Odborné články Základní vzdělávání Osobnostní rozvoj –⁠⁠⁠⁠⁠⁠ sebeorganizace
Odborný článek

Osobnostní rozvoj –⁠⁠⁠⁠⁠⁠ sebeorganizace

12. 11. 2024
Základní vzdělávání
Autor
Mgr. Hanka Neužilová Žáková DiS.

Anotace

Tato aktivita přispívá k uvědomění si odpovědného vztahu k sobě samému a povinnostem. Inspiruje, kde a jak si efektivně zapisovat úkoly, schůzky, důležité momenty a mít je na dosah online. Využívá pro to Google kalendář.

Stupeň vzdělávání:

Věková skupina: 11–15 let

Vzdělávací obor: výchova ke zdraví

Tematický okruh: osobnostní a sociální rozvoj

Očekávané výstupy:

  • Žák  projevuje odpovědný vztah k sobě samému, k vlastnímu dospívání a pravidlům zdravého životního stylu.
  • Žák respektuje přijatá pravidla soužití mezi spolužáky i jinými vrstevníky a přispívá k utváření dobrých mezilidských vztahů v komunitě (rodina, škola).
  • Žák pro školní práci a plánování svého času využívá digitální technologie.
  • Žák využívá digitální technologie v navrženém postupu, kterým řeší vybrané problémy.

Časová dotace:

Výuka: 2× 45 minut

Pomůcky: mobilní telefon, počítač, tablet s připojením na wifi

Potřebné vstupní znalosti a dovednosti:

  • Oborové: Žák si uvědomuje základní životní potřeby a jejich naplňování v souvislosti se zdravím.
  • Digitální: Žák se orientuje v prostředí Google dokumentů, má založený Google e-mail.

Vzdělávací cíle:

  • Žák vysvětlí pojem zodpovědnost a uvede tři konkrétní příklady.
  • Žák si v Google kalendáři vytvoří kalendář – škola.
  • Žák založí událost v kalendář a pojmenuje ji.
  • Žák si zadá do kalendáře úkoly a opakované aktivity.

Přínos využití digitálních technologií

Žák využívá digitálních technologie, aby si usnadnil práci, zautomatizoval si rutinní činnosti a využil efektivně dostupné online možnosti pro svůj každodenní život a podporoval tak svou zodpovědnost.

Metodická poznámka:

Téma zodpovědnost k úkolům je zásadní pro každodenní fungování. Naši studenti jsou „digi zběhlí.“ Vědí a znají velmi často mnohem více než my učitelé. Přesto je vedení si úkolů, zadání, schůzek, povinností pro ně velké tabu. Pojďme je to naučit. Oni mají k online aplikacím blíže. Přesto k zodpovědnosti, zaznamenávání úkolů, odškrtávání splnění někdy dále. Právě tato hodina může být velmi vhodnou inspirací.

Popis vzdělávací aktivity:

EVOKACE: Brainstorming na téma sebeorganizace

Co je to sebeorganizace? Učitel se žáky diskutuje a doptává se.

Následně studenti pracují ve dvojicích a dotváří začátky těchto vět:

  • Osobní zodpovědnost znamená, když…
  • Pracovní zodpovědnost znamená, když…

Úkolem je vymyslet minimálně osm konkrétních věcí. Společně pak sdílí  a vyvozují závěry a definice zodpovědnosti.

Učitel postupně míří k hlavnímu cíli hodiny. Pokládá otázky typu: Jak být osobně i pracovně zodpovědný? Jak to udělat, abychom na nic nezapomněli? Jak si vést efektivní organizování školní práce? Jak nezapomenout na narozeniny našich kamarádů? Velmi efektivní způsob, jak mít vše zaznamenané a na nic nezapomenout, je kalendář/diář – významný pomocník. 

Učitel pokládá další otázky a zároveň zapisuje na tabuli, co vyplývá ze společného sdílení:

Proč si vést diář? Jaké formy máme? Kdo z vás má kalendář?

Papírový kalendář versus online kalendář – jaké jsou výhody a nevýhody, pokud nějaké jsou…

Ze společného sdílení může například vyplývat:

Papírový diář: Co si zapíšu, to nezapomenu. Můžu si do něj malovat. Můžu ho využít i na jiné poznámky. Můžu si vytrhnout papír. Papírový diář je fajn, ale nemám ho vždy u sebe. Ztrácím je. Nikdy mi nevydrží.

Online diář: Mám ho pořád k dispozici. Vidím vše na jednom místě. Dají se sdílet různé kalendáře.

Je složité s ním pracovat, musím mít připojení, je to placené. Papír je lepší.

Na konci hodiny se k tabuli vracíme a reflektujeme, zda stále souhlasíme se vším, co jsme sdíleli. Případně zda něco již neplatí, protože jsme během následující práce zjistili, že je to jinak.

UVĚDOMĚNÍ:  Google kalendář

Představíme si dnes Google kalendář, nicméně fungování jiných kalendářů je na podobném principu a je zcela na vás, jaký si pro svůj život vyberete.

KROK Č. 1 – Přihlaste se všichni na svůj Google účet. Otevřete si stránku https://calendar.google.com/.

