Odborný článek

K souladu ŠVP s RVP PV

17. 6. 2008
Předškolní vzdělávání
Autor
Mgr. Zuzana Bečvářová

Anotace

Příspěvek se vyjadřuje k ŠVP z pohledu ČŠI. Autorka na základě svých dlouhodobých zkušeností a znalostí práce mateřských škol upozorňuje na nejčastější chyby a nedostatky v tvorbě ŠVP. Ukazuje, co je možné udělat proto, aby se problémům v kvalitě ŠVP předešlo.
Jaká je aktuální situace

O tom, jak vytvořit školní vzdělávací program (dále jen ŠVP) pro mateřskou školu (dále jen MŠ), již bylo mnoho napsáno. I čas, který uplynul od prvních pokusů jeho zpracování, je dlouhý, od počátku školního roku 2001/2002 přes přelom v roce 2004, kdy byla v souladu s RVP pro vyšší stupně škol vydána nově upravená verze RVP PV. Přes všechny podněty a informace, které byly mateřským školám nabídnuty, převažují v praxi stále takové ŠVP, které je sice možno označit jako programové dokumenty MŠ, které však nebývají zcela a ve všech ohledech zpracované podle zásad daných RVP PV.

Největším problémem bývá vzdělávací obsah. Pedagogové svoje integrované tematické bloky a projekty, často velmi zajímavé a kvalitní, nedokážou v ŠVP požadovaným způsobem popsat. Toto zjištění je v rozporu s tím, že mateřské školy podle zásad RVP PV pracují a jeho požadavky naplňují.

Lze se domnívat, že zpracovatelům ŠVP chybí v této oblasti teoretická a praktická příprava i patřičný nadhled, ale zejména zpětná vazba. Nikdo z pedagogů nebyl v průběhu studií k této činnosti připravován, proto záleželo zejména na kvalitě vzdělavatelů - lektorů, kteří v rámci dalšího vzdělávání pedagogy pro zpracování ŠVP připravili.

Co je nutné uvědomit si předem

Předem je dobré uvědomit si a pojmenovat funkci jednotlivých pedagogických dokumentů, s nimiž školy pracují.

  • RVP PV vyjadřuje obecnou optimální představu o vzdělávání, popisuje optimální podmínky, formy i metody práce, stejně tak i optimální výsledky, které lze očekávat; podle něho škola koncipuje a písemně zpracovává svůj ŠVP.
  • ŠVP je konkrétní program MŠ, podle něhož škola pracuje; ŠVP vyjadřuje konkrétní představu mateřské školy o vzdělávání, popisuje „školní" vzdělávací cíle, reálné podmínky a konkrétní cestu, resp. kroky, kterými škola postupuje, aby se optimální kvalitě popsané v RVP PV co nejvíce přiblížila.
  • Vlastní hodnocení školy poskytuje zpětnou vazbu o tom, jak se daří ŠVP naplňovat, zachycuje, kam škola na své cestě došla, co se jí daří či nedaří, co zachovat, co a jak změnit, jak zlepšovat podmínky vzdělávání, jak zkvalitňovat vzdělávací proces, a dosahovat tak lepších výsledků. Je tedy především podnětem pro úpravy ŠVP, resp. pro zlepšování činnosti školy.
Několik zásad, jejich dodržováním mohou školy rizikům v kvalitě ŠVP předejít

1. RVP PV má již druhou verzi - školy musí používat verzi RVP PV z roku 2004.

2. RVP PV je oficiální dokument, který se s platností nového školského zákona stal od 1. 9. 2007 závazným dokumentem pro pedagogy, pro zřizovatele a jejich odborné a sociální partnery - v každém případě, a to i při uplatňování různých alternativních i modelových programů, jsou MŠ (zařazené do rejstříku škol) povinny RVP PV respektovat.

3. V souladu s Národním programem rozvoje vzdělávání zakotveným ve školském zákoně vymezuje RVP PV základní požadavky na předškolní vzdělávání - ředitelé, vedoucí pracovníci i učitelé musí dokonale a v celém rozsahu RVP PV znát, tzn. velmi dobře znát rámcové i dílčí cíle, klíčové kompetence, specifika předškolního vzdělávání, veškeré podmínky vzdělávání, povinnosti předškolního pedagoga i zásady potřebné pro tvorbu ŠVP.

