem POZNEJ S NÁMI NAŠE ČERNICE.
Námět č. 7 - prezentace našeho pátrání historií
  • Trvala asi 10 minut
  • V úvodu zazněla píseň ze 14. století AUDITES v latině - symbolizovala období, ze kterého pocházejí první zmínky o obci Černice.
  • Dále básnička o historii obce, kterou zveršoval jeden žák 5. ročníku s kolektivními úpravami.
  • Píseň o Černicích, kterou složila a zhudebnila žákyně 5. ročníku.
  • Historický kviz, který sestavili žáci a formou soutěže dvou družstev rodičů ho prezentovali dva moderátoři z řad žáků 5. ročníků.
  • Celou akci provázela hlavní moderátorka, která svým slovem propojovala a vysvětlovala, co jsme dělali a jak jsme při práci postupovali.

Literatura a použité zdroje

[1] – BĚLOHLÁVEK, M. Plzeňská předměstí. 1. vydání. Plzeň : NAVA, 1997. ISBN 80-7211-003-9.
[2] – Kronika Černic.
Autor
Jana Šístková

Hodnocení uživatelů

Článek nebyl prozatím komentován.

Váš komentář

Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.

Článek není zařazen do žádného seriálu.

RVP do 2024

Klíčové kompetence:

  • Základní vzdělávání
  • Kompetence k učení
  • vyhledává a třídí informace a na základě jejich pochopení, propojení a systematizace je efektivně využívá v procesu učení, tvůrčích činnostech a praktickém životě
  • Základní vzdělávání
  • Kompetence k řešení problémů
  • vnímá nejrůznější problémové situace ve škole i mimo ni, rozpozná a pochopí problém, přemýšlí o nesrovnalostech a jejich příčinách, promyslí a naplánuje způsob řešení problémů a využívá k tomu vlastního úsudku a zkušeností
  • Základní vzdělávání
  • Kompetence komunikativní
  • formuluje a vyjadřuje své myšlenky a názory v logickém sledu, vyjadřuje se výstižně, souvisle a kultivovaně v písemném i ústním projevu

Průřezová témata:

  • Základní vzdělávání
  • Osobnostní a sociální výchova
  • Kreativita
  • Základní vzdělávání
  • Výchova demokratického občana
  • Občanská společnost a škola
  • Základní vzdělávání
  • Mediální výchova
  • stavba mediálních sdělení

Organizace řízení učební činnosti:

Skupinová, Individuální

Organizace prostorová:

Školní třída, Exkurze, Vycházka do přírodního prostředí

Nutné pomůcky:

fotoaparát, počítač, diktafon