Odborné články Základní vzdělávání Digitální profil v bezpečí
Odborný článek

Digitální profil v bezpečí

21. 10. 2025
Základní vzdělávání
Autor
Mgr. Daniel Janata

Anotace

Jaké informace chci a nechci, aby ostatní věděli? Které informace jsou osobní a které zveřejním? Poznejte, co je to náš profil, z čeho se skládá, z jakých informací. Naučte se říct své ne a odmítnout to, co je vám nepříjemné, co nechcete.

Cíl

Uvědomit si, jaké informace za jakých okolností a s kým je vhodné sdílet. Porozumět potřebě individuálního vnímání identity a její ochrany.

Stupeň vzdělávání: I. stupeň ZŠ 

Věková skupina: 3., 4. a 5. ročník ZŠ (vyzkoušeno ve smíšené třídě 3., 4. a 5. ročníku ve smíšených pracovních skupinách, kde si dávali žáci vzájemnou podporu a zpětnou vazbu)

Vzdělávací obor: člověk a jeho svět

Tematický okruh: (Specifikací vybraných míst, oblastí, regionů apod. můžeme posouvat níže uvedené tematické okruhy či očekávané výstupy.)

Klíčová kompetence digitální

  • KDI-BZK-000-ZV5-001
    Respektuje pravidla bezpečného zacházeni s digitálními zařízeními i daty a zásadami zdraví neohrožujícího chovaní v digitálním prostředí.
  • KDI-ZAP-000-ZV5-001
    Informace a jiná digitální data podle potřeby sdílí se svými blízkými a učiteli.

Průřezová témata – Společnost pro všechny

  • PTS-000-000-ZV5-002
    Na konkrétních příkladech kriticky vyhodnocuje obsah a záměr mediálních sděleni.
  • PTS-000-000-ZV5-003
    Na základě vlastni zkušenosti uvede příklady, jak může konzumace medii ovlivnit jeho postoje nebo postoj jeho vrstevníků k určitému tématu.

Informatika - Digitální technologie

  • INF-INF-004-ZV5-009
    Používá digitální technologie připojené k síti nebo k sobě navzájem k posílaní a získávaní dat.
  • INF-INF-004-ZV5-010
    Rozpoznává rizika ztráty, poškozeni či zneužiti dat při práci s digitálními technologiemi.

Časová dotace:

  • Výuka: 1× 45 minut
  • Příprava: 20 minut

Pomůcky:

  • mobilní telefon, tablet, notebook, připojení na internet, prohlížeč internetu, připravené online šablony dokumentů ke zpracování skupinami

Potřebné vstupní znalosti a dovednosti:

  • Oborové: nejsou třeba
  • Digitální: základní ovládání technologií, základní zkušenost s online prostředím
  • Tematické okruhy: nejsou třeba

Vzdělávací cíle:

  • Uvědomit si význam osobních údajů.
  • Uvědomit si význam zabezpečení svého profilu – identity.
  • Význam sdílení informací a formování digitální stopy.

Přínos využití digitálních technologií / komentář z pohledu rozvoje DK:

Aktivita nabízí využívání online prostředí pro různé formy práce, které nejsou prioritně vázány na digitální technologie. Žákům digitální technologie pomáhají v práci a přemýšlení o tématu a zároveň žáci jejich aplikací rozvíjejí digitální  kompetence, zažívají efektivnost a přidané hodnoty online forem práce. Vzájemně kooperují, inspirují se a vnímají dynamiku takové spolupráce.

Metodická poznámka:

  • Před samotnou výukou je nutné si připravit všechna online prostředí, kde budou žáci pracovat a sdílet potřebné.
  • Aktivita není tematicky a dovednostně náročná, přesto si ji upravte podle svých žáků. Je možné pracovat individuálně, ale doporučuji práci nastavit do několika pracovních skupin. Skupiny dávají práci větší dynamiku.
  • Práce využívá sdílení, zvyšuje tím svou efektivnost a rozvíjí digitální kompetence žáků. Zároveň stačí využívat jen omezené množství digitálních technologií, např. jeden notebook či dva tablety do skupiny apod.
    Po představení práce doporučuji navrhnout si pravidla spolupráce, jak to bude ve skupině vypadat. Zároveň můžete naplnění pravidel v závěru práce reflektovat.

