Odborný článek

Záznam vlastní řeči

13. 1. 2025
Gymnaziální vzdělávání
Autor
PhDr. Lukáš Borovička Ph.D.

Anotace

Článek se zaměřuje na učivo fonetiky a fonologie. Namísto obvyklého výkladu navrhuje zadat žákům úkol zaznamenat vlastní řeč. Tyto záznamy tvoří žáci doma a mohou je odevzdávat například v prostředí Google Classroom.

Cíl

Komentář z pohledu rozvoje digitální kompetence:

Žáci využívají mobilní telefony nebo jiná zařízení pro pořízení nahrávky vlastní řeči.

Žáci využívají editor videa pro tvorbu záznamu vlastní řeči (postačuje audionahrávka, u případné videonahrávky by se předmětem zpětné vazby měla stát i řeč těla). Editor typu Microsoft Clipchamp umožňuje propojit nahrávku s textem (funkce titulků); nahrávku v tomto případě využijeme pro transkripci řeči.

Žáci využívají textový editor pro rychlý výpočet počtu slov v záznamu řeči (a z něj odvozují tempo vlastní řeči).

 

Cíl:

Žáci si uvědomují, že pořízené audionahrávky lze využít i pro reflexi vlastního mluveného projevu. Získají dovednost za tímto účelem využívat nástroje různých editorů.

Mezi očekávané výstupy v předmětu český jazyk a literatura na úrovni gymnázia patří také výstup následující: „Žák v mluveném projevu ovládá zásady spisovné výslovnosti a pro účinné dorozumívání vhodně užívá zvukové prostředky řeči (modulace síly, výšky hlasu a tempa řeči; umístění přízvuků a pauz, správné frázování).“[1]

Jaké problémy se zde mohou vyskytnout?

Učivo fonetiky a fonologie ve své středoškolské variantě („zvuková stránka jazyka“) může řadu učitelů odrazovat pro svůj příliš „akademický“ charakter. Pokud se rozhodneme pro metodu výkladu, patrně se nelze vyhnout vysvětlování specifické terminologie, s určitým přesahem do učiva biologie (například objasňování míst tvorby jednotlivých hlásek). Vzhledem k omezenému prostoru, který dané učivo zpravidla ve výuce českého jazyka a literatury dostává, i vzhledem k prostoru, který je tomuto učivu obvykle věnován v příslušných učebnicích, lze pochybovat o efektivnosti dané metody ve smyslu dopadu na žáky a dosažení výše uvedeného výstupu.  

Jak lze tyto problémy řešit?

  • Namísto výkladu zadat žákům úkol zaznamenat vlastní řeč. Tyto záznamy tvoří žáci doma a mohou je odevzdávat například v prostředí Google Classroom.
  • Lze pojmout i jako dlouhodobější projekt, ve kterém žáci odevzdávají postupně několik výstupů (například se zvyšující se obtížností, pokud jde o rozsah záznamu nebo náročnost zadané komunikační situace apod.).
  • V tomto pojetí každý žák dostává zpětnou vazbu ke svému mluvenému projevu a může ji zapracovat při přípravě všech svých dalších mluvených vystoupení jak ve škole, tak mimo ni.

Pomůcky pro žáky:

  • Mobilní telefon / tablet
  • Microsoft Clipchamp
  • Microsoft Word
  • Google Classroom

Pomůcky pro učitele:

  • Doporučená literatura: články k termínu „speech tempo“ („speech pace“) na internetu – lze se dozvědět o obvyklém tempu řeči u vybraných historických osobností (například americký prezident J. F. Kennedy ve svých projevech údajně osciloval mezi 96 a 327 slovy za minutu)
  • Google Classroom
  • Microsoft Word
  • Microsoft Clipchamp

Popis činností – výuková situace:

Ideálně předchází aktivita, při které si žáci procvičí vybraný způsob fonetické transkripce. Namísto mezinárodního systému IPA doporučujeme spíše výrazně zjednodušenou variantu, která ovšem postihne například následující jevy:

  • ve výslovnosti češtiny nelze rozlišit i a y,
  • nelze vyslovit grafické zvyklosti typu interpunkčních znamének nebo velkých a malých písmen,
  • rozdíly oproti pravopisu způsobené ne/znělostí souhlásek apod.

