Odborný článek

Atlas minerálů

15. 7. 2024
Základní vzdělávání
Autor
Mgr. Hanka Neužilová Žáková DiS.

Anotace

Tato aktivita pomáhá žákům upevnit si informace o minerálech, pochopit jejich význam a využití a zároveň ukazuje možnosti digitálního uchovávání získaných informací.
  • Stupeň vzdělávání:
  • Věková skupina: 9. třída
  • Vzdělávací obor: přírodopis
  • Tematický okruh: geologie, mineralogie, drahé kameny, nerosty
  • Očekávané výstupy:

Žák rozpozná podle charakteristických vlastností vybrané nerosty a horniny.

  • Časová dotace:
    • Výuka: 1× 45 minut i déle
    • Příprava: 1× 30 minut – úvodní list knihy Atlas hornin v aplikaci + odkaz pro studenty
  • Klíčová slova: minerály, geologie, petrologie, léčivé kameny, prvky, nerosty
  • Pomůcky: poster minerálů v papírové podobě, případně sdílený obraz minerálů pro warm-up aktivitu, poster minerálů ve variantě s  názvy i bez názvů

Zdroje:

Potřebné vstupní znalosti a dovednosti:

  • Oborové: Žák rozliší minerál od horniny.
  • Digitální: Žák vloží a upraví text, obrázek v textovém editoru.

Vzdělávací cíle:

  • Žák vyhledá informace o vybraných minerálech z různých digitálních zdrojů.
  • Žák roztřídí získané informace o minerálech dle zadaných kritérií.
  • Žák tvoří informační stránku o vybraných minerálech do online knihy.
  • Žák vyhledá vhodné obrázky minerálů a vloží do dokumentu.
  • Žák prezentuje a sdílí získané poznatky o minerálech ostatním.

Přínos využití digitálních technologií

Žák rozvíjí své digitální kompetence tím, že vyhledá informace z různých digitálních zdrojů a na základě stanovených cílů vytváří s ostatními vzdělávací pomůcku ve vizuální formě. Vzdělávací pomůcku si lze kdykoli prohlédnout, upravit, doplnit.

Metodická poznámka:

Je vhodné, aby si učitel předem vyzkoušel prostředí aplikace Bookcreator pro hladký průběh hodiny. Hodina zároveň vychází z předpokladu, že žáci mají přístup ke svým školním účtům (Teams, Google Classroom, školní e-mail apod.), kam jim učitel zašle připravený odkaz na sdílenou online knihu, kterou společně budou v hodině tvořit. Toto je klíčové pro efektivní průběh hodiny.

Zároveň je vhodné mít připravené kartičky s názvy minerálů, které chceme mít v atlasu.

Popis vzdělávací aktivity:

1. Warm-up aktivita – „KIMOVKA“

  • Tématem dnešní hodiny jsou minerály. Už víme, jaký je rozdíl mezi horninou a nerostem. Dnes se podrobně zaměříme na jednotlivé minerály.
  • Pojďme začít paměťovou hrou Kimovka. Máte nyní 2 minuty na prohlížení tohoto plakátu s minerály. Vaším úkolem je si zapamatovat co nejvíce názvů minerálů.
  • Po dvou minutách učitel poster zakryje a žáci si zapisují do sešitu názvy nerostů, které si zapamatovali. Mají časový limit 1 minutu.
  • Poté znovu učitel ukáže nástěnný plakát pro kontrolu a doplnění chybějících minerálů.

2. Tvoříme společný atlas minerálů

  • Propojíme vyhledávání informací s kreativní tvorbou. Žáci si otevírají odkaz zaslaný učitelem.
  • Učitel je předem na hodinu připraven – přihlášen do aplikace, má vytvořený team a název konkrétní knihy, před hodinou sdílí link s ostatními.

