Smyslem zařazení tohoto tématického okruhu je ukázat žákům na řešení aplikačních úloh, pokud možno zábavnou formou, potřebnost matematiky pro řešení praktických problémů, její využitelnost v nejrůznějších oborech a životních situacích, rozvíjet u žáků logické myšlení, a tím nejen zvýšit zájem o matematiku u žáků s matematickým nadáním, ale také podchytit tento zájem u žáků prospěchově slabších. Tomu napomáhají i takové úlohy a problémy, jejichž řešení vyžaduje a rozvíjí logické uvažování a je více či méně nezávislé na znalostech školské matematiky.
Náročnost úloh a problémů by měla samozřejmě odpovídat jednak rozumové vyspělosti žáků vzhledem k jejich věku, ale také individuálním schopnostem jednotlivých žáků. Zařazování úloh s různou náročností významně napomáhá realizaci individuálního přístupu k žákům a dává možnost realizace i slabším žákům.
Při rozpracování vzdělávacího obsahu tematického okruhu Nestandardní aplikační úlohy a problémy je třeba mít stále na paměti, že tyto úlohy a problémy by měly prolínat všemi tematickými okruhy a měly by být organicky zařazovány do výuky v průběhu celého základního vzdělávání. Vzhledem k tomu, že tento tematický okruh nemusí tvořit samostatný celek, lze jej rozpracovat např. zařazením úloh a problémů do všech tematickým okruhů v jednotlivých ročnících. Rozpracování lze také řešit např. zařazením tohoto vzdělávacího okruhu do jednotlivých ročníků jako samostatného tematického okruhu v každém ročníku. Je samozřejmě možné tyto způsoby kombinovat, tj. rozpracovat zařazení úloh do ostatních tematických okruhů a na závěr zařadit i jako samostatný tematický okruh v každém ročníku apod.
V každém případě by měly být zařazovány úlohy a problémy s nejrůznější tématikou takové, aby jejich řešení vyžadovalo uplatnění poznatků nejen z izolovaných tematických okruhů, ale aby k jejich řešení byly potřebné poznatky komplexního charakteru z různých tematických okruhů a vzdělávacích oblastí, což může významně přispět i k řešení mezipředmětových souvislostí. Především je však třeba zařazovat takové úlohy, k jejichž řešení je třeba užívat logickou úvahu, popř. kombinační úsudek. Pro zpestření je vhodné zařazovat i úlohy a problémy ze zábavné matematiky (aritmetické hry, magické čtverce, jiná aritmetická schémata, číselné a obrázkové řady, algebrogramy apod.). Náměty těchto úloh lze čerpat i na internetových stránkách VÚP (www.vuppraha.rvp.cz) - Dokončené projekty - Vybrané úlohy z Pythagoriády.
Řešení úloh s reálnými náměty tohoto tematického okruhu vyžadují větší důraz na matematizaci reálných situací, provádění situačních náčrtů při analýze problému, provádění zkoušky řešení vzhledem k dané reálné situaci. Při výuce se uplatní vztahy mezi jednotlivými tematickými okruhy, zejména mezi algebrou a geometrií.
Pro ilustraci dále uvádíme některé náměty úloh a problémů:
Řada dalších konkrétních námětů úloh s geometrickou tématikou pro 1. stupeň je uvedena ve stati dr. A. Hošpesové: Metody práce v geometrii na 1. stupni ZŠ, uveřejněné na tomto portálu. Velké množství netradičních úloh a problémů, především zábavného charakteru, lze nalézt na různých internetových stránkách (např. www.volny.cz/vesely.marek, www.sgp.cz/cz/html/hadanky.htm, www.tady.cz/zabavna.matematika a řada jiných).
Uvedené náměty by měly sloužit jako inspirace pro tvořivou práci učitele při rozpracovávání vzdělávacího obsahu tematického okruhu Nestandardní aplikační úlohy a problémy.
Integrace vzdělávacího obsahu z jiných vzdělávacích oborů, resp. průřezových témat |
|
Didaktická povaha příspěvku |
|
Forma výuky |
|
Metoda výuky |
|
Předpokládaný časový nárok |
|
Nutné pomůcky a prostředky |
|
Informační zdroje |
|
Žáci se speciálními vzdělávacími potřebami |
|
Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.
Článek nebyl prozatím komentován.
Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.
Článek není zařazen do žádného seriálu.