Odborný článek

Tepová frekvence

Anotace

Aktivita pro žáky zaměřená na měření tepové frekvence a uvědomění si jejího významu prona zdraví člověka. Žák si zároveň ověří její změny vlivem střídání různých činností.
  • Stupeň vzdělávání: 8. ročník
  • Vzdělávací obor: výchova ke zdraví
  • Tematický okruh: zdravý životní styl, podpora zdraví
  • Očekávané výstupy:
    • Žák vysvětlí na příkladech přímé souvislosti mezi tělesným, duševním a sociálním zdravím.
    • Žák usiluje v rámci svých možností a zkušeností o aktivní podporu zdraví.
  • .Časová dotace:
    • Výuka: 1× 45 minut
    • Příprava: 1× 15 minut
  • Klíčová slova : srdce, oběhová soustava, srdeční cyklus, tepová frekvence, cévy, tepny, žíly, krev, krevní buňky, cvičení, pohybové aktivity, zdravý životní styl
  • Pomůcky: chytré hodinky, školní tablety
  • Potřebné vstupní znalosti a dovednosti:
    • Oborové: Žák popíše stavbu oběhové soustavy a její funkci.
    • Digitální: Žák vytvoří tabulku v Google dokumentech.

Vzdělávací cíle:

  • Žák vysvětlí význam tepové frekvence pro své zdraví.
  • Žák vyjmenuje vhodné přístroje pro měření tepové frekvence a vyzkouší si měření v praxi.
  • Žák měří a zaznamenává změny hodnot tepu při různých fyzických aktivitách.
  • Žák vytvoří dle uvedené šablony tabulku v Google dokumentu, kam zaznamená výsledky svého měření.
  • Žák sdílí své naměřené výsledky na online nástěnce, kde vidí a porovná výsledky měření i s ostatními.
  • Žák vyvodí závěry a získané vědomosti reflektuje na online nástěnce.

Přínos využití digitálních technologií:

Žák efektivně využívá dostupné digitální technologie pro aktivní podporu svého zdraví – měření tepové frekvence – a dokáže je zpětně využívat ve svůj prospěch. Žák efektivně využívá digitální technologie ke sdílení obsahu a informací s ostatními a k týmové práci.

Metodická poznámka:

Pro žáky je efektivní spojovat získané vědomosti s praxí. K tématu oběhová soustava v předmětu přírodopis se nabízí připojit i praktické měření tepové frekvence. Propojíme tak přírodopis, výchovu ke zdraví a tělesnou výchovu. Dostupné využití online aplikací či chytrých hodinek nám umožnuje aktivní práci všech žáků najednou – všichni pracují, měří, pozorují a ověřují.

Existuje řada aplikací k měření tepové frekvence. Jejich použití zdarma se ovšem velmi rychle mění. Vždy je důležité si toto předem na školních tabletech ověřit.

Pro plynulý průběh aktivity je důležité poslat žákům předem odkaz na nástěnku v Padletu, kde naleznou odkaz na vytvořenou tabulku pro záznam tepu a kam zároveň následně sdílí výsledné naměřené hodnoty.

Vytvoření vlastní tabulky pro záznam může být součástí zadání, pokud víme, že již všichni žáci mají tuto dovednost osvojenou, a nezabere jim tedy značnou část hodiny, kterou je třeba věnovat měření. Zdatní žáci si ji můžou i různě upravovat a barevně odlišit.

 

Popis vzdělávací aktivity:

Brainstorming: Co je to tep, tepová frekvence?

Pracuj s následujícím zadáním. Zadání si pozorně přečti a rozhodni, zda je pravdivé, či nikoli.

 

Ověření:

Krok č. 1: Jak měříme

Pojďme si postupně ověřit jednotlivá tvrzení z předchozí aktivity a jejich pravdivost.  Některé odpovědi si ověříš v praxi měřením, jiné vyhledej a ověř si z různých zdrojů. K dispozici máš cca 20 minut. Pracuješ ve skupinách.

