Odborný článek

Záznam vlastní řeči

13. 1. 2025
Gymnaziální vzdělávání
Autor
PhDr. Lukáš Borovička Ph.D.

Anotace

Článek se zaměřuje na učivo fonetiky a fonologie. Namísto obvyklého výkladu navrhuje zadat žákům úkol zaznamenat vlastní řeč. Tyto záznamy tvoří žáci doma a mohou je odevzdávat například v prostředí Google Classroom.

Cíl

Komentář z pohledu rozvoje digitální kompetence:

Žáci využívají mobilní telefony nebo jiná zařízení pro pořízení nahrávky vlastní řeči.

Žáci využívají editor videa pro tvorbu záznamu vlastní řeči (postačuje audionahrávka, u případné videonahrávky by se předmětem zpětné vazby měla stát i řeč těla). Editor typu Microsoft Clipchamp umožňuje propojit nahrávku s textem (funkce titulků); nahrávku v tomto případě využijeme pro transkripci řeči.

Žáci využívají textový editor pro rychlý výpočet počtu slov v záznamu řeči (a z něj odvozují tempo vlastní řeči).

 

Cíl:

Žáci si uvědomují, že pořízené audionahrávky lze využít i pro reflexi vlastního mluveného projevu. Získají dovednost za tímto účelem využívat nástroje různých editorů.

Mezi očekávané výstupy v předmětu český jazyk a literatura na úrovni gymnázia patří také výstup následující: „Žák v mluveném projevu ovládá zásady spisovné výslovnosti a pro účinné dorozumívání vhodně užívá zvukové prostředky řeči (modulace síly, výšky hlasu a tempa řeči; umístění přízvuků a pauz, správné frázování).“[1]

Jaké problémy se zde mohou vyskytnout?

Učivo fonetiky a fonologie ve své středoškolské variantě („zvuková stránka jazyka“) může řadu učitelů odrazovat pro svůj příliš „akademický“ charakter. Pokud se rozhodneme pro metodu výkladu, patrně se nelze vyhnout vysvětlování specifické terminologie, s určitým přesahem do učiva biologie (například objasňování míst tvorby jednotlivých hlásek). Vzhledem k omezenému prostoru, který dané učivo zpravidla ve výuce českého jazyka a literatury dostává, i vzhledem k prostoru, který je tomuto učivu obvykle věnován v příslušných učebnicích, lze pochybovat o efektivnosti dané metody ve smyslu dopadu na žáky a dosažení výše uvedeného výstupu.  

Jak lze tyto problémy řešit?

  • Namísto výkladu zadat žákům úkol zaznamenat vlastní řeč. Tyto záznamy tvoří žáci doma a mohou je odevzdávat například v prostředí Google Classroom.
  • Lze pojmout i jako dlouhodobější projekt, ve kterém žáci odevzdávají postupně několik výstupů (například se zvyšující se obtížností, pokud jde o rozsah záznamu nebo náročnost zadané komunikační situace apod.).
  • V tomto pojetí každý žák dostává zpětnou vazbu ke svému mluvenému projevu a může ji zapracovat při přípravě všech svých dalších mluvených vystoupení jak ve škole, tak mimo ni.

Pomůcky pro žáky:

  • Mobilní telefon / tablet
  • Microsoft Clipchamp
  • Microsoft Word
  • Google Classroom

Pomůcky pro učitele:

  • Doporučená literatura: články k termínu „speech tempo“ („speech pace“) na internetu – lze se dozvědět o obvyklém tempu řeči u vybraných historických osobností (například americký prezident J. F. Kennedy ve svých projevech údajně osciloval mezi 96 a 327 slovy za minutu)
  • Google Classroom
  • Microsoft Word
  • Microsoft Clipchamp

Popis činností – výuková situace:

Ideálně předchází aktivita, při které si žáci procvičí vybraný způsob fonetické transkripce. Namísto mezinárodního systému IPA doporučujeme spíše výrazně zjednodušenou variantu, která ovšem postihne například následující jevy:

  • ve výslovnosti češtiny nelze rozlišit i a y,
  • nelze vyslovit grafické zvyklosti typu interpunkčních znamének nebo velkých a malých písmen,
  • rozdíly oproti pravopisu způsobené ne/znělostí souhlásek apod.