Krok č. 1

  • Otevřeme si aplikaci Bookcreator. Společně dnes vytvoříme náš třídní atlas minerálů. 
  • Učitel předem vytvoří obal knihy našeho atlasu minerálů. Může si zvolit z již nabízených šablon nebo si vytvořit zcela vlastní šablonu. Zároveň může nechat i tento krok na studentech.

Krok č. 2  

  • Pro úspěšnou práci a tvorbu je důležité, aby učitel žákům nejprve představil jednotlivé funkce aplikace Bookcreator. Tlačítko plus levým klikem otevírá možnosti – vkládání obrázku z různých zdrojů, vkládání textu, funkci kreslení, vložení nahrávky atd.

Krok č. 3

  • Představení dalších funkcí. Možnost dalších úprav vkládaných obrázků. Možnost přehledu celé knihy. Možnost a čas na vyzkoušení si jednotlivých funkcí. Zodpovězení nejasností.

Krok č. 4

Samotná kreativní práce žáků právě přichází. Posledním krokem jsou pravidla, zásady a konkrétní kritéria zadání práce.

Je důležité si připomenout pravidla a zásady pro tvorbu digitálního obsahu.

  1. Práva k obrázkům: Používej obrázky, které smíš používat – dostupné z databáze obrázků aplikace, vyhledané obrázky na internetu. Vždy uveď zdroj na konci příspěvku (viz kritérium č. 6).
  2. Kvalita obrázků: Používej obrázky, které nejsou rozmazané a jsou jasně viditelné.
  3. Velikost obrázků: Vyber obrázky, které se rychle načtou. Snaž se o menší velikost souborů.
  4. Písmo: Používej stejný font písma, barvy a styl, který vidíš u vzorové ukázky. Tvoříme společnou knihu.
  5. Používej nadpisy a odstavce, abys uspořádal svůj text.

 Při tvorbě obsahu našeho atlasu se držíme tohoto formátu:

  1. název minerálu + obrázky
  2. složení (chemická značka)
  3. charakteristika
  4. zajímavá vlastnost
  5. výskyt
  6. zajímavá informace
  7. další informace – odkazy a zdroje pro text a obrázky

Vyhledané informace žáci upravují, zjednodušují a vkládají do https://app.bookcreator.com/. Promýšlí zároveň i ilustrační podobu stran. Spolutvoří tak třídní originální atlas minerálů, který se stává trvalou pomůckou pro další aktivity ve třídě.

Shrnutí

V poslední části hodiny je vždy nutné najít čas na shrnutí a reflexi. V této hodině se nabízí ukončit včas aktivní práci na tvorbě atlasu a vyzvat žáky k poslední „tečce“. Učitel se ptá, jak se žákům pracovalo, co fungovalo, co drhlo. Poslední tečku přidává každý ze studentů – přijď k tabuli, pojmenuj jeden minerál na posteru a přidej k němu 2 informace, které jsi v průběhu práce vyhledal.  

Zkušenosti s použitím materiálu ve výuce:

  • Téma nerosty a horniny je obecně ne příliš oblíbené téma. V zásadě ale mohu říct, že žáky tento způsob pojetí tématu bavil. Vytvořili zajímavé a kreativní stránky atlasu.
  • Velkou výhodou je, že je možné na tomto zadání pracovat i mimo hodinu. Někteří žáci měli velké znalosti a zkušenosti s léčivou silou minerálů. Sdíleli své vědomosti s ostatními.
  • Zároveň se stalo, že několik dvojic dobrovolně pracovalo na atlasu i ve volných chvílích a náš atlas byl ve výsledku velmi obsáhlý.
  • Finální podobu jsem vytiskla a stala se součástí třídní knihovny. Následně žáci celou tvorbu a finální podobu popisovali a sdíleli v projektovém dnu Den vědy, který se u nás ve škole koná.

Licence

Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.

Autor
Mgr. Hanka Neužilová Žáková DiS.

Hodnocení uživatelů

Článek nebyl prozatím komentován.

Váš komentář

Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.

Článek není zařazen do žádného seriálu.

RVP do 2024