Popis vzdělávací aktivity:

Evokace

  • Diskutujte, proč na internetu sdílet informace o sobě a naopak nesdílet.
  • Které informace může být užitečné sdílet a které naopak nemusí být příjemné a užitečné sdílet.

Vytvořte si v prostředí OrgPad.info mapu, ve které budete po celou dobu práce na tématu spolupracovat.

  • Zde zaznamenávejte všechny reakce žáků, jejich nápady a náměty.

Uvědomění

  • Než vstoupíte do pracovních skupin, nastavte si společně ve třídě pravidla spolupráce ve skupině či případně další potřebná pravidla.
  • Rozdělte se na několik pracovních skupin ve třídě (ideálně 3–4 žáci ve skupině).
  • Každá skupina má svou část jedné mapy, kam zaznamenejte, jaké typy informací považujete za důležité, aby o vás věděli ostatní spolužáci ze třídy (např. datum narození, zájmy, silné stránky, co mi chutná, sourozenci, oblíbené filmy, hračky atd.).

Například:

  • Vzájemně si prohlédněte návrhy skupin a pobavte se o tom, jak kdo dané informace vnímá, jak důležité mu připadají a proč. Ujistěte všechny, že co chceme o sobě sdílet, je ryze individuální.

Do diskuze zařaďte právo „stop“ – komunikaci zastavit, když je mi něco nepříjemné nebo někdo „nemluví za sebe“.

  • Vytvořte si každý sám za sebe svůj profil:

Sestavte a zaznamenejte, co považujete osobně za důležité, aby o vás spolužáci ve třídě věděli (pracujte v online prostředí, např. na sdíleném disku, každý žák má svůj dokument; v rámci společné prezentace má každý jeden slide, například https://1url.cz/s1T3L).

  • Prozkoumejte vzájemně profily spolužáků ve třídě a reflektujte, co vás překvapilo, zaujalo, co jste nevěděli.
  • Vraťte se ke zpracovaným profilům, představte si je na sociální síti a zkuste si uvědomit, koho a proč na základě profilu byste zařadili mezi své přátele.
  • Ve třídě prodiskutujte, kdo jsou přátelé na sociální síti. Které informace a proč byste těmto „přátelům“ nepředali a které ano?

Ve svém profilu můžete označit pole s textem barevně tam, kde vnímáte, že byste své informace nesdíleli.

Například:

Reflexe

  • Reflektujte, co vás k letáku napadá, co byste chtěli zdůraznit, co vnímáte jako podstatné.
  • Inspirujte se následujícími otázkami:
    • Co vás napadá, co jste si uvědomili při sestavování svého profilu?
    • Co vám běželo hlavou, když jste si uvědomili „přátele na sociální síti“ a s nimi sdílené své osobní informace?
    • Co jste si dnes dalšího uvědomili?
    • Co jste se dnes naučili?
    • Reflektujte respektování dohodnutých pravidel.

            Svá zjištění můžete zaznamenat např. do části našeho OrgPad.info.

Zkušenosti s použitím materiálu ve výuce: Osobně jsem vyzkoušel dané formy práce, spolupráci skupin, komentování, debatování a vkládání komentářů do dokumentu, včetně formy zvolených prezentací. Mám zkušenosti ze své výuky, kdy pracujeme a spolupracujeme v online prostředí s dokumenty, s kritérii hodnocení. Doporučuji upravit popsaný záměr dle svých podmínek a zkušeností z práce s dětmi.

Autor
Mgr. Daniel Janata

Hodnocení uživatelů

Článek nebyl prozatím komentován.

Váš komentář

Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.

Článek není zařazen do žádného seriálu.

Materiály s klíčovým slovem NPO 3.1 DIGI vytvořil tým metodiků v projektu Podpora škol v kontextu digitalizace (Národní plán obnovy 3.1 DIGI) pro podporu pedagogů při ICT revizích.

Další informace, metodické materiály i inspiraci do výuky jednotlivých předmětů i napříč předměty najdete na webu https://digitalizace.rvp.cz/