Domů > Odborné články > Základní vzdělávání > Domácí zvířata – hlasy zvířaz QR kódech
Odborný článek

Domácí zvířata – hlasy zvířaz QR kódech

14. 10. 2024 Základní vzdělávání
Autor
PaedDr. Štěpánka Vondrášková

Anotace

Žáci se naučí rozpoznávat hlasy domácích zvířat a spojit si je s daným zvířetem a s informacemi, které slyšeli ve filmových ukázkách. Učitel pustí krátké filmy s různými domácími zvířaty a žáci se musí soustředit, aby zachytili hlas zvířete ve správný okamžik. Pomocí aplikace vytvoří QR kód obsahující zaznamenaný zvuk a pošlou ho na společnou virtuální nástěnku. Vyučující pro následnou hodinu vytiskne některé nasbírané QR kódy, očísluje je a rozmístí je po učebně. Žáci jsou rozděleni do skupinek, pomocí mobilních zařízení načítají QR kódy, poslouchají zaznamenané hlasy a rozpoznávají, které domácí zvíře slyší. Ve skupinách diskutují, o jaké zvíře jde, a spojují ho s informacemi, které si zapamatovali z filmových ukázek, zapisují si, co se o zvířatech naučili, a sdílejí své poznatky. Tento projekt podporuje zapojení a zájem žáků o výuku, zlepšuje jejich schopnost propojit zvuk s obrazem, rozvíjí jejich představivost a pomáhá jim lépe si zapamatovat nové informace.

Úvod

V první vyučovací hodině:

Evokace:

Vyučující začíná hodinu diskusí o domácích zvířatech. Pokládá otázky směřující k rozdělení domácích zvířat na hospodářská a domácí mazlíčky. Motivací a něčím novým je pro žáky „lovení“ hlasů zvířat. Úkolem bude zachytit hlas domácího zvířete pomocí stránky Vocaroo a tento hlas převést na QR kód. V následujících hodinách budou ještě s hlasy zvířat pracovat, proto je také dobré zapamatovat si co nejvíce informací, které při některých ukázkách mohou slyšet, nebo jim je vyučující řekne. Vyučující žákům předvede (nebo připomene), jak budou se stránkou pracovat a kam budou QR kódy posílat a jakým způsobem (na virtuální nástěnku Padlet).

Uvědomění si významu:

Žáci si připraví mikrofony na stránkách Vocaroo a čekají na zvuky domácích zvířat. Tento krok vyžaduje od žáků trpělivost a pozornost, protože hlas domácího zvířete je třeba ulovit v určitém okamžiku. Po zachycení hlasu zvířete vyučující spolu s žáky diskutuje o daném zvířeti, čímž se prohlubuje jejich porozumění a znalosti o chovu a péči o zvířata. Žáci převádí hlas zvířete na QR kód a zasílají ho na virtuální nástěnku. Zároveň ke svému poslanému hlasu napíší, ke kterému zvířeti patří, a pod QR kód se podepíší. Pokud se některému z žáků nepodaří zachytit hlas včas, uvědomí si, že musí být více ve střehu. V některých případech se videonahrávka opakuje, protože je těžké ji zachytit. Žáci sledují na virtuální nástěnce, komu se podařilo hlas zvířete zachytit.

Reflexe:

Žáci se vyjadřují, zda se jim podařilo zachytit hlas všech zvířat. Sdělují informace, které si z videoukázek zapamatovali o domácích zvířatech. Poté společně probírají s celou třídou, zda hlasy domácích zvířat poznali a kolik informací si společně zapamatovali.

Cíl

Žáci se naučí rozpoznávat hlasy domácích zvířat a spojit je s konkrétním zvířetem. Budou schopni propojit slyšené zvuky s informacemi z filmových ukázek. Projekt podporuje zapojení a zájem žáků o výuku přírodovědy, zlepšuje jejich schopnost propojit zvuk s obrazem, rozvíjí jejich představivost a pomáhá jim lépe si zapamatovat nové informace o domácích zvířatech.

