Cíl: Žáci si uvědomují, že neformální komunikace na sociálních sítích má své zákonitosti a liší se například od elektronické komunikace s institucemi (formální komunikace).
Ani neformální komunikace by ovšem neměla rezignovat na určité obecně platné komunikační principy (například kooperace v komunikaci, komunikační sdělnost projevu).
Komentář z pohledu rozvoje digitální kompetence:
Žáci pracují s napodobeninou typické neformální komunikace na sociálních sítích, kterou umožňuje například aplikace Fake WhatsApp Chat Generator (www.fakewhats.com). Při reflexi takové konverzace reflektují svůj vlastní způsob komunikace. Cílem je jeho kultivace.
Žáci mezi sebou běžně komunikují na sociálních sítích (například WhatsApp), přesto se tato jejich komunikace obvykle nestává předmětem výuky.
Nejde tu o snahu narušovat soukromou konverzaci, ale o reflexi takových prvků, jako je například porušování pravopisných nebo interpunkčních pravidel apod. Takové jevy se často objevují právě v uvedeném typu komunikace. Podle Stanislava Štěpáníka a kolektivu (Školní výpravy do krajiny češtiny, 2020) je ovšem třeba podobné prvky hodnotit ve vztahu k jejich funkci: „Vedeme žáky k tomu, že tyto odchylky od normy a kodifikace mají v elektronické komunikaci své opodstatnění (rychlost komunikace, mluvenost atd.). Jsou však omezeny pouze na určitý kontext, nejsou aplikovatelné na jakékoliv písemné projevy ve všech komunikačních sférách a i v běžné každodenní elektronické komunikaci záleží na osobě příjemce (komunikace s institucí, dnes již běžná za pomoci sociálních sítí, je jiná než komunikace s kamarádem).“ [1]
Při reflexi neformální komunikace na sociálních sítích nás zajímá nejen složka jazyková, ale i složka komunikační. Zabýváme se například tím, zda na sebe jednotlivé repliky navazují, zda jsou všichni účastníci konverzace spokojeni s tím, jak komunikace probíhá, proč například dochází k různým nedorozuměním apod. Zdůrazňujeme tzv. kooperační princip, tj. obecný předpoklad, že „jednání účastníků jazykové interakce je racionální a kooperační a že cílem jazykové interakce je ,maximálně efektivní výměna informací‘“. [2]
Pomůcky – pro žáky:
Pomůcky – pro učitele:
Popis činností:
Příloha – napodobenina konverzace na sociální síti WhatsApp (Terka a Sofie): [3]
Zdroje:
ŠTĚPÁNÍK, Stanislav, Eva HÁJKOVÁ, Klára ELIÁŠKOVÁ, Ľudmila LIPTÁKOVÁ a Marta SZYMAŃSKA. Školní výpravy do krajiny češtiny: didaktika českého jazyka pro základní školy. Plzeň: Fraus, 2020. ISBN 978-80-7489-595-1.
[1] ŠTĚPÁNÍK, Stanislav, Eva HÁJKOVÁ, Klára ELIÁŠKOVÁ, Ľudmila LIPTÁKOVÁ a Marta SZYMAŃSKA. Školní výpravy do krajiny češtiny: didaktika českého jazyka pro základní školy. Plzeň: Fraus, 2020, s. 79. ISBN 978-80-7489-595-1.
[2] Cit. dle tamtéž, s. 81.
Postřehy z ověřování v praxi:
Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.
Článek nebyl prozatím komentován.
Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.
Článek není zařazen do žádného seriálu.
Národní pedagogický institut České republiky © 2025