Domů > Odborné články > Odborné vzdělávání > Koření – základ vaření
Odborný článek

Koření – základ vaření

13. 8. 2024 Odborné vzdělávání
Autor
Mgr. Hanka Neužilová Žáková DiS.

Anotace

Tato aktivita pomáhá žákům bezpečně rozpoznat a zapamatovat si názvy koření a bylinek a zároveň podporuje společnou tvorbu digitálního obsahu ve formě informačních cedulí. Studenti kriticky hodnotí a vybírají důležité informace ohledně bylin, které jsou zároveň praktické pro jejich využití v oboru kuchař/číšník.
  • Stupeň vzdělávání: SOU
  • Věková skupina: 15–16
  • Vzdělávací obor: biologické a ekologické vzdělávání
  • Tematický okruh: člověk a zdraví, člověk a životní prostředí
  • Očekávané výstupy:
    • Žák vysvětlí význam zdravé výživy a uvede principy zdravého životního stylu.
    • Žák charakterizuje působení životního prostředí na člověka a jeho zdraví.
    • Žák charakterizuje přírodní zdroje surovin a energie z hlediska jejich obnovitelnosti, posoudí vliv jejich využívání na prostředí.
    • Žák využívá digitální technologie, aby si usnadnil práci a zkvalitnil výsledky své práce.
  • Časová dotace:
    • Výuka: 2× 45 minut
    • Příprava: 1× 30 minut
  • Klíčová slova: bylinky, koření, určování, účinky, vaření, zdraví, výživa, zdravý životní styl
  • Pomůcky: mobilní telefon, tablet s připojením na wifi
  • Zdroje:
    • Plantnet [online]. 2023 [cit. 2023-10-13]. Dostupné z: https://identify.plantnet.org/cs

Potřebné vstupní znalosti a dovednosti:

  • Oborové: Žák určí základní koření a bylinky používané v kuchyni.
  • Digitální: Žák ovládá základní funkce v programu Canva.

Vzdělávací cíle:

  • Žák pojmenuje nabídnuté druhy bylin, které jsou běžně využívané v kuchyni.
  • Žák diskutuje na téma byliny a jejich využití v praxi a vyjmenuje tři výhody využití čerstvých bylinek.
  • Žák si ověří své znalosti prostřednictvím digitální aplikace.
  • Žák spolupracuje ve skupině, pojmenuje svou roli a plní její obsah.
  • Žák vyhledá další informace o jednotlivých bylinách dle zadání.
  • Žák spolutvoří digitální obsah a vzdělávací pomůcku pro své studium.

Přínos využití digitálních technologií:

Žáci si ověřují názvy bylinek prostřednictvím digitální aplikace. Následně společně tvoří digitální obsah – cedulky s důležitými informacemi o jednotlivých bylinkách. Vyhledávají užitečné informace, kriticky je hodnotí z hlediska jejich využitelnosti při své praxi v oboru kuchař/číšník. Připravují si tak vzdělávací pomůcku, kterou využijí i v praxi.

Popis vzdělávací aktivity:

Evokace: Uhodni koření dle čichu.

Učitel přinese několik druhů koření, dobrovolníci hádají, o jaké koření se jedná.

Učitel se poté doptává: Proč právě bylinky? Jaké je propojení s naším dlouhodobým tématem člověk a životní prostředí? V čem spočívá síla bylin? Jsou náročné na pěstování? Jaký je rozdíl mezi kořením koupeným a čerstvým?

Na tabuli postupně sepisujeme a sdílíme výhody pěstování čerstvých bylin, které vychází z diskuze.

 Uvědomění:

Následně se studenti pokouší pojmenovat bylinky v květináčích před sebou. Své tipy si zároveň ověří prostřednictvím obrazové aplikace PlantNet pro určení rostlinného druhu. Pracují se školními tablety, případně použijí mobilní telefony.

1. Otevři aplikaci. Uprostřed dole uvidíš ikonku IDENTIFIKOVAT. Vyber si bylinu, kterou neznáš, a klinutím na IDENTIFIKOVAT ji vyfotíš. Následně zvolíš, která část rostliny je na fotce znázorněna. Vybíráš z: list, květ, plod, kůra, celkový vzhled rostliny. Máš i druhou možnost. Nejprve si nafotíš ty bylinky, které neznáš, a následně je v aplikaci identifikuješ.

   

2. Po identifikaci se ti zobrazí možné názvy vyfocené rostliny. Vpravo také vidíš procentuální vyjádření pravdivosti názvu. Vždy si porovnej svůj obrázek s obrázky v řádku pod tvou fotkou.

                   

3.  Už znáš název rostliny, víš, kde a jak si případně název vyhledat a ověřit. Pro svou praxi nyní vytvoříš cedulky s užitečnými informacemi, které ozdobí naše květináče s bylinkami a stanou se skvělou pomůckou pro tvou praxi. Cedulky tvoříme ve sdíleném dokumentu Canvy. Pracujeme s jednotnou šablonou, vaším úkolem je dohledat chybějící informace, dodat výstižnou fotku a upravit celkovou vizualizaci visačky. 

Cedulka bude obsahovat:

  • Název bylinky + obrázek bylinky
  • Pěstování: zálivka x světlo
  • Účinky:
  • Využití v kuchyni:
  • Zajímavost:

Např:

Rozdělte se do skupin dle uvážení a zapište si, které bylinky zpracujete.

Na konci druhé hodiny společně projdeme výsledné kartičky všech bylinek. Reflektujeme případné připomínky, úpravy.

Reflexe:

  • Co bylo cílem dnešní hodiny?
  • Co si odnášíme? Jaké propojení s naším oborem kuchař/číšník vnímáme?
  • Tečka na závěr – každý řekne jednu informaci o vybrané bylince.

Úkoly na příště?

  • Kdo promyslí a vyrobí zápichy k jednotlivým visačkám a představí náš počin ostatním – k zamyšlení.

Zkušenosti s použitím materiálu ve výuce:

Pro snazší průběh jsem studentům šablonu předpřipravila. Studenti již prostředí platformy Canva znají. Pro tvorbu cedulek si zvolili práci ve dvojicích. Některé dvojice si své role rozdělily – jeden vyhledával informace, druhý přidal obrázek a vyhledané informace zadával. Jiné skupiny pracovaly společně na celé tvorbě. Už při poznávání bylin mi bylo jasné, že je vhodné věnovat této aktivitě dvě hodiny místo původně plánované jedné hodiny.  

Další související materiály:

Ukázka hotové cedulky:

         

   

Licence

Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.

Autor
Mgr. Hanka Neužilová Žáková DiS.

Hodnocení od uživatelů

Článek nebyl prozatím komentován.

Váš komentář

Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.

Článek není zařazen do žádného seriálu.