Ve druhé vyučovací hodině:

Evokace:

Vyučující nechá rozmístit QR kódy s nahrávkami hlasů různých domácích zvířat po třídě. Je potřeba zajistit, aby každý QR kód obsahoval hlas alespoň jednoho zástupce daného druhu. Vyučující vyzve žáky k tomu, aby mu sdělovali, co si zapamatovali z předešlé hodiny o domácích zvířatech. Poté se žáci rozdělí do skupin. Vyučující jim zadá úkol: každá skupina bude mít za úkol naskenovat QR kódy, poslouchat nahrávky a poznávat domácí zvířata podle jejich hlasu. Na poznání domácích zvířat podle hlasu budou skupiny mít stanovený limit 20 minut a jejich úkolem bude také odpovídat na dané otázky.

Uvědomění si významu:

Žáci rozdělení do skupin poznávají domácí zvířata podle jejich hlasu ve stanoveném čase 20 minut a vyjadřují se k otázkám týkajícím se daného domácího zvířete: Jak vypadám? Jsem mazlíček, nebo hospodářské zvíře? K čemu jsem užitečný? Jak se o mě staráš? Jak poznáš, že jsem spokojený a šťastný? Po naskenování QR kódů a poslechu nahrávek žáci odpovídají na otázky týkající se zvířete, které rozpoznali podle hlasu. Žáci odpovědi na otázky zapisují na prázdné papíry. Tyto odpovědi budou sloužit pro pozdější rekapitulaci.  

Reflexe

Po vypršení stanoveného času se žáci hodnotí po skupinkách. Vyjadřují se k tomu, jak se jim společně pracovalo, která fáze dané aktivity se jim nejvíce líbila a proč a zda poznali dané domácí zvíře podle hlasu. Žáci sdílí své dojmy a společně shrnují, co se v dané aktivitě naučili.

Zkušenosti s použitím materiálu

Žáci 4. ročníku měli již se stránkou Vocaroo zkušenosti z domácího čtení a se sdílením QR kódů na virtuální nástěnce také. I tak bylo třeba jim v první vyučovací hodině připomenout, jak se s jednotlivými stránkami pracuje. Pokud bylo potřeba, žáci si navzájem pomohli a připomněli těm, kteří nebyli v obraze, jak se se stránkami pracuje. Učitel jim vysvětlil, co je jejich úkolem – zaznamenat hlas domácího zvířete, jakmile ho na videonahrávce uslyší. Aby žáci neměli obavy, že se jim nepodaří hlas „ulovit“, předem je učitel informoval, že nahrávku přehraje dvakrát. Žáci se usadili před obrazovku a plně se soustředili na fázi zaznamenání zvuku. V okamžiku, kdy se jim podařilo zvuk zachytit, tvářili se vítězoslavně a měli ze svého úlovku radost. Převedení hlasu do QR kódu a následné nasdílení na virtuální nástěnku jim připadalo stále lehčí a lehčí. Po každém zachycení domácího zvířete se vyučující podělil o informace související s daným zvířetem. Žáci také vnášeli do výkladu své vlastní zkušenosti či poznatky. Na další videoukázku vyučující vždy žáky upozornil. Ti se narovnali a připravili se „lovit“ další hlas. Třída byla opravdu v činnosti celá, nebylo žáka, který by nebyl aktivní.

V konečné fázi první vyučovací hodiny se žáci svěřovali s tím, jak se jim dařilo či nedařilo „ulovit“ hlas domácího zvířete, a společně jsme shrnovali, co všechno si zapamatovali o domácích zvířatech. Aktivita ze strany žáků byla veliká.

V následující hodině přírodovědy jsme si s žáky tuto hodinu připomněli. Vyučující žákům rozmístil QR kódy po třídě a přitom jsme si povídali, co základního víme o domácích zvířatech a co bude v této hodině úkolem žáků. Žáci sledovali, kam jsou QR kódy po třídě rozmisťovány. Ve skupinách snímali QR kódy a domlouvali se v časovém limitu 20 minut na informacích, které si zapamatovali z minulé hodiny. Někdo byl vyslán, aby nasdílel QR kódy, a pak se společně ve skupině domlouvali na tom, o jaké zvíře jde. Některé hlasy domácích zvířat měli žáci dost problém poznat. Vzhledem k tomu, že se jednalo o městské děti, nepoznávaly třeba ržání koně. Žáci, kteří měli co do činění s některými domácími zvířaty, neměli s tímto problémy. Mobily či tablety si při poslechu přikládali často k uchu, aby lépe rozpoznali zvuk. Zvolili jednoho spolužáka, který informace zapisoval. Někteří zapisovali seznam domácích zvířat rovnou na papír spolu s dalšími informacemi, někdo zvolil taktiku psaní rozpoznaných domácích zvířat přímo do mobilu. Řadu informací žáci vyhledávali na internetu. Při vyhledávání je zaujala jedna z aplikací, která se jim objevila přímo u vybraného domácího zvířete. Jednalo se o aplikaci 3D. Při kliknutí na tuto aplikaci se objevil přímo ve třídě virtuální pes či kočka nebo se na vyhledávané stránce o domácích zvířatech objevily stopy těchto zvířat. Tato nevšednost byla pro žáky velkým zpestřením. Po ukončení limitu třída společně shrnula své informace a vyjádřila se k celému projektu. Celý projekt bylo třeba navýšit o 15 minut. V počtu 30 žáků ve třídě se nestihly všechny skupiny vyjádřit k jednotlivým zvířatům.

