Odborný článek

Velikonoce

16. 1. 2025
Základní vzdělávání
Autor
PhDr. Lukáš Borovička Ph.D.

Anotace

V této aktivitě žáci zjišťují informace o vybrané kultuře, které následně prakticky využívají v krátkém dramatickém výstupu. V něm se snaží zachytit významný prvek přidělené kultury natolik srozumitelným způsobem, aby spolužáci rozpoznali, o jakou kulturu se jedná. Tematický rámec představuje v této aktivitě téma velikonočních svátků.

Cíl

Komentář z pohledu rozvoje digitální kompetence:

Žák potřebné informace získává z různých digitálních zdrojů na základě vlastních kritérií pro vyhledávání; získané informace posuzuje z hlediska souladu s již známými a na základě věrohodnosti příslušného zdroje (9. ročník).

Žák ukládá informace tak, aby je mohl v případě potřeby najít a použít i někdo jiný, s kým spolupracuje; vytváří vlastní portfolio zdrojů informací a podílí se na tvorbě sdílených portfolií (9. ročník).

Vzdělávací cíle:

Žák odlišuje ve čteném nebo slyšeném textu fakta od názorů a hodnocení, ověřuje fakta pomocí otázek nebo porovnáváním s dostupnými informačními zdroji.

Žák využívá základy studijního čtení – vyhledá klíčová slova, formuluje hlavní myšlenky textu, vytvoří otázky a stručné poznámky, výpisky nebo výtah z přečteného textu; samostatně připraví a s oporou o text přednese referát.

Žák vyhledává informace v různých typech katalogů, v knihovně i v dalších informačních zdrojích.

Žák dramatizuje jednoduchý příběh.

Pomůcky pro žáky: 

  1. Mobilní telefon / tablet / PC pro vyhledávání informací
  2. Padlet nebo jiná aplikace pro sdílení výstupů

Pomůcky pro učitele:

  1. Lístečky s názvy vybraných kultur, ve kterých se slaví velikonoční svátky
  2. Případně dataprojektor, PC pro promítání žákovských výstupů (podkladových prezentací)

Popis činností – výuková situace: 

1. Uvedení tématu hodiny: Velikonoce

2. Evokace, například provokativní krátká píseň Pokáče (https://www.youtube.com/watch?v=ZVCdAPYW9HU)

Můžeme jen pustit za účelem naladění na téma nebo doplníme stručným brainstormingem k videu.

3. Rozdělení do skupin o zhruba pěti členech

Každé skupině přidělíme jednu kulturu, ve které se specifickým způsobem slaví Velikonoce (například ČR, USA, Polsko atd.).

Zadání – každá skupina samostatně vyhledává následující informace týkající se Velikonoc:

a) alespoň jeden rituál (např. hodování)

b) alespoň jeden typický předmět (např. pomlázka)

c) alespoň jedno tradiční jídlo (např. mazanec)

Žáci vyhledávají informace v důvěryhodných zdrojích. Zjišťují, kdo je tvůrcem dané webové stránky (například web Polské turistické organizace by vyhodnotili jako důvěryhodný, neboť se jedná o oficiální zahraniční pobočku zřízenou příslušným polským ministerstvem, jak lze zjistit na internetu, např. zde: https://www.ttg.cz/polsko-otevrelo-v-praze-turistickou-informacni-kancelar/2023/06/).

Každou informaci žáci ověří minimálně ještě z jednoho dalšího zdroje.

Každá skupina zaznamenává informace v aplikaci Padlet nebo jiné podobné.

5. Skupinová práce

Učitel poskytuje podporu zejména při ověřování důvěryhodnosti zdrojů. Dále se v případě potřeby zaměřuje na pomoc s ovládáním Padletu nebo jiné vybrané aplikace.

6. Zpracování výstupů ve formě dramatizace

Zadání: Nyní učitel představuje další úkol pro skupinky. Každá skupinka sehraje zhruba minutovou scénku, přičemž má ostatním přiblížit příslušnou kulturu, respektive způsob, jakým se v dané kultuře slaví Velikonoce. A to bez toho, že by název dané kultury ve scénce explicitně zazněl. Pro scénář žáci využijí informace, které v předchozím průběhu hodiny vyhledali a zaznamenali (obecné tipy pro tvorbu scénáře k dispozici například zde: https://www.wikihow.cz/Jak-napsat-divadeln%C3%AD-hru).

7. Skupinová práce

Skupinky připravují scénáře scének, učitel se s jednotlivými scénáři průběžně seznamuje a v případě potřeby poskytuje skupinám inspiraci.

8. Skupinové výstupy

Po sehrání každé jednotlivé scénky ostatní skupiny hádají, o jakou kulturu se jedná.

9. Zhodnocení scének (zejména povedených hereckých výkonů, zajímavých nápadů apod.) a reflexe tématu (zejména co se žáci dozvěděli nového)

Zdroje:

Padlet

https://www.youtube.com/watch?v=ZVCdAPYW9HU

https://www.wikihow.cz/Jak-napsat-divadeln%C3%AD-hru

Reflexe

Metodická poznámka:

  1. Aktivitu lze v případě potřeby zaměřit i na jiné téma, například na způsoby slavení vánočních svátků v různých kulturách apod.
  2. Dramatizaci lze doplnit podkladovou prezentací, která může obsahovat například obrázky, které sehrávají ve scénkách určité role. Případně lze dramatizaci i zcela nahradit prezentacemi jednotlivých skupin.
  3. V této aktivitě je kladen důraz na práci s důvěryhodnými zdroji. Na základě zkušeností (nejen) ze 2. stupně ZŠ se ukazuje, že právě tuto dovednost je potřeba často rozvíjet.

Postřehy z ověřování v praxi:

  1. Aktivita byla realizována na základní škole v 8. ročníku před velikonočními svátky. Ve spolupráci s dalšími vyučujícími, kteří se v daném období věnovali tomuto tématu (například vyučující anglického jazyka), došlo ke koordinaci s cílem, aby se aktivity v různých předmětech ústrojně doplňovaly a navazovaly na sebe.

Licence

Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.

Autor
PhDr. Lukáš Borovička Ph.D.

Hodnocení uživatelů

Článek nebyl prozatím komentován.

Váš komentář

Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.

Článek není zařazen do žádného seriálu.

Revidované RVP od 2025

RVP do 2024

Klíčové kompetence:

  • Základní vzdělávání
  • Kompetence digitální
  • získává, vyhledává, kriticky posuzuje, spravuje a sdílí data, informace a digitální obsah, k tomu volí postupy, způsoby a prostředky, které odpovídají konkrétní situaci a účelu