Odborné články Základní vzdělávání Chodci a cyklisté – „naše značky“
Odborný článek

Chodci a cyklisté – „naše značky“

Anotace

Jak se nejlépe vyznat v dopravních značkách pro chodce a cyklisty? Jak podpořit své žáky v porozumění daným dopravním značkám? V jakém kontextu a situacích se s danými značkami můžeme setkat? Vyhledáte značky pro chodce a cyklisty, sestavíte jejich soubor a prezentaci s vysvětlením významu dané značky a zasadíte dopravní značky do kontextu situací, ve kterých se obvykle vyskytují, aby se porozumění značkám neopíralo jen o textový výklad, ale o pochopení kontextu významu dopravní značky v prostoru a konkrétních situacích.

Cíl

Porozumět vybraným dopravním značkám pro chodce a cyklisty, posílit prevenci chování v dopravních situacích. Vyhledat a zpracovat potřebná data a informace, „vystřihovat je“ – vybírat je a vkládat do dokumentu.

Stupeň vzdělávání: I. stupeň ZŠ 

Věková skupina: 3., 4. a 5. ročník ZŠ (vyzkoušeno ve smíšené třídě 3., 4. a 5. ročníku ve smíšených pracovních skupinách, kde si dávali žáci vzájemnou podporu a zpětnou vazbu)

Vzdělávací obor: člověk a jeho svět

Tematický okruh:

  • MÍSTO, KDE ŽIJEME
    CJS-CJS-001-ZV5-002
    Využívá mapy k orientaci a vyjadřovaní o světě kolem nás.
  • LIDÉ KOLEM NÁS
    CJS-CJS-002-ZV5-008
    Rozpozná ve svém okolí a v digitálním světě jednaní a chovaní, které není v souladu s pravidly a není možné ho tolerovat a přehlížet, a adekvátně na něj zareaguje.
  • ČLOVĚK, JEHO ZDRAVÍ A BEZPEČÍ
    CJS-CJS-005-ZV5-023
    Předvede v modelové situaci správné chovaní podle pravidel silničního provozu, pohybuje se bezpečně a samostatně v reálném silničním provozu v roli chodce i cyklisty
    CJS-CJS-005-ZV5-022
    Dodržuje pravidla bezpečného pohybu a pobytu v různém prostředí, prokáže zodpovědné jednání při styku s neznámými osobami, předměty a látkami.

Klíčové kompetence

  • KKU-SMU-000-ZV5-001
    Uvědomuje si význam, důležitost a smysl svého učeni.
  • KPP-TYM-000-ZV5-001
    Podílí se na spolupráci ve skupině.
  • KRP-RPS-000-ZV5-001
    Rozlišuje mezi osobními a společnými problémy s ohledem na různé perspektivy.
  • KDI-DAT-000-ZV5-001
    Vyhledává potřebné informace v doporučených digitálních zdrojích.
  • KDI-ZAP-000-ZV5-001
    Informace a jiná digitální data podle potřeby sdílí se svými blízkými a učiteli.

Časová dotace:

  • Výuka: 1× 45 minut
  • Příprava: 30 minut

Pomůcky:

  • mobilní telefon, tablet, notebook, připojení na internet, prohlížeč internetu, online dokument – prezentace, prostředí pro tvorbu myšlenkové mapy

Potřebné vstupní znalosti a dovednosti:

  • Oborové: základní přehled o dopravní výchově na téma chodec, cyklista
  • Digitální: vyhledávání prostřednictvím klíčových slov, vyhledávání obrázků, kopírování či stažení nalezených obrázků, sestavování myšlenkových map či jiných elektronických dokumentů

Vzdělávací cíle:

  • vyhledat a zpracovat potřebná data a informace;
  • ověřovat informace z oficiálních zdrojů;
  • vytvořit přehled dopravního značení zacíleného na chodce a cyklisty – role, ve kterých se vyskytují naši žáci;
  • vymodelovat myšlenkové mapy přibližující dopravní situace, kdy dané dopravní značení má určitý smysl, formuje bezpečné chování a kroky, které k němu vedou;
  • zhodnotit význam dopravního značení a jeho respektování chodci a cyklisty.

Přínos využití digitálních technologií / komentář z pohledu rozvoje DK:

Aktivita nabízí základní dovednosti v cíleném vyhledávání informací a jejich ověřování v oficiálních zdrojích, kopírování vyhledaných informací a vytváření digitálního dokumentu z vybraných informací. Cílem činností je vznik digitálního obsahu a jeho prezentace ostatním spolužákům. Základem práce je sestavení elektronické prezentace – myšlenkové mapy – myšlenkového přehledu toho, v jakých situacích se dopravní značení vyskytuje. Online forma umožňuje spolupráci ve skupinách, zapojení dalších spolužáků a např. participaci ostatních skupin, které mohou připravený dokument doplňovat o své náměty a návrhy.

