Komentář z pohledu rozvoje digitální kompetence:
Vzdělávací cíle:
Pomůcky pro žáky:
Pomůcky pro učitele:
Popis činností – výuková situace:
A. Každá skupina tvoří výklad o 10 větách.
B. Tématem výkladu je význam určitého slova. Lze zvolit třeba slovo, které je nějakým způsobem aktuální pro daný týden (například „mráz“, některý svátek apod.).
C. Všechny skupiny zpracovávají výklad stejného slova.
D. Výklad musí být logicky uspořádaný.
E. Jazyk výkladu musí být přizpůsobený zadané cílové skupině (viz níže).
Žáci vyhledávají potřebné informace ve zdrojích doporučených (například slovníková hesla dostupná v Internetové jazykové příručce) i ve zdrojích dle vlastní volby.
Internetová jazyková příručka, elektronická verze slovníkového hesla „mráz“ ze Slovníku spisovné češtiny
Cílovou skupinou pro výklad jsou nerodilí mluvčí, kteří vybrané slovo neznají. Tomu je potřeba přizpůsobit i volbu slov ve výkladu (například vybírat pouze často používané běžné výrazy), skladbu vět (bez složitých souvětí) apod.
Žáci budou výklad prezentovat, ideálně se zapojí celá skupinka (tj. při počtu 5 členů každý přečte dvě věty z celkového počtu 10 vět).
5. Práce ve skupinách
6. Sdílení výkladů přes Google Classroom
7. Prezentace jednotlivých skupin (učitel vždy příslušný výklad promítá)
8. Zpětná vazba učitele: zaměřujeme se na volbu slov, návaznost vět, vhodnost pro cílovou skupinu, práci se zdroji, věcnou správnost, práci v týmu (zda plynula prezentace přirozeně, bez rušivých momentů například při předávání slova) atd.
9. Žákovské hodnocení jednotlivých výkladů a společná reflexe
Zdroje:
Postřehy z ověřování v praxi:
Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.
Článek nebyl prozatím komentován.
Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.
Článek není zařazen do žádného seriálu.