Domů > Odborné články > Základní vzdělávání > Tvorba myšlenkových map v přírodopisu
Odborný článek

Tvorba myšlenkových map v přírodopisu

19. 8. 2024 Základní vzdělávání
Autor
Mgr. Hanka Neužilová Žáková DiS.

Anotace

Tato aktivita pomáhá žákům upevnit si důležité pojmy a souvislosti z tématu voda kolem nás pomocí tvorby online myšlenkové mapy.
  • Stupeň vzdělávání:
  • Věková skupina: 13–15 let
  • Vzdělávací obor: přírodopis
  • Tematický okruh: neživá příroda, základy ekologie
  • Očekávané výstupy:
    • Žák objasní vliv hydrosféry na vznik a trvání života.
    • Žák rozlišuje důsledky vnitřních a vnějších geologických dějů, včetně geologického oběhu hornin i oběhu vody.
  • Časová dotace:
    • Výuka: 1× 45 minut
    • Příprava: 1× 45 minut
  • Klíčová slova: voda, úpravna vody, čistírna odpadních vod, salinita, koloběh vody, ekologie, digitální technologie
  • Pomůcky: online připojení, tablet, počítač či mobilní telefon
  • Zdroje:

Potřebné vstupní znalosti a dovednosti:

  • Oborové: Žák rozliší základní sféry Země a popíše hydrosféru. 
  • Digitální: Žák vloží a upraví text, obrázek v textovém editoru.

Vzdělávací cíle:

  • Žák kriticky vyznačí nejvýznamnější informace z tématu voda.
  • Žák třídí a vizualizuje vybrané informace.
  • Žák propojuje získané informace do souvislostí, barevně je odliší.
  • Žák v aplikaci tvoří myšlenkovou mapu.

Přínos využití digitálních technologií:

Žák třídí a ukládá informace pomocí myšlenkové mapy, propojuje vše do souvislostí. Vytváří si tak efektivní vzdělávací pomůcku (poznámky), kterou může kdykoli upravovat, měnit, doplňovat.

Metodická poznámka:

Hodinu tohoto typu rozhodně stojí za to vyzkoušet vícekrát. Studenti se učí vypíchnout základní pojmy spjaté s daným tématem a propojit vše do souvislostí. S každou další myšlenkovou mapou je vidět pokrok studentů.

Studenti těmito kroky vytváří zajímavé vizuální nástěnky, které můžeme použít v průběhu celého roku, kdykoli během hodiny. Zároveň osvěžíme hodinu a navíc procvičíme, připomeneme, upevníme nové znalosti.

Ze zkušenosti ale také zároveň vím, že ne všichni studenti tuto možnost považují za efektivní zdroj k procvičení a upevnění vědomostí. Je stále řada studentů, kteří se cítí komfortněji při tvoření dlouhých poznámek. Nic není špatně. Jen jim tímto nabízíme další možnosti a strategie učení.

Tato aktivita je univerzální pro jakékoli další téma. Umožňuje žákům nejen vyhledat klíčové pojmy, ale  zároveň je také propojovat do souvislostí. Protože vše souvisí se vším. Digitální technologie následně umožňují vytvářet si efektivní studijní pomůcku, kterou lze využít kdykoli a kdekoli. Zároveň je možné ji neustále rozšiřovat a upravovat.

Popis vzdělávací aktivity:

Evokace: Tématem dnešní hodiny je… Zkuste uhádnout. Učitel postupně odkrývá jednotlivá tvrzení a nechá studenty hádat téma hodiny.

  • Valí se z vrcholu hory a nepoláme se.
  • Když do této látky přidáme sůl, její bod tuhnutí klesá.
  • Jedná se o tajemný rozpouštěč. Dokáže rozpustit více látek než jakýkoli jiný tekutý prostředek, včetně silné kyseliny sírové.
  • Tato látka tvoří 70 % povrchu naší planety.
  • Tato látka tvoří 70 % lidského mozku.
  • Tato látka je nezbytná pro život na Zemi, přesto k ní mnoho lidí na světě stále nemá přístup.

