Příspěvek byl převzat ze sborníku Individualizace ve výuce od Občanského sdružení Profil.
Základní škola je místem, kde vedle sebe vyrůstají a dozrávají rozličné dětské osobnosti - budoucí řemeslníci, manažeři, umělci či vynálezci, ale především lidé, kteří si budou volit různý osobní životní styl a budou hledat naplnění různých životních cílů. Základní vzdělávání by jim tedy mělo nabídnout nejen kvalitní základ poznatků z různých oborů, ale také všeobecně použitelnou výbavu k jejich smysluplnému a úspěšnému používání a především dostatek poznání o sobě samém. Možnost uvědomit si, prezentovat, uplatnit svoji jedinečnost, vystupovat sám za sebe a zvolit si k tomu vlastní téma, postupovat systematicky při jeho zpracování a volit k tomu způsob, který nejlépe odpovídá individuálním možnostem a potřebám.
Projekt Absolventské práce je pro žáky příležitostí nalézt propojení jednotlivých poznatků a dovedností s vlastními možnostmi. Je pro ně příležitostí plánovat a zažít osobní úspěch, uvědomit si, že ho může dosáhnout každý. Zároveň se zde setkávají s významností respektovat dohodnutá pravidla a normy, využívat možností odborné rady či konzultace, dotahovat svou práci do konce a umět ji obhájit.
Záměr
Absolventské práce jsou jedním z nástrojů, pomocí kterých mohou učitelé zjišťovat, do jaké míry si žáci osvojili klíčové kompetence, tj. jakým souhrnem vědomostí, dovedností a postojů jsou vybaveni ve chvíli, kdy opouštějí základní školu. Nejedná se však pouze o nástroj evaluace. Žáci mají možnost prezentovat své přednosti, silné stránky, dovednosti a schopnosti - svoji individualitu. Získané vědomosti a dovednosti jsou prostředkem k tomu, aby tato prezentace byla co nejúspěšnější. Cílem absolventských prací není sběr co největšího počtu konkrétních vědomostí, ale prezentace osobnosti žáka a jeho kompetencí.
Úvod
Některé základní školy dříve, jiné později - v každém případě od září 2007 všechny - zahájily výuku podle vlastních školních vzdělávacích programů. Při jejich tvorbě učitelé nesčetněkrát procházeli od cílů základního vzdělávání, přes jednotlivé klíčové kompetence až ke konkrétnějším očekávaným výstupům. Své argumenty si v textu RVP ZV našli jak jeho příznivci, tak odpůrci. Všem však musel být zřejmý posun, ke kterému dochází - na místo konkrétních vědomostí jsou tu dovednosti, místo holých faktů nastupují souvislosti, ve třídě nesedí žáci, ale osobnosti. Se změnou pojetí výuky musí přijít také jiné (neříkám, zda lepší, či horší) „nástroje", pomocí kterých je výuka realizována. Jistě jich existuje celá řada. Absolventské práce jsou pro mne jedním z těchto nástrojů.
Absolventské práce jako prostředek individualizace ve výuce
Na tomto místě uvádím několik momentů, se kterými se žáci během tvorby své absolventské práce setkají. Výčet samozřejmě není úplný a jistě by se daly hledat další tvrzení, která by následující přehled obohatila.
Žák:
Učitel, pod jehož vedením práce probíhá, má možnost důkladněji se seznámit s žákem, poznat jeho osobní možnosti, schopnosti, plány a cíle, jeho osobnost a osobitost.
Cíle absolventských prací
Žák by měl vypracováním prokázat tyto schopnosti a dovednosti:
Časový harmonogram
Na počátku školního roku obdrží žáci pokyny ke zpracování, pravidla i kritéria hodnocení. Vyberou si z nabídky určité téma a vedoucího práce z řad učitelů. Žáci mohou zvolit také téma vlastní. Na vedoucího práce se mohou žáci během školního roku obracet s žádostmi o radu a pomoc, s ním konzultují svou činnost. Absolventské práci se má žák věnovat především v době mimo vyučování. V ročním plánu je vyhrazen časový prostor pro návody k vyhledávání informací, pro práci s odbornou literaturou, pro ujasňování pojmů, práci s počítačem, vyhledávání na Internetu apod. Počítačovou učebnu mohou žáci po dohodě využívat pro účely své absolventské práce také mimo svůj rozvrh.
Rozložení činností ve školním roce:
Výběr tématu
Téma si žáci volí z nabídnutého seznamu, popř. navrhnou ke schválení některému z vyučujících své vlastní. Téma ze seznamu mohou současně zvolit nejvýše dva žáci z jedné třídy (v případě, že zájem žáků o některé z nich bude větší a nedojde ke vzájemné domluvě, bude se o téma losovat).
Požadavky na absolventskou práci:
Pokyny pro zpracování:
Řazení stran:
Poznámka: Tučně vytištěné části je třeba zpracovat jednotně, podle předem připravených šablon.
Konzultace žáka a vedoucího práce
Konzultační hodiny jsou dány vzájemnou dohodou žáka a vedoucího práce. Záleží pouze na nich, jaký způsob vzájemných konzultací zvolí a jaký čas jim bude věnován. Je možné omluvit se z výuky volitelných předmětů z důvodu tvorby práce - maximálně 2 hodiny měsíčně, nesmí se jednat o jeden stejný předmět.
Další dokumenty:
Poznámka: Veškeré dokumenty jsou k dispozici na www stránkách školy http://www.zsplanany.cz/.
Průběh obhajoby absolventské práce:
Hodnocení absolventské práce
Práce posuzuje komise složená z učitelů. Hodnocení provádí na základě přečtení práce a ústní obhajoby žáka. Práce vyhovující základním požadavkům budou hodnoceny třemi stupni - vynikající, velmi dobrý, postačující. Nejlepší práce budou odměněny. Kromě tohoto hodnocení se bude k úrovni práce přihlížet při hodnocení v některých předmětech - konkrétně ve volitelných předmětech a v cizím jazyce (schopnost napsat krátký text v cizím jazyce a využít mluvené slovo v cizím jazyce), dále pak v předmětech, které jsou stěžejní vzhledem k zvolenému tématu. Neodevzdání práce může být v některém z těchto předmětů (podle zaměření práce) důvodem k hodnocení stupněm „nedostatečný" na úrovni pololetní, či čtvrtletní písemné práce.
Kritéria při posuzování:
Závěr
Zavedení absolventských prací a jejich zahrnutí do školního vzdělávacího programu mohu jen doporučit. Ať už v této konkrétní či jiné podobě, která se bude článkem pouze inspirovat. Jistě následně změníte svůj pohled na některé z žáků, dočkáte se překvapení. V každém případě však poskytnete žákům prostor pro to, aby se mohli projevit jako individuality. Zda, a jakým způsobem, tento prostor využijí, je do značné míry už na nich samotných.
1. Fotografie z obhajoby absolventských prací ve školním roce 2006/2007
Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.
Článek nebyl prozatím komentován.
Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.
Článek není zařazen do žádného seriálu.