Komentář z pohledu rozvoje digitální kompetence:
Výukové cíle:
Pomůcky pro žáky:
Pomůcky pro učitele:
Popis činností – výuková situace:
Nutně předchází: Učitel seznámí žáky s veškerými dovednostmi požadovanými pro didaktický test (1.1–1.9 v Katalogu požadavků), jejichž zvládnutí je ověřováno jednotlivými úlohami testu. Toto propojení je vhodné ukázat na příkladu (například dovednost „1.1 ovládá pravidla českého pravopisu“ propojit s ukázkou některé úlohy z didaktického testu zaměřené na pravopis, typicky například se zadáním „Najděte ve výchozím textu čtyři slova, která jsou zapsána s pravopisnou chybou, a napište je pravopisně správně.“).
ZADÁNÍ: Žáci se mohou sami rozhodnout v následujících oblastech:
Výstupem bude zhruba pětiminutová prezentace před spolužáky. V rolích prezentujících se postupně prostřídá celá třída. Dbáme na to, aby byly v prezentacích zastoupeny všechny dovednosti (1.1–1.9).
PŘÍKLAD 1 – QUIZLET (k dovednosti 1.9):
K procvičování definic termínů, jejichž zvládnutí Katalog požadavků předpokládá, můžeme využít aplikaci Quizlet. Žáci mohou vytvářet kartičky, přičemž na jedné straně karty je vždy vybraný termín a na druhé příslušná definice. Například takto u anafory:
Kartičku otočíme kliknutím na symbol „shuffle“ (druhý zleva na spodní liště).
Při takto zaměřené prezentaci může žák promítat kartičky a vyvolávat postupně jednotlivé žáky.
Tvorba takovéto prezentace předpokládá kromě zvládnutí práce s aplikací také využití důvěryhodných zdrojů pro vyhledávání definic požadovaných termínů (ideálně i s konkrétními příklady z uměleckých textů).
PŘÍKLAD 2 – MENTIMETER (k dovednosti 1.8):
K procvičování znalostí týkajících se určitého vybraného literárního směru (zde ztracená generace) si dvojice žákyň vybrala aplikaci Mentimeter. Funkčně zjišťovala stav poznatků k tomuto směru ve třídě:
Ihned mohly komentovat jednotlivé odpovědi, včetně těch často se opakujících nebo zcela špatných (například Charles Dickens).
Ještě větší možnosti pro zpětnou vazbu přinášejí v aplikaci Mentimeter otázky, které v odpovědi vyžadují určitou argumentaci:
Tvorba takovéto prezentace předpokládá kromě zvládnutí práce s aplikací také využití důvěryhodných zdrojů pro vyhledávání informací o daném směru. Efektivní prezentace předpokládá zejména kladení funkčních otázek.
Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.
Článek nebyl prozatím komentován.
Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.
Článek není zařazen do žádného seriálu.
Národní pedagogický institut České republiky © 2025