Na jaře jezdí naše MŠ na ozdravný pobyt. Do popředí se tak dostávají takové cíle, které vytvářejí ekologické cítění a povědomí dětí, podporují a posilují jejich zdraví, a to jak po stránce tělesné (zvýšená aktivita dětí při pobytu na čerstvém vzduchu, otužování, slunění apod.), tak po stránce psychické (poznávání a posilování sebevědomí a sebeuvědomění sama sebe, podpora samostatnosti v krásné oblasti Jizerských hor, Hraničná - Bedřichov).
Pobytu se účastní děti z oddělení Berušek i Motýlků. Do školy v přírodě vyjíždějí tři učitelky, jedna z nich má kurz zdravotníka ČK. Při tomto pobytu jsou nenásilnou a hravou formou zopakovány poznatky, znalosti a dovednosti, které si děti v průběhu roku osvojovaly, je vždy přihlédnuto k věkovým zvláštnostem dětí. Velkým pozitivem tohoto projektu je navázání velmi úzkých a pro děti stimulujících vztahů, upevnění již vzniklých přátelství, jak mezi dětmi samotnými, tak mezi dětmi a učitelkami.
Poznámka: V tomto projektu je velice důležitá schopnost učitelky improvizovat a přizpůsobovat se reakci a nápadům dětí.
Organizace přesunu a pobytu je zajištěna smluvně s dopravcem a majitelem zařízení. Metodické zajištění je zabezpečeno podrobným plánem dílčích výstupů a záměrů, nabízených činností a materiálem vztahujícím se k tématu, který zabezpečujeme z prostředků mateřské školy.
Spolupráce s rodiči je nedílnou součástí tohoto projektu. Rodiče finančně zajišťují školu v přírodě. Pokud mají poznatky o možných výletech v lokalitě, poskytují nám informace, pomáhají nám s přípravou masek, cen do soutěží, společně s dětmi mají za úkol vytvořit trpasličí čepičky, ve kterých budou děti na školu v přírodě odjíždět. Dále spolupracují se zdravotníkem při posouzení zdravotního stavu dětí. Společně podporujeme v dětech radostné očekávání na tento pobyt.
Nabízené činnosti |
Pedagogické záměry a činnosti |
Pohybové hry a činnosti |
Podporujeme u dětí rozvoj hrubé motoriky, reakci na smluvený signál. |
Jazykové aktivity, pohybové hry a činnosti |
Vedeme s dětmi rozhovory o správném chování v prostředí, se kterým se seznamují, dbáme na rozvoj koordinace pohybu. |
Kognitivní činnosti a řečové aktivity |
Při pozorování lesního prostředí hledáme odpovědi týkající se otázek ochrany životního prostředí a ochrany živočichů. |
Literární a poslechové činnosti |
Podporujeme procvičování soustředění po určitý časový úsek. |
Sluchové hry |
Objevujeme a poznáváme zvuky v lese, na louce, po ránu a navečer. |
Sociální hry |
Podporujeme a rozvíjíme paměťové schopnosti a dovednosti dětí. |
Prožitkové hry, praktické činnosti |
Rozvíjíme v dětech lásku k živým tvorům, rozvíjíme praktické poznatky o domácích zvířatech. |
Tématicky zaměřené hry |
Podporujeme u dětí samostatnost při rozvíjení her v přírodě na téma zvolené dětmi. |
Hry s vodou |
Rozvíjíme a upevňujeme v praktické činnosti poznatky o rozdílech vodních toků, jak se liší, jaký je v nich život. |
Smyslové hry |
Rozvíjíme pozorovací schopnosti a dovednosti dětí rozvoj zrakové paměti. |
Hudební a pěvecké hry a činnosti |
Podporujeme rozvoj intonačních dovedností, odbouráváme zábrany a stud při sólovém zpěvu. |
Experimenty |
Podporujeme dětskou zvídavost a přirozenou chuť dětí do objevování nového. |
Hudebně pohybové hry |
Podporujeme v dětech smysl pro pohyb v rytmu hudby a uvědomování si správného držení těla. |
Diskotéka |
Upevňujeme rytmické cítění a radost z pohybových aktivit za doprovodu dětských písní. |
Výtvarné hry a činnosti |
Podporujeme odvahu ve výtvarném projevu při kresbě na velkou plochu v přírodě. |
Soutěže |
Podporujeme u dětí chuť do zdravého soutěžení, rozvoj orientačních schopností a dovedností dětí. |
Táborák |
Rozvíjíme zodpovědné a opatrné chování při činnostech v přírodním prostředí. |
Oslava |
Vytváříme atmosféru radostného očekávání a podporujeme v dětech šťastné pocity (hrdost na své výkony). |
Činnosti k posílení citových vztahů k učitelce |
Podporujeme v dětech kladné citové vztahy k ostatním dětem i učitelkám, vytváříme prostředí pohody a dobré nálady. |
Myšlenková mapa - příloha 1
Pohádku vyprávíme dětem před odjezdem do školy v přírodě. Jsou zde použity názvy a místa, která děti znají, popisují místa v nejbližším okolí Všetat.