4. Práce podle RVP PV předpokládá vytvoření vlastního ŠVP podle specifických podmínek a možností konkrétní MŠ a jeho úpravy dle výsledků vlastního hodnocení - při zpracování ŠVP musí MŠ vycházet z konkrétní analýzy situace a podmínek, respektovat jedinečnost, aktuální možnosti i potřeby každé MŠ; k tomu je třeba využívat vlastního hodnocení, které vypovídá o tom, jaká je reálná situace školy a kde MŠ v porovnání s ideální kvalitou danou RVP PV je.

5. RVP PV užívá celou řadou „nových" pojmů, které mají v nové podobě vzdělávání své opodstatnění (např. vzdělávací program, vzdělávací obsah, rámcové cíle, dílčí cíle, klíčové kompetence, dílčí výstupy, evaluační procesy, environmentální vzdělávání) - je důležité si všechny tyto obecné i odborné pojmy osvojit, dobře je znát, pracovat s nimi, správně je užívat a nezaměňovat je.

6. RVP PV stanovuje rámcová pravidla pro tvorbu ŠVP; nestanovuje jen vzdělávací cíle, ale také podmínky, formy a metody, vše vzájemně provázané (specifika předškolního vzdělávání se promítají nejen do podmínek vzdělávání, ale také do podoby vzdělávacího obsahu); stanovuje také povinnosti předškolního pedagoga, včetně plánování a hodnotících aktivit, a také náležitosti ŠVP; je to program - plán stanovující cíle, postup i obsah - školní dokumenty (ŠVP a TVP) jsou programy, podle nichž školy pracují; musí obsahovat nejen „školní" cíle a záměry, ale také rozvrh kroků, které ke stanoveným cílům vedou; musí pracovat se zpětnou vazbou, počítat s průběžným i periodickým vyhodnocováním vzdělávacího procesu a jeho výsledků, ať už pozitivních či negativních.

7. RVP PV definuje optimální kvalitu předškolního vzdělávání a stanovuje i základní kritéria pro hodnocení kvality vzdělávacího procesu, podmínek i výsledků - pro vlastní hodnocení školy jsou to tedy kritéria velmi přísná, školy je nemohou ve všech směrech dokonale naplnit; ŠVP k této kvalitě „teprve" směřují, a proto také ŠVP nemohou být z RVP PV přímo opisovány.

8. ŠVP je jedinečný programový dokument, který si každá MŠ zpracovává sama a který by měl zabezpečit dobrou kvalitu vzdělávání i další rozvoj školy - ŠVP musí být formulován tak, aby popisoval aktuální stav vzdělávání, tj. úroveň kvality činnosti školy, podmínek, procesu i výsledků, a zároveň i nastiňoval cestu ke zvyšování kvality vzdělávání a zlepšování podmínek, které škola ke vzdělávání má, či které vytváří.

9. Zpracování vzdělávacího obsahu v ŠVP má svá pravidla, která musí být dodržena; vzdělávací obsah musí být strukturován a musí umožňovat integrované tematické vzdělávání hrou a činnostmi - vzdělávací obsah v ŠVP musí mít podobu integrovaných bloků, které jsou v ŠVP také řádně popsány (název, záměry a cíle, vzdělávací obsah v podobě obecné nabídky dílčích témat a hlavních okruhů intelektových a praktických činností); nestačí pouze výčet názvů bloků, vzdělávací obsah nelze strukturovat podle jednotlivých vzdělávacích oblastí, bloky musí jít napříč oblastmi; do ŠVP patří jen okruhy činností, nabídka konkrétních činnosti je předmětem TVP.

10. K tomu, aby byl ŠVP kompletním materiálem po obsahové stránce, je potřebné respektovat 10. kapitolu RVP PV - Zásady pro zpracování ŠVP - ŠVP není kvalitně zpracovaný, pokud neobsahuje kompletní patřičně zpracované informace (identifikační údaje o MŠ, obecnou charakteristika školy, podmínky vzdělávání, organizaci vzdělávání, charakteristiku vzdělávacího programu, vzdělávací obsah, evaluační systém).

