Domů > Odborné články > Základní vzdělávání > Psaní na klávesnici počítače na základní škole hmatovou metodou pomocí programu ZAV
Odborný článek

Psaní na klávesnici počítače na základní škole hmatovou metodou pomocí programu ZAV

Anotace

Výuka správného psaní na klávesnici počítače by měla jít současně se získáním prvých poznatků a dovedností na počítači. Vhodnou příležitostí je k tomu nejen výuka v rámci vzdělávacího oboru Informační a komunikační technologie, ale i nácvik v zájmovém kroužku mimo rozvrh hodin.

Co je pro žáky základní školy při výuce práce s počítačem nejužitečnější? Na takovou otázku se těžko hledá jednoduchá odpověď a neshodou se na ní ani mnozí učitelé informatiky. Někdo preferuje schopnosti při ovládání operačního sytému, jiný využívání různých aplikací, další vidí smysl výuky ve využívání internetu. Osobně si myslím, že všichni uživatelé počítače potřebují především správně a rychle psát na klávesnici.

Jak jsme začínali

Na Základní škole a Mateřské škole v Kopidlně jsme k takovému závěru dospěli po konzultaci s učiteli navazující střední školy. Největší problém, který řeší žáci základní školy po příchodu na střední školu v oblasti práce s počítačem, je podle nich neschopnost efektivního psaní. Přijatým žákům 1. ročníků trvá až několik měsíců, než se zbaví „datlování" - nesprávných návyků psaní jedním či dvěma prsty. To jim na začátku studia dělá velké potíže. Vydávají zbytečně energii i čas na přeučování v efektivní způsob psaní. Proč se nenaučit správně psát už na základní škole, kde se dovednosti v práci s počítačem teprve zakládají?

Programů, které žáky správnému způsobu psaní učí, je více. Nám byl učiteli Masarykovy obchodní akademie v Jičíně doporučen program Jaroslava Zaviačiče, nabízený na internetové adrese www.zav.cz.

Nejdříve jsme si však museli odpovědět na otázku, zda je možné naučit psát na klávesnici počítače 12leté děti. Není taková výuka v době, kdy se organismus dítěte fyzicky i duševně rychle mění, předčasná? Zkušenosti z blízkých základních škol jsme nemohli použít, protože tam obdobná výuka neprobíhala. Na internetu jsme však několik základních škol, které výuku zkoušejí, našli. Setkali jsme se u nich s pochopením i ochotu pomoci nám radou. Za všechny uvádím ZŠ Město Albrechtice v okrese Bruntál, s ředitelem Karlem Knappem. Právě jejich zkušenosti jsme v počátcích výuky nejvíce využili.

Velkými učiteli pro nás byli i samotní autoři programu, Jaroslav Zaviačič a mistryně světa Ing. Helena Matoušková, kteří on-line spojením vedli naše první kroky při správném nácviku psaní. Další pomocí byly metodické rady na webových stránkách programované výuky, kde jsou v sekci SBOROVNA (www.zav.cz/School/Sborovna/9_053902.html) vystaveny cenné metodické rady, různé podpůrné programy, které učitelům škol začínajícím s výukou ulehčují vedení žáků v situaci, kdy nemají k učení potřebnou kvalifikaci a zkušenosti. Ty se ale nejvíce získají praktickým nácvikem. Pro nás bylo samozřejmostí, že všichni vyučující si program osobně vyzkoušeli a zkoušeli si osvojit tuto efektivní metodu psaní. Měli to těžší než samotní žáci, protože na rozdíl od nich se museli na nový způsob přeučit dlouhodobým nácvikem. T však byla podmínka úspěšné výuky, protože vyučovat správnému psaní nemůže učitel, který sám používá nesprávný způsob psaní.

