Domů > Odborné články > Základní vzdělávání > Dobročinné organizace, které pomáhají lidem
Odborný článek

Dobročinné organizace, které pomáhají lidem

16. 7. 2024 Základní vzdělávání
Autor
Mgr. Hanka Neužilová Žáková DiS.

Anotace

Tato aktivita přispívá k uvědomění si významu dobrých a laskavých mezilidských vztahů. Žáci v této aktivitě vymýšlejí svou vlastní fiktivní dobročinnou organizaci a tvoří plakát, který vystihuje podstatu a způsob pomoci jiným.
  • Stupeň vzdělávání:
  • Věková skupina: 13–15
  • Vzdělávací obor: výchova ke zdraví
  • Tematický okruh: vztahy mezi lidmi
  • Očekávané výstupy:
    • Žák vysvětlí vztah mezi uspokojováním základních lidských potřeb a hodnotou zdraví.
    • Žák přispívá k utváření dobrých mezilidských vztahů v komunitě.
    • Žák vytváří digitální obsah dle zadaných kritérií.
  • Časová dotace:
    • Výuka: 2 x 45 minut
    • Příprava:

Klíčová slova:

  • mezilidské vztahy, empatie, komunita, sdílení, radost, zdraví, pomoc

Pomůcky: počítač, tablet, případně mobilní telefon s připojením na wifi

Potřebné vstupní znalosti a dovednosti:

  • Oborové: Žák vysvětlí pojem zdraví a rozliší stav tělesné, duševní a sociální pohody.        
  • Digitální: Žák vloží a upraví text, obrázek v textovém editoru.

Vzdělávací cíle:

  • Žák vyhledá informaceo vybrané dobročinné organizaci, která pomáhá
  • Žák navrhuje a tvoří svou vlastní fiktivní organizaci.
  • Žák vytvoří plakát v aplikaci Canva dle zadaných kritérií.
  • Žák představí svou dobročinnou organizaci ostatním na základě vytvořeného plakátu.

Přínos využití digitálních technologií

Žák rozvíjí své digitální kompetence tím, že vyhledává informace na zadané téma a na základě této inspirace tvoří svůj vlastní digitální obsah dle zadaných kritérií. Promýšlí nejen formální, ale i vizuální stránku, propojuje vše dohromady a následně svůj kreativní plakát představuje ostatním.

Metodická poznámka:

Dobročinnost a laskavost je důležité téma pro mezilidské vztahy. Zároveň je  jednou z velmi efektivních preventivních aktivit. Podporuje zamyšlení, empatii, spolupráci, vnímání nejen sebe, ale i ostatních. Vždy záleží na atmosféře třídy a ochotě sdílet a rozvíjet nápady, které se objeví během hodin.

Popis vzdělávací aktivity:

Tématem dnešní hodiny jsou DOBROČINNÉ ORGANIZACE

  • Proč? Proč je nutné se věnovat tomuto tématu? Jak to souvisí se zdravím?
  • Vysvětli pojem „dobročinné, dobročinnost“.
  • Proč je důležité pomáhat ostatním? Může pomáhat ostatním každý z nás?
  • Znáš nějaké dobročinné organizace, které pomáhají lidem? Víš, komu konkrétně pomáhají?
  • Cílem dnešní hodiny je rozšířit si povědomí o dobročinnosti a o organizacích, které lidem kolem nás pomáhají, a zároveň si zkusit navrhnout svou vlastní.
  • Vytvořte skupinky po 3–4 lidech. Vylosujte si jeden lísteček. Najdete na něm jméno organizace, která pomáhá ostatním. Máte nyní čas zjistit o ní základní informace, které si pak v kruhu sdílíme.

Tvorba fiktivních dobročinných organizací 

Již  máme bližší povědomí, představili jsme si mnoho zajímavých organizací. Mohou být dobrou inspirací pro následující práci. Vaším úkolem bude vymyslet své vlastní organizace a vytvořit o nich plakát. V dnešní rychlé době potřebujeme upoutat pozornost. Vaším cílem bude v jednom plakátu sdílet to nejpodstatnější o vaší pomoci. Váš úkol tedy zní:

1. Představte si, že máte možnost založit si svou vlastní dobročinnou organizaci. Jak a komu byste pomáhali? Prodiskutujte ve skupině další detaily a podrobnosti. Následně vytvořte plakát, který bude obsahovat vše podstatné:

  • název organizace (případně logo, symbol) – KDO;
  • vysvětlení, co je cílem pomoci organizace – CO;
  • uvedení konkrétních způsobů pomoci ostatním – JAK;
  • minimálně dalších šest informací či zajímavostí o organizaci.

2. Prezentujeme ostatním.

Tvorba plakátu o dobročinné organizaci

Postup při tvoření plakátu v Canvě

Krok č. 1: Otevři Canvu, klikni na Vytvořit návrh, zadej plakát, vyber si jednu z nabízených ikon (plakát – na šířku, na výšku).

Krok č. 2:  Prozkoumej paletu možností, které ti nabízí panel nalevo. Vybíráš si ze šablony nebo si tvoříš svůj vlastní styl pozadí.

Krok č. 3: Tvoříš  plakát. Využij tedy různé další prvky. Ty nalezneš na levé liště. Opět můžeš různě upravovat barvu, tvar…

                    

Krok č. 4: Přidáváš různé druhy textu, můžeš upravovat efekty, které má Canva k dispozici.

Je vše jasné? Pusťte se do práce. Hotové plakáty prosím vkládejte do sdíleného dokumentu s názvem DOBROČINNÉ ORGANIZACE, který vám byl nasdílen předem a vy jej najdete pod ikonou „zvoneček“. Na splnění zadané práce máte téměř celý zbytek hodiny. V následující hodině si jednotlivé organizace představíme.

Žáci pracují samostatně, učitel je všem k dispozici. Hlídá si konec hodiny. Je důležité skončit včas a nechat si posledních pět minut na závěrečnou laskavou aktivitu. 

Shrnutí

Poslední tečka na závěr: Pojďme i my dnešní hodinu zakončit dobrosrdečně, laskavě. Pojďme se procházet po třídě, zastavujme se postupně u někoho z nás. Podívejme se jeden druhému do očí, usmějme se na sebe a řekněme si něco pozitivního, laskavého navzájem.

Následující hodina probíhá ideálně v kruhu. Žáci sdílí svou tvorbu a představí své originální organizace, reflektujeme společně průběh tvorby a splnění zadání.

Reflexe

 

 

Licence

Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.

Autor
Mgr. Hanka Neužilová Žáková DiS.

Hodnocení od uživatelů

E Kocourek
7. 8. 2024, 09:34
Doporučuji k výkladu přidat i pojem "dobrotrus" (a případná synonyma). Žáci si mohou zjistit, jaký vztah k dobrotrusům má veřejnost a PROČ.

Váš komentář

Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.

Článek není zařazen do žádného seriálu.