Milé děti. Teď se hezky posadíme a já vám budu vyprávět pohádku o Sněhurce. Pozor, pozor, ale není to ledajaká pohádka O Sněhurce a sedmi trpaslících. Já vám budu vyprávět pohádku O Sněhurce a dvaceti trpaslících.
V jednom městečku, které leží pod zeleným kopcem Cecemínem, a kterým klokotá potok Klokoč, žila jedna holčička se světlými vlásky. Všichni ji měli moc rádi, protože byla nejen hezká, ale také hodná. Maminka jí dala jméno Sněhurka. Žila v chaloupce se zahrádkou, které se říkalo Čtyřlístek, a starala se tam o 20 malých roztomilých trpaslíčků.
To vám povím, byli to neposedové, pořád něco vymýšleli a vyváděli, ale i přes jejich šprýmy, je Sněhurka měla všechny velice ráda. Hrála si s nimi, povídala jim příběhy, četla pohádky, zpívala písničky, společně malovali obrázky, hráli si na zvířátka i na barevná auta.
Všichni tam spokojeně žili a netušili, že ve stráni kopce Cecemína se nalézá tajuplná jeskyně, ve které žila čarodějnice Puklice. Ta velmi ráda pozorovala chaloupku Čtyřlístek a neustále dumala, jak by mohla jejím obyvatelům nějak uškodit.
Jednoho dne Sněhurka dostala chuť na sladké jablíčko, ale v chaloupce žádné nebylo. Trpaslíčci si řekli, že jí udělají radost a zajedou pro něj do Jablonce, kde se rozkládá Království hor a lesů, kterému kraluje Princ. Jak se trpaslíci rozhodli, tak také udělali. Sbalili si batohy a kufry, připravili si svačiny, nasedli do autobusu a vydali se na cestu. Čarodějnice Puklice ucítila svoji příležitost a vydala se na svém tryskovém koštěti za nimi.
V autobusu děti sledují okolní krajinu, jestli tam neuvidí na tryskovém koštěti čarodějnici Puklici. Po příjezdu do školy v přírodě dále započatá motivace pokračuje.
Trpaslíci se na hradě U Zvonu ubytují, vybalí si batohy a kufry a jdou na průzkumnou cestu do okolí. Čarodějnice Puklice se nastěhuje do věže hradu, a tam vše sleduje. Trpaslíci o ní vědí a její nástrahy překonávají po celou dobu pobytu na hradě.
Děti (trpaslíci) jsou plně vtaženy do pohádky a plní úkoly, soutěže, které si pro ně připravují učitelky a průběžně je motivují. Do pohádky jsou vždy zakomponovány i postřehy a nápady dětí, a to způsobuje nečekané a velmi vtipné situace, na které musí učitelka reagovat, neboť děti, coby trpaslíci, se podílejí na vytváření děje pohádky. Aby byla motivace pro děti příjemná a legrační, učitelka, která představuje čarodějnici Puklici, ve svých vstupech vždy něco poplete tak, aby to děti ihned poznaly a měly chuť její omyly za ní napravovat.
