Domů > Odborné články > Základní vzdělávání > Bezpečnostní prvky pro chodce a cyklisty
Odborný článek

Bezpečnostní prvky pro chodce a cyklisty

7. 10. 2024 Základní vzdělávání
Autor
Mgr. Daniel Janata

Anotace

Co mohu udělat pro vlastní bezpečnost jako chodec a cyklista? Jak se vybavit, aby můj pohyb po cestách byl bezpečný? Co udělat, abych „viděl a byl viděn“? To jsou některé ze základních otázek, které by měly provázet každého cyklistu a chodce – účastníky silničního provozu. Sestavme soubor bezpečnostních prvků, které nás chrání a pomáhají naší

Stupeň vzdělávání: I. stupeň ZŠ 

Věková skupina: 3., 4. a 5. ročník ZŠ (vyzkoušeno ve smíšené třídě 3., 4. a 5. ročníku ve smíšených pracovních skupinách, kde si dávali žáci vzájemnou podporu a zpětnou vazbu)

Vzdělávací obor: člověk a jeho svět

Tematický okruh: místo, kde žijeme 

  • ČJS-3-1-01 vyznačí v jednoduchém plánu místo svého bydliště a školy, cestu na určené místo a rozliší možná nebezpečí v nejbližším okolí
  • ČJS-5-1-02 určí světové strany v přírodě i podle mapy, orientuje se podle nich a řídí se podle zásad bezpečného pohybu a pobytu v přírodě
  • ČJS-3-5-02 rozezná nebezpečí různého charakteru, využívá bezpečná místa pro hru a trávení volného času; uplatňuje základní pravidla bezpečného chování účastníka silničního provozu, jedná tak, aby neohrožoval zdraví své a zdraví jiných
  • ČJS-5-5-04 uplatňuje účelné způsoby chování v situacích ohrožujících zdraví a v modelových situacích simulujících mimořádné události; vnímá dopravní situaci, správně ji vyhodnotí a vyvodí odpovídající závěry pro své chování jako chodec a cyklista
  • ČJS-5-5-06 uplatňuje základní dovednosti a návyky související s podporou zdraví a jeho preventivní ochranou

Časová dotace:

  • Výuka: 2× 45 minut
  • Příprava: 20 minut

Pomůcky: mobilní telefon, tablet, notebook, připojení na internet, prohlížeč internetu, online dokument – prezentace

Potřebné vstupní znalosti a dovednosti:

  • Oborové: přehled o bezpečnosti silničního provozu, role cyklisty, chodce, co jednotlivým rolím pomáhá, slouží
  • Digitální: vyhledávání prostřednictvím klíčových slov, vyhledávání obrázků, kopírování či stažení nalezených obrázků

Vzdělávací cíle:

  • Posílit vlastní bezpečné chování chodců a cyklistů.
  • Uvědomit si význam bezpečnostních prvků chránících obě skupiny účastníků dopravních situací.
  • Vyhledat a zpracovat potřebná data a informace.
  • Vytvořit dokument mapující soubor prvků posilujících bezpečí chodců a cyklistů jako účastníků silničního provozu.
  • Prezentovat prvky posilující bezpečí chodců a cyklistů, reflektovat nakládání s nimi.
  • Kriticky hodnotit využití prezentovaných prvků posilujících bezpečí chodců a cyklistů.

Přínos využití digitálních technologií / komentář z pohledu rozvoje DK:

 Aktivita nabízí základní dovednosti v cíleném vyhledávání informací, jejich analýzu, kopírování a vytváření digitálního dokumentu z vybraných informací. Cílem činnosti je vznik digitálního obsahu a jeho sdílení s ostatními spolužáky. Základem pro práci je prostředí pro tvorbu koláže – nabízí se aplikace Google Nákresy v otevřené sdílené formě. Online forma umožňuje zapojení spolužáků a např. participaci ostatních skupin, které mohou připravený dokument doplňovat o své náměty.

Metodická poznámka:

  • Aktivitu tematicky i dovednostně upravte podle věku dětí. Je možné pracovat individuálně, ale ideálně ji nastavte do čtyř pracovních skupin dle postupu (témat). Skupiny mají větší dynamiku a potenciál vzájemně se učit novým dovednostem. Zároveň si vytvářejí podporu.
  • Velkou příležitostí je spolupráce ve třídě. Skupiny si rozdělí klíčová témata a vyhledávají k nim potřebné informace. Vytvářejí z nich např. koláž. Díky online dokumentu a jeho sdílení si mohou skupiny dávat vzájemně zpětnou vazbu, náměty na vylepšení práce, její další posun, mohou i opravovat sdílený obsah.
  • Pro práci s nalezenými informacemi doporučuji předem si vytvořit návrh, scénář či strukturu, která bude formovat samotný výstup, koláž, prezentaci…
  • Velkou příležitostí je práce s pravidly. Osvědčuje se vytvořit prostor, kdy pravidla vytváří děti a učitel proces moderuje. Základní oblastí může být bezpečné prostředí – užívání zvolených technologií, např. online dokumentů, spolupráce ve skupině, která vede k cíli a další. Je jen na vás, která jsou ta „krizová místa“, kdy předem nastavená společně formovaná pravidla mohou pomoci.

