Stupeň vzdělávání: 2. stupeň ZŠ a odpovídající ročník víceletých gymnázií
Věková skupina: 12–14 let
Časová dotace:
Pomůcky: smartphone/tablet, internet, dataprojektor
Žák/žákyně:
orientuje se na portálech obcí i státní správy, vyhledává relevantní informace i elektronické formuláře potřebné pro vyřízení svých záležitostí;
využívá datové schránky pro snazší přístup k veřejným službám.
Žáci si osvojí digitální dovednosti, které jim usnadní zapojit se do občanského života prostřednictvím on-line komunikace s úřady. Seznámí se s digitálními službami veřejné správy. Na stránkách obecního úřadu vyhledají elektronický formulář a vyplní jej. Naučí se podávat žádost elektronicky prostřednictvím datové schránky.
Žák/žákyně:
uvědomuje si potřebu digitalizace veřejné správy v souvislosti s rozvojem informačních technologií a proměnou společnosti;
efektivně využívá ve svém každodenním životě digitalizované služby veřejné správy, tzv. eGovernment;
citlivě vnímá rizika nerovného přístupu různých sociálních skupin k digitálním veřejným službám a šířením osvěty ve svém sociálním prostředí je pomáhá minimalizovat.
Žáci pracují s webovými stránkami úřadů, vyhledávají informace potřebné pro podání žádosti o vydání občanského průkazu i jeho převzetí. Využívají digitalizovaných služeb veřejné správy pro získání duplikátu rodného listu a osvojují si tak kompetence digitálního občanství.
Aktivita je součástí lekcí Občan 2.0 zaměřených na digitalizaci veřejných služeb, tzv. eGovernment a digitální občanství. Může však být odučena i samostatně.
Lekce obsahuje několik aktivit. Mohou budit dojem, že jsou časově náročné a nedají se za 45 minut stihnout. Vyučující, který lekci ověřoval, však prošel s žáky 9. třídy ZŠ všemi částmi lekce. V případě, že třída pracuje pomaleji, lze vypustit např. práci s Padletem, naopak nedoporučuji vypouštět práci s on-line formulářem, seznamuje totiž žáky se službami eGovernmentu a vede je k práci s webovou stránkou své obce, příp. obce s rozšířenou působností.
Aktivita nabízí i další inspiraci, jak pracovat s tématem dovršení patnáctého roku věku a převzetí občanského průkazu (viz alternativní aktivity). V případě jejich využití je třeba počítat s navýšením časové dotace na 90 minut.
1. Pustíme žákům ukázku z filmu Občanský průkaz.
2. Rozdělíme tabuli na dvě části, jednu nadepíšeme „Občanka včera“ a druhou „Občanka dnes“ a vyzveme je, aby se ve skupině či jednotlivě zamysleli nad tím, jaký význam přikládal komunistický režim rituálu převzetí občanského průkazu a co pro ně převzetí občanského průkazu znamená dnes. Nebo využijeme virtuální nástěnku Padlet a vytvoříme dva příspěvky – „Občanka včera“ a „Občanka dnes“ – a v nastavení povolíme vkládat komentáře. Inspiraci najdete na odkaze zde, příp. načtěte QR kód.
Inspiraci, jak si s ním hravě poradit, nabízí např. Slávek Hora ve webovém příspěvku Co dokáže Padlet – co všechno si pro něj vymyslíte, Václav Maněna ve videopříspěvku Padlet: založení účtu a vytvoření nástěnky, příp. portál Guru ve škole.
3. Rozdělíme žáky do skupin a přečteme jim následující příběh:
Brzy oslavíš patnácté narozeniny a nemůžeš se dočkat, až budeš mít vlastní občanku. Aby ses blýskl*a před rodiči i spolužáky, potřebuješ zjistit veškeré informace nezbytné k hladkému vyřízení žádosti.
4. Zadáme jim následující úkoly:
Na webových stránkách obecního či městského úřadu ve tvém bydlišti zjisti:
Poznámka: Žádost lze podat pouze na obecním úřadě obce s rozšířenou působností. Pokud žák trvale bydlí v obci I. či II. stupně, musí vyhledat příslušnou obec III. stupně. Vyzvednout si jej mohu i u jiného úřadu obce s rozšířenou působností, když jej uvedu v žádosti, ovšem za správní poplatek.
Poznámka: Závisí to na věku. Žák sice může žádat o občanský průkaz před dovršením věku patnácti let, ale pouze v zastoupení zákonného zástupce (příp. jiné osoby dle zákona). Převzít jej však může sám, pokud již dovršil patnácti let. V opačném případě platí stejný postup jako u žádosti.
Poznámka: Souhrnné informace o osobních dokladech a jejich vydávání nalezneme na webu ministerstva vnitra.
Na práci dáme žákům 10 minut. Doporučíme jim, aby si v rámci úspory času rozdělili jednotlivé otázky. Poznámky si mohou udělat na papír nebo do aplikace poznámkový blok či jiného textového editoru. Zdůrazníme jim, že v případě vlastnoručního zápisu je třeba psát krasopisně, aby se při prezentaci své práce mohli ve čtení vystřídat, v případě elektronického zápisu je třeba nastavit dostatečnou velikost písma (proto je vhodnější pracovat na tabletu než na mobilním telefonu).