Projdeme společně horní lištu, prozkoumáme,  co vše nám nabízí a jak efektivně využít.

KROK Č. 2 – Co vše můžu do kalendáře vkládat?

Klikněte na ikonu HLAVNÍ NABÍDKA – umožňuje nám přehledně vidět například celý měsíc na ploše, další klik nám umožní otevření lišty na levé straně. Následně klikněte na ikonu PLUS. Můžeme si vybrat ze tří možností zadání nových aktivit – událost, úkol, rozpis schůzek.

           

UDÁLOST přidám její název, můžu si volit barvu kalendáře pro lepší přehlednost pro různé typy událostí, můžu si přidat upomínku, můžu událost s někým sdílet, můžu si zadat místo, kde se událost koná.

            

ÚKOLmůžu si zapsat úkol, zadám datum, čas, můžu si zvolit i možnosti opakování.

 

Úkoly si můžete i podrobněji rozepisovat, klikněte na ikonu úkoly – lišta vpravo, otevře

 

             

KROK Č. 3 – vložení dalších kalendářů

Kromě svého kalendáře máte možnost přidat si i další, například kalendář s narozeninami, svátky apod. Pro import využijte v nastavení na levé straně odkaz JINÉ KALENDÁŘE. Následně si vyberete ten, který vás zajímá.

Můžete se přihlásit k odběru z kalendáře, například vašich rodičů, sourozenců. Stačí zadat e-mail daného člověka, přijde mu od vás žádost o sdílení, pokud ji autorizuje, zobrazí se jeho události ve vašem kalendáři jinou barvou.

Můžete si vytvořit i zcela svůj vlastní kalendář.

Poslední možnost je nahrát nějaký jiný – třeba vytvořený již od jiného uživatele – a to prostřednictvím URL adresy.

     

 

MOJE KALENDÁŘE – můžu si vytvořit různé své kalendáře, odlišit je barevně pro lepší přehlednost.

         

 

KROK Č. 4 – finální podoba kalendáře – kalendář nám umožňuje různými prokliky vidět všechny aktivity na měsíc, den, aktivity rodinné, školní, úkoly, události, narozeniny atd.

 

 

KROK Č. 5 – tip na závěr.

Tip pro práci na vašem osobním počítači – pravým klikem na otevřené okno si otevřeme možnosti dalšího výběru, a pokud klikneme na PŘIPNOUT, kartu s kalendářem pak snadno najdete vždy připnutou v levém horním rohu na liště.

Pusťte se do práce – do měsíce březen zaznamenejte různé úkoly, schůzky dle tohoto zadání:

ZADEJ DO KALENDÁŘE TYTO ZÁLEŽITOSTI:

  1. Vytvoř si svůj nový kalendář – pojmenuj ho ŠKOLA.
  2. Zadej si do kalendáře tyto události – 5. 2. Rodičovská schůzka – 16:30, přidej místo setkání a sdílej se svými rodiči.
  3. Přidej si do svého kalendáře zobrazení státních svátků.
  4. Zadej si do kalendáře tyto úkoly:
  • referát přírodopis
  • příprava Dne Země

+ zadej tyto podúkoly:

  • stanoviště a jejich pojmenování
  • aktivity na jednotlivých stanovištích
  • soupis pomůcek na stanoviště

    5.Zadej si do kalendáře dvě opakované aktivity:

  • fotbal trénink – 2× týdně
  • přírodovědný kroužek – každá středa – 16:00

Hotový screen březnového kalendáře pošlete do Teamsů, případně na můj školní e-mail pro zpětnou kontrolu. Vzhůru do práce. 

Reflexe

  • Co bylo cílem dnešní hodiny?
  • Co si odnášíme? Co umí Google kalendář?
  • Jak dnešní téma může každý z vás využít v každodenním životě?
  • Vraťme se zpět k naší tabuli, kde jsme sdíleli pro a proti používání kalendářů, ať už papírových, nebo online. Platí stále vše, co na tabuli vidíte? Nebo jsme se přesvědčili o něčem jiném?
  • Poslední tečka na závěr: Zapiš na tabuli jeden konkrétní úkon, který „umí“ Google kalendář, stačí heslovitě.

Zkušenosti s použitím materiálu ve výuce:

Aktivita žáky velmi bavila. Většina znala pojem Google kalendář, nicméně jen málo z nich jej aktivně používalo. V průběhu hodin jsme narazili na značné rozdíly v tempu, někteří pracovali velmi rychle a zadané úkoly splnili bez obtíží, jiným trvalo delší dobu osvojit si jednotlivé kroky. Nicméně si s tím třída dokázala velmi dobře poradit – pomáhali si navzájem. Žáci celkově hodiny hodnotili velmi pozitivně, někteří uznali, že netušili, jaké výhody Google kalendář přináší a jak je v něm vše přehledné. 

Licence

Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.

Autor
Mgr. Hanka Neužilová Žáková DiS.

Hodnocení uživatelů

Článek nebyl prozatím komentován.

Váš komentář

Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.

Článek není zařazen do žádného seriálu.