Komentář z pohledu rozvoje digitální kompetence:
Žáci rozvíjejí dovednost vyhledávání klíčových slov v elektronických verzích textů a jsou schopni ověřit frekvenci jednotlivých slov v zadaném kontextu (např. určité časové období) v dostupných nástrojích (aplikace ÚČL AV ČR).
Žáci rozvíjejí dovednost zadávání dat do vybraných databází, jsou schopni porozumět výstupu z daného vyhledávání a v případě potřeby zadání upravit.
Kytice Karla Jaromíra Erbena zpravidla nechybí v kánonu jakékoli české základní či střední školy. Pokud si žáci musí vybrat určitý počet knih poezie pro svůj maturitní seznam četby, velmi často sáhnou i po Kytici. Mohli bychom tedy předpokládat, že práce v hodině s Kyticí je potenciálně užitečná pro značný počet žáků. A to nejenom ve vztahu k rozvoji čtenářství. Při rozboru Kytice lze ovšem rozvíjet i digitální kompetence.
Jaké problémy se zde mohou vyskytnout?
Čtení poezie považuje většina žáků za náročnější činnost než například čtení prózy. Jedním z často uváděných důvodů je skutečnost, že báseň (zejména lyrická) nemá formu srozumitelného příběhu, který se dá snadno převyprávět. Pokud přesto takto s poezií nakládáme a omezujeme se na popis děje, značně redukujeme její potenciál. Existují nějaké nástroje, které nám umožní s poezií pracovat jiným způsobem? V této aktivitě se zaměříme na zasazování vybraných básní do kontextu vývoje poezie, a to prostřednictvím využití zdarma dostupných aplikací.
Jak lze tyto problémy řešit?
Pomůcky pro žáky:
Pomůcky pro učitele:
Popis činností – výuková situace:
Pokud vyučujeme literaturu chronologicky, ideálně předchází základní seznámení s autorem K. J. Erbenem a sbírkou Kytice.
1. Uvedení tématu hodiny: K. J. Erben a práce s daty
2. Stručná kontextualizace: základní informace o autorovi a díle
3. Recitace I. oddílu básně Vodník
4. Práce s nástrojem Hex (https://versologie.cz/v2/tool_hex/index.php?lang=cz). Tento nástroj umožňuje zadat klíčové slovo a zjistit jeho četnost v databázi básnických sbírek. Promítneme obrazovku celé třídě a zadáme slovo „jezero“ (do řádku Lemma).
Následně pokládáme otázky, kterými ověřujeme, že žáci rozumí výstupu. Například:
- Ve kterém roce registruje databáze nejvíce výskytů slova „jezero“?
- Jak se jmenuje básnická sbírka, ve které se podle databáze poprvé objevuje slovo „jezero“?
5. Práce ve dvojicích s nástrojem Hex. Každá dvojice pracuje na mobilním zařízení / tabletu s II. oddílem básně Vodník v elektronické verzi. Dvojice se dohodne na klíčovém slově z tohoto oddílu, následně jej zadá do nástroje Hex a z výstupu zjistí alespoň jednu zajímavou informaci. Při společné reflexi se zaměřujeme na to, jaká klíčová slova si dvojice volily (můžeme zaznamenat například prostřednictvím aplikace Mentimeter). Vybraných dvojic se zeptáme na zjištěnou zajímavou informaci.
6. Nyní přecházíme k analýze rýmu, kterou nám umožňuje nástroj Gunstick. Promítneme obrazovku celé třídě a zadáme slovo „sen“ (do řádku Hledaný výraz).
Následně pokládáme otázky, kterými ověřujeme, že žáci rozumí výstupu. Například:
7. Práce ve dvojicích s nástrojem Gunstick (https://versologie.cz/v2/tool_gunstick/index.php?lang=cz). Žáci si vyberou v I. nebo II. oddílu Vodníka jiný výraz než „sen“ a zjišťují informace o jeho potenciálu v rámci rýmové dvojice. Při společné reflexi se zaměřujeme na zjištěné rýmové dvojice (opět můžeme využít Mentimeter).
8. Na závěr přecházíme na aplikaci Eufonometr (https://versologie.cz/v2/tool_eufonometr/index.php?lang=cz). Nyní již nepředkládáme třídě návod k práci s aplikací, ale vybídneme dvojice k tomu, aby na základě jednoduchých pokynů na příslušné webové stránce využili nástroj pro práci s I. či II. oddílem Vodníka. Při společné reflexi se zeptáme několika dvojic na to, jakým způsobem aplikaci využili.
9. Závěrečná reflexe. Soustředíme se zejména na dva okruhy: 1) Co nového jsme se o Erbenově Kytici dozvěděli na základě různorodých dat z vybraných aplikací? 2) Pro jaké účely jsou tyto aplikace užitečné?
Zdroje
Mentimeter
[1] V tomto nástroji lze vyhledávat odkazy na české i zahraniční lokality obsažené v české poezii 19. a počátku 20. století. Po registraci v databázi České elektronické knihovny lze následně jednoduše dohledat i požadovaný text odkazu. Více zde: https://versologie.cz/v2/tool_map/.
Postřehy z ověřování v praxi:
Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.
Článek nebyl prozatím komentován.
Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.
Článek není zařazen do žádného seriálu.
Národní pedagogický institut České republiky © 2025