Žáci si uvědomují, že k nácviku argumentace lze využít mnoha internetových zdrojů, například databází argumentů. Ve vybrané databázi umí žáci vyhledávat a pracovat s jednotlivými argumenty.
Žáci využívají elektronické zdroje i v jiných jazycích, k překladu používají aplikace typu Google Translator.
Žáci ověřují tvrzení uvedené v internetových zdrojích či vygenerované umělou inteligencí, a to s ohledem na validitu argumentů.
Učitelé literatury různými způsoby řeší problém ověřování toho, že žák skutečně přečetl zadaný umělecký text, porozuměl mu a načerpal z něj požadované informace. Jedním ze způsobů je například záznam ve čtenářském deníku.
Jaké problémy se zde mohou vyskytnout?
Při existenci velkého množství internetových databází rozborů děl, například portálu „studentského undergroundu“ www.cesky-jazyk.cz obsahujícího hotové záznamy do čtenářských deníků v různorodých formátech, se může takové ověřování jednoduše stát pouze méně či více obtížným posuzováním originality žákovské práce. Se zpřístupněním Chatu GPT od společnosti Open AI se navíc žákům otevírají nové možnosti rychlého a pouze formálního zpracování podobných úkolů.
Jak lze tyto problémy řešit?
Komentář z pohledu rozvoje digitální kompetence:
Žáci pracují s databázemi argumentů obsahujícími i jejich kritické zhodnocení (například www.kialo.com).
Žáci ověřují pravdivost argumentů vygenerovaných umělou inteligencí na základě vyhledávání v příslušných elektronicky dostupných literárních textech.
V případě potřeby využívají rychlého překladu z angličtiny do češtiny umožněného aplikací Google Translator, případně jinou podobnou.
Pomůcky pro žáky:
Pomůcky pro učitele:
Popis činností – výuková situace:
Ideálně předchází: žáci si doma přečtou Čapkovo drama R.U.R.
Ideálně následuje: další nácvik argumentace, tematický blok je ukončen argumentační esejí. Ta se zpravidla skládá z 1) úvodních faktografických informací, 2) teze rozvedené do argumentu, který ji podporuje (ideálně prostřednictvím odkazů na dané dílo), 3) jiného pohledu na tezi (například reflexí protiargumentů, opět ideálně prostřednictvím odkazů na dané dílo), a 4) shrnutí a závěru.
Klíčové kompetence
Potřebné informace získává žák z různých digitálních zdrojů na základě vlastních kritérií pro vyhledávání; získané informace posuzuje z hlediska souladu s již známými a na základě věrohodnosti příslušného zdroje (9. ročník ZŠ a výše).
Zdroje
Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.
Článek nebyl prozatím komentován.
Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.
Článek není zařazen do žádného seriálu.