Záběr ze soutěže JUNIOR-ZAV v květnu 2006 v ZŠ Hradec Králové - jih
1. Záběr ze soutěže JUNIOR-ZAV v květnu 2006 v ZŠ Hradec Králové - jih

Výcvik psaní a ŠVP

Nad možnostmi takové výuky jsme se zamýšleli v souvislosti s tvorbou Školního vzdělávacího programu. Neformulovali jsme žádná specifika psaní na klávesnici do učebních osnov žádného vyučovacího předmětu. Bereme je jako součást základních oborových výstupů vzdělávacího oboru ICT, které si každá škola může formulovat sama podle vlastních podmínek a potřeb.

Cílem naší práce v tomto vzdělávacím oboru je, aby žák naší školy, který splnil daný cíl výuky, na konci povinné školní docházky uměl psát 200 čistých úhozů za minutu. Přitom bezpečně ovládal rozložení psaných znaků na klávesnici, a to intuitivně, bez přímého očního kontaktu, pouze hmatem prsty. Měl by také umět opsat text z obrazovky monitoru, z tištěné předlohy na listu nebo podle diktátu. Znal pravidla držení těla, zvláště obou rukou při psaní, dodržoval při této činnosti pravidla ergonomie.

K dosažení těchto cílů jsme využívali část vyučovací hodiny informatiky, nejlépe již v 5., nejpozději však v 6. ročníku ZŠ. Důležité je, po základním zácviku a seznámení se základními pravidly psaní, žákům umožnit cvičení probraných lekcí podle programu na jejich domácím počítači, nebo i ve škole v době mimo vyučování. Zvolený program takový způsob nácviku vedení žáka umožňuje.

Jak bylo již uvedeno, impuls k nácviku jsme dostali ze střední školy, která nás upozornila na slabinu přicházejících žáků ze základní školy. Potíže žáků jsme interpretovali jako svůj nedostatek při výuce k počítačové gramotnosti. Čtyři roky jsme hledali způsob, jak žáky tohoto handicapu zbavit. Postupně jsme se dopracovali k modelu, který nás řadí mezi nejúspěšnější základní školy v celoroční internetové soutěži.

Kde jsou kořeny našeho úspěchu? Prvním je vyzkoušená a ověřená organizace výuky, kde se preferuje dobrovolný přístup žáků k nácviku. Druhým jsou zajímavé metody, kterými se snažíme žáky k trvalé snaze a nácviku motivovat.

Jak jsme se učili psát

Na začátku

V prvním školním roce jsme zkusili nácvik jako mimoškolní zájmovou činnost. S nákupem poměrně drahé roční licence programu nám pomohl finanční podporou Královéhradecký krajský úřad. Vodítkem v prvních krocích nácviku nám byly konzultace s J. Zaviačičem a ing. Matouškovou po internetu. Výuku jsme směřovali na žáky nejvyšších ročníků školy (8. a 9. ročník). Zájem nás mile překvapil. Byl tak veliký, že jsme ještě v průběhu školního roku rozšířili dobrovolný nácvik i na 6. a 7. ročník.

Propracovaná výuka a možnost porovnání správnosti a rychlosti psaní každého jednotlivce prostřednictvím internetu žáky silně motivovaly. Do června vydržela psát ráno před vyučováním, o přestávkách i odpoledne po vyučování téměř polovina z těch, kteří o Vánocích začali. Nejlepší trojice si dokonce troufla porovnat své schopnosti na republikových přeborech. Umístění školy v desítce nejlepších základních škol v republice po roce nácviku bylo pro žáky i učitele velmi povzbudivé.

Pokračování

Další školní rok jsme začali s povinnou výukou v 7. - 9. ročníku v rámci povinně volitelného předmětu Informatika. Z dotace dvou hodin týdně jsme věnovali jednu hodinu psaní, ve druhé se vyučovaly disciplíny Informatiky. Po vyhodnocení výsledků jsme došli k závěru, že většina žáků nedosáhla v postupu výuky významného zlepšení. Z toho jsme vyšli při stanovení modelu výuky, který máme uveden v nejnovější verzi Školního vzdělávacího programu.