Popis vzdělávací aktivity:

Evokace

Společně projděte ve třídě statistiky dopravních nehod. Procházejte statistická data a odpovídejte např. na následující otázky:

Kolik nehod zavinili chodci a cyklisté? Kolik chodců a cyklistů bylo v daném období usmrceno? Kolik dopravních nehod zavinil chodec či jiný účastník silničního provozu? Proč mohou být data zajímavá, užitečná? Kdyby se podařilo snížit zavinění dopravních nehod chodci a cyklisty, co by to přineslo? Co by způsobila větší viditelnost chodců a cyklistů v silničním provozu?

Uvědomění

Společně se ve třídě dohodněte, které části bude mít která skupina, viz níže: 

  • bezpečný pohyb chodce po cestách a stezkách;
  • bezpečnostní prvky pro chodce na oblečení, doplňky;
  • bezpečný pohyb cyklisty po silnici a stezkách;
  • bezpečnostní prvky cyklisty na dopravním prostředku, oblečení, doplňky.

Výstupem společné práce bude koláž. Navrhněte (ideálně společně) kritéria kvality připravované koláže:

  • Koláž obsahuje nadpis – jaké problematice se věnuje.
  • Nadpis je delší než ostatní texty.
  • Koláž z cca poloviny tvoří textové informace a z poloviny obrázky.
  • Všechny vyhledané informace jsou sestavovány a skládány k sobě do skupin dle vámi nastavených důvodů – argumentů.

Jakmile budete mít rozděleno, pusťte se do vyhledávání potřebných informací. Připravte si v každé skupině na základě otázek soubor klíčových slov k jednotlivým tématům. Inspirujte se např. těmito otázkami:

  • Bezpečný pohyb chodce a cyklisty => Jaký pohyb chodce a cyklisty je bezpečný? Kde se má chodec a cyklista bezpečně pohybovat? Co má chodec a cyklista dodržovat, aby se bezpečně pohyboval?
  • Bezpečnostní prvky pro chodce a cyklisty => Jaké jsou bezpečnostní prvky pro chodce a cyklisty? Jaké druhy, typy bezpečnostních prvků pro chodce a cyklisty existují? Kde se jednotlivé prvky umísťují (oblečení, vybavení)?

Připravte si papír na poznámky a po vzájemné dohodě zapisujte všechny názvy klíčových prvků, které ovlivňují bezpečnost pohybu chodce a cyklisty, resp. Názvy bezpečnostních prvků pro chodce a cyklisty. Zaměřte se i na různé prvky, jejich různorodost a rozmanitost, aby následné vyhledávání obsahovalo spektrum možností, jak posílit bezpečnost chodců a cyklistů.

Z klíčových informací uvedených ve vašich poznámkách vyhledávejte titulky textů, texty, obrázky a další. Postupně je „vyřezávejte“, vkládejte je do dokumentů viz níže a tvořte z nich koláž, která vystihuje a charakterizuje dané bezpečnostní téma.

Pro vytváření koláží si můžete rozdělit následující role:

  • kontrolor – sleduje, zda v poznámkách byla vyhledána všechna klíčová slova;
  • grafik – navrhuje, jaké prvky budou kopírovány z internetových zdrojů;
  • editor – sestavuje kopírované prvky v koláži a zajišťuje jejich smysluplnost, logiku, návaznost;
  • časoměřič – hlídá poskytnutý čas, posouvá diskuzi vzhledem k času, navrhuje efektivní kroky přinášející časovou úsporu.

Pozn.: Všichni členové skupiny schvalují každý pracovní krok v koláži. Pokud nedojde ke shodě, má „právo veta“ daná role.

Pro vyřezávání můžete používat např. ve Windows klávesy WIN+SHIFT+S a podobné postupy.

Pro tvorbu koláže můžete využít například následující Google nákresy:

> bezpečný pohyb chodce ;

> bezpečnostní prvky pro chodce ;

> bezpečný pohyb cyklisty ;

> bezpečnostní prvky cyklisty ;

 

Připravte se na prezentaci koláží, do prezentace se zapojí každý člen skupiny, koláže prezentujte ostatním skupinám.

Reflexe

Ve skupinách reflektujte koláže následujícím způsobem:

  • prezentující skupina nejprve vyhodnotí kritéria sestavení koláže;
  • ostatní skupiny vyhodnotí naplnění kritérií prezentované koláže;
  • členové ostatních skupin navrhují konkrétní ocenění k prezentované koláži;
  • členové ostatních skupin navrhují, co by mohlo pomoci, pokud prezentující skupina nenaplnila kritéria koláže, zároveň se všichni zamýšlejí, co by mohlo posunout práci dané skupiny, zkvalitnit spolupráci, výslednou koláž.

Na závěr proveďte reflexi a diskutujte na základě následujících otázek: Co vám zpracování koláží v jednotlivých oblastech přineslo? Co jste si na své práci uvědomili? Jak jste si svou práci užili? Co vše jste se naučili?

Zkušenosti s použitím materiálu ve výuce: Osobně jsem vyzkoušel obdobné formy práce, spolupráci skupin, vyhledávání a vkládání informací do dokumentu, včetně formy zvolených prezentací. Mám zkušenosti ze své výuky, kdy pracujeme s online dokumenty, s kritérii hodnocení. Doporučuji si popsaný záměr upravit dle svých podmínek a zkušenosti z práce s dětmi.

 

Licence

Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.

Autor
Mgr. Daniel Janata

Hodnocení od uživatelů

Článek nebyl prozatím komentován.

Váš komentář

Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.

Článek není zařazen do žádného seriálu.