Domů > Odborné články > Základní vzdělávání > Památky budované za vlády Karla IV.
Odborný článek

Památky budované za vlády Karla IV.

1. 10. 2024 Základní vzdělávání
Autor
PaedDr. Štěpánka Vondrášková

Anotace

Výuková aktivita prostřednictvím písně a pohybu je zaměřena na zapamatování hlavních památek, které v naší zemi vytvořil Karel IV. Žáci budou prostřednictvím písně, kterou vytvoří aplikace umělé inteligence na základě slov zadaných vyučujícím, ztvárňovat hlavní památky pohybově. Choreografii si vytvoří sami žáci, čímž podpoří svou kreativitu a zapojení do výuky. Tato aktivita kombinuje hudební, pohybové a historické prvky, což napomáhá komplexnímu učení a zapamatování si klíčových informací.

Úvod

Přínos využití digitálních technologií

Digitální technologie – konkrétně AI – umožňuje vytvořit píseň na míru podle specifických vzdělávacích potřeb a zájmů žáků.

Potřebné vstupní znalosti a dovednosti

  • Zpěv
  • Spolupráce

Cíl

Žáci se naučí hlavní památky, které v naší zemi vytvořil Karel IV., prostřednictvím písně a pohybové choreografie.

Na konci aktivity budou žáci schopni správně identifikovat naučené hlavní památky spojené s Karlem IV. a předvést k nim odpovídající choreografii.

Aktivita je navržena tak, aby byla zábavná a interaktivní, čímž motivuje žáky k účasti a učení.

Aktivita je plánována na jednu vyučovací hodinu a je proveditelná s dostupnými technologiemi (aplikace AI pro tvorbu melodie).

Cíle bude dosaženo během jedné 45minutové vyučovací hodiny. K lepšímu zapamatování je však potřeba ji pravidelně vkládat do následujících vyučovacích hodin.

Popis materiálu (vzdělávací aktivity)

Žáci 4. ročníku:

Evokace

Vyučující zahájí hodinu diskuzí o Karlu IV. a jeho významu pro českou historii. Na interaktivní tabuli či dataprojektoru představí hlavní památky, které Karel IV. založil nebo nechal vybudovat (Karlův most, Karlštejn, Nové Město pražské, Chrám svatého Víta). Poté pustí žákům píseň připravenou na základě žánru vybraného samotnými žáky, která obsahuje právě zadané památky.

Uvědomění si významu:

Žáci zpívají píseň podle karaoke a přemýšlejí nad choreografií. Jakmile se melodie dostane do jejich povědomí, je možné ji ztvárnit pohybem. Vyučující jako první předvede kousek pohybové interpretace písně, aby žáky zbavil studu. Vyzve žáky k přemýšlení, jakými pohybovými prvky by mohla být píseň doplněna. Pokud někoho z žáků během zpěvu napadne, jak by měl danou část památky ztvárnit pohybem, předvede to a ostatní, včetně vyučujícího, přednesou svůj souhlas či nesouhlas. Postupně se tak dopracují k celkové choreografii celé písně.

Reflexe

Proběhne společná diskuze a reflexe o tom, co se žáci naučili o památkách Karla IV. Žáci zhodnotí, jak jim kombinace hudby a pohybu pomohla zapamatovat si historické informace. V závěru hodiny si píseň opět zazpívají spolu s hudebním doprovodem. Píseň pravidelně opakují i v dalších hodinách hudební výchovy či vlastivědy a mohou ji dodatečně doplňovat dalšími choreografickými prvky.

Zkušenosti s použitím materiálu

Vyučující vypozoroval, který hudební žánr preferují žáci z jeho třídy, a vytvořil v tomto stylu píseň, která obsahovala daný vlastivědný obsah a byla v duchu jejich hudebního žánru. Jeho záměrem bylo vzbudit tak u dětí zájem naučit se památky z dob Karla IV. Podařilo se mu vytvořit slova, která zadal AI a vytvořil několik variant daného hudebního žánru. K samotné tvorbě bylo třeba si vyčlenit dost času. Umělá inteligence sice nabídla spoustu variant, ale ta, která by byla ušitá na míru, se nevytvořila hned. Byly vybrány dvě vytvořené, které se líbily, a ty byly poslány do společného chatu na MS Teams k hlasování. Žáci zvolili jednu z variant a hned v chatu se ozývali s nadšením na tvorbu choreografie. O učení projevili zájem a nebylo třeba je k ničemu nutit. Vzájemně se povzbuzovali. Nenásilnou formou se naučili památky, píseň jsme několikrát opakovali a zpívali si ji i mimo výuku. Žáci postupně do písně vnášeli další choreografické prvky, až byli s finální podobou spokojeni.

