Stupeň vzdělávání: ZŠ
Věková skupina: 14–15 let
Vzdělávací obor: výchova ke zdraví
Tematický okruh: hodnota a podpora zdraví
Očekávané výstupy:
Časová dotace:
Pomůcky: mobilní telefon
Zdroje:
Potřebné vstupní znalosti a dovednosti:
Vzdělávací cíle:
Přínos využití digitálních technologií:
Žáci se učí pohybovat v předem určeném terénu pomocí GPS navigace. Propojují pohyb, týmovost, orientaci v terénu a efektivně využívají například poslední červnové dny ve škole, kdy zažijí legraci, pohyb, získají energii, zážitky a inspiraci, jak si vytvářet aktivní sportovní dny i o prázdninách.
Metodická poznámka:
Tato aktivita propojuje pohyb, orientaci na mapě, práci s online mapou a zároveň spolupráci. Nabízí se k využití například v posledním měsíci školního roku. Postup zadání může být uplatněn, přičemž lze zvýšit nároky na splnění – delší trasa, větší počet stanovišť.
Popis vzdělávací aktivity:
První kroky učiní učitel, který vytvoří v aplikaci GPS Orienteering mapu s konkrétními zastaveními – kontrolami.
1.krok – učitel otevírá aplikaci GPS Orienteering.
2. krok – učitel vybírá mapu oblasti, kde bude běh probíhat, na portálu Českého svazu orientačních sportů.
3. krok – učitel vybranou mapu importuje do aplikace GPS Orienteering.
4.krok – učitel vybírá typ závodu, zadává časový limit, počet kontrol.
5. krok – aplikace vygeneruje kódy, které učitel po představení instrukcí přepošle svým studentům. Ideální je vždy orientační běh oznámit dopředu, připojit pravidla a nutné vybavení pro zdárný průběh. Pro skupinový orientační běh je nutnost mít jeden mobilní telefon se staženou aplikací. V každém týmu si jeden z členů otevře aplikaci a registruje se. Člen týmu zadává své jméno a svůj e-mail. Následně rozklikne tlačítko mapy a zadá kód, který obdržel od učitele.
6. krok – registrovanému členovi skupiny se zobrazí mapa v nabídce MAPY. Zadá druhý kód pro zobrazení trati.
7. krok – pokud všechny skupiny vidí svou trať a počet kontrol, orientační běh může začít. Všechny skupiny dorazí na předem určený start běhu, kde se jim aktivuje čas a vybíhají sbírat kontroly.
Před samotným startem učitel znovu připomíná pravidla fair play. Postupně každý tým odstartuje. Pohybuje se po okolí, sbírá kontroly a vidí také čas do konce.
Žákům se následně v aplikaci zobrazí celkový průběh orientačního běhu – kolik kontrol absolvovali, jak běželi, kolikátá skončila jejich skupina.
Po ukončení běhu se všichni sejdou na místě startu a zapíší svůj výsledný čas a počet kontrol do připravené papírové listiny pro lepší přehlednost. Celá akce může být ukončena vyhlášením tří nejúspěšnějších orientačních týmů. Pořadí jednotlivých týmů se také zobrazuje přímo v aplikaci.
Učitelé poděkují všem skupinám za účast, nechají krátký prostor pro reflexi jednotlivých skupin – co fungovalo, co příště udělat lépe. Následně reflektují společně celý průběh dopoledne a zhodnotí, co ponechat a co příště udělat případně lépe.
Motivují k využití této aplikace, propojující pohyb, orientaci a smysluplné využití volného času, třeba o prázdninách.
Zkušenosti s použitím materiálu ve výuce:
Orientační běh měl veliký úspěch. Všem se celé dopoledne velmi líbilo. Kladně hodnotili možnost být venku, vytvářet si své týmy a strategie.
Pro úspěšné vytvoření trati orientačního běhu v jednotlivých oblastech ČR je základem mapa. Stále zatím není pro všechny oblasti ČR dostupná. Postupně se to ale zlepšuje.
Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.
Článek nebyl prozatím komentován.
Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.
Článek není zařazen do žádného seriálu.
Národní pedagogický institut České republiky © 2025