Odborný článek

Erben a práce s daty

13. 1. 2025
Základní vzdělávání
Autor
PhDr. Lukáš Borovička Ph.D.

Anotace

V této aktivitě žáci analyzují texty české poezie (K. J. Erben) s využitím digitálních nástrojů Eufonometr, Gunstick a Hex. Jedná se o nástroje připravené Versologickým týmem Ústavu pro českou literaturu Akademie věd ČR a dostupné zdarma.

Cíl

Komentář z pohledu rozvoje digitální kompetence:

Žáci rozvíjejí dovednost vyhledávání klíčových slov v elektronických verzích textů a jsou schopni ověřit frekvenci jednotlivých slov v zadaném kontextu (např. určité časové období) v dostupných nástrojích (aplikace ÚČL AV ČR).

Žáci rozvíjejí dovednost zadávání dat do vybraných databází, jsou schopni porozumět výstupu z daného vyhledávání a v případě potřeby zadání upravit.

Kytice Karla Jaromíra Erbena zpravidla nechybí v kánonu jakékoli české základní či střední školy. Pokud si žáci musí vybrat určitý počet knih poezie pro svůj maturitní seznam četby, velmi často sáhnou i po Kytici. Mohli bychom tedy předpokládat, že práce v hodině s Kyticí je potenciálně užitečná pro značný počet žáků. A to nejenom ve vztahu k rozvoji čtenářství. Při rozboru Kytice lze ovšem rozvíjet i digitální kompetence. 

Jaké problémy se zde mohou vyskytnout?

Čtení poezie považuje většina žáků za náročnější činnost než například čtení prózy. Jedním z často uváděných důvodů je skutečnost, že báseň (zejména lyrická) nemá formu srozumitelného příběhu, který se dá snadno převyprávět. Pokud přesto takto s poezií nakládáme a omezujeme se na popis děje, značně redukujeme její potenciál. Existují nějaké nástroje, které nám umožní s poezií pracovat jiným způsobem? V této aktivitě se zaměříme na zasazování vybraných básní do kontextu vývoje poezie, a to prostřednictvím využití zdarma dostupných aplikací.

Jak lze tyto problémy řešit?

  • Versologický tým Ústavu pro českou literaturu Akademie věd ČR připravil celou řadu zdarma dostupných aplikací, které jsou využitelné i ve výuce. Jejich přehled nalezneme na stránce https://versologie.cz/v2/web_content/tools.php?lang=cz. Jednou z nich je například nástroj Mapa českého verše, prostřednictvím kterého lze rozvíjet mezipředmětové vztahy literatury a zeměpisu.[1] V následující aktivitě budeme pracovat s nástroji Eufonometr, Gunstick a Hex.

Pomůcky pro žáky:

  • Papír / poznámkový blok v mobilním telefonu / tabletu
  • Mobilní telefon / tablet / PC pro práci s aplikacemi a s elektronickým textem

Pomůcky pro učitele:

Popis činností – výuková situace:

Pokud vyučujeme literaturu chronologicky, ideálně předchází základní seznámení s autorem K. J. Erbenem a sbírkou Kytice.

1. Uvedení tématu hodiny: K. J. Erben a práce s daty

2. Stručná kontextualizace: základní informace o autorovi a díle

3. Recitace I. oddílu básně Vodník

4. Práce s nástrojem Hex (https://versologie.cz/v2/tool_hex/index.php?lang=cz). Tento nástroj umožňuje zadat klíčové slovo a zjistit jeho četnost v databázi básnických sbírek. Promítneme obrazovku celé třídě a zadáme slovo „jezero“ (do řádku Lemma).

Následně pokládáme otázky, kterými ověřujeme, že žáci rozumí výstupu. Například:

- Ve kterém roce registruje databáze nejvíce výskytů slova „jezero“?

- Jak se jmenuje básnická sbírka, ve které se podle databáze poprvé objevuje slovo „jezero“?

5. Práce ve dvojicích s nástrojem Hex. Každá dvojice pracuje na mobilním zařízení / tabletu s II. oddílem básně Vodník v elektronické verzi. Dvojice se dohodne na klíčovém slově z tohoto oddílu, následně jej zadá do nástroje Hex a z výstupu zjistí alespoň jednu zajímavou informaci. Při společné reflexi se zaměřujeme na to, jaká klíčová slova si dvojice volily (můžeme zaznamenat například prostřednictvím aplikace Mentimeter). Vybraných dvojic se zeptáme na zjištěnou zajímavou informaci.

6. Nyní přecházíme k analýze rýmu, kterou nám umožňuje nástroj Gunstick. Promítneme obrazovku celé třídě a zadáme slovo „sen“ (do řádku Hledaný výraz).

Následně pokládáme otázky, kterými ověřujeme, že žáci rozumí výstupu. Například:

  • S jakým slovem se „sen“ podle databáze nejčastěji rýmuje?
  • Ve kterém období bylo slovo „sen“ podle databáze velmi často přítomné v české poezii?

7. Práce ve dvojicích s nástrojem Gunstick (https://versologie.cz/v2/tool_gunstick/index.php?lang=cz). Žáci si vyberou v I. nebo II. oddílu Vodníka jiný výraz než „sen“ a zjišťují informace o jeho potenciálu v rámci rýmové dvojice. Při společné reflexi se zaměřujeme na zjištěné rýmové dvojice (opět můžeme využít Mentimeter).

8. Na závěr přecházíme na aplikaci Eufonometr (https://versologie.cz/v2/tool_eufonometr/index.php?lang=cz). Nyní již nepředkládáme třídě návod k práci s aplikací, ale vybídneme dvojice k tomu, aby na základě jednoduchých pokynů na příslušné webové stránce využili nástroj pro práci s I. či II. oddílem Vodníka. Při společné reflexi se zeptáme několika dvojic na to, jakým způsobem aplikaci využili.

9. Závěrečná reflexe. Soustředíme se zejména na dva okruhy: 1) Co nového jsme se o Erbenově Kytici dozvěděli na základě různorodých dat z vybraných aplikací? 2) Pro jaké účely jsou tyto aplikace užitečné?

Zdroje

Mentimeter

[1] V tomto nástroji lze vyhledávat odkazy na české i zahraniční lokality obsažené v české poezii 19. a počátku 20. století. Po registraci v databázi České elektronické knihovny lze následně jednoduše dohledat i požadovaný text odkazu. Více zde: https://versologie.cz/v2/tool_map/

Reflexe

Postřehy z ověřování v praxi:

  1. Žáci si patrně všimnou, že například v aplikacích Hex a Gunstick je možné ovlivňovat výstup zadáním dalších parametrů (mj. stanovení sledovaného intervalu podle roku vydání jednotlivých sbírek).
  2. U nástroje Eufonometr by žáci měli zjistit, že aplikace provádí analýzu eufonie nejenom u básnických textů. Do aplikace lze zadat jakýkoliv text, včetně těch neuměleckých. 

Licence

Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.

Autor
PhDr. Lukáš Borovička Ph.D.

Hodnocení uživatelů

Článek nebyl prozatím komentován.

Váš komentář

Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.

Článek není zařazen do žádného seriálu.