Výuku psaní začínáme v povinném předmětu Informatika v 6. ročníku. Protože předmět má v učebním plánu 2. stupně školy pouze hodinovou dotaci, věnujeme nácviku jen část vyučovací hodiny (10 - 15 minut). Zbytek vyučovací hodiny plníme obsahovou náplň Informatiky. Aktivním žákům umožňujeme nácvik odpoledne, v mimoškolní době. V 7. - 9. ročníku nabízíme těm nejaktivnějším a nejtalentovanějším žákům pokračování ve výcviku v povinně volitelném předmětu Základy administrativy, který má v učebním plánu dotaci dvě hodiny týdně. V něm nevyučujeme jenom psaní, ale i nácvik základů psaní normalizovaných textů (žádostí, životopisů, faktur...). Předmět je výbornou přípravou na studium žáků na střední škole, kde tyto dovednosti přednostně využijí.

Současnost

Efektivně psát může každý

Od začátku jsme se snažili motivovat žáky získáním užitečné životní dovednosti. Dalším motivem bylo využití přirozené ctižádosti dětí tohoto věku k soutěživosti. Vyzkoušeli jsme i jiné programy, než je program Jaroslava Zaviačiče. Každý z vyzkoušených programů pro výuku psaní měl své přednosti, ale i slabiny. Střední školou doporučený program J. Zaviačiče si získal největší oblibu žáků uceleným systémem nácviku, možností srovnání úrovně nacvičujících žáků různých škol formou on-line přehledů, kreativními metodami nácviku. Ocenili jsme technickou, metodickou i organizační podporu ze strany autorů projektu, kteří jsou schopni řešit jakékoliv problémy výuky okamžitě a ve kteroukoliv denní hodinu. Také možnost domácí výuky žáků, která zapojuje do nácviku celé rodiny, je významný motivem, který při nácviku rádi a bohatě využíváme. Čtyřleté zkušenosti nám ukazují, že správně psát se může naučit opravdu každý.

Jaroslav Zaviačič zahajuje JUNIOR-ZAV: Mistrovství republiky v psaní na klávesnici pro žáky základní
2. Jaroslav Zaviačič zahajuje JUNIOR-ZAV: Mistrovství republiky v psaní na klávesnici pro žáky základní

Individuální výuka každého žáka

Program dovoluje každému z účastníků nácviku postupovat vlastním tempem, jemu vytvořenou sestavou cvičení. Ani žáci s poruchami učení nejsou z nácviku vyřazeni. Lze jim stáhnout program s rozvolněným tempem nácviku a upravenými cvičeními. Také žáci s vadami zraku nejsou omezeni. Mohou si nastavit pozadí i velikost písma tak, aby eliminovali svoje omezení.

Úloha učitele při výuce není vůbec pasivní. Typem barvy označení v záhlaví cvičení je průběžně informován o postupu každého žák a může rychle pomoci radou či povzbuzením těm, kterým se některá cvičení nedaří. V přehledné tabulce vidí učitel na monitoru svého počítače postup a cvičení, která ve sledovaném okamžiku jednotliví žáci píší. Po skončení výuky odešle výsledek jejich práce prostřednictvím speciálního programu ZavAdmin (www.zav.cz/School/Sborovna/9_053906.html) na místo, kde se shromažďují výsledky nácviku žáků všech nacvičujících škol. Bezprostředně vidí, jak a v čem se zlepšili. Na stejné stránce lze číst úspěšnost jednotlivých školních tříd i celých škol. Je to velká motivace pro nacvičující žáky, podpořená na konci školního roku finanční slevou na nákup licence pro další školní rok pro nejúspěšnější školy.

Písmenkové didaktické hry

Samotný nácvik, ani průběžné internetové hodnocení by k trvalému udržení zájmu o nácvik u žáků nestačily. Další možností jsou didaktické písmenkové hry: CIHLY, TREFA, PEXESO, PUZZLE. Tato nová forma nácviku znamená odlehčení pro nacvičující žáky. Je určena zvláště začínajícím, tedy žákům základních škol. Ale rádi si je zahrají i žáci středních škol a dospělí. Ukazuje to průběžná tabulka úspěšnosti účastníků her, kde se opět elektronicky zobrazují všichni, kteří se chtějí porovnat s konkurencí.

