Domů > Odborné články > Základní vzdělávání > Hra na bicí nástroje a tvorba hudby
Odborný článek

Hra na bicí nástroje a tvorba hudby

29. 10. 2024 Základní vzdělávání
Autor
PaedDr. Štěpánka Vondrášková

Anotace

Žáci využívají bicí nástroje k tvorbě a doprovodné hře. Aktivita se zaměřuje na skládání melodií pomocí bicích hudebních nástrojů v aplikaci „Chrome Music Lab – Bicí nástroje“. Během této hodiny se žáci seznámí s jednotlivými bicími nástroji a naučí se rozpoznávat jejich zvuk.

Úvod

Očekávané výstupy:

a) Žáci rozpoznají a pojmenují různé bicí nástroje.

b) Žáci vytvoří rytmické melodie pomocí bicích nástrojů obsažených v aplikaci.

c) Žáci pochopí principy rytmu a matematického řádu v hudbě.

Mezipředmětové vztahy

  • Matematika:                jednoduché tabulky
  • Tematický okruh: jednotky času; rytmus a matematické struktury v hudbě
  • Očekávané výstupy:      žáci pochopí a využijí časové jednotky a jejich dělení při skládání rytmů

Časová dotace

  • Výuka: 1 vyučovací hodina
  • Příprava: 10 min

Potřebné vstupní znalosti a dovednosti

  • schopnost soustředit se na zvuky a naslouchat instrukcím vyučujícího
  • základní znalost používání sluchátek
  • základní pochopení pojmů jako rytmus a tempo
  • schopnost poznat rozdíl mezi různými typy hudebních nástrojů, zejména mezi melodickými a rytmickými

Přínos využití digitálních technologií

Umožňuje žákům experimentovat s různými bicími nástroji v digitálním prostředí. Aplikace poskytuje vizuální a zvukovou zpětnou vazbu, která pomáhá žákům lépe pochopit vztah mezi akcí (například kliknutím na nástroj) a výsledkem (zvukem). Rozvíjí u žáků širokou škálu dovedností včetně kreativity, spolupráce a technologické gramotnosti.

Cíl

  • Žáci se naučí rozpoznávat a pojmenovávat různé bicí nástroje a použijí je k tvorbě rytmických melodií pomocí aplikace „Chrome Music Lab – Bicí nástroje“.
  • Do konce hodiny každý žák úspěšně vytvoří rytmickou skladbu, v níž použije různé bicí nástroje.
  • Experimentování s hrou na bicí nástroje podporuje hudební dovednosti žáků, rozvíjí jejich kreativitu a schopnost spolupráce.
  • Žáci dosáhnou tohoto cíle během jedné 45minutové hodiny hudební výchovy.

Popis materiálu (vzdělávací aktivity)

Žáci 4. ročníku:

Evokace

Na začátku hodiny vyučující žákům představí aplikaci „Chrome Music Lab“ a její funkce, a to se zaměřením na bicí nástroje. Popíše jednotlivé bicí nástroje dostupné v aplikaci, jako jsou bubny, činely, tympány, konga a další (https://www.youtube.com/watch?v=YlquW1yszWc). Vysvětlí, že hudba má svůj řád, a ukáže, jak lze bicí nástroje uspořádat v určitém matematickém řádu tak, aby vznikla harmonická skladba.

Uvědomění si významu:

Žáci si jednotlivé bicí nástroje vyzkouší přímo v aplikaci, čímž získají praktickou zkušenost s jejich používáním. Pokud žáci používají sluchátka, ideálně si sluchátko dají jen na jedno ucho, aby lépe slyšeli svou vlastní tvorbu a zároveň slyšeli i vyučujícího. Po úvodním experimentování rozdělí vyučující žáky do skupin. Každá skupina pracuje v aplikaci s jinou stránkou bicích nástrojů. Podle předem daného scénáře (zadaného vyučujícím nebo některým z žáků na interaktivní tabuli) zaznamená rytmus na tablet a společně si jej pustí. Nyní již není třeba sluchátek. Na znamení vyučujícího všechny skupiny současně spustí své nahrané rytmy, čímž vznikne společná hudební skladba.

Reflexe:

V závěru hodiny si žáci zopakují názvy a zvuky jednotlivých bicích hudebních nástrojů a zhodnotí, která aktivita nebo část hodiny se jim nejvíce dařila.