1. Uvedení tématu hodiny: zadání záznamu vlastní řeči

2. Stručná kontextualizace – proč je reflexe řeči důležitá (podstatnost komunikační kompetence v životě)

V této fázi lze žákům pustit i některý vzorový projev (například historické osobnosti). Zdůrazníme na tomto konkrétním příkladu význam pauz či správného frázování.

3. Jednotné zadání umožňující různorodé uchopení ze strany žáků

Například replika v dialogu na téma kvalita veřejné dopravy v mém bydlišti (prostěsdělovací styl), délka záznamu například 30 sekund. Úkol pro žáky má několik fází: 1) vymyšlení repliky, 2) pořízení nahrávky, 3) tvorba transkripce, 4) využití transkripce pro určení tempa řeči (počet slov za minutu), 5) propojení transkripce s nahrávkou v editoru (opatření nahrávky titulky), 6) odevzdání souboru učiteli.

4. Postupně názorně ukazujeme práci se všemi potřebnými editory:

  • V Microsoft Word (nebo podobném editoru) připomeneme, jak získat údaj o počtu slov.
  • V Microsoft Clipchamp (nebo podobném editoru) ukážeme, jak přidat k nahrávce titulky. Ideálně na příkladu jakéhokoli krátkého videa.

Práci s editory nemusí nutně ukazovat učitel, naopak je žádoucí, pokud se v této fázi zapojí žáci se zkušenostmi s těmito činnostmi. Lze pojmout i jako skupinovou práci, kde zkušenější žáci učí ty méně zkušené.

5. Prostor na dotazy žáků k zadání

Trpělivě se snažíme odstranit veškeré možné nejasnosti. Zadání rovněž umístíme do prostředí Google Classroom (nebo na podobnou platformu) pro vyloučení různosti výkladů ze strany žáků, a to spolu s termínem pro odevzdání úkolu.

Učitel později dává zpětnou vazbu k jednotlivým nahrávkám v prostředí Google Classroom, posuzuje především ve vztahu k očekávanému výstupu uvedenému výše (tj. tempo řeči, přízvuky, pauzy, správné frázování). Posuzuje rovněž soulad mezi realitou nahrávky a transkripcí (zde lze sledovat dovednost žáků pozorně reflektovat a zaznamenat vlastní projev). Tento úkol lze chápat jako plnohodnotnou alternativu klasického školního testu.

Ideálně následuje další zadání se zohledněním výsledků prvního úkolu (dlouhodobější projekt). Zadáme jinou komunikační situaci a případně i delší rozsah nahrávky (například 1 minutu). Případně můžeme k audionahrávce připojit i videosložku.

Zdroje:

[1] https://www.edu.cz/rvp-ramcove-vzdelavaci-programy/ramcove-vzdelavaci-programy-pro-gymnazia-rvp-g/

Reflexe

Postřehy z ověřování v praxi:

  1. Doporučujeme, aby se žáci podíleli na zadání úkolu, a to například tím, že budou hlasovat o tématu. Tím by mělo být něco, s čím se setkávají všichni žáci a co je běžnou součástí jejich životů. Současně by se nemělo jednat o téma určitým způsobem (například pro některé žáky) citlivé.
  2. Žáci obvykle nechtějí odevzdávat hned první verzi své nahrávky. Ani není nezbytně nutné, aby tomu tak bylo. Cílem úkolu u žáků není zaznamenat jednorázový výkon, ale směřovat k pozorné reflexi vlastního projevu.
Autor
PhDr. Lukáš Borovička Ph.D.

Hodnocení uživatelů

Článek nebyl prozatím komentován.

Váš komentář

Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.

Článek není zařazen do žádného seriálu.