Uvědomit si, jaké postupy a nástroje práce s digitálními zařízeními akcentují aktivity čtenářské dílny a vytvářejí prostředí pro rozvoj digitálních kompetencí žáků.
Propojení čtenářství s digitálními technologiemi, využití potenciálu technologií jako nástroje podpory a rozvoje čtenářství vytváří předpoklad posílení dané gramotnosti.
Jaké nástroje v oblastech využití digitálních technologií ve čtenářské dílně můžeme využívat, co mohou vyvolat, jak mohou na žáky působit a mnohé další je předmětem tohoto materiálu.
Stupeň vzdělávání: I. stupeň ZŠ
Věková skupina: 3., 4. a 5. ročník ZŠ (vyzkoušeno ve smíšené třídě 3., 4. a 5. ročníku ve smíšených pracovních skupinách, kde si dávali žáci vzájemnou podporu a zpětnou vazbu)
Vzdělávací obor: český jazyk a literatura
Tematický okruh: rozvoj čtenářských dovedností – čtenářská dílna
Vazby na RVP ZV
Základní gramotnosti – čtenářská a pisatelská
Podmínkou úspěchu je vždy i rozvoj žákova vztahu k činnosti čtení.
Český jazyk a literatura
Časová dotace:
Pomůcky:
Zdroje:
Potřebné vstupní znalosti a dovednosti:
Vzdělávací cíle:
Přínos využití digitálních technologií / komentář z pohledu rozvoje DK:
Aktivita nabízí ve formě čtenářské dílny sled možných činností využitelných v rámci rozvoje čtenářství. Jednotlivé části ukazují možnosti využití digitálních technologií žáky, kteří jejich aplikací rozvíjí své čtenářské kompetence. Zároveň jsou činnosti nabízeny a koncipovány tak, aby celková práce žáka neztrácela kontakt s knihou.
Poznámka:
Evokace
Pozn.: Vyhledat si můžete mnohé další náměty pravidel.
Pozn.: Doporučuji odpovědi na návrhy otázek zaznamenat. Poslední část metody – D – využijete jako reflexi po každé dílně čtení a ve chvíli „dočtení“ celé knihy.
Uvědomění
Co čtu:
Vytvořte sdílenou online prezentaci a dejte k dispozici žákům odkaz na soubor. Na každou stránku / každý slide prezentace zkopírujte základní strukturu:
Prostřednictvím aplikace prezentace vyfotografujte obálku knihy, případně další zajímavou část úvodu knihy. Každý žák má svůj slide prezentace.
Záznam čtení:
Mít možnost slyšet své čtení „na vlastní uši“, mít tuto zkušenost a stavět na ní je výjimečnou příležitostí pro práci na sobě samém, svém vlastním čtení, jeho kvalitě. Proto je skvělou příležitostí nahrávku čtení pořídit.
Volí si ji sám žák!
Náměty pro nahrávky:
Záznam do čtenářského deníku:
Čtenářský deník není třeba představovat, avšak můžeme si uvědomit, čemu jej chceme prioritně věnovat, zda faktografii, která vztah ke čtení nevytváří, či osobnímu prožitku, přínosu, přidané hodnotě, kterou jsme si jako čtenáři uvědomili či zažili při čtení. Zároveň se osvědčuje se věnovat záznamu do čtenářského deníku okamžitě po jednotlivých čteních, kdy ještě vše držíme v paměti.
Čtenářský deník formou prezentace
Formu navrhuji proto, že je výsledný čtenářský deník zároveň připravený k prezentaci. Učitel a žáci jej mohou využít k prezentaci významných okamžiků při čtení, prezentovat knihu ostatním spolužákům a další.
Pro propojování s knihou zde fotografujeme a vkládáme fotografie knihy a klíčových míst spojených například s daným čtenářským prožitkem či jako důkaz místa, kde k prožitku docházelo apod.
