Žák/žákyně
Na základě znalostí z oblasti názvosloví a klasifikace anorganických kyselin žák/žákyně pojmenuje vybrané anorganické kyseliny a roztřídí je do přehledné tabulky, posoudí vhodnost nabízeného zápisu racionálního vzorce.
Vyhledávání informací v jednom z často využívaných internetových zdrojů v anglickém jazyce, případné využití online překladače.
Mezi nabízenými kyselinami je také kyselina azidovodíková, která nepatří mezi obvykle uváděné v učivu SŠ. Můžeme žákům český název dopředu uvést nebo je nechat využít internetové vyhledávání.
Pokud žáci pracují na PC, noteboocích nebo tabletech, je vhodné sestavit tabulku přímo v tabulkovém procesoru (např. v Excelu).
Kontrolu správnosti provedeme buď společným sdílením výsledné tabulky, nebo zápisem na tabuli.
Důležitá je diskuse o podobě nabízených vzorců a jejich korektnosti z pohledu českého názvosloví používaného ve školách.
Žáci si otevřou internetové prostředí Wolfram Alpha (obr.1), stručně se seznámí s nabízenými oblastmi a obory, pro které je možné zdroj informací použít, a do vstupního pole zapíší anglicky (bez rozlišení malých a velkých písmen) svůj požadavek. Dále pokračují samostatně podle pokynů v zadání úkolu.
1. Vstupní portál prostředí Wolfram Alpha. |
Autor díla: Hana Mahnelová |
Vyhledejte pomocí Wolfram Alpha nabídku anorganických (minerálních) kyselin. Kliknutím na každý uvedený anglický název se rozvine podrobná charakteristika kyseliny. Uvedené kyseliny roztřiďte na bezkyslíkaté, kyslíkaté, polykyseliny a vícesytné oxokyseliny. Do sešitu sestavte tabulku s českým systematickým názvem kyseliny a správným racionálním vzorcem. Pozor, ne vždy uvedený vzorec odpovídá českému názvosloví používanému ve školách. V případě potřeby použijte některý z internetových anglicko-českých překladačů.
Do vstupního pole zapíšeme mineral acids. Pokud žáci zadají s využitím překladače termín inorganic acids, vyhledávač poskytne stejnou nabídku 24 anorganických kyselin (obr. 2).
2. Vygenerování 24 anorganických kyselin. |
Autor díla: Hana Mahnelová |
Žáci postupně rozklikávají tučně zapsané názvy kyselin a nabízené charakteristiky využijí k sestavení tabulky:
bezkyslíkaté | kyslíkaté jednosytné | kyslíkaté vícesytné | polykyseliny |
fluorovodíková | dusitá | trihydrogenboritá | tetrahydrogendifosforečná |
sulfanová | chlorná | trihydrogenfosforitá | |
azidovodíková | dusičná | siřičitá | |
bromovodíková | bromná | trihydrogenfosforečná | |
jodovodíková | chlorečná | sírová | |
jodná | chromová | ||
jodičná | pentahydrogenjodistá |
Problémy s nabízenými vzorci nastávají např. u kyselin azidovodíkové, chlorné, bromné, trihydrogenborité a trihydrogenfosforité, které neodpovídají českému školskému názvosloví. Největší problém představuje první nabízený vzorec kyseliny trihydrogenborité. Odpovídá zápisu hydroxidu boritého (obr. 4). Záměna těchto látek (kyseliny a zásady) by mohla mít obecně fatální následky.
3. Nabídka vlastností kyseliny trihydrogenborité. |
Autor díla: Hana Mahnelová |
Žáci zpravidla používají ve vzorcích správné pořadí prvků. Vyzkoušeli si také zadání vzorce B(OH)3 do webového vyhledávače a získali odkazy na webové stránky s kyselinou (trihydrogen)boritou (převážně v angličtině) i s hydroxidem boritým. Vysvětlili jsme jim, proč je možné někdy uvádět vzorce kyselin v této podobě a souvislost se strukturou molekuly kyseliny.
Šikovnější a rychlejší žáky necháme ještě zjistit, jaké další informace o anorganických kyselinách nám vyhledávač Wolfram Alpha poskytuje (např. strukturní vzorec, kuličkový nebo kalotový 3D model, molární hmotnost, rozpustnost ve vodě, četnost a délku vazeb, hodnotu vazebné energie, atd.), popřípadě, jaká informace je zaujala.
Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.
Článek nebyl prozatím komentován.
Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.
Článek není zařazen do žádného seriálu.