Evropský rámec digitálních kompetencí pro učitele představuje robustní a zajímavý nástroj, se kterým mohou pracovat jak jednotliví vyučující, tak také metodici a metodičky ICT ve školách, pokud chtějí svým spolupracujícím pomoci s integrálním rozvojem digitálních kompetencí.
Výhodou DigComEdu je, že představuje 22 kompetencí rozdělených do šesti oblastí, kterým je třeba se věnovat. Pro mnoho lidí působících ve vzdělávání může být náročné – v současné rychle se měnící společnosti – se zorientovat a najít to, v čem by se měli vlastně vzdělávat. Ostatně rozvoj nových gramotností (od finanční přes datovou, statistickou až po AI gramotnost) této věci příliš neprospívá. Vyučující může být ponořen do určité rozhodovací paralýzy, kdy se nezdá, že by soustavný rozvoj v nějaké oblasti měl dlouhodobý smysl.
Zde máme připravený robustní rámec, se kterým je možné pracovat a který výběr těch důležitých věcí udělal za vyučující, což je pohodlné, a současně takový přístup umožňuje čerpat ze zahraničních zkušeností, pracovat s možnostmi srovnání nebo předávání dobré praxe. Jakkoli pro část vyučujících může být sousloví kompetenční rámec vnímaný jako formalistický požadavek, ve skutečnosti přináší mnoho velice praktických výhod.
V tomto článku se zaměříme na to, jak může DigCompEdu kuchařku využít každý, kdo má na starosti rozvoj digitálních kompetencí vyučujících na určité škole. Může jít typicky o metodiky a metodičky ICT, ale nikoli pouze o ně. Následující poznámky je třeba vnímat nikoli jako závazný postup nebo návod, ale spíše jako určitou inspiraci, jak s tímto nástrojem a s DigCompEdu rámcem ve školním prostředí pracovat.
Již delší dobu lze využít Profil Učitel21, který je postavený na DigCompEdu a slouží jako sebehodnoticí nástroj. Pokud chceme uvažovat o systematizaci rozvoje digitálních kompetencí ve školním prostředí, potřebujeme vědět, jak jsou na tom jednotliví učitelé, a na základě toho stanovit další postup a rozvojový plán.
Na tomto místě je třeba učinit několik poznámek:
Z naší zkušenosti je pro vyučující někdy těžké uvažovat o svých digitálních kompetencích jako o svých, pořád je vztahují k žákům a žákyním. Tento profesní altruismus ale není šťastnou podobou sebevzdělávání; metodik či metodička ICT musí systematicky pracovat na tom, aby si vyučující uvědomili, že jejich silný kompetenční profil je jednak jejich vlastní, a proto o něj musí pečovat, a že jeho posilováním sekundárně zlepšují edukaci, což je cíl, který obvykle sledují primárně.
Pokud máme otestovanou školu a víme, jakými směry a s jakou úrovní se chceme pustit do rozvoje vyučujících, máme základ rozvojového plánu a můžeme postoupit dál.
Pokud už máme stanovený plán, můžeme se přesunout k druhé části a tím je příprava vlastního semináře. Jako efektivní se ukazuje spíše práce s celými oblastmi DigComEdu než s jednotlivými kompetencemi, ale volba záleží na potřebách konkrétní školy a způsobu práce v ní.
Myšlenka, na které je postavená DigCompEdu kuchařka, je taková, že lektor či lektorka vycházejí z vlastní zkušenosti a znalosti potřeb cílové skupiny a na jejich základě jí staví program, který skrze kuchařku postupně dochucují. Proto je třeba si hned na začátku jasně pojmenovat, co je zadáním, jaké jsou případně nástroje, se kterými se ve škole pracuje, jak vypadá daná skupinka vyučujících, co by mohly být jejich potřeby.
V tomto ohledu můžeme kuchařku užít dvěma základními způsoby:
V obou případech máme k dispozici poměrně jasně formulovaný okruh vyjádřených i nevyjádřených (metodik či metodička ICT mají svoji pozici silnou tím, že své spolupracující znají) potřeb, se kterými je možné pracovat. Očekáváme, že jádrem edukační aktivity budou činnosti, které vycházejí ze zkušenosti daného vzdělávacího, které může doplnit o:
S kuchařkou je možné pracovat také v kontextu celé školy. Opět – spíše ilustrativně – uvádíme dvě komponenty, které v tomto ohledu mohou být zajímavé a užitečné tehdy, když chceme téma digitálních kompetencí uchopit jako celoškolní fenomén.
Tyto aktivity nemohou stát samy o sobě – samotný edukační dopad těchto tištěných materiálů asi nebude velký, ale pokud se k němu podaří rozvinout diskuse, aktivita nebo sdílení, může posloužit jako prvek akcelerace změn přemýšlení o výuce a jejího vztahu k technologiím. Metodik či metodička ICT nejsou jen IT guru, ale jejich role spočívá právě v důrazu na sociální aspekty edukačních interakcí.
V některých školách je zvykem sdílet si inspirativní zdroje nebo materiály. V rámci práce s DigCompEdu kuchařkou může jít jak o sdílení celého zdroje, tak třeba položek ze závěrečné části Inspirace, kdy lze doporučit web, knihu, podcast a podobně, dle preferencí dané školy nebo toho, jak takové sdílení inspirací běžně funguje.
DigCompEdu kuchařka byla od počátku chystaná nejen jako podpora vyučujících lektorů a lektorek, ale také jako nástroj, se kterým lze systematicky ve školním prostředí pracovat na úrovni metodiků a metodiček ICT. Vytváří rozmanitý zdroj drobností, které lze rychle vzít a přizpůsobit vlastním potřebám nebo požadavkům, tomu, aby šlo o dostatečně malé a jednoduché aktivity, se kterými si vyučující snadno poradí a dokáží je implementovat do své praxe.
Na závěr bychom rádi zdůraznili ještě dvě drobnosti:
Přejeme příjemné vaření vlastních vypečených aktivit rozvíjejících digitální kompetence.
Autory kuchařky jsou Michal Černý a Daniela Ryšavá. Kuchařka byla vytvořená v rámci projektu AIDIG, podpořeného z NPO 3.1 pod NPI ČR. Kuchařka DigCompEdu je bezplatný otevřený zdroj.
Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.
Článek nebyl prozatím komentován.
Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.
Tento článek je zařazen do seriálu DigCompEdu kuchařka.
Ostatní články seriálu:
Národní pedagogický institut České republiky © 2025