Pro záznam doporučuji nastavit výchozí strukturu, kterou si žák dle potřeby upravuje:
Výsledek tak může vypadat:
Čtenářský deník formou myšlenkové mapy
Myšlenková mapa je klíčová svými náznaky a hlavně vazbami a souvislostmi, které pro záznam čtení nabízí. Vytváření vazeb a struktury, její postupné formování je přidanou hodnotou této formy čtenářského deníku.
Volíme takovou aplikaci myšlenkové mapy, která umí přímo fotografovat a vkládat fotografie části knihy do jednotlivých položek.
Dlouhodobě se mi osvědčuje aplikace Mindomo, která umí fotografovat a vkládat do jednotlivých položek fotografie, ale i emoji, například pro prioritizaci záznamů.
Výsledná myšlenková mapa může mít různou grafickou podobu a v případě Minomo může být spuštěna ve formě prezentace a opět sloužit například závěrečné prezentaci „mého čtení knihy“.
Můžete se inspirovat i následujícími otázkami:
Svá zjištění můžete zaznamenat například do OrgPad.info či sdíleného dokumentu, kam mohou zapisovat všechny děti.
Další náměty:
Hlasové zadávání – vytváření textů
Hlasové zadávání textu je funkce, která je součástí Google dokumentu. Naleznete ji v části Nástroje / Hlasové zadávání (upozorňuji, že funkce je aktivní pouze v prohlížeči Chrome). Prostřednictvím funkce máte možnost diktovat slova a funkce je přepisuje do psané podoby. Je tak vhodná pro děti, které ještě neumí plně psát, ale také pro všechny, kteří se chtějí soustředit na své myšlenky, diktovat text a následně jej upravovat, opravovat gramaticky i stylisticky.
Volné „psaní“
Volné psaní je metoda čtení a psaní ke kritickému myšlení. Je ideální reflektivní metodou a pro děti bez dovednosti dobře psát je možné využít nástroje Hlasové zadávání.
Metoda se řídí pravidly:
Online pětilístek
Opět metoda čtení a psaní ke kritickému myšlení. Je ideální reflektivní metodou a v dané struktuře klíčovými slovy přibližuje pocity, které jako čtenáři máme. Do následující šablony mohou děti zapisovat:
Pětilístky považujme za osobní sdělení. Je ideální si je nechat od dětí přečíst, ale čte jen ten, kdo chce, nebo čteme se souhlasem autora.
T-graf přečtené knihy
Je metoda, kterou bychom na závěr knihy mohli využít jako reflektivní. Jejím cílem je se podívat na přečtenou knihu z určitých protipólů – co mi kniha dala vs. co mi vzala; s čím jsem v knize souhlasil(a) vs. s čím jsem nesouhlasil(a); s kterou postavou a v čem jsem se ztotožnil(a) a s kterou jsem se neztotožnil(a) atd.
Šablona pro práci žáků by mohla vypadat takto:
Zkušenosti s použitím materiálu ve výuce: Osobně jsem vyzkoušel dané formy práce, spolupráci skupin, komentování, debatování a vkládání komentářů do dokumentu, včetně formy zvolených prezentací. Mám zkušenosti ze své výuky, kdy pracujeme a spolupracujeme v online prostředí s dokumenty, s kritérii hodnocení. Doporučuji si popsaný záměr upravit dle svých podmínek a zkušenosti z práce s dětmi.
Článek je publikován pod licencí Creative Commons BY-NC-ND 4.0 (Uveďte autora-Neužívejte komerčně-Nezasahujte do díla) .
Článek nebyl prozatím komentován.
Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.
Článek není zařazen do žádného seriálu.
Materiály s klíčovým slovem NPO 3.1 DIGI vytvořil tým metodiků v projektu Podpora škol v kontextu digitalizace (Národní plán obnovy 3.1 DIGI) pro podporu pedagogů při ICT revizích.
Další informace, metodické materiály i inspiraci do výuky jednotlivých předmětů i napříč předměty najdete na webu https://digitalizace.rvp.cz/
Národní pedagogický institut České republiky © 2025