Odborné články Základní vzdělávání Měření kvality ovzduší jako prostředek k spoluutváření udržitelných měst
Odborný článek

Měření kvality ovzduší jako prostředek k spoluutváření udržitelných měst

Anotace

Na cestě z domu do školy tráví žáci deset z dvanácti měsíců v roce. Přemýšlí u toho někdy, jaký vzduch při tom dýchají a že kvalita ovzduší má zásadní vliv na jejich zdraví? V tomto článku je představena výuková aktivita na téma udržitelnosti, kvality ovzduší, jejího dopadu na lidské zdraví a způsobech měření.

Podle predikce UNICEF bude do roku 2030 téměř 60 % světové populace žít ve městech (v současnosti je to 56 %). Kvalita ovzduší ve městech hraje významnou roli ve fyzickém vývoji dětí a představuje globální výzvu – více než 300 milionů dětí žije v oblastech, kde znečištění ovzduší přesahuje více než šestinásobně doporučené hodnoty Světové zdravotnické organizace (WHO). Téma udržitelnosti, bezpečnosti a zdraví ve městech se přímo dotýká našich žáků, jejich budoucnosti a je pro naši školu Labyrinth - gymnázium a základní škola spolu s rozvojem společných hodnot, kompetencí pro 21. století (včetně sociálně-emocionálních) a občanské angažovanosti jedním z klíčových témat ve vzdělávání.

Během Erasmus+ projektu s názvem Měření kvality ovzduší jako prostředek k spoluutváření udržitelných měst žáky v České republice a Německu jsme se proto zaměřili právě na tuto problematiku v spojení s německou partnerskou laboratorní školou Laborschule Bielefeld. Na projektu jsme dále spolupracovali s výzkumnými pracovníky z Ekonomicko-správní fakulty Masarykovy univerzity a RECETOXu, konkrétně s Ing. Dominikou Tóthovou, Ph.D., doc. Ing. Vilémem Pařilem, Ph.D. a RNDr. Ondřejem Mikešem, Ph.D., vedoucím referátu otevřených dat Města Brno Mgr. Martinem Dvořákem (aktuálně analytik EOSC-CZ). 

Žáci se během úvodního projektového týdne nejdříve seznámili s tématy udržitelnosti měst v rámci udržitelných cílů OSN, konkrétně kvalitou ovzduší, způsobu jejího měření a vlivu znečištěného ovzduší na lidské zdraví. Následně sestavili vlastní zařízení na měření kvality ovzduší, jeden týden sbírali data na cestě z domova do školy, další týden data zpracovali, vizualizovali v programu ArcGIS Pro (zdarma dostupném pro školy) a vytvořili prezentaci včetně doporučení pro zlepšení aktuálního stavu.

Metodiku k sestavení zařízení na měření kvality ovzduší, aktivity s žáky a interaktivní kvíz v angličtině najdete na webu: www.measureairquality.eu

Obrázek 1 - Žáci stavějí vlastní zařízení na měření kvality ovzduší a následně jej programují. 

Obrázek 2 - Žáci získávají data o kvalitě ovzduší na jimi vytipovaných místech a následně je analyzují. 

Důležitou součástí bylo vzájemné setkání českých a německých žáků - na podzim navštívili němečtí žáci Brno a na jaře čeští žáci Bielefeld. Cílem bylo seznámit žáky s přístupem obou zemí ke kvalitě ovzduší a poskytnout příležitost k rozvoji jazykových dovedností a navázání nových přátelství. V rámci projektového týdne jsme spolu s německými žáky navštívili Ekonomicko-správní fakultu Masarykovy univerzity, kde pro nás vědečtí pracovníci Dominika Tóthová, Ondřej Mikeš (RECETOX) a Vilém Pařil připravili interaktivní přednášku s kvízem. Měli jsme také možnost prohlédnout si zelenou střechu fakulty, která je součástí cíle Masarykovy univerzity přispět realizaci Cílů udržitelného rozvoje OSN. Žáci v týmech po celý týden pracovali na výstupech, které v závěru týdne odprezentovali představiteli města a rodičům. Report z projektových týdnů naleznete na webu, který vytvořil tým s názvem Black Peppers: https://black-peppers.webnode.cz/videos/. Při návštěvě Bielefeldu žáci lépe poznali prostředí školy, která sídlí ve velkém univerzitním kampusu a také prostředí města. Žáci absolvovali část vzdělávací cyklotrasy k cílům udržitelného rozvoje a navštívili město Bad Salzuflen, ve kterém se nachází prostorný park. Tento park byl založen pro relaxaci a zkvalitnění ovzduší a posloužil jako zajímavý bod pro sběr dat o kvalitě ovzduší. 

