Odborný článek

Čich, chuť, hmat

15. 9. 2008
Základní vzdělávání
Autor
Mgr. Ludmila Bílková

Anotace

V hodině strukturované podle E – U – R se žáci aktivně seznámí s procesy čichového, chuťového a hmatového vnímání.
1. část

Hodina začíná skupinovým brainstormingem na téma: „Co vnímáme našimi smysly?" Žáci říkají své nápady, vyučující je všechny zapisuje na tabuli.

Následuje kategorizace nápadů z brainstormingu. Vyučující napíše na tabuli názvy pěti lidských smyslů a žáci třídí nápady. Vznikne tak tabulka, která obsahuje konkrétní příklady k jednotlivým smyslům (stačí 3 - 4 nápady ke každému smyslu).

Učitel vede dialog s žáky o tom, co člověk potřebuje k tomu, aby dokázal vnímat uvedené nápady. Po ujasnění následuje zápis do sešitu s vysvětlením podstaty smyslového vnímání a pojmu receptory (čidla).

Doba trvání této části je 10 minut.

2. část

Žáci jsou rozděleni do 3 skupin, které slouží pouze k přiřazení témat. S těmito tématy pak budou pracovat ve dvojicích. Vyučující zadá skupinám tento úkol: Popište celkový průběh procesu čichového/hmatového/chuťového vnímání - od jeho začátku až po konec. Každá skupina je zaměřena na jeden smysl. Žáci mají k dispozici text (viz HEJDA, Tomáš, a kol.: Přírodopis 8 - učebnice pro základní školy a víceletá gymnázia. Praha: Fraus, 2007, s. 98 - 99. ISBN 80-7238-428-7), pracují ve dvojicích.

Časový limit pro tuto aktivitu je 10 minut.

Vyučující může využít i jiný zdroj informací k tématu Smyslové vnímání člověka - např. http://www.21stoleti.cz/view.php?cisloclanku=2004042107... [cit. 2008-3-8]. Tento zdroj nabízí kromě výstižného textu i názorné obrázky.

Následuje část, kdy žáci postupně vysvětlují průběh procesů vybraných smyslových vnímání, a při tom zapisují důležité údaje na tabuli. Je-li třeba, vyučující poopraví vysvětlení žáků a doplní je o další informace k danému smyslu. Žáci i učitel mohou během výkladu používat obrázky v encyklopediích, učebnici nebo na nástěnných plakátech.

Tato část hodiny by neměla trvat déle než 20 minut.

3. část

V závěrečné části hodiny žáci informace, které se dozvěděli, shrnou formou „pětilístku". Každý žák či dvojice si vybere jeden z nabídnutých pojmů - smysl, jazyk, nos, kůže, a zpracuje ho do sešitu následující formou:

--------------- (název vybraného pojmu)

------------------------------ (jaký/á je?) - uvést 2 slova, která vyjadřují popis, charakteristiku či vlastnosti daného pojmu

--------------- --------------- ---------------(co dělá?) - uvést 3 slova, která vystihují činnosti daného pojmu nebo co se s ním děje

--------------- --------------- --------------- ---------------(věta týkající se daného pojmu - má 4 slova)

--------------- (synonymum k danému pojmu)

Při zpracování „pětilístku" by žáci měli použít charakteristiky daného pojmu ve vztahu ke smyslovému vnímání. Orgány jazyk, nos a kůže patří do dalších orgánových soustav, a mají v rámci lidského těla i jiné funkce, které můžeme připomenout dodatečně. Nicméně pro reflexi poznatků získaných v této hodině je žádoucí zařazovat do „pětilístku" pouze charakteristiky týkající se smyslového vnímání.

Příklad vytvořeného pětilístku:

  • jazyk
  • papilovitý, citlivý
  • ochutnává - nahmatává - vnímá
  • obsahuje hodně chuťových pohárků
  • orgán

Další hodiny by se měly věnovat zbývajícím dvěma smyslům - zraku a sluchu a také vadám i onemocněním, která souvisejí s lidskými smysly.

Literatura a použité zdroje

[1] – HEJDA, Tomáš. et al. Přírodopis 8 - učebnice pro základní školy a víceletá gymnázia. Praha : Fraus, 2007. ISBN 80-7238-428-7.

Licence

Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.

Autor
Mgr. Ludmila Bílková

Hodnocení uživatelů

Článek nebyl prozatím komentován.

Váš komentář

Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.

Článek není zařazen do žádného seriálu.

RVP do 2024

Klíčové kompetence:

  • Základní vzdělávání
  • Kompetence sociální a personální
  • účinně spolupracuje ve skupině, podílí se společně s pedagogy na vytváření pravidel práce v týmu, na základě poznání nebo přijetí nové role v pracovní činnosti pozitivně ovlivňuje kvalitu společné práce
  • Základní vzdělávání
  • Kompetence komunikativní
  • formuluje a vyjadřuje své myšlenky a názory v logickém sledu, vyjadřuje se výstižně, souvisle a kultivovaně v písemném i ústním projevu
  • Základní vzdělávání
  • Kompetence k učení
  • vyhledává a třídí informace a na základě jejich pochopení, propojení a systematizace je efektivně využívá v procesu učení, tvůrčích činnostech a praktickém životě

Průřezová témata:

  • Základní vzdělávání
  • Environmentální výchova
  • Vztah člověka k prostředí

Organizace řízení učební činnosti:

Individuální, Frontální, Skupinová

Organizace prostorová:

Školní třída

Nutné pomůcky:

HEJDA, Tomáš, a kol.: Přírodopis 8 - učebnice pro základní školy a víceletá gymnázia. Praha: Fraus, 2007, s. 98 - 99. ISBN 80-7238-428-7