Činnost, aktivita |
Námět a motivace |
Chůze do svahu a se svahu, přelézání a podlézání přírodních překážek, chůze s vyhýbáním. |
Průzkumná cesta trpaslíků po lese. Trpaslíci hledají zatoulanou Sněhurku v lese. |
Hry na dětském přírodním hřišti - přelézání, podlézání, přeskoky, lezení, klouzání. |
Jak se trpaslíci správně chovají na hradě U Zvonu a v jeho okolí, kam smí a kam ne, na co si musí dávat pozor. Trpaslíci si budují své bludiště. |
Pozorování ptačích hnízd, lesních mravenišť, lesních bylin. |
Čarodějnice Puklice chodí po lese a škodí přírodě, trpaslíci napravují, co provedla. |
Poslech pohádek, pohádky na dobrou noc. |
Večerní cinkání trpaslíků - probíhá každý den po Večerníčku. |
Poslech zvuků v přírodě a jejich napodobování - šumění lesa, zvuky zvířat a ptáků, bzučení hmyzu apod. |
Trpaslíci poslouchají a poznávají své lesní kamarády a odpovídají jim jejich řečí. |
Zopakujeme s dětmi jejich jména, příjmení a název chaty, na které chatě jsme ubytovaní. |
Trpasličí představování. |
Návštěva farmy Vyšehrad, jízdy na koních, praktické ověření zkušenosti s domácími zvířaty. |
Hledáme Prince pro Sněhurku, který odjel na koni a čarodějnice Puklice ho zaklela. |
Hry s přírodním materiálem v lese či na louce. |
Trpasličí mateřídouškový palouk. |
Pozorování přírodní studánky a horské bystřiny, potoka na louce, brouzdání v potoce. |
Trpaslíci zachraňují vodní vílu Malvínku, kterou vyhnala čarodějnice Puklice ze Zvonkového potoka. |
Procházka do lesa, pozorování předmětů v lese, zapamatování si, co do lesa nepatří. |
Co nepatří do trpasličího lesa a co tam čarodějnice odhodila. |
Doprovod varhan, děti zpívají písně dle vlastní volby. |
Soutěž Trpasličí Star. |
Procházka do sklárny v Janově, pozorování materiálu pro výrobky ze skla (barevné i čiré sklo). |
Čarodějnice má schovaný třpytivý poklad. |
Chůze v rytmu hudby se vzpřímeným držením těla. |
Pyžamková módní přehlídka. |
Dětská taneční hudba, tanec ve skupinách i dvojicích, hry, zábava. |
Dětská diskotéka, karneval. |
Kreslení pohádky o Sněhurce na velké zpevněné ploše před chatou - kresba barevnými křídami. |
Princovo království (les, království, zvířátka, chaloupka trpaslíků apod.). |
Pohybové, poznávací, praktické úkoly, které děti plní podle zadávaných úkolů, pohyb podle značené trasy. |
Trpaslíci hledají poklad, který schovala zlá královna, čarodějnice. |
Děti si samostatně opečou buřty, zajistit maximální bezpečnost při činnosti. |
Oslava trpaslíků v lese - opékání buřtů na ohništi u chaty. |
Kladné zhodnocení dětského úsilí, zpěv známých písní, rozdání a prohlídka diplomů a cen pro děti. |
Záchrana Sněhurky. |
Před spaním pomazlení, písnička na usnutí pro každé dítě v postýlce. |
Rozsvěcení lucerničky (baterka v lampiónku). |
Dále využíváme dřívější projekt naší mateřské školy „Cvičíme a dýcháme se zvířátky" (www.rvp.cz/clanek/1558). Tato relaxační a rehabilitační cvičení jsou jednou z metod léčebné tělesné výchovy, která má důležitý význam při onemocnění pohybového aparátu a dýchacích cest. Obsahuje různá tělesná, relaxační a dechová cvičení. Tato cvičení, která po celý rok zařazujeme do pohybových aktivit, se v tomto projektu uplatňují především při ranních dechových cvičeních na venkovní terase penzionu, a to z důvodu velice dobrých podmínek ranního vlhkého horského vzduchu.
Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.
Článek nebyl prozatím komentován.
Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.
Článek není zařazen do žádného seriálu.