- Stupeň vzdělávání: ZŠ
- Věková skupina: 9. třída
- Vzdělávací obor: přírodopis
- Tematický okruh: geologie, mineralogie, drahé kameny, nerosty
- Očekávané výstupy:
Žák rozpozná podle charakteristických vlastností vybrané nerosty a horniny.
- Časová dotace:
- Výuka: 1× 45 minut i déle
- Příprava: 1× 30 minut – úvodní list knihy Atlas hornin v aplikaci + odkaz pro studenty
- Klíčová slova: minerály, geologie, petrologie, léčivé kameny, prvky, nerosty
- Pomůcky: poster minerálů v papírové podobě, případně sdílený obraz minerálů pro warm-up aktivitu, poster minerálů ve variantě s názvy i bez názvů
Zdroje:
Potřebné vstupní znalosti a dovednosti:
- Oborové: Žák rozliší minerál od horniny.
- Digitální: Žák vloží a upraví text, obrázek v textovém editoru.
Vzdělávací cíle:
- Žák vyhledá informace o vybraných minerálech z různých digitálních zdrojů.
- Žák roztřídí získané informace o minerálech dle zadaných kritérií.
- Žák tvoří informační stránku o vybraných minerálech do online knihy.
- Žák vyhledá vhodné obrázky minerálů a vloží do dokumentu.
- Žák prezentuje a sdílí získané poznatky o minerálech ostatním.
Přínos využití digitálních technologií
Žák rozvíjí své digitální kompetence tím, že vyhledá informace z různých digitálních zdrojů a na základě stanovených cílů vytváří s ostatními vzdělávací pomůcku ve vizuální formě. Vzdělávací pomůcku si lze kdykoli prohlédnout, upravit, doplnit.
Metodická poznámka:
Je vhodné, aby si učitel předem vyzkoušel prostředí aplikace Bookcreator pro hladký průběh hodiny. Hodina zároveň vychází z předpokladu, že žáci mají přístup ke svým školním účtům (Teams, Google Classroom, školní e-mail apod.), kam jim učitel zašle připravený odkaz na sdílenou online knihu, kterou společně budou v hodině tvořit. Toto je klíčové pro efektivní průběh hodiny.
Zároveň je vhodné mít připravené kartičky s názvy minerálů, které chceme mít v atlasu.
Popis vzdělávací aktivity:
1. Warm-up aktivita – „KIMOVKA“
- Tématem dnešní hodiny jsou minerály. Už víme, jaký je rozdíl mezi horninou a nerostem. Dnes se podrobně zaměříme na jednotlivé minerály.
- Pojďme začít paměťovou hrou Kimovka. Máte nyní 2 minuty na prohlížení tohoto plakátu s minerály. Vaším úkolem je si zapamatovat co nejvíce názvů minerálů.
- Po dvou minutách učitel poster zakryje a žáci si zapisují do sešitu názvy nerostů, které si zapamatovali. Mají časový limit 1 minutu.
- Poté znovu učitel ukáže nástěnný plakát pro kontrolu a doplnění chybějících minerálů.
2. Tvoříme společný atlas minerálů
- Propojíme vyhledávání informací s kreativní tvorbou. Žáci si otevírají odkaz zaslaný učitelem.
- Učitel je předem na hodinu připraven – přihlášen do aplikace, má vytvořený team a název konkrétní knihy, před hodinou sdílí link s ostatními.
Krok č. 1
- Otevřeme si aplikaci Bookcreator. Společně dnes vytvoříme náš třídní atlas minerálů.
- Učitel předem vytvoří obal knihy našeho atlasu minerálů. Může si zvolit z již nabízených šablon nebo si vytvořit zcela vlastní šablonu. Zároveň může nechat i tento krok na studentech.
Krok č. 2
- Pro úspěšnou práci a tvorbu je důležité, aby učitel žákům nejprve představil jednotlivé funkce aplikace Bookcreator. Tlačítko plus levým klikem otevírá možnosti – vkládání obrázku z různých zdrojů, vkládání textu, funkci kreslení, vložení nahrávky atd.
Krok č. 3
- Představení dalších funkcí. Možnost dalších úprav vkládaných obrázků. Možnost přehledu celé knihy. Možnost a čas na vyzkoušení si jednotlivých funkcí. Zodpovězení nejasností.
Krok č. 4
Samotná kreativní práce žáků právě přichází. Posledním krokem jsou pravidla, zásady a konkrétní kritéria zadání práce.
Je důležité si připomenout pravidla a zásady pro tvorbu digitálního obsahu.
- Práva k obrázkům: Používej obrázky, které smíš používat – dostupné z databáze obrázků aplikace, vyhledané obrázky na internetu. Vždy uveď zdroj na konci příspěvku (viz kritérium č. 6).
- Kvalita obrázků: Používej obrázky, které nejsou rozmazané a jsou jasně viditelné.
- Velikost obrázků: Vyber obrázky, které se rychle načtou. Snaž se o menší velikost souborů.
- Písmo: Používej stejný font písma, barvy a styl, který vidíš u vzorové ukázky. Tvoříme společnou knihu.
- Používej nadpisy a odstavce, abys uspořádal svůj text.
Při tvorbě obsahu našeho atlasu se držíme tohoto formátu:
- název minerálu + obrázky
- složení (chemická značka)
- charakteristika
- zajímavá vlastnost
- výskyt
- zajímavá informace
- další informace – odkazy a zdroje pro text a obrázky
Vyhledané informace žáci upravují, zjednodušují a vkládají do https://app.bookcreator.com/. Promýšlí zároveň i ilustrační podobu stran. Spolutvoří tak třídní originální atlas minerálů, který se stává trvalou pomůckou pro další aktivity ve třídě.
Shrnutí
V poslední části hodiny je vždy nutné najít čas na shrnutí a reflexi. V této hodině se nabízí ukončit včas aktivní práci na tvorbě atlasu a vyzvat žáky k poslední „tečce“. Učitel se ptá, jak se žákům pracovalo, co fungovalo, co drhlo. Poslední tečku přidává každý ze studentů – přijď k tabuli, pojmenuj jeden minerál na posteru a přidej k němu 2 informace, které jsi v průběhu práce vyhledal.
Zkušenosti s použitím materiálu ve výuce:
- Téma nerosty a horniny je obecně ne příliš oblíbené téma. V zásadě ale mohu říct, že žáky tento způsob pojetí tématu bavil. Vytvořili zajímavé a kreativní stránky atlasu.
- Velkou výhodou je, že je možné na tomto zadání pracovat i mimo hodinu. Někteří žáci měli velké znalosti a zkušenosti s léčivou silou minerálů. Sdíleli své vědomosti s ostatními.
- Zároveň se stalo, že několik dvojic dobrovolně pracovalo na atlasu i ve volných chvílích a náš atlas byl ve výsledku velmi obsáhlý.
- Finální podobu jsem vytiskla a stala se součástí třídní knihovny. Následně žáci celou tvorbu a finální podobu popisovali a sdíleli v projektovém dnu Den vědy, který se u nás ve škole koná.