V současné době se stále více ukazuje, že pro každý typ školy je velice podstatná a z pohledu budoucího socializačního procesu i efektivní kooperace nejrůznějších subjektů. Nejde pouze o subjekty spolupráce, ale především o kvalitu zúčastněných lidských zdrojů. Zejména zájem a kreativita ze strany učitelů je nezbytnou podmínkou pro zajištění kvalitní spolupráce. Spolupráce může probíhat také virtuálně, prostřednictvím webové kamery, e-mailu a formou dopisování. Školy si mohou posílat různé vzkazy, obrázky, přání, dárky. Důležitý je nápad, myšlenka.
Cílem spolupráce MŠ a ZŠ je propojení a plynulá návaznost předškolního a základního vzdělávání, prevence proti šikaně, upevňování mezilidských vztahů, snaha usnadnit dětem jejich další životní i vzdělávací cestu, vychování člověka schopného orientovat se na skutečné hodnoty v konzumní společnosti, která stále masivněji útočí.
Projekt spolupráce by měl pomoci připravit budoucí prvňáčky na vstup do ZŠ a usnadnit jim adaptaci a socializační proces v nových specifických korelacích. Děti přijdou do nového prostředí, jsou tam jiní lidé, jiná hierarchie, jiná pravidla, vše je nové, a tím je to i specifické. Při spolupráci s jiným subjektem (v jiné škole) by byly okolnosti odlišné.
Projekt spolupráce mateřské a základní školy stavíme na základě kamarádských vztahů mezi žáky ze základní školy - staršími kamarády a dětmi mateřské školy, budoucími prvňáčky. Děti si vyzkoušejí týmovou práci, naučí se trpělivosti a ohleduplnosti jeden k druhému. Společné naslouchání a získávání postupné důvěry, jsou hodnoty důležité při vzniku nových přátelství. Respektování věkové heterogenity a odlišné zralosti přináší rozvoj podstatných sociálních kompetencí.
Pedagogický záměr – zajistit všem přátelskou atmosféru a pohodové prostředí při vzájemných setkáváních
Dílčí cíle (vycházejí z RVP pro předškolní vzdělávání):
NÁVŠTĚVA V MŠ: Vzájemné seznámení dětí - každý školák si vyhledal sám nebo s pomocí učitelky svého kamaráda, se kterým pracuje po celý rok v týmu.
NÁVŠTĚVA V ZŠ: Děti ze ZŠ a MŠ spolupracovaly na výtvarné práci na téma „Já a můj nový kamarád", samostatně vyrobily každý svou postavu z papíru, kterou pak v ZŠ nalepily na společný papír, obtiskovaly své ruce, apod. Děti se prostřednictvím výtvarné činnosti učily spolupracovat, komunikovat, překonat ostych, slovně vyjádřit svůj názor.
NÁVŠTĚVA V ZŠ: Děti ze ZŠ přichystaly didaktické hry pro své malé kamarády z MŠ, navázaly bližší kontakt, komunikovaly, měly za ně zodpovědnost během dopoledne. Děti z mateřské školy vyplňovaly grafické listy, křížovky, hádanky, omalovánky aj. připravené školními dětmi.
Děti ze ZŠ v rámci výuky českého jazyka psaly dopis svému kamarádovi ze školky. Dopis mohl být na jakékoli téma, libovolně dlouhý a psán jakýmkoli slohovým stylem. Dopisy jsme si četli v přátelském kruhu. Pro většinu dětí z mateřské školy to byl první dopis v jejich životě. Těšily se, až odpoví na dopis obrázkem.
Při návštěvách ve škole děti společně zpívaly, hrály na flétny (v MŠ mají alespoň částečné znalosti hry na zobcovou flétnu díky výuce v rámci ŠVP), vyráběly zajímavosti z keramické hlíny. Učí se tak vzájemné důvěře, spolupráci, navazují přátelství s dětmi jiné věkové kategorie. Zjistily, že velcí mohou pomáhat malým, ale i malí velkým. Zjišťují, že je dobré mít kamarády, být ohleduplní k ostatním lidem (malým, velkým, mladým, starým).
Děti, kterým dělá problémy změna prostředí, zaběhnuté rituály a větší počet lidí, byly zpočátku vázané na učitelku, postupně se však osamostatňovaly a akceptovaly pomoc velkého kamaráda. Některé využily možnosti mít nablízku kamaráda ze školky. Sociální kompetence dětí se viditelně rozšířily.
Děti ze ZŠ si lehce zapamatovaly ty, které měly ve dvojici, a při dalších návštěvách si svého kamaráda vyhledávaly. V některých případech děti pracovaly ve dvojicích, jindy ve větších skupinách. Snahou bylo, aby co nejméně zasahovaly učitelky.
Všechny společné výrobky jsou vystaveny v mateřské škole. Vzhledem k tomu, že dopisy od dětí ze ZŠ jsou vyvěšeny v šatně, často si některé z dětí vzpomene a poprosí znovu o přečtení dopisu nejen učitelku, ale i rodiče.
Spolupráci oceňují také rodiče, kteří vědí o horší adaptaci svých dětí na jiné prostředí. Sdělovali, jak se dětem rozšířily obzory, jak se těší do školy. Vědí, že tam už budou mít kamarády mezi staršími dětmi.
Sociální učení tak prostřednictvím projektu postoupilo do nové, pro děti dosud vlastně neznámé, kvalitativní úrovně. Obohatily se o představu o větším, složitějším organismu základní školy.
Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.
Článek nebyl prozatím komentován.
Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.
Článek není zařazen do žádného seriálu.