Stupeň vzdělávání: I. stupeň ZŠ
Věková skupina: 3., 4. a 5. ročník ZŠ (vyzkoušeno ve smíšené třídě 3., 4. a 5. ročníku ve smíšených pracovních skupinách, kde si dávali žáci vzájemnou podporu a zpětnou vazbu)
Vzdělávací obor: člověk a jeho svět
Tematický okruh: místo, kde žijeme
Časová dotace:
Pomůcky: mobilní telefon, tablet, notebook, připojení na internet, prohlížeč internetu, online dokument – prezentace
Potřebné vstupní znalosti a dovednosti:
Vzdělávací cíle:
Přínos využití digitálních technologií / komentář z pohledu rozvoje DK:
Aktivita nabízí základní dovednosti v cíleném vyhledávání informací, jejich analýzu, kopírování a vytváření digitálního dokumentu z vybraných informací. Cílem činnosti je vznik digitálního obsahu a jeho sdílení s ostatními spolužáky. Základem pro práci je prostředí pro tvorbu koláže – nabízí se aplikace Google Nákresy v otevřené sdílené formě. Online forma umožňuje zapojení spolužáků a např. participaci ostatních skupin, které mohou připravený dokument doplňovat o své náměty.
Metodická poznámka:
Popis vzdělávací aktivity:
Evokace
Společně projděte ve třídě statistiky dopravních nehod. Procházejte statistická data a odpovídejte např. na následující otázky:
Kolik nehod zavinili chodci a cyklisté? Kolik chodců a cyklistů bylo v daném období usmrceno? Kolik dopravních nehod zavinil chodec či jiný účastník silničního provozu? Proč mohou být data zajímavá, užitečná? Kdyby se podařilo snížit zavinění dopravních nehod chodci a cyklisty, co by to přineslo? Co by způsobila větší viditelnost chodců a cyklistů v silničním provozu?
Uvědomění
Společně se ve třídě dohodněte, které části bude mít která skupina, viz níže:
Výstupem společné práce bude koláž. Navrhněte (ideálně společně) kritéria kvality připravované koláže:
Jakmile budete mít rozděleno, pusťte se do vyhledávání potřebných informací. Připravte si v každé skupině na základě otázek soubor klíčových slov k jednotlivým tématům. Inspirujte se např. těmito otázkami:
Připravte si papír na poznámky a po vzájemné dohodě zapisujte všechny názvy klíčových prvků, které ovlivňují bezpečnost pohybu chodce a cyklisty, resp. Názvy bezpečnostních prvků pro chodce a cyklisty. Zaměřte se i na různé prvky, jejich různorodost a rozmanitost, aby následné vyhledávání obsahovalo spektrum možností, jak posílit bezpečnost chodců a cyklistů.
Z klíčových informací uvedených ve vašich poznámkách vyhledávejte titulky textů, texty, obrázky a další. Postupně je „vyřezávejte“, vkládejte je do dokumentů viz níže a tvořte z nich koláž, která vystihuje a charakterizuje dané bezpečnostní téma.
Pro vytváření koláží si můžete rozdělit následující role:
Pozn.: Všichni členové skupiny schvalují každý pracovní krok v koláži. Pokud nedojde ke shodě, má „právo veta“ daná role.
Pro vyřezávání můžete používat např. ve Windows klávesy WIN+SHIFT+S a podobné postupy.
Pro tvorbu koláže můžete využít například následující Google nákresy:
> bezpečnostní prvky pro chodce ;
> bezpečnostní prvky cyklisty ;
Připravte se na prezentaci koláží, do prezentace se zapojí každý člen skupiny, koláže prezentujte ostatním skupinám.
Reflexe
Ve skupinách reflektujte koláže následujícím způsobem:
Na závěr proveďte reflexi a diskutujte na základě následujících otázek: Co vám zpracování koláží v jednotlivých oblastech přineslo? Co jste si na své práci uvědomili? Jak jste si svou práci užili? Co vše jste se naučili?
Zkušenosti s použitím materiálu ve výuce: Osobně jsem vyzkoušel obdobné formy práce, spolupráci skupin, vyhledávání a vkládání informací do dokumentu, včetně formy zvolených prezentací. Mám zkušenosti ze své výuky, kdy pracujeme s online dokumenty, s kritérii hodnocení. Doporučuji si popsaný záměr upravit dle svých podmínek a zkušenosti z práce s dětmi.
Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.
Článek nebyl prozatím komentován.
Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.
Článek není zařazen do žádného seriálu.
Materiály s klíčovým slovem NPO 3.1 DIGI vytvořil tým metodiků v projektu Podpora škol v kontextu digitalizace (Národní plán obnovy 3.1 DIGI) pro podporu pedagogů při ICT revizích.
Další informace, metodické materiály i inspiraci do výuky jednotlivých předmětů i napříč předměty najdete na webu https://digitalizace.rvp.cz/
Národní pedagogický institut České republiky © 2025