Uvědomění:

Už známe téma dnešní hodiny. Připomněli jsme si informace a zajímavosti o vodě. Protože je voda důležitou součástí našeho života, pojďme se nyní společně podívat na velmi zajímavé video od nezkreslené vědy o vodě. Vaším cílem bude zachytit co nejvíce informací a souvislostí. Během videa si můžete dělat i krátké poznámky.

                https://www.youtube.com/watch?v=Molg9Qhr6LQ&t=3s

Pojďme si nyní společně shrnout to nejdůležitější, co zaznělo. Čemu jste nerozuměli? Na co se potřebujete zeptat? Co dalšího vás k tématu napadá?

Dnes si ukážeme, jak si poznámky můžeme psát efektivně a právě se zaměřením na vizuální grafické propojení jednotlivých pojmů. Vytvoříte si vaši vlastní myšlenkovou mapu na téma voda. Využijeme pro to vhodné digitální prostředí, budeme pracovat s nástrojem Coggle.

Všichni máte v Teamsech odkaz na webovou stránku https://coggle.it/. Nyní si projdeme, jak v tomto prostředí pracovat:

Krok č. 1

Po přihlášení klikněte na tlačítko „Create New Coggle“. Myšlenkovou mapu pojmenujeme, naše téma zní voda. Bublinu si můžeme i dále upravit – zvýraznit písmo, vybrat barvu bubliny, přidat obrázek.

               

Krok č. 2

Postupně pak klikem na šipky u hlavní myšlenky přidáváme další pojmy a k pojmům následně větvíme další a další souvislosti.

K souvislostem můžeme přidávat opět mnoho dalších informací – odkazy, obrázky.

Dvě čárky v rohu bubliny nám umožňují zvětšení či zmenšení slova uvnitř bubliny.

Bublině mohu také přidat obrázek, ikonu nebo odkaz:

                        

 Krok č. 3

Celou myšlenkovou mapu a její bubliny můžeme různě upravovat a formátovat, měnit barvy apod. 

Barvy upravíme pravým klikem na linii vedoucí od bubliny:

           

Pravým klikem na slovo v bublině upravujeme a formátujeme celou bublinu:

Krok č. 4

Myšlenkovou mapu můžeme následně vytisknout nebo sdílet s ostatními.

Myšlenkovou mapu můžeme i přímo prezentovat. Postupným klikáním na jednotlivé ikony + se nám rozbalí další informace a souvislosti, zatímco prezentujeme.

 Pojďme si tedy vyzkoušet práci na online myšlenkové mapě.

Celé zadání zní takto:

  • Vytvořím svou originální myšlenkovou mapu na téma voda.
  • Vycházím ze zhlédnutého videa.
  • Moje mapa má minimálně 15 pojmů.
  • Do myšlenkové mapy vložím minimálně 2 obrázky, 2 odkazy.
  • Celou myšlenkovou mapu barevně odliším dle souvislostí.
  • Výslednou mapu vyfotím a screen odešlu na e-mail učitele.
  • Pracujte se zadáním – zaznamenat minimálně 15 pojmů týkajících se tohoto tématu.

Reflexe:

Učitel včas hodinu zastaví a následuje sdílení celé práce. Učitel sdílí screeny obrazovek studentů a doptává se: Jak se vám pracovalo? Jsou všechny myšlenkové mapy stejné? Proč ne? Co bylo na práci nejtěžší? Co je to tedy myšlenková mapa? Co bylo cílem dnešní hodiny?

Tečka na závěr hodiny zní: Každý z vás formulujte jednu informaci o vodě, kterou si odnášíte z dnešní hodiny.

Ukázka hotové myšlenkové mapy:

 

Zkušenosti s použitím materiálu:

Hodina se vydařila. Vznikly velmi zajímavé myšlenkové mapy. Ukázalo se jako efektivní ještě jednou pustit video o vodě. Žáci tak měli možnost informace slyšet vícekrát. A velká většina to hodnotila jako klíčové pro tvorbu myšlenkové mapy. Během prvního zhlédnutí jim velká řada informací a hlavně souvislostí unikla.

Licence

Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.

Autor
Mgr. Hanka Neužilová Žáková DiS.

Hodnocení od uživatelů

Článek nebyl prozatím komentován.

Váš komentář

Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.

Článek není zařazen do žádného seriálu.