Odborný článek

Atlas minerálů

15. 7. 2024 Základní vzdělávání
Autor
Mgr. Hanka Neužilová Žáková DiS.

Anotace

Tato aktivita pomáhá žákům upevnit si informace o minerálech, pochopit jejich význam a využití a zároveň ukazuje možnosti digitálního uchovávání získaných informací.
  • Stupeň vzdělávání:
  • Věková skupina: 9. třída
  • Vzdělávací obor: přírodopis
  • Tematický okruh: geologie, mineralogie, drahé kameny, nerosty
  • Očekávané výstupy:

Žák rozpozná podle charakteristických vlastností vybrané nerosty a horniny.

  • Časová dotace:
    • Výuka: 1× 45 minut i déle
    • Příprava: 1× 30 minut – úvodní list knihy Atlas hornin v aplikaci + odkaz pro studenty
  • Klíčová slova: minerály, geologie, petrologie, léčivé kameny, prvky, nerosty
  • Pomůcky: poster minerálů v papírové podobě, případně sdílený obraz minerálů pro warm-up aktivitu, poster minerálů ve variantě s  názvy i bez názvů

Zdroje:

Potřebné vstupní znalosti a dovednosti:

  • Oborové: Žák rozliší minerál od horniny.
  • Digitální: Žák vloží a upraví text, obrázek v textovém editoru.

Vzdělávací cíle:

  • Žák vyhledá informace o vybraných minerálech z různých digitálních zdrojů.
  • Žák roztřídí získané informace o minerálech dle zadaných kritérií.
  • Žák tvoří informační stránku o vybraných minerálech do online knihy.
  • Žák vyhledá vhodné obrázky minerálů a vloží do dokumentu.
  • Žák prezentuje a sdílí získané poznatky o minerálech ostatním.

Přínos využití digitálních technologií

Žák rozvíjí své digitální kompetence tím, že vyhledá informace z různých digitálních zdrojů a na základě stanovených cílů vytváří s ostatními vzdělávací pomůcku ve vizuální formě. Vzdělávací pomůcku si lze kdykoli prohlédnout, upravit, doplnit.

Metodická poznámka:

Je vhodné, aby si učitel předem vyzkoušel prostředí aplikace Bookcreator pro hladký průběh hodiny. Hodina zároveň vychází z předpokladu, že žáci mají přístup ke svým školním účtům (Teams, Google Classroom, školní e-mail apod.), kam jim učitel zašle připravený odkaz na sdílenou online knihu, kterou společně budou v hodině tvořit. Toto je klíčové pro efektivní průběh hodiny.

Zároveň je vhodné mít připravené kartičky s názvy minerálů, které chceme mít v atlasu.

Popis vzdělávací aktivity:

1. Warm-up aktivita – „KIMOVKA“

  • Tématem dnešní hodiny jsou minerály. Už víme, jaký je rozdíl mezi horninou a nerostem. Dnes se podrobně zaměříme na jednotlivé minerály.
  • Pojďme začít paměťovou hrou Kimovka. Máte nyní 2 minuty na prohlížení tohoto plakátu s minerály. Vaším úkolem je si zapamatovat co nejvíce názvů minerálů.
  • Po dvou minutách učitel poster zakryje a žáci si zapisují do sešitu názvy nerostů, které si zapamatovali. Mají časový limit 1 minutu.
  • Poté znovu učitel ukáže nástěnný plakát pro kontrolu a doplnění chybějících minerálů.

2. Tvoříme společný atlas minerálů

  • Propojíme vyhledávání informací s kreativní tvorbou. Žáci si otevírají odkaz zaslaný učitelem.
  • Učitel je předem na hodinu připraven – přihlášen do aplikace, má vytvořený team a název konkrétní knihy, před hodinou sdílí link s ostatními.