Ukázky prací žáků ze 4. ročníků:

Sdílení vytvořených QR kódů s hlasy zvířat na virtuální nástěnce
Objevení 3D aplikace s některými domácími zvířaty

Rozpoznávání hlasů domácích zvířat
Sběr QR kódů a diskuse nad hlasy zvířat
Jeden z možných způsobů zápisu informací
Reflexe

Metodická poznámka

Učitel vyhledá na YouTube krátká videa s domácími zvířaty. Doporučuji si zvolit videa s jasným a zřetelným zvukem, aby žáci mohli snadno identifikovat zvuky zvířat. Například tato, ale může i jiná:  https://www.youtube.com/watch?v=8O6_Zv2XZ0k, https://www.youtube.com/watch?v=9Sh98epoEIw, ahttps://www.youtube.com/watch?v=RbRv8WxCzs0.

Připraví si playlist, který bude zahrnovat jak hospodářská zvířata (např. kráva, prase, kuře), tak domácí mazlíčky (např. pes, kočka, papoušek). Každé video by mělo být krátké (maximálně 1–2 minuty) a mělo by obsahovat jasné záběry a zvuky zvířat. Pokud vyučující do zvuků zahrne i jiná zvířata, žáci budou mít úkol ztížený o poznávání toho, jaká zvířata jsou domácí a jaká volně žijící. Žáci si nejdříve spolu s vyučujícím připraví seznam zvířat, která budou v hodině představena jako domácí zvířata, a rozdělí je do dvou skupin: hospodářská zvířata a domácí mazlíčci. Učitel zahájí hodinu otázkami, aby zjistil, jaká domácí zvířata žáci znají a jak je rozdělují. Diskutuje s nimi o rozdílech mezi domácími a volně žijícími zvířaty, hospodářskými zvířaty a domácími mazlíčky. Připraví si například tyto otázky:

  • Jaký je hlavní rozdíl mezi volně žijícími a domácími zvířaty?
  • Jaký je hlavní rozdíl mezi hospodářským zvířetem a domácím mazlíčkem?
  • Kde většinou žijí hospodářská zvířata a kde obvykle žijí domácí mazlíčci?
  • Proč lidé chovají hospodářská zvířata?
  • K čemu lidé chovají domácí mazlíčky?
  • Jak se staráme o hospodářská zvířata?
  • Jak se staráme o domácí mazlíčky?
  • Jaké jsou hlavní rozdíly v péči o tyto dvě skupiny zvířat?
  • Čím krmíme hospodářská zvířata? Uveď příklad.
  • Čím krmíme domácí mazlíčky?
  • Co nám poskytují hospodářská zvířata? (Např. mléko, maso, vejce, vlnu.)
  • Co nám poskytují domácí mazlíčci? (Např. společnost, zábavu, bezpečí.)
  • Můžete jmenovat nějaké příklady hospodářských zvířat?
  • Můžete jmenovat nějaké příklady domácích mazlíčků?

Poté vyučující sdělí žákům, že jejich úkolem bude zachytit hlas domácího zvířete, jakmile ho uslyší ve videoukázce, kterou si pro ně připravil.

Připomene jim, jak tyto zvuky zachytit pomocí webové stránky Vocaroo (www.vocaroo.com).

Vyučující jim názorně předvede, jak pracovat s webovou stránkou Vocaroo: Otevřete webovou stránku Vocaroo. Tlačítko mikrofonu je znakem pro nahrávání. Jakmile uslyšíte hlas domácího zvířete, stiskněte toto červené tlačítko a začněte nahrávat zvuk.

