Motivace: informace promítnutá zpětným projektorem, společné čtení textu.
Dětský fond OSN - UNICEF, mezinárodní organizace, která se zabývá pomocí strádajícím dětem na celém světě, uveřejnil na konci roku 2004 alarmující zprávu:
"Polovina všech dětí světa trpí chudobou, je ohrožována válkami a nemocí AIDS. Celkově tak nyní strádá miliarda mladistvých a nezletilých. 90 miliónů z nich trpí hladem a 270 miliónům se nedostává ani základní zdravotní péče. Odpovídající bydlení je v současnosti odepřeno 640 miliónům dětí, 400 miliónů strádá nedostatkem pitné vody a 500 miliónů se musí obejít bez hygienického zařízení. Kromě toho 300 miliónů dětí nemá přístup k informacím a 140 miliónům - především dívkám - je odepřeno školní vzdělání.
Zpráva UNICEF také poukazuje na tragickou skutečnost, že téměř polovina ze 3,6 miliónu osob, které byly v letech 1990 až 2003 zabity ve válkách, jsou právě děti. Na světě se přitom v tomto období vedlo nejméně 55 ozbrojených konfliktů."
(UNICEF, Novinky, ČTK, DPA.)
UNICEF: miliarda dětí trpí chudobou, válkami a AIDS. Citováno 9. 12. 2004. Dostupné z WWW: http://www.novinky.cz//04/55/10.html
Řízený rozhovor spojený s kontrolou porozumění textu:
Práce (ve dvojicích) se statistickými materiály nebo zeměpisnými tabulkami:
Skupinová práce:
Každá skupina si zvolí (nebo dostane zadánu) část rozvojového světa a zpracuje její základní geografickou charakteristiku. Zároveň se zamyslí nad tím, jaké problémy asi mají děti právě v této oblasti. Využívá atlasy, učebnice, různou literaturu, v případě možnosti i Internet.
Navržené oblasti:
Charakteristika bude mít následující hlavní body:
Kontrola skupinové práce.
Problémové otázky:
Samostatná práce:
Společná diskuse nad žákovskými pracemi.
Dílčí shrnutí učiva, vyvození závěru, že v různých částech světa je život dětí různý. Velmi často, zejména v rozvojových zemích, však děti trpí válkami, nemocemi, hladem, hmotným nedostatkem pro uspokojení základních potřeb.
Problémové otázky, po jejich základním frontálním zodpovězení následuje úkol pro práci s Internetem vyžadující podrobnější informace:
Žáci ve skupinách vyhledávají na Internetu pomocí běžných vyhledávačů (www.seznam.cz, www.atlas.cz, www.centrum.cz nebo jiných) informace o Deklaraci práv dítěte (New York, Spojené národy 1959 - např. z http://home.tiscali.cz/iva.w/deklarace_pd.htm) a o mezinárodní organizaci UNICEF.
Zapisují si poznámky.
Na tabuli nebo na velké čtvrtky, které zůstanou vyvěšeny nějaký čas ve třídě, zapisují žáci jednotlivé informace, které získali na daná témata z Internetu, a to podle následujícího schématu:
Deklarace práv dítěte říká, že:
všechny děti mají právo na .............................................................................,
každé dítě má být chráněno před .......................................................................
Deklarace se vztahuje na všechny děti světa bez rozdílu ............................................
...............................................................................................................
Dětský fond UNICEF
má za úkol ..................................................................................................,
v poslední době pomáhal dětem v ......................................................................,
jeho pomoc spočívá v ......................................................................................
Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.
Článek nebyl prozatím komentován.
Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.
Článek není zařazen do žádného seriálu.