Potřebné vstupní znalosti a dovednosti:
Vzdělávací cíle:
Přínos využití digitálních technologií:
Žák třídí a ukládá informace pomocí myšlenkové mapy, propojuje vše do souvislostí. Vytváří si tak efektivní vzdělávací pomůcku (poznámky), kterou může kdykoli upravovat, měnit, doplňovat.
Metodická poznámka:
Hodinu tohoto typu rozhodně stojí za to vyzkoušet vícekrát. Studenti se učí vypíchnout základní pojmy spjaté s daným tématem a propojit vše do souvislostí. S každou další myšlenkovou mapou je vidět pokrok studentů.
Studenti těmito kroky vytváří zajímavé vizuální nástěnky, které můžeme použít v průběhu celého roku, kdykoli během hodiny. Zároveň osvěžíme hodinu a navíc procvičíme, připomeneme, upevníme nové znalosti.
Ze zkušenosti ale také zároveň vím, že ne všichni studenti tuto možnost považují za efektivní zdroj k procvičení a upevnění vědomostí. Je stále řada studentů, kteří se cítí komfortněji při tvoření dlouhých poznámek. Nic není špatně. Jen jim tímto nabízíme další možnosti a strategie učení.
Tato aktivita je univerzální pro jakékoli další téma. Umožňuje žákům nejen vyhledat klíčové pojmy, ale zároveň je také propojovat do souvislostí. Protože vše souvisí se vším. Digitální technologie následně umožňují vytvářet si efektivní studijní pomůcku, kterou lze využít kdykoli a kdekoli. Zároveň je možné ji neustále rozšiřovat a upravovat.
Popis vzdělávací aktivity:
Evokace: Tématem dnešní hodiny je… Zkuste uhádnout. Učitel postupně odkrývá jednotlivá tvrzení a nechá studenty hádat téma hodiny.
Uvědomění:
Už známe téma dnešní hodiny. Připomněli jsme si informace a zajímavosti o vodě. Protože je voda důležitou součástí našeho života, pojďme se nyní společně podívat na velmi zajímavé video od nezkreslené vědy o vodě. Vaším cílem bude zachytit co nejvíce informací a souvislostí. Během videa si můžete dělat i krátké poznámky.
https://www.youtube.com/watch?v=Molg9Qhr6LQ&t=3s
Pojďme si nyní společně shrnout to nejdůležitější, co zaznělo. Čemu jste nerozuměli? Na co se potřebujete zeptat? Co dalšího vás k tématu napadá?
Dnes si ukážeme, jak si poznámky můžeme psát efektivně a právě se zaměřením na vizuální grafické propojení jednotlivých pojmů. Vytvoříte si vaši vlastní myšlenkovou mapu na téma voda. Využijeme pro to vhodné digitální prostředí, budeme pracovat s nástrojem Coggle.
Všichni máte v Teamsech odkaz na webovou stránku https://coggle.it/. Nyní si projdeme, jak v tomto prostředí pracovat:
Krok č. 1
Po přihlášení klikněte na tlačítko „Create New Coggle“. Myšlenkovou mapu pojmenujeme, naše téma zní voda. Bublinu si můžeme i dále upravit – zvýraznit písmo, vybrat barvu bubliny, přidat obrázek.
Krok č. 2
Postupně pak klikem na šipky u hlavní myšlenky přidáváme další pojmy a k pojmům následně větvíme další a další souvislosti.
K souvislostem můžeme přidávat opět mnoho dalších informací – odkazy, obrázky.
Dvě čárky v rohu bubliny nám umožňují zvětšení či zmenšení slova uvnitř bubliny.
Bublině mohu také přidat obrázek, ikonu nebo odkaz:
Krok č. 3
Celou myšlenkovou mapu a její bubliny můžeme různě upravovat a formátovat, měnit barvy apod.
Barvy upravíme pravým klikem na linii vedoucí od bubliny:
Pravým klikem na slovo v bublině upravujeme a formátujeme celou bublinu:
Krok č. 4
Myšlenkovou mapu můžeme následně vytisknout nebo sdílet s ostatními.
Myšlenkovou mapu můžeme i přímo prezentovat. Postupným klikáním na jednotlivé ikony + se nám rozbalí další informace a souvislosti, zatímco prezentujeme.
Pojďme si tedy vyzkoušet práci na online myšlenkové mapě.
Celé zadání zní takto:
Reflexe:
Učitel včas hodinu zastaví a následuje sdílení celé práce. Učitel sdílí screeny obrazovek studentů a doptává se: Jak se vám pracovalo? Jsou všechny myšlenkové mapy stejné? Proč ne? Co bylo na práci nejtěžší? Co je to tedy myšlenková mapa? Co bylo cílem dnešní hodiny?
Tečka na závěr hodiny zní: Každý z vás formulujte jednu informaci o vodě, kterou si odnášíte z dnešní hodiny.
Ukázka hotové myšlenkové mapy:
Zkušenosti s použitím materiálu:
Hodina se vydařila. Vznikly velmi zajímavé myšlenkové mapy. Ukázalo se jako efektivní ještě jednou pustit video o vodě. Žáci tak měli možnost informace slyšet vícekrát. A velká většina to hodnotila jako klíčové pro tvorbu myšlenkové mapy. Během prvního zhlédnutí jim velká řada informací a hlavně souvislostí unikla.
Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.
Článek nebyl prozatím komentován.
Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.
Článek není zařazen do žádného seriálu.