Po zachycení zvuku klikněte opět na červené tlačítko. Tím nahrávku zastavíte. Kliknutím na šipku zkontrolujte nahrávku.

Pokud je nahrávka v pořádku, vyberte možnost „Save“. V dalším okně vyberte nabídku „QR Code“ a vytvořte QR kód.

Po vytvoření QR kódu klikněte na tlačítko „Save QR code“ (Uložit QR kód). QR kód se uloží do tabletu.

Vyučující vysvětlí žákům, že je jejich úkolem pozorně poslouchat nahrávku a že jakmile uslyší hlas sledovaného domácího zvířete, zachytí jej stisknutím mikrofonu na Vocaroo. Nyní vyučující pustí žákům videoukázku. Žáci sledují připravená videa a zachycují zvuky zvířat pomocí Vocaroo, převádějí je na QR kód, který si stáhnou do tabletu kliknutím na „Save QR code“.

Vyučující žákům připomene, jak se tento QR kód nasdílí na virtuální nástěnku Padlet. 

  1. Žáci kliknou na možnost pro vytvoření nového příspěvku – symbol „+“.
  2. V okně pro nový příspěvek si najdou možnost „Nahrát“, vyhledají uložený QR kód v tabletu a obrázek nahrají.
  3. Do kolonky „Předmět“ napíší název zvířete.
  4. Do kolonky „Napište něco fascinujícího“ napíší své jméno.
  5. Kliknou na „Zveřejnit“ a tím obrázek umístí na virtuální nástěnku.

Po zachycení všech připravených domácích zvířat si žáci po jednom vyzkouší pomocí čtecího zařízení funkčnost některých QR kódů na svých tabletech nebo mobilech. Vyučující shrne hodinu, pochválí žáky a namotivuje je na další hodinu, ve které budou nadále pracovat s QR kódy, jež vytvořili.

Vyučující vytvoří QR kód připravené virtuální nástěnky. Žáci naskenují QR kód na svém tabletu pomocí čtečky. 

 

Namíří kameru tabletu na QR kód na virtuální nástěnce, aby ho naskenovali. Po naskenování QR kódu se zobrazí odkaz na připojení se na virtuální nástěnku. Připojí se.

Po zachycení vybraných domácích zvířat vyučující převede QR kódy do PDF podoby. Po levé straně virtuální nástěnky si vyhledá šipku, která mu otevře možnosti sdílení. 

Kliknutím otevře tabulku, ve které si vyhledá a stiskem zvolí „Exportovat jako PDF“. Klikne vpravo nahoře na „Generovat“ a chvilku vyčká, než se materiál exportuje do PDF formy. 

Takto zpracovaný materiál vytiskne, vystřihne QR kódy hlasů zvířat. Stačí jen tolik QR kódů, aby se dostalo na každého žáka (třeba 3 od každého druhu). V následující hodině žákům rozprostře vystřižené očíslované QR kódy po místnosti. Žáci ve skupinkách čtením QR kódů zjišťují, zda domácí zvíře poznají podle hlasu. O domácím zvířeti společně zapíší informace.

Licence

Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.

Autor
PaedDr. Štěpánka Vondrášková

Hodnocení od uživatelů

Článek nebyl prozatím komentován.

Váš komentář

Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.

Článek není zařazen do žádného seriálu.

Klíčové kompetence:

  • Základní vzdělávání
  • Kompetence k učení
  • vyhledává a třídí informace a na základě jejich pochopení, propojení a systematizace je efektivně využívá v procesu učení, tvůrčích činnostech a praktickém životě
  • Základní vzdělávání
  • Kompetence sociální a personální
  • účinně spolupracuje ve skupině, podílí se společně s pedagogy na vytváření pravidel práce v týmu, na základě poznání nebo přijetí nové role v pracovní činnosti pozitivně ovlivňuje kvalitu společné práce
  • Základní vzdělávání
  • Kompetence komunikativní
  • naslouchá promluvám druhých lidí, porozumí jim, vhodně na ně reaguje, účinně se zapojuje do diskuse, obhajuje svůj názor a vhodně argumentuje

Průřezová témata:

  • Základní vzdělávání
  • Environmentální výchova
  • Vztah člověka k prostředí