Stupeň vzdělávání: 2. stupeň ZŠ
Věková skupina: 6. – 9. ročník
Vzdělávací obor: Přírodopis, Zeměpis
Výuka: 2 vyučovací hodiny (90 minut)
Příprava: 15 minut (příprava pomůcek pro odběr vzorků a prezentace)
Hlavní cíl: Žáci porozumí složení a vzniku půdy a dokáží půdní druhy systematicky určovat podle jejich fyzikálních vlastností pomocí terénních metod a určovacího klíče.
Dílčí cíle:
Klíčová kompetence k řešení problémů: Žáci se učí systematicky postupovat podle určovacího klíče, hodnotit pozorované vlastnosti a na základě získaných informací vyvozovat závěry o typu zkoumané půdy ze svého nejbližšího okolí.
Úvod do tématu a motivace (5 minut)
Začněte hodinu motivačním úvodem o půdě jako o "základu života na Zemi". Ukažte zajímavé fotografie různých typů půd nebo připomeňte žákům význam půdy pro zemědělství a růst rostlin. Vyzvěte žáky k rychlému brainstormingu: "Co víte o půdě?"
Co je půda a jak vzniká (10 minut)
Rozdejte pracovní listy a pomocí připravené prezentace vysvětlete žákům základní pojmy, které si budou současně zapisovat:
Složení a druhy půd (10 minut) Pokračujte prezentací o:
Informace pro terénní práci (5 minut)
Vysvětlete žákům cíl odběru a rozdělte je do skupin po 3-4. Každá skupina bude odpovědná za odběr vzorku z jedné lokality. Instruujte o správném postupu:
Doporučené lokality v okolí školy:
Praktický odběr vzorků (15 minut)
Skupiny postupně odcházejí na své lokality s lopatkami a označenými sáčky. Při odběru zaznamenávají do pracovního listu:
Po návratu každá skupina správně označí svůj vzorek.
Obr. 1: Klíč k určování půdních druhů (https://www.explorika.cz/).
Zkoumání půdy a základní texty (5 minut)
Připomeňte žákům předchozí hodinu a ukažte odebrané vzorky. Vysvětlete, že nyní budou půdní vzorky zkoumat jako skuteční pedologové (vědci zabývající se půdou). Rozdejte žákům určovací klíče a na ukázkovém vzorku demonstrujte:
Test kuličky:
Test proužku:
Test zrnitosti:
Vysvětlete význam délky proužku pro určení půdního druhu podle klíče - čím více jílovitých částic ve vzorku je, tím větší soudržnost půdy za vlhka a delší proužek.
Rychle demonstrujte s jedním vzorkem:
Obr. 2. Sedimentační test, který ukáže na složky tvořící půdní vzorek.
Rozdělte žáky do původních skupin podle místa odběru vzorků. Každá skupina bude zkoumat především svůj vlastní vzorek + může si vyměnit s jinou skupinou.
Obr. 3: Pomůcky pro testy půdní zrnitosti a jeden vzorek půdy ze školního pozemku.
Systematický postup zkoumání:
Obr. 4. Test na orientační určení půdní textury v terénu s využitím přehledné referenční karty půdních druhů.
Obr. 5: Práce s určovacím klíčem v terénu a doplňování do pracovního listu.
Role ve skupině:
Během práce obcházejte skupiny, ptejte se na jejich pozorování a pomáhejte s technikou testování nebo interpretací výsledků podle klíče.
Každá skupina stručně představí (1-2 minuty):
Společné shrnutí:
Zdůrazněte, že žáci právě provedli skutečnou vědeckou práci - od sběru vzorků v terénu až po jejich laboratorní analýzu.
Odběr vzorků je nejlepší provádět za suchého počasí, kdy půda není příliš vlhká. Doporučuje se mít připravenou "záložní variantu" - předem odebrané vzorky z různých lokalit pro případ nepříznivého počasí. Žáci by měli mít vhodné oblečení a obuv pro venkovní aktivity.
Mladší žáci (6.-7. ročník) potřebují více podpory při vytváření proužků a posuzování zrnitosti. U nich je vhodné se zaměřit na extrémní půdní druhy (písek vs. jíl). Starší žáci (8.-9. ročník) dokáží lépe rozlišit jemnější rozdíly a pracovat samostatněji s klíčem.
Při hodnocení této aktivity doporučuji využít formativní přístup zaměřený na celý proces od odběru po určení. Sledujte a oceňujte:
Zvláště oceňujte schopnost žáků propojit teoretické poznatky s praktickým zkoumáním půdy ze svého okolí.
Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.
Článek nebyl prozatím komentován.
Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.
Článek není zařazen do žádného seriálu.
Materiály s klíčovým slovem NPO 3.1 DIGI vytvořil tým metodiků v projektu Podpora škol v kontextu digitalizace (Národní plán obnovy 3.1 DIGI) pro podporu pedagogů při ICT revizích.
Další informace, metodické materiály i inspiraci do výuky jednotlivých předmětů i napříč předměty najdete na webu https://digitalizace.rvp.cz/
Národní pedagogický institut České republiky © 2025