Tomuto příspěvku předchází text Využití variabilních provozů ve vyučovacích jednotkách tělesné výchovy na 1. stupni ZŠ – 1. díl, navazují na něj texty Využití variabilních provozů ve vyučovacích jednotkách tělesné výchovy na 1. stupni ZŠ – 3. díl a Využití variabilních provozů ve vyučovacích jednotkách tělesné výchovy na 1. stupni ZŠ – 4. díl.
V předchozím článku jsme pojednali o teorii k tvorbě a průběhu variabilního provozu. V tomto textu se zaměříme na praxi.
Variabilní provoz (VP) zaměřený na obratnost byl realizován ve třídě 3. ročníku jako druhý v pořadí z důvodu většího počtu pomůcek a náčiní oproti VP provozu zaměřenému na atletické dovednosti. Z toho vyplývá, že příprava a organizace byla oproti předchozímu VP náročnější.
Motivace
Při této vyučovací jednotce TV se z žáků stávají cestovatelé, kteří procestují jednotlivé světadíly a vyzkoušejí si různé aktivity.
Organizace
Žáci byli schopni pracovat ve skupinách, byli zvyklí na různé metody z jiných vyučovacích jednotek a také na nové metody práce.
Zvolili jsme jiný způsob dělení do skupin - žáci se do skupin rozdělili na základě vlastní volby. Vznikly tak tři skupiny děvčat (po čtyřech v družstvu) a dvě skupiny chlapců (po pěti v družstvu). Na rozdělení jsme stanovili časový úsek cca 10 - 15 sekund (s počítáním vteřin nahlas). Žáci museli rychle řešit, jak se rozdělí, avšak zvládli to bez problémů, spokojení a připravení na další instrukce a následnou práci.
Během dalších asi 10 sekund si každá skupina zvolila svého vedoucího. Ti přistoupili k losování barevných kartiček, odpovídajících barvám kruhů (kontinentů) na olympijské vlajce. Vylosovaná barva neznamenala jen stanoviště, na kterém jejich cesta po jednotlivých kontinentech začínala, ale také stanoviště, které žáci jako skupina připravovali.
Na přehledné místo v tělocvičně byl umístěn (nalepen) přehled pomůcek, náčiní či nářadí a popis pohybových činností. Díky tomuto přehledu si každá skupina přečetla, jaké náčiní k přípravě stanoviště potřebují a konkrétní činnost, kterou budou na stanovišti vykonávat. U každého stanoviště byla ještě navíc úkolová karta s upřesňujícími informacemi (např. se směrem trasy, s počty opakování). Hnědé skupině bylo třeba pomoci s přípravou kozy.
Čas na stanovišti - 2 minuty, čas přesunů na stanoviště 15 - 20 sekund.
Seznam a popis jednotlivých stanovišť
Přehled pomůcek, náčiní a činností na stanovištích pro jednotlivé skupiny
DRUŽSTVO | POMŮCKA, NÁČINÍ | ČINNOST NA STANOVIŠTI |
MODŘÍ | RINGO KROUŽEK VŽDY DO DVOJICE (ČI TROJICE) | HODY RINGO KROUŽKEM S UCHOPENÍM DO RUKY, VYZKOUŠEJTE SI JEJ CHYTIT TAK, ABY KROUŽEK SLOUŽIL JAK ONÁRAMEK |
ŽLUTÍ | GYMBALLY ČI OVERBALLY | BALANCUJTE NA MÍČÍCH, ANIŽ BYSTE SE DOTKLI ZEMĚ, ZKUSTE NA GYMBALLU "VOSU NA BONBÓNU", VYSTŘÍDEJTE SE NA OBOU TYPECH MÍČŮ |
ČERVENÍ | PRO KAŽDÉHO ČLENA TÝMU ŠVIHADLO |
VYZKOUŠEJTE SI RŮZNÉ TYPY SKOKŮ PŘES ŠVIHADLO:
|
ZELENÍ | 3 PET LÁHVE, 4 SÁČKY, 4 OVERBALLY | POKUSTE SE RYCHLE VYZOUT, OBĚMA RUKAMA SE PŘIDRŽUJTE ŽEBŘIN A NOHAMA SE POHYBUJTE POUZE PO PŘEDMĚTECH PODÉL ŽEBŘIN, PŘI ZPÁTEČNÍ CESTĚ PROBĚHNĚTE MEZI KUŽELY |
HNĚDÍ | 1 ŽÍNĚNKA, 2 LAVIČKY, 1 MÍČ, 1 KOZA, 1 LANO | STOJÍTE VE SMĚRU HNĚDÉ ŠIPKY PŘED ŽÍNĚNKOU, ROZBĚHNETE SE, UDĚLÁTE KOTOUL VPŘED, PŘESKOČÍTE LAVIČKU, OBĚHNETE MÍČ, PODLEZETE KOZU, PŘESKÁČETE LAVIČKU, PŘI ZPÁTEČNÍ CESTĚ PŮJDETE PO PROVAZU JAKO BALETKY |
1. Hody ringo kroužkem
Každý žák na tomto stanovišti měl k dispozici ringo kroužky s masážními výstupky.
