Stupeň vzdělávání: ZŠ
Věková skupina: 11–15 let
Vzdělávací obor: přírodopis
Tematický okruh: krytosemenné rostliny jednoděložné a dvouděložné
Očekávané výstupy:
Žák rozlišuje základní systematické skupiny rostlin a určuje jejich význačné zástupce pomocí klíčů a atlasů.
Časová dotace:
Pomůcky: počítač, tablet, mobilní telefon s připojením na wifi
Zdroje: Plantnet [online]. 2024 [cit. 2024-06-03]. Dostupné z: https://identify.plantnet.org/cs
Potřebné vstupní znalosti a dovednosti:
Vzdělávací cíle:
Přínos využití digitálních technologií:
Žák využívá digitální technologie, aby si usnadnil práci. Žák si ověřuje své tipy a pojmenování rostlin při vycházce pomocí aplikace přímo v terénu. Následně správně zařadí rostlinu mezi jednoděložné, či dvouděložné. Následně si své výsledky ověřuje v rámci další hodiny přírodopisu.
Metodická poznámka:
Tato aktivita se nabízí k využití v posledním měsíci školního roku. Propojuje pohyb a ověření si znalostí z výuky. Pro tuto aktivitu byla vybrána lokalita v blízkosti školy - Brdy.
Popis vzdělávací aktivity:
Evokace: Učitel na začátku přírodovědné výpravy ukáže svým studentům dvě různé rostliny. Jedna patří do skupiny jednoděložných a druhá do skupiny dvouděložných (obrázky či reálné rostliny). Pokládá studentům v kruhu návodné otázky, které připomenou rozdíly mezi jednoděložnými a dvouděložnými. Následně rozdá svým studentům názorné obrázky dvou typů krytosemenných rostlin za účelem upevnění si znalostí tématu.
Uvědomění:
Ověřme si naše znalosti teď a tady v terénu v rámci naší celodenní vycházky.
Vaším úkolem bude během vycházky vybrat a pojmenovat minimálně deset rostlin. Nejprve si ve skupince rostliny pojmenujete, rozhodnete, zda se jedná o jednoděložné, či dvouděložné. Vše zapíšete do vytisknuté tabulky, případně přímo vložíte do tabulky v Google dokumentu. Odkaz najdete ve svém školním e-mailu. Sami si vyberte, co je pro vás pohodlnější. U tištěné tabulky poté doplníte fotografie rostlin pro následné ověření správnosti.
V kolonce JEDNODĚLOŽNÉ, či DVOUDĚLOŽNÉ vždy zapíšete minimálně dva argumenty, proč rostlina patří právě do této skupiny. Tedy zdůvodníte dva konkrétní argumenty, proč si to myslíte. Přidáte jednu zajímavost.
Pracujete ve dvojicích, případně malých skupinách, na vyplnění máte čas během celé vycházky.
Ukázka tabulky – online/offline
Následně si vaše vložené informace ověříte prostřednictvím aplikace Plantnet.
Aplikace Plantnet a jak na práci v ní:
Vyfoť rostlinu:
Vyber o jakou její část se jedná:
Identifikuj její název:
Získané informace zapiš do tabulky. Rozhodni, zda se jedná o rostlinu jednoděložnou, či dvouděložnou, přiřaď dva argumenty. Pokračuj stejným způsobem u dalších vybraných rostlin.
Reflexe:
Shrnutí na závěr vycházky v podobě otázek: Co bylo cílem dnešní vycházky, co nového jsme se dnes naučili? Jak to můžeme využít v každodenním životě?
Společná reflexe následuje v příští hodině, kdy studenti prezentují své vyplněné tabulky a přidávají své argumenty. Učitel kontroluje a případně ověřuje pravdivost.
Zkušenosti s použitím materiálu ve výuce:
Nejtěžší bylo pochopit cíl a způsob, jakým studenti cíl splní. Následně je to celkem bavilo a celou procházku si užili. Aplikace sklidila velký úspěch a snad probudila i nadšení pro snadnou možnost poznání – tedy když nevím, můžu to změnit, využiji aplikaci a během chvíle správný název rostliny znám.
Ukázka vyplněné tabulky:
Další související materiály:
obrázky do výuky
Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.
Článek nebyl prozatím komentován.
Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.
Článek není zařazen do žádného seriálu.
Národní pedagogický institut České republiky © 2025