Ukázky komunikace žáků 4. ročníku základní školy při domlouvání se na tvorbě písně s vlastivědnou tematikou:

Metodická poznámka

Příprava

Vytvoření textu písně:

Vyučující připraví verše písně, které obsahují památky vybudované Karlem IV. a základní informace o něm samotném.

Vytvoření melodie pomocí AI:

  • Vyučující se zaregistruje se na stránkách SUNO.
  • Klikne na „Create“ (vytvořit) a poté na „Custom“ (zvyk).
  • Do prostoru pod „Custom“ zadá slova písně. Pokud bude chtít napsat číslo, napíše ho slovy.
  • Do políčka „Style of Music“ (styl hudby) vybere žánr, ve kterém chce, aby byla píseň vytvořena.
  • Klikne na „Create“ (vytvořit) a nechá AI, aby vygenerovala melodii.

    Výběr finální melodie:

    • Pokud se mu/jí vygenerovaná píseň líbí, může ji použít. Pokud se mu/jí nelíbí, zkouší zadat píseň znovu, dokud není spokojený/á s výsledkem a má k dispozici kredit. (Nějaký kredit je vždy zdarma – je zadán vlevo na zadané stránce).
    • Nakonec vybere alespoň dvě vhodné varianty.
    • Vybrané písně si stáhne do svého počítače kliknutím na tři tečky na konci vybrané písně, zvolí „Stažení“ a vybere „Video“. Nyní má v počítači uložené video ve formě karaoke, které nabídne žákům ke hlasování.

      Hlasování:

      Vyučující představí žákům dvě až tři varianty písně, aby si mohli vybrat. Příliš mnoho možností by mohlo vést k neshodám mezi žáky.

      Výuková aktivita:

      Vyučující seznámí žáky s hlavními památkami, které nechal Karel IV. vybudovat. Ukáže jejich podobu na dataprojektoru, interaktivní tabuli nebo jako fotografii. Pustí žákům vybranou píseň. Žáci zpívají pomocí karaoke. Pokud více než polovina třídy zná slova písně, mohou se pustit do jejího ztvárnění pohybem. Učitel se zeptá žáků, zda si někdo připravil nějaký pohybový motiv. Ti, kteří mají připravené pohyby, je předvedou. Ostatní, včetně vyučujícího, rozhodují, zda se daný pohybový prvek zařadí do choreografie. Pokud se žáci stydí, učitel má připravený pohybový prvek, který mohou použít. Karaoke stále běží spolu s písní, aby měli žáci text před sebou a slabší žáci měli více času si text zapamatovat.

      Na závěr hodiny se vyučující zeptá, zda si žáci zapamatovali památky vybudované Karlem IV., a pohovoří o jeho životě, původu, rodičích apod. Žáci se vyjádří, zda jim píseň pomohla k zapamatování informací o Karlu IV. Učitel vyzve žáky, aby si doma promysleli choreografii, a pokud budou mít nový nápad, aby ho na příští hodině předvedli.

Literatura a použité zdroje

[1] – Suno. 2024. [cit. 2024-9-27]. Dostupný z WWW: [https://suno.com/].

Licence

Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.

Autor
PaedDr. Štěpánka Vondrášková

Hodnocení od uživatelů

Článek nebyl prozatím komentován.

Váš komentář

Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.

Článek není zařazen do žádného seriálu.

Klíčové kompetence:

  • Základní vzdělávání
  • Kompetence k učení
  • vybírá a využívá pro efektivní učení vhodné způsoby, metody a strategie, plánuje, organizuje a řídí vlastní učení, projevuje ochotu věnovat se dalšímu studiu a celoživotnímu učení
  • Základní vzdělávání
  • Kompetence pracovní
  • využívá znalosti a zkušenosti získané v jednotlivých vzdělávacích oblastech v zájmu vlastního rozvoje i své přípravy na budoucnost, činí podložená rozhodnutí o dalším vzdělávání a profesním zaměření

Průřezová témata:

  • Základní vzdělávání
  • Mediální výchova
  • práce v realizačním týmu

Organizace řízení učební činnosti:

Skupinová

Organizace prostorová:

Specializovaná učebna, Školní třída

Nutné pomůcky:

• Učitel: interaktivní tabule nebo dataprojektor, připojení k internetu, registrace na stránkách Suno • Žák: digitální technologie připojené k internetu s přístupem ke společnému chatu