Odborný článek

Orientační běh

19. 12. 2024
Základní vzdělávání
Autor
Mgr. Hanka Neužilová Žáková DiS.

Anotace

Tato aktivita podporuje aktivní pohyb venku, týmovou spolupráci žáků a orientaci v terénu a motivuje tak k častějšímu propojování aktivit mimo školu prostřednictvím aplikace GPS Orienteering.

Stupeň vzdělávání:

Věková skupina: 14–15 let

Vzdělávací obor: výchova ke zdraví

Tematický okruh: hodnota a podpora zdraví

Očekávané výstupy:

  • Žák usiluje v rámci svých možností a zkušeností o aktivní podporu zdraví.

Časová dotace:

  • Výuka: 4× 45 minut
  • Příprava: 1× 30 minut dle potřeby konkrétního učitele a oblasti orientačního běhu

Pomůcky: mobilní telefon

Zdroje:

Potřebné vstupní znalosti a dovednosti:

  • Oborové: Žák vysvětlí význam pohybu pro své zdraví.
  • Digitální: Žák se orientuje v aplikaci – spustí ji a ovládá.

Vzdělávací cíle:

  • Žák se pomocí kódu přihlásí do aplikace GPS Orienteering.
  • Žák si prohlíží mapu zadaného běhu a promýšlí v týmu strategii běhu s cílem získat co nejvíce bodů.
  • Žák se orientuje pomocí GPS bodů a hledá zadané kontroly.

Přínos využití digitálních technologií:

Žáci se učí pohybovat v předem určeném terénu pomocí GPS navigace. Propojují pohyb, týmovost, orientaci v terénu a efektivně využívají například poslední červnové dny ve škole, kdy zažijí legraci, pohyb, získají energii, zážitky a inspiraci, jak si vytvářet aktivní sportovní dny i o prázdninách.

Metodická poznámka:

Tato aktivita propojuje pohyb, orientaci na mapě, práci s online mapou a zároveň spolupráci. Nabízí se k využití například v posledním měsíci školního roku. Postup zadání může být uplatněn, přičemž lze zvýšit nároky na splnění – delší trasa, větší počet stanovišť.

Popis vzdělávací aktivity:

První kroky učiní učitel, který vytvoří v aplikaci GPS Orienteering mapu s konkrétními zastaveními – kontrolami.

1.krok – učitel otevírá aplikaci GPS Orienteering.

2. krok – učitel vybírá mapu oblasti, kde bude běh probíhat, na portálu Českého svazu orientačních sportů.

   

3. krok – učitel vybranou mapu importuje do aplikace GPS Orienteering.

       

4.krok  – učitel vybírá typ závodu, zadává časový limit, počet kontrol.

     

5. krok – aplikace vygeneruje kódy, které učitel po představení instrukcí přepošle svým studentům. Ideální je vždy orientační běh oznámit dopředu, připojit pravidla a nutné vybavení pro zdárný průběh. Pro skupinový orientační běh je nutnost mít jeden mobilní telefon se staženou aplikací. V každém týmu si jeden z členů otevře aplikaci a registruje se. Člen týmu zadává své jméno a svůj e-mail. Následně rozklikne tlačítko mapy a zadá kód, který obdržel od učitele.

 

6. krok – registrovanému členovi skupiny se zobrazí mapa v nabídce MAPY. Zadá druhý kód pro zobrazení trati.

     

7. krok – pokud všechny skupiny vidí svou trať a počet kontrol, orientační běh může začít. Všechny skupiny dorazí na předem určený start běhu, kde se jim aktivuje čas a vybíhají sbírat kontroly.

Před samotným startem učitel znovu připomíná pravidla fair play. Postupně každý tým odstartuje. Pohybuje se po okolí, sbírá kontroly a vidí také čas do konce.

Žákům se následně v aplikaci zobrazí celkový průběh orientačního běhu – kolik kontrol absolvovali, jak běželi, kolikátá skončila jejich skupina.

Po ukončení běhu se všichni sejdou na místě startu a zapíší svůj výsledný čas a počet kontrol do připravené papírové listiny pro lepší přehlednost. Celá akce může být ukončena vyhlášením tří nejúspěšnějších orientačních týmů. Pořadí jednotlivých týmů se také zobrazuje přímo v aplikaci.

Učitelé poděkují všem skupinám za účast, nechají krátký prostor pro reflexi jednotlivých skupin – co fungovalo, co příště udělat lépe. Následně reflektují společně celý průběh dopoledne a zhodnotí, co ponechat a co příště udělat případně lépe.

Motivují k využití této aplikace, propojující pohyb, orientaci a smysluplné využití volného času, třeba o prázdninách.

Zkušenosti s použitím materiálu ve výuce:

Orientační běh měl veliký úspěch. Všem se celé dopoledne velmi líbilo. Kladně hodnotili možnost být venku, vytvářet si své týmy a strategie.

Pro úspěšné vytvoření trati orientačního běhu v jednotlivých oblastech ČR je základem mapa. Stále zatím není pro všechny oblasti ČR dostupná. Postupně se to ale zlepšuje.

Licence

Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.

Autor
Mgr. Hanka Neužilová Žáková DiS.

Hodnocení uživatelů

Článek nebyl prozatím komentován.

Váš komentář

Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.

Článek není zařazen do žádného seriálu.