Metodická poznámka:

  • Zásadní částí aktivity je zpracování myšlenkové mapy, která vytváří prostor pro různé situace, příležitosti, využití a další, kdy všichni přemýšlejí, vyvozují a analyzují, jak a kde by mohla být daná dopravní značka užitečná, v čem a jak by mohla pomoci bezpečnosti situace. Zde je klíčová spolupráce nejen ve skupině, ale i mezi skupinami, případně v celé třídě, pokud by „dynamika nápaditosti“ nebyla vysoká.
  • Aktivitu si tematicky i dovednostně upravte podle věku dětí. Je možné pracovat individuálně, ale ideálně ji nastavte do několika pracovních skupin – podle navrhovaných cílových variant, dle typu dopravních značek (viz dále). Skupiny vytváří větší dynamiku a mají potenciál ke vzájemnému učení novým dovednostem. Zároveň si žáci uvnitř skupiny poskytují vzájemnou podporu.
  • Velkou příležitostí je spolupráce ve třídě. Skupiny si rozdělí klíčové záměry (roli – chodec či cyklista – a typy dopravních značek) a vyhledávají k nim potřebné informace. Vytváří z nich digitální online dokument a díky sdílení si mohou skupiny dávat vzájemnou zpětnou vazbu, přinášet náměty k vylepšení práce.
  • Pro práci s nalezenými informacemi doporučuji si předem vytvořit návrh, scénář či strukturu, která bude formovat samotný výstup, např. prezentaci.
  • Velkou příležitostí je práce s pravidly, ideálně vytvářenými dětmi, kdy učitel proces moderuje. Základní oblastí může být bezpečné prostředí – užívání zvolených technologií, např. vyhledávání prostřednictvím klíčových slov, práce s online dokumenty, spolupráce ve skupině, která vede k cíli a další. Je jen na vás, která jsou ta „krizová místa“, kdy předem nastavená společně formovaná pravidla mohou pomoci.

Popis vzdělávací aktivity:

Evokace

Společně ve třídě či ve skupinách debatujte o otázkách:

Koho se týkají tyto dopravní značky? Co nám který typ značky říká?

V čem nám mohou pomoci dopravní značky? Jak je důležité pro bezpečnost chodců a cyklistů se v dopravních značkách orientovat? Co nám přinese umět si představit, co vše můžeme udělat a jak se zachovat díky danému dopravnímu značení?

Pojďme hlouběji prozkoumat, co nám značky říkají, jak s nimi pracovat, jak je číst a jak se díky nim chovat bezpečně!

Uvědomění

  • Rozdělte se ideálně na čtyři pracovní skupiny ve třídě (při větším počtu je možné skupiny zdvojit).
  • Dohodněte se v rámci třídy, které dopravní značky bude mít jaká skupina:
    • modro-bílé značky pro chodce,
    • červeno-bílé značky pro chodce,
    • modro-bílé značky pro cyklisty,
    • červeno-bílé značky pro cyklisty.

Vysvětlete si ve třídě, na čem a jak budou pracovat jednotlivé skupiny: 

  • každá skupina bude zpracovávat jiné dopravní značení;
  • nejprve vyhledejte obrázky dané skupiny značek, které se týkají cyklistů a chodců;
  • zároveň vyhledejte význam dané dopravní značky, vycházejte ze skupiny např. modro-bílé značky pro cyklisty;
  • vše vyhledané vkládejte do dohodnutého online dokumentu (každé dopravní značce věnujte samostatný prostor – stránku) – klasický dokument, prezentace a jakýkoliv podobný typ dokumentu umožňující vkládat volné objekty textů;
  • jakmile máte všechny dopravní značky ve svém dokumentu a text s jejich výkladem, zamyslete se nad následujícími otázkami a vpisujte odpovědi do svého dokumentu k jednotlivým dopravním značkám, ke kterým vkládáte odpovědi:
    • KDE – Kde se můžeme s dopravní značkou „potkat“?
    • CO – Co dopravní značka řeší?
    • POMOC – V jakých situacích nám značka může pomoci?
    • BEZPEČNOST – Jak pomáháme bezpečnosti, když se podle dané značky řídíme?

Například:

Výstupem skupinové práce je soubor dopravních značek specificky zaměřených pro chodce a cyklisty. Kromě vyhledaných značek je ke každé z nich zpracována myšlenková mapa, strukturovaná na klíčové otázky vedoucí k vyšší míře porozumění danému dopravnímu značení.

Pro posílení přemýšlení na základě myšlenkové mapy můžete kromě členů skupiny zapojit i členy ostatních skupin v online prostředí, kde jednotlivé skupiny pracují. Zároveň je možné otevřít diskuzi v rámci celé třídy a dávat si náměty ke struktuře myšlenkové mapy.