Krok č. 1

  • Otevřeme si aplikaci Bookcreator. Společně dnes vytvoříme náš třídní atlas minerálů. 
  • Učitel předem vytvoří obal knihy našeho atlasu minerálů. Může si zvolit z již nabízených šablon nebo si vytvořit zcela vlastní šablonu. Zároveň může nechat i tento krok na studentech.

Krok č. 2  

  • Pro úspěšnou práci a tvorbu je důležité, aby učitel žákům nejprve představil jednotlivé funkce aplikace Bookcreator. Tlačítko plus levým klikem otevírá možnosti – vkládání obrázku z různých zdrojů, vkládání textu, funkci kreslení, vložení nahrávky atd.

Krok č. 3

  • Představení dalších funkcí. Možnost dalších úprav vkládaných obrázků. Možnost přehledu celé knihy. Možnost a čas na vyzkoušení si jednotlivých funkcí. Zodpovězení nejasností.

Krok č. 4

Samotná kreativní práce žáků právě přichází. Posledním krokem jsou pravidla, zásady a konkrétní kritéria zadání práce.

Je důležité si připomenout pravidla a zásady pro tvorbu digitálního obsahu.

  1. Práva k obrázkům: Používej obrázky, které smíš používat – dostupné z databáze obrázků aplikace, vyhledané obrázky na internetu. Vždy uveď zdroj na konci příspěvku (viz kritérium č. 6).
  2. Kvalita obrázků: Používej obrázky, které nejsou rozmazané a jsou jasně viditelné.
  3. Velikost obrázků: Vyber obrázky, které se rychle načtou. Snaž se o menší velikost souborů.
  4. Písmo: Používej stejný font písma, barvy a styl, který vidíš u vzorové ukázky. Tvoříme společnou knihu.
  5. Používej nadpisy a odstavce, abys uspořádal svůj text.

 Při tvorbě obsahu našeho atlasu se držíme tohoto formátu:

  1. název minerálu + obrázky
  2. složení (chemická značka)
  3. charakteristika
  4. zajímavá vlastnost
  5. výskyt
  6. zajímavá informace
  7. další informace – odkazy a zdroje pro text a obrázky

Vyhledané informace žáci upravují, zjednodušují a vkládají do https://app.bookcreator.com/. Promýšlí zároveň i ilustrační podobu stran. Spolutvoří tak třídní originální atlas minerálů, který se stává trvalou pomůckou pro další aktivity ve třídě.

Shrnutí

V poslední části hodiny je vždy nutné najít čas na shrnutí a reflexi. V této hodině se nabízí ukončit včas aktivní práci na tvorbě atlasu a vyzvat žáky k poslední „tečce“. Učitel se ptá, jak se žákům pracovalo, co fungovalo, co drhlo. Poslední tečku přidává každý ze studentů – přijď k tabuli, pojmenuj jeden minerál na posteru a přidej k němu 2 informace, které jsi v průběhu práce vyhledal.  

Zkušenosti s použitím materiálu ve výuce:

  • Téma nerosty a horniny je obecně ne příliš oblíbené téma. V zásadě ale mohu říct, že žáky tento způsob pojetí tématu bavil. Vytvořili zajímavé a kreativní stránky atlasu.
  • Velkou výhodou je, že je možné na tomto zadání pracovat i mimo hodinu. Někteří žáci měli velké znalosti a zkušenosti s léčivou silou minerálů. Sdíleli své vědomosti s ostatními.
  • Zároveň se stalo, že několik dvojic dobrovolně pracovalo na atlasu i ve volných chvílích a náš atlas byl ve výsledku velmi obsáhlý.
  • Finální podobu jsem vytiskla a stala se součástí třídní knihovny. Následně žáci celou tvorbu a finální podobu popisovali a sdíleli v projektovém dnu Den vědy, který se u nás ve škole koná.

Licence

Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.

Autor
Mgr. Hanka Neužilová Žáková DiS.

Hodnocení od uživatelů

Článek nebyl prozatím komentován.

Váš komentář

Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.

Článek není zařazen do žádného seriálu.