Odborné články Základní vzdělávání Dobročinné organizace, které pomáhají lidem
Odborný článek

Dobročinné organizace, které pomáhají lidem

16. 7. 2024
Základní vzdělávání
Autor
Mgr. Hanka Neužilová Žáková DiS.

Anotace

Tato aktivita přispívá k uvědomění si významu dobrých a laskavých mezilidských vztahů. Žáci v této aktivitě vymýšlejí svou vlastní fiktivní dobročinnou organizaci a tvoří plakát, který vystihuje podstatu a způsob pomoci jiným.
  • Stupeň vzdělávání:
  • Věková skupina: 13–15
  • Vzdělávací obor: výchova ke zdraví
  • Tematický okruh: vztahy mezi lidmi
  • Očekávané výstupy:
    • Žák vysvětlí vztah mezi uspokojováním základních lidských potřeb a hodnotou zdraví.
    • Žák přispívá k utváření dobrých mezilidských vztahů v komunitě.
    • Žák vytváří digitální obsah dle zadaných kritérií.
  • Časová dotace:
    • Výuka: 2 x 45 minut
    • Příprava:

Klíčová slova:

  • mezilidské vztahy, empatie, komunita, sdílení, radost, zdraví, pomoc

Pomůcky: počítač, tablet, případně mobilní telefon s připojením na wifi

Potřebné vstupní znalosti a dovednosti:

  • Oborové: Žák vysvětlí pojem zdraví a rozliší stav tělesné, duševní a sociální pohody.        
  • Digitální: Žák vloží a upraví text, obrázek v textovém editoru.

Vzdělávací cíle:

  • Žák vyhledá informaceo vybrané dobročinné organizaci, která pomáhá
  • Žák navrhuje a tvoří svou vlastní fiktivní organizaci.
  • Žák vytvoří plakát v aplikaci Canva dle zadaných kritérií.
  • Žák představí svou dobročinnou organizaci ostatním na základě vytvořeného plakátu.

Přínos využití digitálních technologií

Žák rozvíjí své digitální kompetence tím, že vyhledává informace na zadané téma a na základě této inspirace tvoří svůj vlastní digitální obsah dle zadaných kritérií. Promýšlí nejen formální, ale i vizuální stránku, propojuje vše dohromady a následně svůj kreativní plakát představuje ostatním.

Metodická poznámka:

Dobročinnost a laskavost je důležité téma pro mezilidské vztahy. Zároveň je  jednou z velmi efektivních preventivních aktivit. Podporuje zamyšlení, empatii, spolupráci, vnímání nejen sebe, ale i ostatních. Vždy záleží na atmosféře třídy a ochotě sdílet a rozvíjet nápady, které se objeví během hodin.

Popis vzdělávací aktivity:

Tématem dnešní hodiny jsou DOBROČINNÉ ORGANIZACE

  • Proč? Proč je nutné se věnovat tomuto tématu? Jak to souvisí se zdravím?
  • Vysvětli pojem „dobročinné, dobročinnost“.
  • Proč je důležité pomáhat ostatním? Může pomáhat ostatním každý z nás?
  • Znáš nějaké dobročinné organizace, které pomáhají lidem? Víš, komu konkrétně pomáhají?
  • Cílem dnešní hodiny je rozšířit si povědomí o dobročinnosti a o organizacích, které lidem kolem nás pomáhají, a zároveň si zkusit navrhnout svou vlastní.
  • Vytvořte skupinky po 3–4 lidech. Vylosujte si jeden lísteček. Najdete na něm jméno organizace, která pomáhá ostatním. Máte nyní čas zjistit o ní základní informace, které si pak v kruhu sdílíme.

Tvorba fiktivních dobročinných organizací 

Již  máme bližší povědomí, představili jsme si mnoho zajímavých organizací. Mohou být dobrou inspirací pro následující práci. Vaším úkolem bude vymyslet své vlastní organizace a vytvořit o nich plakát. V dnešní rychlé době potřebujeme upoutat pozornost. Vaším cílem bude v jednom plakátu sdílet to nejpodstatnější o vaší pomoci. Váš úkol tedy zní:

1. Představte si, že máte možnost založit si svou vlastní dobročinnou organizaci. Jak a komu byste pomáhali? Prodiskutujte ve skupině další detaily a podrobnosti. Následně vytvořte plakát, který bude obsahovat vše podstatné:

  • název organizace (případně logo, symbol) – KDO;
  • vysvětlení, co je cílem pomoci organizace – CO;
  • uvedení konkrétních způsobů pomoci ostatním – JAK;
  • minimálně dalších šest informací či zajímavostí o organizaci.

2. Prezentujeme ostatním.

Tvorba plakátu o dobročinné organizaci

Postup při tvoření plakátu v Canvě

Krok č. 1: Otevři Canvu, klikni na Vytvořit návrh, zadej plakát, vyber si jednu z nabízených ikon (plakát – na šířku, na výšku).

Krok č. 2:  Prozkoumej paletu možností, které ti nabízí panel nalevo. Vybíráš si ze šablony nebo si tvoříš svůj vlastní styl pozadí.

Krok č. 3: Tvoříš  plakát. Využij tedy různé další prvky. Ty nalezneš na levé liště. Opět můžeš různě upravovat barvu, tvar…

                    

Krok č. 4: Přidáváš různé druhy textu, můžeš upravovat efekty, které má Canva k dispozici.

Je vše jasné? Pusťte se do práce. Hotové plakáty prosím vkládejte do sdíleného dokumentu s názvem DOBROČINNÉ ORGANIZACE, který vám byl nasdílen předem a vy jej najdete pod ikonou „zvoneček“. Na splnění zadané práce máte téměř celý zbytek hodiny. V následující hodině si jednotlivé organizace představíme.

Žáci pracují samostatně, učitel je všem k dispozici. Hlídá si konec hodiny. Je důležité skončit včas a nechat si posledních pět minut na závěrečnou laskavou aktivitu. 

Shrnutí

Poslední tečka na závěr: Pojďme i my dnešní hodinu zakončit dobrosrdečně, laskavě. Pojďme se procházet po třídě, zastavujme se postupně u někoho z nás. Podívejme se jeden druhému do očí, usmějme se na sebe a řekněme si něco pozitivního, laskavého navzájem.

Následující hodina probíhá ideálně v kruhu. Žáci sdílí svou tvorbu a představí své originální organizace, reflektujeme společně průběh tvorby a splnění zadání.

Reflexe

 

 

Licence

Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.

Autor
Mgr. Hanka Neužilová Žáková DiS.

Hodnocení uživatelů

E Kocourek
7. 8. 2024, 09:34
Doporučuji k výkladu přidat i pojem "dobrotrus" (a případná synonyma). Žáci si mohou zjistit, jaký vztah k dobrotrusům má veřejnost a PROČ.

Váš komentář

Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.

Článek není zařazen do žádného seriálu.

RVP do 2024