1. Uvedení tématu hodiny: zadání záznamu vlastní řeči

2. Stručná kontextualizace – proč je reflexe řeči důležitá (podstatnost komunikační kompetence v životě)

V této fázi lze žákům pustit i některý vzorový projev (například historické osobnosti). Zdůrazníme na tomto konkrétním příkladu význam pauz či správného frázování.

3. Jednotné zadání umožňující různorodé uchopení ze strany žáků

Například replika v dialogu na téma kvalita veřejné dopravy v mém bydlišti (prostěsdělovací styl), délka záznamu například 30 sekund. Úkol pro žáky má několik fází: 1) vymyšlení repliky, 2) pořízení nahrávky, 3) tvorba transkripce, 4) využití transkripce pro určení tempa řeči (počet slov za minutu), 5) propojení transkripce s nahrávkou v editoru (opatření nahrávky titulky), 6) odevzdání souboru učiteli.

4. Postupně názorně ukazujeme práci se všemi potřebnými editory:

  • V Microsoft Word (nebo podobném editoru) připomeneme, jak získat údaj o počtu slov.
  • V Microsoft Clipchamp (nebo podobném editoru) ukážeme, jak přidat k nahrávce titulky. Ideálně na příkladu jakéhokoli krátkého videa.

Práci s editory nemusí nutně ukazovat učitel, naopak je žádoucí, pokud se v této fázi zapojí žáci se zkušenostmi s těmito činnostmi. Lze pojmout i jako skupinovou práci, kde zkušenější žáci učí ty méně zkušené.

5. Prostor na dotazy žáků k zadání

Trpělivě se snažíme odstranit veškeré možné nejasnosti. Zadání rovněž umístíme do prostředí Google Classroom (nebo na podobnou platformu) pro vyloučení různosti výkladů ze strany žáků, a to spolu s termínem pro odevzdání úkolu.

Učitel později dává zpětnou vazbu k jednotlivým nahrávkám v prostředí Google Classroom, posuzuje především ve vztahu k očekávanému výstupu uvedenému výše (tj. tempo řeči, přízvuky, pauzy, správné frázování). Posuzuje rovněž soulad mezi realitou nahrávky a transkripcí (zde lze sledovat dovednost žáků pozorně reflektovat a zaznamenat vlastní projev). Tento úkol lze chápat jako plnohodnotnou alternativu klasického školního testu.

Ideálně následuje další zadání se zohledněním výsledků prvního úkolu (dlouhodobější projekt). Zadáme jinou komunikační situaci a případně i delší rozsah nahrávky (například 1 minutu). Případně můžeme k audionahrávce připojit i videosložku.

Zdroje:

[1] https://www.edu.cz/rvp-ramcove-vzdelavaci-programy/ramcove-vzdelavaci-programy-pro-gymnazia-rvp-g/

Reflexe

Postřehy z ověřování v praxi:

  1. Doporučujeme, aby se žáci podíleli na zadání úkolu, a to například tím, že budou hlasovat o tématu. Tím by mělo být něco, s čím se setkávají všichni žáci a co je běžnou součástí jejich životů. Současně by se nemělo jednat o téma určitým způsobem (například pro některé žáky) citlivé.
  2. Žáci obvykle nechtějí odevzdávat hned první verzi své nahrávky. Ani není nezbytně nutné, aby tomu tak bylo. Cílem úkolu u žáků není zaznamenat jednorázový výkon, ale směřovat k pozorné reflexi vlastního projevu.

Licence

Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.

Autor
PhDr. Lukáš Borovička Ph.D.

Hodnocení uživatelů

Článek nebyl prozatím komentován.

Váš komentář

Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.

Článek není zařazen do žádného seriálu.