11. ŠVP by měl tvořit logicky provázaný celek cílů, podmínek a výsledků s konkrétní provázaností a dopadem i na TVP - ŠVP nebude kvalitní, pokud nebudou jeho části tvořit logicky uspořádaný celek záměrů, cílů, všech sedmi vzdělávacích podmínek, procesů, včetně systematicky nastaveného a realizovaného sebehodnocení.

12. ŠVP je podkladem pro činnost školy - ŠVP musí podávat ucelený přehled o činnosti školy, o jejím zaměření, o cílech, k nimž škola směřuje, i o způsobech, jakými jich dosahuje; ŠVP musí všichni zaměstnanci MŠ znát (nejen pedagogové, ale i provozní zaměstnanci), musí jim být srozumitelný.

13. ŠVP je vizitkou celé MŠ, je veřejně přístupný rodičovské veřejnosti i ostatním partnerům - má mít odpovídající kulturní formu, má být psán srozumitelným jazykem (z pozice školy, bez zbytečných cizích slov) má být přehledný (obsah, stránkování), ne zbytečně rozsáhlý (maximum 20 - 30 stránek).

14. ŠVP souvisí s vlastním hodnocení školy, neboť škola jej dle výsledků vlastního hodnocení periodicky upravuje - vlastní hodnotící zpráva nemůže být pouhým popisem či výčtem aktivit MŠ, ale musí mít hodnotící charakter; musí hodnotit naplňování cílů ŠVP, porovnávat aktuální stav vzdělávacích podmínek, postupů a výsledků MŠ (kam jsme došli) se stavem ideálním (RVP PV), musí obsahovat konkrétní závěry a návrhy, co je třeba zlepšit, upravit apod.

S jakými nedostatky ve zpracování ŠVP se nejčastěji setkáváme

  • nekompletní uvedení všech požadovaných informací
  • podmínky vzdělávání opsané z RVP PV nebo uvedené bez závěrů ke zlepšení jejich kvality
  • záměna organizace vzdělávání za organizaci dne
  • absence nebo zastaralý popis užívaných forem a metod práce - specifik předškolního vzdělávání
  • vzdělávací obsah s uvedením pouhých názvů integrovaných bloků bez uvedení záměrů a cílů, bez uvedení okruhů činností praktických i intelektových
  • rozsáhlý vzdělávací obsah vytvořený poskládáním všech cílů vzdělávacích oblastí dohromady
  • vzdělávací obsah vytvořený neintegrovaně, tj. bloky jsou dělené v cílech i činnostech podle jednotlivých vzdělávacích oblastí
  • vzdělávací obsah stanovený bez možnosti úprav reagujících na aktuální situace a změny
  • nedostatečně zpracovaný evaluační systém.

Závěrem

Je třeba si uvědomit, že žádná MŠ nikdy nebude ve všech oblastech úplně dokonalá, vždy bude co zlepšovat a měnit, ŠVP je také stále otevřený vývoji a změnám, mění se vnitřní podmínky (děti, rodiče, pedagogický i provozní personál...), mění se vnější podmínky (požadavky zřizovatele, kraje, MŠMT, státu i EU...). Stejně tak je nutno brát v úvahu, že RVP PV byl vytvořen pro práci s dětmi v méně početných třídách, než je tomu dnes, a to do 22 dětí v jedné třídě. Tato hranice byla bohužel nadřízenými orgány výrazně překročena. Proto je třeba přistupovat k hodnocení naplňování ŠVP a RVP PV s citlivým zohledněním tohoto aspektu, a to jak z pozice MŠ i rodičovské veřejnosti, tak také kontrolních orgánů.

Autor
Mgr. Zuzana Bečvářová

Hodnocení uživatelů

Článek nebyl prozatím komentován.

Váš komentář

Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.

Článek není zařazen do žádného seriálu.

RVP do 2024