Pohybová činnost - 10x vyhodit, 5x chytit ringo kroužek klasickým úchopem, 5x jako „náramek" pravou i levou.
Následovalo totéž cvičení, ale ve dvojici či trojici. Žáci se po 2 až 3 hodech na místě začali pohybovat, a tak ze zdánlivě statického stanoviště odcházeli nadšení.
2. Žebřiny - balancování na různých předmětech (PET lahvích, overballech...)
Žáci si sundali boty i ponožky, jelikož toto bylo cvičení i na masáž plosky nohy. Oběma rukama se přidržovali žebřin a pohybovali se určeným směrem (dle plánku) podél žebřin po balanční dráze. Na žíněnky, gymnastický koberec či lano byly položeny předměty, a to PET lahve do 1/3 naplněné vodou a zčásti vyfouklé, masážní sáčky, různě vyfouklé overbally či zmuchlané noviny. Žáci procházeli dráhu pouze po připravených předmětech. V rámci tohoto stanoviště byla použita doplňková činnost, z důvodu lepší průchodnosti dráhy a jako dynamičtější část tohoto stanoviště - běh mezi kužely, které byly umístěné na gymnastickém koberci (žíněnkách). Činnost na tomto stanovišti byla ukončena dříve, vzhledem k času potřebnému k opětovnému obutí žáků.
3. Skoky přes švihadlo
Na tomto stanovišti měl každý z žáků švihadlo, tudíž se držel pokynů na úkolové kartě. Ta mu upřesnila počet a způsob přeskoků. Každý žák si volil své tempo přeskoků i různý počet typů přeskoků podle úkolové karty.
Na tomto stanovišti bylo zdůrazněno, že se jedná o kvalitu přeskoků, nikoli o jejich množství a o rychlost provedení. Nešlo o závod.
4. Balanční cviky na overballech, gymballech
V rámci tohoto stanoviště žáci balancovali na příslušných míčích. Na gymballech se pokoušeli udržet v sedu nebo v poloze „vosa na bonbónu" (vzpor klečmo). Na jeden overball si sedli a na druhý položili paty. Zkoušeli vydržet co nejdéle bez doteku podlahy.
Žáci zpočátku při této činnosti, zejména na gymballech, spolupracovali a komunikovali při vzájemné dopomoci ve dvojicích.
5. Opičí dráha
Na začátku dráhy žáci z klidové polohy provedli kotoul vpřed, dále na šířku přeskočili lavičku, oběhli medicinbal, podlezli kozu, přeskákali ze strany na stranu lavičku nadél a při zpáteční cestě (DČ) se prošli po laně jako provazochodci.Diskuse
VP zaměřený na obratnost byl náročnější z hlediska množství pomůcek a náčiní. Žáci pracovali samostatně za vzájemné podpory a částečné za pomoci vyučujícího, který se snažil jejich práci pouze koordinovat slovně, popřípadě ukázkami.
Krátce ke stanovištím:
Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.
Článek nebyl prozatím komentován.
Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.
Článek není zařazen do žádného seriálu.