Domů > Odborné články > Základní vzdělávání > Občan 2.0: Občanský průkaz
Odborný článek

Občan 2.0: Občanský průkaz

Anotace

Převzetí občanského průkazu znamená v životě každého mladého člověka významný předěl, s patnáctým rokem věku nabývá řady práv, ale i povinností. Lekce využívá tohoto momentu v jeho životě, aby přitáhla jeho pozornost ke službám veřejné správy a eGovernmentu. Žák získává informace o průběhu správního řízení od podání žádosti o vydání nového občanského průkazu až po jeho převzetí. Hledáním relevantních informací se učí orientovat se na stránkách své obce či obce s rozšířenou působností i na portálu veřejné správy. Zkoumáním možností, jak získat duplikát rodného listu bez nutnosti fyzicky zajít na úřad, si osvojuje kompetence digitálního občanství, tolik potřebné pro život v digitální společnosti.

Úvod

Základní informace

Stupeň vzdělávání: 2. stupeň ZŠ a odpovídající ročník víceletých gymnázií

Věková skupina: 12–14 let

Časová dotace:

  • Výuka: 45 minut
  • Příprava: 30 minut

Pomůcky: smartphone/tablet, internet, dataprojektor

Očekávané výstupy:

Žák/žákyně:

  • orientuje se na portálech obcí i státní správy, vyhledává relevantní informace i elektronické formuláře potřebné pro vyřízení svých záležitostí;

  • využívá datové schránky pro snazší přístup k veřejným službám.

Přínos využití digitálních technologií:

Žáci si osvojí digitální dovednosti, které jim usnadní zapojit se do občanského života prostřednictvím on-line komunikace s úřady. Seznámí se s digitálními službami veřejné správy. Na stránkách obecního úřadu vyhledají elektronický formulář a vyplní jej. Naučí se podávat žádost elektronicky prostřednictvím datové schránky.

Cíl

Žák/žákyně:

  • uvědomuje si potřebu digitalizace veřejné správy v souvislosti s rozvojem informačních technologií a proměnou společnosti;

  • efektivně využívá ve svém každodenním životě digitalizované služby veřejné správy, tzv. eGovernment;

  • citlivě vnímá rizika nerovného přístupu různých sociálních skupin k digitálním veřejným službám a šířením osvěty ve svém sociálním prostředí je pomáhá minimalizovat.

Popis vzdělávací aktivity:

Žáci pracují s webovými stránkami úřadů, vyhledávají informace potřebné pro podání žádosti o vydání občanského průkazu i jeho převzetí. Využívají digitalizovaných služeb veřejné správy pro získání duplikátu rodného listu a osvojují si tak kompetence digitálního občanství.

Aktivita je součástí lekcí Občan 2.0 zaměřených na digitalizaci veřejných služeb, tzv. eGovernment a digitální občanství. Může však být odučena i samostatně.

Metodická poznámka:

Lekce obsahuje několik aktivit. Mohou budit dojem, že jsou časově náročné a nedají se za 45 minut stihnout. Vyučující, který lekci ověřoval, však prošel s žáky 9. třídy ZŠ všemi částmi lekce. V případě, že třída pracuje pomaleji, lze vypustit např. práci s Padletem, naopak nedoporučuji vypouštět práci s on-line formulářem, seznamuje totiž žáky se službami eGovernmentu a vede je k práci s webovou stránkou své obce, příp. obce s rozšířenou působností.

Aktivita nabízí i další inspiraci, jak pracovat s tématem dovršení patnáctého roku věku a převzetí občanského průkazu (viz alternativní aktivity). V případě jejich využití je třeba počítat s navýšením časové dotace na 90 minut.

Evokace:

1. Pustíme žákům ukázku z filmu Občanský průkaz.

2. Rozdělíme tabuli na dvě části, jednu nadepíšeme „Občanka včera“ a druhou „Občanka dnes“ a vyzveme je, aby se ve skupině či jednotlivě zamysleli nad tím, jaký význam přikládal komunistický režim rituálu převzetí občanského průkazu a co pro ně převzetí občanského průkazu znamená dnes. Nebo využijeme virtuální nástěnku Padlet a vytvoříme dva příspěvky – „Občanka včera“ a „Občanka dnes“ – a v nastavení povolíme vkládat komentáře. Inspiraci najdete na odkaze zde, příp. načtěte QR kód

Inspiraci, jak si s ním hravě poradit, nabízí např. Slávek Hora ve webovém příspěvku Co dokáže Padlet – co všechno si pro něj vymyslíte, Václav Maněna ve videopříspěvku Padlet: založení účtu a vytvoření nástěnky, příp. portál Guru ve škole.