Jakmile budete mít nastaveno, dohodnuto, rozděleno, vysvětleno a pochopeno, na čem a jak pracovat, pusťte se do prvního kroku vyhledávání potřebných informací a sestavování dohodnutých dokumentů (viz ukázka výše).

Pro vytváření myšlenkových map si můžete rozdělit následující role:

  • navrhovatel – sestavuje prvotní návrh daného dopravního značení dle dohodnuté struktury (ideálně každý člen skupiny má minimálně jedno vybrané dopravní značení);
  • editor – pročítá jednotlivé texty a navrhuje drobné úpravy, aby texty byly srozumitelné a správně gramaticky napsané (žáci se v této roli mohou vzájemně na jednotlivých značkách střídat);
  • kontrolor – sleduje, zda celkový postup skupiny odpovídá dohodnutému a jednotlivé pracovní kroky skupiny vedou k cíli a jsou naplňována kritéria kvality;
  • časoměřič – hlídá poskytnutý čas, posouvá práci a diskuzi vzhledem k času, navrhuje efektivní kroky přinášející časovou úsporu.

Pozn.: Všichni členové skupiny jsou zapojeni a ideálně potvrzují každý pracovní krok ke vzniku myšlenkové mapy.

Kritéria kvality práce

Než se pustí žáci do práce, nastavte si s nimi kritéria kvality – jak budou hodnotit sebe a vzájemně svou práci.

Například:

  • Jednotlivé dopravní značky odpovídají zadání skupiny.
  • Myšlenková mapa obsahuje:
    • obrázek značky;
    • text názvu značky;
    • kde se značka vyskytuje;
    • co značka určuje, vymezuje, říká;
    • jak nám značka pomáhá;
    • jak ovlivňuje a zajišťuje bezpečnost.
    • Texty jsou napsány srozumitelně (rozumí jim i žáci jiných skupin) a gramaticky správně.

Nyní se můžete plně pustit do práce!

Jakmile budou mít skupiny hotovo a vyčerpají poskytnutý pracovní čas, připraví se na prezentaci svého dopravního značení. Do prezentace se zapojí každý člen skupiny a jednotlivé dopravní značky prezentují ostatním skupinám. (V případě, že byly skupiny zdvojené – vždy dvě pracovaly na stejném dopravním značení – dohodnout se na způsobu prezentace a rozdělení značek.)

Reflexe

Ve skupinách reflektujte jednotlivé myšlenkové mapy daného dopravního značení např. následujícím postupem:

  • prezentující skupina nejprve vyhodnotí kritéria sestavení své prezentace;
  • ostatní skupiny vyhodnotí naplnění kritérií zhlédnuté prezentace;
  • členové ostatních skupin navrhují konkrétní ocenění k prezentovanému značení;
  • členové ostatních skupin navrhují, co by mohlo pomoci, pokud prezentující skupina nenaplnila kritéria kvality; zároveň se všichni zamýšlejí, co by mohlo posunout práci dané skupiny, zkvalitnit spolupráci, výslednou myšlenkovou mapu apod.

Na závěr práce reflektujte a diskutujte: Co vám zpracování mapy dopravního značení přineslo? Co jste si při své práci uvědomili? Jak jste si svou práci užili a proč? Jak může zpracování myšlenkové mapy dopravního značení zlepšit chování chodců a cyklistů, jejich bezpečnost? Co vše jste se při spolupráci naučili?

Zkušenosti s použitím materiálu ve výuce: Osobně jsem vyzkoušel obdobné formy práce, spolupráci skupin, vyhledávání a vkládání informací do dokumentu, včetně formy zvolených prezentací. Mám zkušenosti ze své výuky, kdy pracujeme a spolupracujeme v online prostředí s dokumenty, s kritérii hodnocení. Doporučuji si popsaný záměr upravit dle svých podmínek a zkušenosti z práce s dětmi.

Ukázky řešení:

Pozn.: Verze pro jednu značku

 

 

Pozn.: Ukázka pro jednu skupinu značek

Autor
Mgr. Daniel Janata

Hodnocení uživatelů

Článek nebyl prozatím komentován.

Váš komentář

Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.

Článek není zařazen do žádného seriálu.

Revidované RVP od 2025

RVP do 2024

Materiály s klíčovým slovem NPO 3.1 DIGI vytvořil tým metodiků v projektu Podpora škol v kontextu digitalizace (Národní plán obnovy 3.1 DIGI) pro podporu pedagogů při ICT revizích.

Další informace, metodické materiály i inspiraci do výuky jednotlivých předmětů i napříč předměty najdete na webu https://digitalizace.rvp.cz/