V rámci několika - obvykle tří - projektových dnů, které se během školního roku v naší škole konají, jsem spolu se žáky vypracovala projekt, který jsem nazvala „V Praze se cestovalo blaze?". Protože bylo jako zastřešující určeno téma Moje město Praha a protože učím mimo jiné i pracovní činnosti, směrovala jsem výstup projektu tímto směrem.
K výstupům projektu patří i výroba papírového modelu autobusu a tvorba informační brožurky. Dále jsem chtěla prostřednictvím projektu ukázat žákům, jak se orientovat v muzejních expozicích, a předvést jim, že návštěva muzea nemusí být nudnou záležitostí.
Asi týden před stanoveným projektovým dnem se naši žáci měli možnost přihlásit k jednotlivým vyučujícím na projekt, který je zaujal. Já jsem jako upoutávku použila plakát. Žáci, kteří se chtěli projektu zúčastnit, se pak zapisovali do tabulky.
Následně jsem objednala exkurzi v Muzeu městské hromadné dopravy v Praze. I když bylo muzeum v době konání projektového dne otevřené jen o víkendu, byli jeho pracovníci velmi vstřícní a umožnili nám prohlídku během všedního dne i s průvodcem. Objednávku jsem realizovala na telefonním čísle 296 124 900-5. Webové stránky muzea jsou na adrese.
Na základě informací o muzeu - viz webové stránky Dopravního podniku hl. m. Prahy - jsem sestavila pracovní list. Každý žák dostal jeden po přihlášení se do projektu. Po příjezdu do muzea jsme jako celá skupina vyslechli výklad průvodce a žáci si dělali poznámky, kterých potom využili při vyplňování pracovního listu. Pak se žáci rozdělili do skupinek - víceméně spontánně - a znovu si prošli muzeum, vyfotografovali exponáty, některé si mohli i sami vyzkoušet, a pokud potřebovali, ptali se i průvodce, který velmi ochotně na vše odpovídal.
Jako domácí úkol měli žáci zpracovat zapsané informace a přemýšlet, které kapitoly bychom mohli do naší informační brožury uvést.
Všichni jsme se sešli v jedné volné třídě. Nejprve jsme diskutovali o kapitolách, které bychom v naší brožurce chtěli mít. Tak např. jako úvod jsme zvolili historii samotného muzea, další kapitolou byla významná data v historii pražské hromadné dopravy, jinou pak kapitola Kolejová vozidla, Autobusy a další. Tím jsme vlastně stanovili určitou strukturu brožurky. Dále se žáci rozdělili do dvojic a podle připravených pracovních listů (pokud někdo udělal i domácí přípravu, tak také podle ní) začali psát zvolenou kapitolu. Každou kapitolu jsme se snažili doprovodit fotografiemi, náčrtky a kresbami. Když byly všechny kapitoly hotové, použili jsme rychlovazačku a knihu upravili do finální podoby. Všichni jsme byli překvapeni, jak moc se výsledek podobá opravdové knize.
Pak už každý z žáků dostal list s modelem autobusu a snažil se vyrobit co nejpřesnější model Karosy. Použila jsem jeden z modelů uveřejněných na www.minibox.webz.cz/RNH_Karosy.html. Ke konci projektového dne se každý z žáků mohl chlubit nějakým papírovým modelem, více či méně zdařilým. Závěrečná reflexe byla vedena formou rozhovoru.
Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.
Článek nebyl prozatím komentován.
Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.
Článek není zařazen do žádného seriálu.