Domů > Odborné články > Gymnaziální vzdělávání > Digitální nástroje v přípravě na maturitu z ČJL
Odborný článek

Digitální nástroje v přípravě na maturitu z ČJL

16. 10. 2024 Gymnaziální vzdělávání
Autor
PhDr. Lukáš Borovička Ph.D.

Anotace

Pokud využijeme vybrané digitální nástroje k procvičování různých znalostí nutných pro zvládnutí maturitní zkoušky z českého jazyka a literatury, můžeme tak docílit zefektivnění přípravy žáků na tuto zkoušku (v tomto případě zejména na didaktický test). Žáci se budou pohybovat ve svém přirozeném komunikačním prostředí. Mohou zúročit své uživatelské dovednosti týkající se vybraných aplikací (například Mentimeter, Kahoot, Quizlet ad.). V rolích učitelů si mohou ověřit, nakolik je jejich vlastní způsob procvičování efektivní při práci s celou třídou. Dostane se jim potřebné zpětné vazby k aktuální úrovni zvládnutí jednotlivých dovedností.

Cíl

Komentář z pohledu rozvoje digitální kompetence:

  • Žáci ovládají potřebnou sadu digitálních zařízení, aplikací a služeb, využívají je při školní práci.
  • Žáci komunikují prostřednictvím různých digitálních technologií a přizpůsobují prostředky komunikace danému kontextu (příprava na maturitu).
  • Žáci vytvářejí a upravují digitální obsah v různých formátech, vyjadřují se za pomoci digitálních prostředků.

Výukové cíle:

  • Žáci zefektivňují svou přípravu na maturitu prostřednictvím využití různých vhodných aplikací.

Pomůcky pro žáky: 

  1. Katalog požadavků pro maturitní zkoušku z ČJL: https://maturita.cermat.cz/files/files/katalog-pozadavku/katalog-pozadavku-2018-CJL.pdf (vybraná dovednost 1.1–1.9, tj. 1.1 ovládá pravidla českého pravopisu, 1.2 provede slovotvornou a morfologickou analýzu slovního tvaru, 1.3 vystihne význam pojmenování, 1.4 provede syntaktickou analýzu věty jednoduché a souvětí, 1.5 prokáže porozumění celému textu i jeho částem, 1.6 rozezná základní charakter textu, 1.7 analyzuje výstavbu výpovědi a textu, 1.8 orientuje se ve vývoji české a světové literatury, 1.9 aplikuje základní znalosti literární teorie na konkrétní text)
  2. Aplikace dle vlastního výběru

Pomůcky pro učitele:

  1. Katalog požadavků pro maturitní zkoušku z ČJL: https://maturita.cermat.cz/files/files/katalog-pozadavku/katalog-pozadavku-2018-CJL.pdf

Popis činností – výuková situace:

Nutně předchází: Učitel seznámí žáky s veškerými dovednostmi požadovanými pro didaktický test (1.1–1.9 v Katalogu požadavků), jejichž zvládnutí je ověřováno jednotlivými úlohami testu. Toto propojení je vhodné ukázat na příkladu (například dovednost „1.1 ovládá pravidla českého pravopisu“ propojit s ukázkou některé úlohy z didaktického testu zaměřené na pravopis, typicky například se zadáním „Najděte ve výchozím textu čtyři slova, která jsou zapsána s pravopisnou chybou, a napište je pravopisně správně.“).

ZADÁNÍ: Žáci se mohou sami rozhodnout v následujících oblastech:

  • Na kterou z dovedností (1.1–1.9) se zaměří (respektive na kterou dílčí součást vybrané dovednosti);
  • Jak ověřování dovednosti pojmou – zda využijí některou aplikaci, nebo například několik vytisknutých úloh z didaktického testu;
  • Zda budou prezentovat samostatně, nebo ve dvojici.

Výstupem bude zhruba pětiminutová prezentace před spolužáky. V rolích prezentujících se postupně prostřídá celá třída. Dbáme na to, aby byly v prezentacích zastoupeny všechny dovednosti (1.1–1.9).

PŘÍKLAD 1 – QUIZLET (k dovednosti 1.9):

K procvičování definic termínů, jejichž zvládnutí Katalog požadavků předpokládá, můžeme využít aplikaci Quizlet. Žáci mohou vytvářet kartičky, přičemž na jedné straně karty je vždy vybraný termín a na druhé příslušná definice. Například takto u anafory:

Kartičku otočíme kliknutím na symbol „shuffle“ (druhý zleva na spodní liště).

Při takto zaměřené prezentaci může žák promítat kartičky a vyvolávat postupně jednotlivé žáky.

Tvorba takovéto prezentace předpokládá kromě zvládnutí práce s aplikací také využití důvěryhodných zdrojů pro vyhledávání definic požadovaných termínů (ideálně i s konkrétními příklady z uměleckých textů).

PŘÍKLAD 2 – MENTIMETER (k dovednosti 1.8):

K procvičování znalostí týkajících se určitého vybraného literárního směru (zde ztracená generace) si dvojice žákyň vybrala aplikaci Mentimeter. Funkčně zjišťovala stav poznatků k tomuto směru ve třídě:

Ihned mohly komentovat jednotlivé odpovědi, včetně těch často se opakujících nebo zcela špatných (například Charles Dickens).

Ještě větší možnosti pro zpětnou vazbu přinášejí v aplikaci Mentimeter otázky, které v odpovědi vyžadují určitou argumentaci:

Tvorba takovéto prezentace předpokládá kromě zvládnutí práce s aplikací také využití důvěryhodných zdrojů pro vyhledávání informací o daném směru. Efektivní prezentace předpokládá zejména kladení funkčních otázek.

Reflexe

  1. Neosvědčilo se zadání prezentace větší skupině než dvojici. Takový počet je zcela dostačující (při promítání před třídou například jeden z dvojice posouvá slidy a druhý pokládá otázky, komentuje odpovědi apod.).
  2. Výše zmíněné aplikace jsou pouze ukázkami možností, které lze využít. Velmi dobře fungují i mnohé jiné aplikace. Tradičně pozitivní odezvu vyvolává například Kahoot.
  3. Během jednoho běhu procvičování se ukázalo, že větší odezvu měly ty prezentace, které pracovaly s digitálními nástroji. Prezentace využívající vytisknuté úlohy z didaktických testů se zpravidla omezovaly na kontrolu správného řešení (a to většinou pouze u jednoho, případně několika vyvolaných žáků). Digitální nástroje oproti tomu umožňovaly zohlednění většího množství odpovědí (včetně rozvitějších formulací), a to navíc v přehledné vizualizaci. 

Licence

Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.

Autor
PhDr. Lukáš Borovička Ph.D.

Hodnocení od uživatelů

Článek nebyl prozatím komentován.

Váš komentář

Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.

Článek není zařazen do žádného seriálu.