Ukázka práce 9. třídy ZŠ Vrchlabí, nám. Míru 283

Uvědomění si významu nových informací:

3. Rozdělíme žáky do skupin a přečteme jim následující příběh:

Brzy oslavíš patnácté narozeniny a nemůžeš se dočkat, až budeš mít vlastní občanku. Aby ses blýskl*a před rodiči i spolužáky, potřebuješ zjistit veškeré informace nezbytné k hladkému vyřízení žádosti.

4. Zadáme jim následující úkoly:

Na webových stránkách obecního či městského úřadu ve tvém bydlišti zjisti:

  • na jakém úřadě můžeš o vydání občanky zažádat a kde si ji můžeš vyzvednout

Poznámka: Žádost lze podat pouze na obecním úřadě obce s rozšířenou působností. Pokud žák trvale bydlí v obci I. či II. stupně, musí vyhledat příslušnou obec III. stupně. Vyzvednout si jej mohu i u jiného úřadu obce s rozšířenou působností, když jej uvedu v žádosti, ovšem za správní poplatek.

  • zda si při podání žádosti o vydání občanky vystačíš ty sám*a, nebo se budeš muset obrátit na jinou osobu a zda totéž platí i při jeho převzetí. Na čem to závisí?

Poznámka: Závisí to na věku. Žák sice může žádat o občanský průkaz před dovršením věku patnácti let, ale pouze v zastoupení zákonného zástupce (příp. jiné osoby dle zákona). Převzít jej však může sám, pokud již dovršil patnácti let. V opačném případě platí stejný postup jako u žádosti.

  • kolik bude pořízení občanky stát a na kolik přijde žádost o vydání občanského průkazu za občanský průkaz poškozený, zničený, ztracený, odcizený, zneplatněný z důvodu nebezpečí zneužití dat pro elektronické využití
  • jaké doklady bude potřeba předložit

Poznámka: Souhrnné informace o osobních dokladech a jejich vydávání nalezneme na webu ministerstva vnitra.

Na práci dáme žákům 10 minut. Doporučíme jim, aby si v rámci úspory času rozdělili jednotlivé otázky. Poznámky si mohou udělat na papír nebo do aplikace poznámkový blok či jiného textového editoru. Zdůrazníme jim, že v případě vlastnoručního zápisu je třeba psát krasopisně, aby se při prezentaci své práce mohli ve čtení vystřídat, v případě elektronického zápisu je třeba nastavit dostatečnou velikost písma (proto je vhodnější pracovat na tabletu než na mobilním telefonu).

5. Druhý úkol zaměříme na problematiku digitálního občanství. Žáci zjistí, jaké on-line služby v rámci digitalizace veřejné správy, tzv. eGovernmentu, mohou v případě podání žádosti o občanský průkaz, resp. při jeho převzetí využívat.

Zadání je následující:

Na webových stránkách příslušného obecního úřadu obce s rozšířenou působností zjisti:

  • jak elektronickou cestou zažádat o kopii rodného listu v případě, že jej nemůžete doma najít
  • najdi příslušný formulář a řádně jej vyplň

Poznámka: Pro žádost o vydání duplikátu rodného listu není stanoven jednotný tiskopis, je proto potřeba vyhledat si příslušný formulář na stránkách matriky příslušného úřadu, na tomto odkaze najdete příklad tiskopisu Matričního úřadu Magistrátu města České Budějovice. Podat lze žádost i elektronicky prostřednictvím datové schránky fyzické osoby (ID datové schránky příslušné obce žáci naleznou na jejím webu v záložce kontakty), samotný duplikát buď přijde poštou doporučeně do vlastních rukou, nebo je možné si jej vyzvednout přímo na matričním úřadě. Pokud žáci nemají na vyplňování tiskopisu k dispozici tablet či notebook, může být pro ně složité pracovat na mobilním telefonu. Zvažte proto i možnost vytisknout jim formulář předem pro vlastnoruční vyplnění s tím, že i takto vyplněný formulář mohou elektronicky poslat, stačí jej jen naskenovat. Více informací naleznete na stránkách pruvodce.gov.cz. V rámci prohlubování kompetencí žáků v oblasti digitálního občanství doporučuji žáky s podáváním takovéto žádosti konkrétně seznámit na vlastní datové schránce. Více informací, jak pracovat s datovou schránkou, najdete v lekci Občan 2.0: Už nemusíme na úřady.

  • jaké další možnosti elektronické veřejné správy můžeš využít při podání žádosti

Poznámka: Nabízí se např. možnost elektronického sjednání termínu pro podání žádosti.

Na skupinovou práci dostanou 10 minut, na individuální vyplnění tiskopisu 5 minut.