Pro měření utvoříme skupiny dle příslušného počtu chytrých hodinek a školních tabletů.

Kdo využije své chytré hodinky, klikne na ikonku měřící tepovou frekvenci. Svůj tep měří přímo na ruce.

Kdo pracuje na školním tabletu, využije pro měření aplikaci Cardii: Heart Rate Monitor, kterou vidíte na ploše. Stačí jen aplikaci otevřít, přiložit ukazováček ze spodní strany tabletu na fotokameru, v klidu vyčkat a nechat si změřit svou „aktuální“ tepovou frekvenci.

  Krok č. 2: Kam zaznamenáváme

 Seznam se s následující tabulkou.

Každý si  své naměřené hodnoty vyplní do své vlastní vytvořené tabulky. Otevři Google dokument. Na horní liště otevři panel nástrojů. Vyber tabulku, zadej 7 řádků a 2 sloupce, vlož text, viz vzor.

Nejprve vyplň základní údaje: zadej pohlaví, věk a zkus odhadnout svůj momentální tep. Následně změř svou tepovou frekvenci na základě uvedených aktivit. Hodnoty zapiš. 

Dobrovolný úkol: Vymysli další aktivity, které ti zvýší tvůj tep, zapiš, ověř a změř.

Vyplněnou tabulku vlož jako print screen do online nástěnky v  . Podívej se na naměřené hodnoty ostatních a porovnej své výsledky.

Ve zbylém čase si ověř správné odpovědi k zadanému úvodnímu cvičení – Tvrzení o tepové frekvenci.

Učitel vše monitoruje a pomáhá s případnými dotazy, problémy. Zároveň sdílí nástěnku v Padletu, kam žáci postupně vkládají své naměřené výsledky. Kontroluje také čas, aby v hodině zůstala patřičná část na závěry a reflexi.

 

Reflexe a shrnutí na závěr:

Na závěr vše reflektujeme společně prostřednictvím následujících dvou aktivit.

A: Pravdivá/nepravdivá tvrzení:

  • Znovu si společně projdeme cvičení z úvodu – pravdivá/nepravdivá tvrzení.
  • Vidíte a vnímáte chybné odpovědi? Dokážete je nyní zdůvodnit?

B: Odpovězme společně na tyto otázky:

  • Mění se tepová frekvence v závislosti na činnosti, kterou vykonávám? Pokud ano, jak? Jak může tep ovlivnit mé zdraví?
  • K jakým dalším závěrům jsme prostřednictvím měření došli?
  • Co si odnášíme do našeho každodenního života? Jak tyto poznatky můžeme využít? Jak využít chytré hodinky a proč?

Poslední tečka na závěr dnešní hodiny zní: Co si odnáším z dnešní hodiny? Odpověz na tuto otázku písemně. Svou odpověď sdílej v Padletu. A to je skutečně poslední tečka. Děkuji všem za aktivní hodinu.

 

Zkušenosti s použitím materiálu ve výuce:  

Ne všichni ve třídě mají chytré hodinky či možnost stažení online aplikace. Proto je vhodné se na tuto situaci předem připravit a zjisti si konkrétní informace.

Ani u nás ve třídě tomu nebylo jinak. Proto jsme pracovali v různých skupinkách. Celé zadání jsme časově zvládli – i proto, že jsme si již v předchozí hodině zjistili, kolik chytrých hodinek a telefonů můžeme reálně použít. Ti, kteří používali aplikaci Cardio, si ji předem stáhli do svých telefonů.

Třída je zvyklá pracovat s digitálními technologiemi a materiály. Například již dlouhodobě pracují s nástěnkou v Padletu. Není tedy žádný problém, mají-li svou výslednou práci poslat a uložit do Padletu. Pokud by tomu tak nebylo, umím si představit jistou časovou prodlevu i v této lekci.

Licence

Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.

Autor
Mgr. Hanka Neužilová Žáková DiS.

Hodnocení od uživatelů

Článek nebyl prozatím komentován.

Váš komentář

Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.

Článek není zařazen do žádného seriálu.