Celoroční internetová soutěž škol

S mimořádným ohlasem se setkává celoroční internetová soutěž škol, kde jsou každé dva měsíce zveřejňovány texty k 10minutovým opisům, probíhá řízený trénink a psaní na rychlost a přesnost Minutovek a Dvouminutovek. I zde si může každý účastník i škola porovnat schopnosti (a učitel možnosti nacvičujících žáků) s ostatními účastníky nácviku z celé republiky.

Talentové soutěže

K získávání žáků k nácviku slouží talentové soutěže, které pořádají pro základní školy některé střední školy po celé republice. I tato forma soutěží, která pro většinu účastníků znamená prvé seznámení s možností psát správně na klávesnici, je oblíbená. V naší škole jsme vyzkoušeli Rodinné tandemy, kde psalo dítě společně se svým sourozencem, rodičem nebo prarodičem opis stejného 10minutového textu. V rámci Dne otevřených dveří na škole to bylo zajímavé zpestření programu a dobrá propagace nácviku. Jiným příkladem je zajímavá ŠTAFETA, kterou pro své žáky organizují na Obchodní akademii v Chocni. Naší další dobrou zkušeností je NOC SE ZAVIAČIČEM, kdy nejlepší žáci po celou noc nejen psali, ale také se výborně bavili v nejrůznějších soutěžích a dovednostech.

Záběr z Talentové soutěže, pořádané Masarykovou obchodní akademií v Jičíně
3. Záběr z Talentové soutěže, pořádané Masarykovou obchodní akademií v Jičíně

Jak začít?

Na tomto místě je vhodná otázka, jak začít pracovat na klávesnicové dovednosti. Je možné začít individuálně, třeba doma. Stačí si stáhnout ze stránek www.zav.cz 1. třídu Domácí výuky. Celých 86 lekci je možné plnit zdarma. Pokud se potom uživatel sám rozhodne, že chce pokračovat, může si zakoupit licenci na další pokračování výuky. Zároveň si může zdarma zkoušet nácvik na písmenkových didaktických hrách. Chce-li provádět hromadnou výuku žáků škola, naváže kontakt s centrem výuky na e-mailové adrese skola@zav.cz. Na tuto adresu pošle seznamy žáků, ale i učitelů, kteří chtějí v uvedeném školním roce na škole cvičit. Obratem obdrží soubor programů pro všechny studující, kteří se pak mohou zapojit do výuky, ale i on-line evidence na celostátní internetovou soutěž. To vše pochopitelně až po zaplacení licence, která je pro základní školy cenově zvýhodněna a platí pro celý příslušný školní rok.

Význam klávesnicové dovednosti

Nechci se znovu vracet k diskusím, zda, jak a kdy cvičit žáky ve správném psaní na počítači. Domnívám se, že tato otázka je pro rozumné vedení školy, učitele i rodiče vyřešena. Právě vznikající školní vzdělávací programy jsou mimořádnou příležitostí, jak tuto dovednost do školního plánu prosadit. Ať to bude v rámci osvojování oborových výstupů v rámci oboru Člověk a svět práce, v povinně volitelné informatice, v rámci zájmového kroužku mimo učební osnovy nebo v domácí výuce v rodině a ve spolupráci se Sdružením rodičů - všechny alternativy povedou k jednomu cíli: osvojení dovednosti, kterou žáci v životě určitě ocení. Ať budou pokračovat ve studiu na některém z vyšších typů škol, nebo se vyučí a budou naučené dovednosti využívat v rámci svého odborného zaměření.

Literatura a použité zdroje

[1] – Škola ZAV. [cit. 2008-10-08]. Dostupný z WWW: [www.zav.cz].

Licence

Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.

Autor
Oldřich Suchoradský

Hodnocení od uživatelů

Článek nebyl prozatím komentován.

Váš komentář

Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.

Článek není zařazen do žádného seriálu.

Článek pro obor:

Informační a komunikační technologie 1. stupeň