Odborný článek

Orientační běh

19. 12. 2024
Základní vzdělávání
Autor
Mgr. Hanka Neužilová Žáková DiS.

Anotace

Tato aktivita podporuje aktivní pohyb venku, týmovou spolupráci žáků a orientaci v terénu a motivuje tak k častějšímu propojování aktivit mimo školu prostřednictvím aplikace GPS Orienteering.

Stupeň vzdělávání:

Věková skupina: 14–15 let

Vzdělávací obor: výchova ke zdraví

Tematický okruh: hodnota a podpora zdraví

Očekávané výstupy:

  • Žák usiluje v rámci svých možností a zkušeností o aktivní podporu zdraví.

Časová dotace:

  • Výuka: 4× 45 minut
  • Příprava: 1× 30 minut dle potřeby konkrétního učitele a oblasti orientačního běhu

Pomůcky: mobilní telefon

Zdroje:

Potřebné vstupní znalosti a dovednosti:

  • Oborové: Žák vysvětlí význam pohybu pro své zdraví.
  • Digitální: Žák se orientuje v aplikaci – spustí ji a ovládá.

Vzdělávací cíle:

  • Žák se pomocí kódu přihlásí do aplikace GPS Orienteering.
  • Žák si prohlíží mapu zadaného běhu a promýšlí v týmu strategii běhu s cílem získat co nejvíce bodů.
  • Žák se orientuje pomocí GPS bodů a hledá zadané kontroly.

Přínos využití digitálních technologií:

Žáci se učí pohybovat v předem určeném terénu pomocí GPS navigace. Propojují pohyb, týmovost, orientaci v terénu a efektivně využívají například poslední červnové dny ve škole, kdy zažijí legraci, pohyb, získají energii, zážitky a inspiraci, jak si vytvářet aktivní sportovní dny i o prázdninách.

Metodická poznámka:

Tato aktivita propojuje pohyb, orientaci na mapě, práci s online mapou a zároveň spolupráci. Nabízí se k využití například v posledním měsíci školního roku. Postup zadání může být uplatněn, přičemž lze zvýšit nároky na splnění – delší trasa, větší počet stanovišť.

Popis vzdělávací aktivity:

První kroky učiní učitel, který vytvoří v aplikaci GPS Orienteering mapu s konkrétními zastaveními – kontrolami.

1.krok – učitel otevírá aplikaci GPS Orienteering.

2. krok – učitel vybírá mapu oblasti, kde bude běh probíhat, na portálu Českého svazu orientačních sportů.

   

3. krok – učitel vybranou mapu importuje do aplikace GPS Orienteering.

       

4.krok  – učitel vybírá typ závodu, zadává časový limit, počet kontrol.

     

5. krok – aplikace vygeneruje kódy, které učitel po představení instrukcí přepošle svým studentům. Ideální je vždy orientační běh oznámit dopředu, připojit pravidla a nutné vybavení pro zdárný průběh. Pro skupinový orientační běh je nutnost mít jeden mobilní telefon se staženou aplikací. V každém týmu si jeden z členů otevře aplikaci a registruje se. Člen týmu zadává své jméno a svůj e-mail. Následně rozklikne tlačítko mapy a zadá kód, který obdržel od učitele.

 

6. krok – registrovanému členovi skupiny se zobrazí mapa v nabídce MAPY. Zadá druhý kód pro zobrazení trati.

     

7. krok – pokud všechny skupiny vidí svou trať a počet kontrol, orientační běh může začít. Všechny skupiny dorazí na předem určený start běhu, kde se jim aktivuje čas a vybíhají sbírat kontroly.

Před samotným startem učitel znovu připomíná pravidla fair play. Postupně každý tým odstartuje. Pohybuje se po okolí, sbírá kontroly a vidí také čas do konce.

Žákům se následně v aplikaci zobrazí celkový průběh orientačního běhu – kolik kontrol absolvovali, jak běželi, kolikátá skončila jejich skupina.

Po ukončení běhu se všichni sejdou na místě startu a zapíší svůj výsledný čas a počet kontrol do připravené papírové listiny pro lepší přehlednost. Celá akce může být ukončena vyhlášením tří nejúspěšnějších orientačních týmů. Pořadí jednotlivých týmů se také zobrazuje přímo v aplikaci.

Učitelé poděkují všem skupinám za účast, nechají krátký prostor pro reflexi jednotlivých skupin – co fungovalo, co příště udělat lépe. Následně reflektují společně celý průběh dopoledne a zhodnotí, co ponechat a co příště udělat případně lépe.

Motivují k využití této aplikace, propojující pohyb, orientaci a smysluplné využití volného času, třeba o prázdninách.

Zkušenosti s použitím materiálu ve výuce:

Orientační běh měl veliký úspěch. Všem se celé dopoledne velmi líbilo. Kladně hodnotili možnost být venku, vytvářet si své týmy a strategie.

Pro úspěšné vytvoření trati orientačního běhu v jednotlivých oblastech ČR je základem mapa. Stále zatím není pro všechny oblasti ČR dostupná. Postupně se to ale zlepšuje.

Autor
Mgr. Hanka Neužilová Žáková DiS.

Hodnocení uživatelů

Článek nebyl prozatím komentován.

Váš komentář

Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.

Článek není zařazen do žádného seriálu.