Domů > Odborné články > Gymnaziální vzdělávání > Využití webu Evropské organizace pro jaderný výzkum (CERN) v přírodovědném vzdělávání
Odborný článek

Využití webu Evropské organizace pro jaderný výzkum (CERN) v přírodovědném vzdělávání

24. 9. 2008 Gymnaziální vzdělávání
Autor
RNDr. Jan Maršák CSc.
Spoluautor
Svatava Janoušková

Anotace

Informace o možnostech využití webových stránek CERNu.

CERN (zkratka pochází z francouzského názvu Conseil Européen pour la Recherche Nucléaire) se dostal v posledních několika týdnech do středu pozornosti prakticky všech médií. Byť se jedná o jednu z největších fyzikálních výzkumných organizací ve světě, zabývající se studiem tzv. elementárních částic (mikročástic), která byla založena již v roce 1952, zájem médií o ní v současnosti poutá především fakt, že tato výzkumná instituce uvedla 10. září tohoto roku do provozu největší kolider (urychlovač) hadronů (Large Hadron Collider - LHC) na světě. O tomto kolideru a jeho účelu je možno se dozvědět podrobnější informace přímo na webových stránkách CERNu.

Webové stránky CERNu obsahují také sekci vzdělávání (sekce Education). Tato sekce obsahuje jednak informace o programech pro učitele fyziky (resp. přírodních věd - Teacher Programmes), dále informace o různých didaktických materiálech, využitelných přímo ve výuce přírodovědných předmětů (Teaching Resources) a informace o možnostech organizovaných prohlídek laboratoří v CERNu (Visit CERN).

Programy pro učitele nabízejí kurzy v angličtině nebo i v rodném jazyce, které trvají 3 dny až 3 týdny a umožňují učitelům přímo zažívat atmosféru základního výzkumu na LHC, setkat se se špičkovými vědci a inspirovat se i pro využití zde získaných vědomostí pro výuku ve třídě. Informace o didaktických materiálech pak obsahují nejrůznější prezentace, záznamy přednášek vědců, výukové materiály, filmy, videa, fotografie, postery, animace, hry a náměty pro různé praktické aktivity ve třídě. Veškeré tyto zdroje jsou volně k dispozici a dávají učiteli fyziky i dalších přírodovědných oborů značné možnosti, jak učinit výuku pro žáky zajímavou a jak je co nejvíce v jejich přírodovědném poznávání aktivizovat.

Licence

Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.

Autor
RNDr. Jan Maršák CSc.

Hodnocení od uživatelů

Článek nebyl prozatím komentován.

Váš komentář

Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.

Článek není zařazen do žádného seriálu.

Článek pro obor:

Fyzika