Reflexe:

V reflexi se můžeme vrátit k tématu převzetí občanského průkazu a zeptat se žáků, zda jim současná forma bez příslušného iniciačního rituálu vyhovuje. Ptáme se jich také na uživatelskou přívětivost webových stránek obecního úřadu, se kterými pracovali. Orientovali se snadno? Byly pro ně informace srozumitelné? Zjišťujeme, zda si jsou vědomi příležitostí, které rozvoj digitalizace veřejné správy poskytuje, i možných rizik, která může přinášet (např. nerovný přístup různých sociálních skupin k digitálním službám).

K reflexi můžeme využít i sofistikované nástroje, které pro práci s vlastními didaktickými materiály vyvinula společnost Člověk v tísni v rámci vzdělávacího projektu Jeden svět na školách. Přehled metod i jejich podrobné rozpracování včetně pracovního listu najdete na portálu Jeden svět na školách.

Alternativní aktivity:

Rozšiřující aktivita 1: Ačkoli demokratický režim po roce 1989 už pochopitelně nespojuje převzetí občanského průkazu s rituálem naplněným kolektivistickým a budovatelským patosem, neměli bychom zapomínat, že překonáním hranice věku patnácti let se mladý člověk přerodí v občana, byť prozatím jen s částečnou způsobilostí. Přesto je s tímto věkem spojena řada práv i povinností. Dokáží žáci vyjmenovat, co vše se dovršením patnácti let v jejich životě změní? Můžeme jim tuto otázku napsat na tabuli, příp. na virtuální nástěnku. Pracovat na ní mohou jednotlivě či ve skupinách, s využitím internetu nebo chatbota ChatGPT (např. UI Bing jako jeden ze zdrojů informací pro otázku „Co se změní v životě člověka dovršením patnáctého roku věku“ uvádí stránku advokáta Jaroslava Suttnera, kterou vyhledá i Google Chrome).

Rozšiřující aktivita 2: Dovršení věku patnácti let je jedním z tzv. přechodových rituálů, kdy se dítě stává dospělým. Najdeme jej v každé společnosti, archaické i moderní, a má mnoho podob. Více informací o významu přechodových rituálů můžete čerpat např. z pořadu České televize Znamení a rituály: Dospělost nebo z přednášky Jana Bíma: Přechodové rituály – iniciace do životních etap.

Reflexe

Lekci jsem ověřoval s žáky 9. třídy. Ukázka z filmu a práce s Padletem v úvodu je dobře nabudily. Poté pracovali s článkem a ve skupinách rozpracovali zadání. Polovina z nich už občanku má, ale nijak jim to nevadilo. Zaskočilo mě množství úkolů a zvažoval jsem, že některý z nich přeskočím. Nakonec šla žákům práce od ruky, takže na „krizový scénář“ nedošlo. Práce se zasekla až u elektronického formuláře. Najít jej na stránkách našeho úřadu byl pro některé kumšt, ač šlo o pár kliknutí. 

Mgr. Pavel Žalský, Základní škola, Vrchlabí, nám. Míru 283

Licence

Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.

Autor
Mgr. Martin Volný

Hodnocení od uživatelů

Článek nebyl prozatím komentován.

Váš komentář

Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.

Zařazení do seriálu:

Tento článek je zařazen do seriálu Občan 2.0.
Ostatní články seriálu:

Klíčové kompetence:

  • Základní vzdělávání
  • Kompetence digitální
  • ovládá běžně používaná digitální zařízení, aplikace a služby; využívá je při učení i při zapojení do života školy a do společnosti; samostatně rozhoduje, které technologie pro jakou činnost či řešený problém použít
  • Základní vzdělávání
  • Kompetence digitální
  • chápe význam digitálních technologií pro lidskou společnost, seznamuje se s novými technologiemi, kriticky hodnotí jejich přínosy a reflektuje rizika jejich využívání
  • Základní vzdělávání
  • Kompetence občanské
  • chápe základní principy, na nichž spočívají zákony a společenské normy, je si vědom svých práv a povinností ve škole i mimo školu
  • Základní vzdělávání
  • Kompetence k řešení problémů
  • vyhledá informace vhodné k řešení problému, nachází jejich shodné, podobné a odlišné znaky, využívá získané vědomosti a dovednosti k objevování různých variant řešení, nenechá se odradit případným nezdarem a vytrvale hledá konečné řešení problému

Průřezová témata:

  • Základní vzdělávání
  • Výchova demokratického občana
  • Občan, občanská společnost a stát

Organizace řízení učební činnosti:

Skupinová

Organizace prostorová:

Školní třída

Nutné pomůcky:

smartphone/tablet, internet, dataprojektor