Potřebné vstupní znalosti a dovednosti:
Vzdělávací cíle:
Přínos využití digitálních technologií:
Žáci si ověřují názvy bylinek prostřednictvím digitální aplikace. Následně společně tvoří digitální obsah – cedulky s důležitými informacemi o jednotlivých bylinkách. Vyhledávají užitečné informace, kriticky je hodnotí z hlediska jejich využitelnosti při své praxi v oboru kuchař/číšník. Připravují si tak vzdělávací pomůcku, kterou využijí i v praxi.
Popis vzdělávací aktivity:
Evokace: Uhodni koření dle čichu.
Učitel přinese několik druhů koření, dobrovolníci hádají, o jaké koření se jedná.
Učitel se poté doptává: Proč právě bylinky? Jaké je propojení s naším dlouhodobým tématem člověk a životní prostředí? V čem spočívá síla bylin? Jsou náročné na pěstování? Jaký je rozdíl mezi kořením koupeným a čerstvým?
Na tabuli postupně sepisujeme a sdílíme výhody pěstování čerstvých bylin, které vychází z diskuze.
Uvědomění:
Následně se studenti pokouší pojmenovat bylinky v květináčích před sebou. Své tipy si zároveň ověří prostřednictvím obrazové aplikace PlantNet pro určení rostlinného druhu. Pracují se školními tablety, případně použijí mobilní telefony.
1. Otevři aplikaci. Uprostřed dole uvidíš ikonku IDENTIFIKOVAT. Vyber si bylinu, kterou neznáš, a klinutím na IDENTIFIKOVAT ji vyfotíš. Následně zvolíš, která část rostliny je na fotce znázorněna. Vybíráš z: list, květ, plod, kůra, celkový vzhled rostliny. Máš i druhou možnost. Nejprve si nafotíš ty bylinky, které neznáš, a následně je v aplikaci identifikuješ.
2. Po identifikaci se ti zobrazí možné názvy vyfocené rostliny. Vpravo také vidíš procentuální vyjádření pravdivosti názvu. Vždy si porovnej svůj obrázek s obrázky v řádku pod tvou fotkou.
3. Už znáš název rostliny, víš, kde a jak si případně název vyhledat a ověřit. Pro svou praxi nyní vytvoříš cedulky s užitečnými informacemi, které ozdobí naše květináče s bylinkami a stanou se skvělou pomůckou pro tvou praxi. Cedulky tvoříme ve sdíleném dokumentu Canvy. Pracujeme s jednotnou šablonou, vaším úkolem je dohledat chybějící informace, dodat výstižnou fotku a upravit celkovou vizualizaci visačky.
Cedulka bude obsahovat:
Např:
Rozdělte se do skupin dle uvážení a zapište si, které bylinky zpracujete.
Na konci druhé hodiny společně projdeme výsledné kartičky všech bylinek. Reflektujeme případné připomínky, úpravy.
Reflexe:
Úkoly na příště?
Zkušenosti s použitím materiálu ve výuce:
Pro snazší průběh jsem studentům šablonu předpřipravila. Studenti již prostředí platformy Canva znají. Pro tvorbu cedulek si zvolili práci ve dvojicích. Některé dvojice si své role rozdělily – jeden vyhledával informace, druhý přidal obrázek a vyhledané informace zadával. Jiné skupiny pracovaly společně na celé tvorbě. Už při poznávání bylin mi bylo jasné, že je vhodné věnovat této aktivitě dvě hodiny místo původně plánované jedné hodiny.
Další související materiály:
Ukázka hotové cedulky:
Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.
Článek nebyl prozatím komentován.
Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.
Článek není zařazen do žádného seriálu.