Obrázek 3 - Studenti navštěvují Ekonomicko-správní fakultu Masarykovy univerzity s interaktivní přednáškou od vědeckých pracovníků na téma kvality ovzduší a jejího vlivu na naše zdraví. 

Obrázek 4 - Ukázka finální vizualizace naměřených hodnot kvality ovzduší na cestě z domu do školy. 

Spokojenost obou partnerských škol byla patrná nejen ze zpětných vazeb žáků, ale také v zájmu pokračovat v budoucí spolupráci na dalších projektech. 

Obrázek 5 - Word cloud vytvořený ze zpětné vazby žáků z prvního projektového týdne v Brně na otázku What are you feelings about the project week?

Obrázek 6 - Word cloud vytvořený ze zpětné vazby žáků z prvního projektového týdne v Brně na otázku What 3 things you learned during the project week?

Obrázek 7 - Word cloud vytvořený ze zpětné vazby žáků z druhého projektového týdne v Bielefeldu na otázku What are you feelings about the project week?

Obrázek 8 - Word cloud vytvořený ze zpětné vazby žáků z druhého projektového týdne v Bielefeldu na otázku What 3 things you learned during the project week?

Autor
Ing. Miroslav Mráz

Článek není zařazen do žádného seriálu.

RVP do 2024

Očekávané výstupy:

Klíčové kompetence:

  • Základní vzdělávání
  • Kompetence k řešení problémů
  • vyhledá informace vhodné k řešení problému, nachází jejich shodné, podobné a odlišné znaky, využívá získané vědomosti a dovednosti k objevování různých variant řešení, nenechá se odradit případným nezdarem a vytrvale hledá konečné řešení problému
  • Základní vzdělávání
  • Kompetence komunikativní
  • formuluje a vyjadřuje své myšlenky a názory v logickém sledu, vyjadřuje se výstižně, souvisle a kultivovaně v písemném i ústním projevu
  • Základní vzdělávání
  • Kompetence sociální a personální
  • účinně spolupracuje ve skupině, podílí se společně s pedagogy na vytváření pravidel práce v týmu, na základě poznání nebo přijetí nové role v pracovní činnosti pozitivně ovlivňuje kvalitu společné práce
  • Základní vzdělávání
  • Kompetence občanské
  • chápe základní ekologické souvislosti a environmentální problémy, respektuje požadavky na kvalitní životní prostředí, rozhoduje se v zájmu podpory a ochrany zdraví a trvale udržitelného rozvoje společnosti
  • Základní vzdělávání
  • Kompetence digitální
  • ovládá běžně používaná digitální zařízení, aplikace a služby; využívá je při učení i při zapojení do života školy a do společnosti; samostatně rozhoduje, které technologie pro jakou činnost či řešený problém použít
  • Základní vzdělávání
  • Kompetence digitální
  • vytváří a upravuje digitální obsah, kombinuje různé formáty, vyjadřuje se za pomoci digitálních prostředků

Průřezová témata:

  • Základní vzdělávání
  • Výchova k myšlení v evropských a globálních souvislostech
  • Evropa a svět nás zajímá
  • Základní vzdělávání
  • Environmentální výchova
  • Lidské aktivity a problémy životního prostředí

Organizace řízení učební činnosti:

Frontální, Skupinová, Individuální

Organizace prostorová:

Školní třída, Učebna v přírodě, Exkurze, Vycházka do přírodního prostředí