Zkušenosti s použitím materiálu

Žáky hra na bicí nástroje velmi bavila. Při představení aplikace byli nadšeni a těšili se, až ji budou moci vyzkoušet. Doporučila jsem žákům přinést si na hodinu hudební výchovy sluchátka s tím, že si mohou nasadit pouze jedno sluchátko. Někteří žáci si sluchátka přinesli a použili je při samostatném experimentování. V případě, že je neměli (a takových byla většina), stačilo upozornit na potřebu tišší práce. Žáci experimentovali na tabletech s nízkou hlasitostí, takže se vzájemně nerušili.

Po uplynutí doby vymezené pro samostatné experimentování jsem třídu rozdělila do skupin. Každá skupina pracovala s jednou sekcí bicích nástrojů v aplikaci „Chrome Music Lab – Rytmus“. Čtyři sekce byly rozděleny mezi čtyři skupiny. Pracovali jsme společně. Vždy jsme otevřeli jednu sekci a zadali rytmus. Žáci si zároveň zopakovali názvy bicích nástrojů. Po dokončení záznamu rytmů spustily všechny skupiny svou nahrávku v jeden okamžik, čímž vznikla společná hudební skladba. Žáci měli radost z úspěšného vytvoření společného díla.

V závěru hodiny reflektovali, která část hodiny se jim nejvíce líbila, co jim šlo dobře a na čem je ještě potřeba pracovat. V následujících hodinách si aktivitu zopakovali. Více žáků mělo sluchátka a při vytváření společného díla byli daleko pozornější. Opakovaná aktivita již netrvala celou vyučovací hodinu.

Ukázky z práce žáků 4. ročníku základní školy:

Reflexe

Metodická poznámka

Příprava

Vyučující zajistí, aby každé dítě mělo přístup k tabletu nebo počítači s internetovým připojením. Zkontroluje, že aplikace Chrome Music Lab – Bicí nástroje je funkční. Není třeba registrace. Učitel také informuje žáky, že mohou v hodině používat sluchátka (a vysvětlí výhody). Ideálně budou pracovat jen s jedním sluchátkem, aby vnímali i okolní zvuky.

Průběh hodiny:

V úvodu hodiny vyučující vysvětlí žákům, že tématem budou bicí nástroje a možnosti jejich hudebního využití (instruktáž viz https://www.youtube.com/watch?v=YlquW1yszWc). Předvede jim aplikaci, ukáže, jak s ní pracovat, seznámí je s hudebními nástroji a jejich zvuky. Po ukázce nechá žáky samostatně experimentovat (cca 15 minut). Žáci, kteří si přinesli sluchátka, mohou použít jedno na jedno ucho, aby slyšeli současně i instrukce učitele. Vyučující rozdělí žáky do čtyř skupin (stačí například podle lavic, není potřeba si přesedávat). Každé skupině přiřadí různé bicí nástroje a některý žák, případně sám vyučující pro tuto sekci vytvoří krátký rytmický úsek na interaktivní tabuli. Stačí zaznamenat 3 až 4 údery. Po sestavení všech čtyř rytmů vyučující všechny skupiny vyzve, aby na jeho znamení spustily své rytmy současně. Vznikne tak společná hudební skladba, kterou si společně poslechnou. V závěru hodiny žáci diskutují o tom, která aktivita nebo část hodiny se jim nejvíce líbila, co se naučili, co jim dělalo největší potíže. Pokusí se jednotlivé hudební nástroje poznat podle zvuku a  tím si učivo zopakují.

 

Další související materiály

Tvorba melodie

Zdroje

Licence

Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.

Autor
PaedDr. Štěpánka Vondrášková

Hodnocení od uživatelů

Článek nebyl prozatím komentován.

Váš komentář

Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.

Článek není zařazen do žádného seriálu.

Klíčové kompetence:

  • Základní vzdělávání
  • Kompetence k učení
  • vybírá a využívá pro efektivní učení vhodné způsoby, metody a strategie, plánuje, organizuje a řídí vlastní učení, projevuje ochotu věnovat se dalšímu studiu a celoživotnímu učení

Průřezová témata:

  • Základní vzdělávání
  • Osobnostní a sociální výchova
  • Seberegulace a sebeorganizace

Organizace řízení učební činnosti:

Skupinová, Individuální

Organizace prostorová:

Školní třída

Nutné pomůcky:

• Učitel: interaktivní tabule nebo dataprojektor, připojení k internetu • Žák: tablety nebo mobily připojené k internetu, doporučuji sluchátko pouze do jednoho ucha (z důvodu bezpečnosti – lepšího vnímání okolí, zamezení nehod)