5. Druhý úkol zaměříme na problematiku digitálního občanství. Žáci zjistí, jaké on-line služby v rámci digitalizace veřejné správy, tzv. eGovernmentu, mohou v případě podání žádosti o občanský průkaz, resp. při jeho převzetí využívat.
Zadání je následující:
Na webových stránkách příslušného obecního úřadu obce s rozšířenou působností zjisti:
Poznámka: Pro žádost o vydání duplikátu rodného listu není stanoven jednotný tiskopis, je proto potřeba vyhledat si příslušný formulář na stránkách matriky příslušného úřadu, na tomto odkaze najdete příklad tiskopisu Matričního úřadu Magistrátu města České Budějovice. Podat lze žádost i elektronicky prostřednictvím datové schránky fyzické osoby (ID datové schránky příslušné obce žáci naleznou na jejím webu v záložce kontakty), samotný duplikát buď přijde poštou doporučeně do vlastních rukou, nebo je možné si jej vyzvednout přímo na matričním úřadě. Pokud žáci nemají na vyplňování tiskopisu k dispozici tablet či notebook, může být pro ně složité pracovat na mobilním telefonu. Zvažte proto i možnost vytisknout jim formulář předem pro vlastnoruční vyplnění s tím, že i takto vyplněný formulář mohou elektronicky poslat, stačí jej jen naskenovat. Více informací naleznete na stránkách pruvodce.gov.cz. V rámci prohlubování kompetencí žáků v oblasti digitálního občanství doporučuji žáky s podáváním takovéto žádosti konkrétně seznámit na vlastní datové schránce. Více informací, jak pracovat s datovou schránkou, najdete v lekci Občan 2.0: Už nemusíme na úřady.
Poznámka: Nabízí se např. možnost elektronického sjednání termínu pro podání žádosti.
Na skupinovou práci dostanou 10 minut, na individuální vyplnění tiskopisu 5 minut.
V reflexi se můžeme vrátit k tématu převzetí občanského průkazu a zeptat se žáků, zda jim současná forma bez příslušného iniciačního rituálu vyhovuje. Ptáme se jich také na uživatelskou přívětivost webových stránek obecního úřadu, se kterými pracovali. Orientovali se snadno? Byly pro ně informace srozumitelné? Zjišťujeme, zda si jsou vědomi příležitostí, které rozvoj digitalizace veřejné správy poskytuje, i možných rizik, která může přinášet (např. nerovný přístup různých sociálních skupin k digitálním službám).
K reflexi můžeme využít i sofistikované nástroje, které pro práci s vlastními didaktickými materiály vyvinula společnost Člověk v tísni v rámci vzdělávacího projektu Jeden svět na školách. Přehled metod i jejich podrobné rozpracování včetně pracovního listu najdete na portálu Jeden svět na školách.
Rozšiřující aktivita 1: Ačkoli demokratický režim po roce 1989 už pochopitelně nespojuje převzetí občanského průkazu s rituálem naplněným kolektivistickým a budovatelským patosem, neměli bychom zapomínat, že překonáním hranice věku patnácti let se mladý člověk přerodí v občana, byť prozatím jen s částečnou způsobilostí. Přesto je s tímto věkem spojena řada práv i povinností. Dokáží žáci vyjmenovat, co vše se dovršením patnácti let v jejich životě změní? Můžeme jim tuto otázku napsat na tabuli, příp. na virtuální nástěnku. Pracovat na ní mohou jednotlivě či ve skupinách, s využitím internetu nebo chatbota ChatGPT (např. UI Bing jako jeden ze zdrojů informací pro otázku „Co se změní v životě člověka dovršením patnáctého roku věku“ uvádí stránku advokáta Jaroslava Suttnera, kterou vyhledá i Google Chrome).
Rozšiřující aktivita 2: Dovršení věku patnácti let je jedním z tzv. přechodových rituálů, kdy se dítě stává dospělým. Najdeme jej v každé společnosti, archaické i moderní, a má mnoho podob. Více informací o významu přechodových rituálů můžete čerpat např. z pořadu České televize Znamení a rituály: Dospělost nebo z přednášky Jana Bíma: Přechodové rituály – iniciace do životních etap.
Lekci jsem ověřoval s žáky 9. třídy. Ukázka z filmu a práce s Padletem v úvodu je dobře nabudily. Poté pracovali s článkem a ve skupinách rozpracovali zadání. Polovina z nich už občanku má, ale nijak jim to nevadilo. Zaskočilo mě množství úkolů a zvažoval jsem, že některý z nich přeskočím. Nakonec šla žákům práce od ruky, takže na „krizový scénář“ nedošlo. Práce se zasekla až u elektronického formuláře. Najít jej na stránkách našeho úřadu byl pro některé kumšt, ač šlo o pár kliknutí.
Mgr. Pavel Žalský, Základní škola, Vrchlabí, nám. Míru 283
Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.
Článek nebyl prozatím komentován.
Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.
Tento článek je zařazen do seriálu Občan 2.0.
Ostatní články seriálu: