Projekt: Případ Ross - kdo je vrah?
Filmové zpracování předlohy z učebnice anglického jazyka Project English 2, Student's book str. 21 - 22.
Mezipředmětový projekt - zpracování detektivní příběhu
(žáci 2. stupně- projekt byl konkrétně realizován v 7. ročníku)
Téma
Využití počítačové techniky při práci s grafikou, videem a hudbou a realizace filmu, který bude možno použít jako učební pomůcku při výuce.
Anotace projektu
Koncem roku byla zakoupena digitální kamera a program na zpracování videa PinnacleStudio 10 se střihací kartou, tak jsem se rozhodl, že by bylo dobré ji využít, a navrhl jsme žákům, aby přinesli nějaké vhodné téma, které by bylo možno zpracovat. Po dohodě jsme vybraly filmové zpracování detektivního příběhu, o kterém se právě učili v anglickém jazyce.
Cíle
Samozřejmě nahlédnout do problematiky zpracování videa, jak ho „dostat" do počítače, střihy a práce se zvukem, hudbou, práce s digitální technikou - digitálním fotoaparátem a digitální kamerou a vypalovačkou DVD. Software - Pinnacle Studio 10 (http://www.pinnaclesys.cz/), program Nero Burning Rom (http://www.nero-burning.net/). Cílem však není vlastní vytvoření konečného produktu - filmu, ale proces přípravy před natáčením filmu - překlad anglického textu, vytvoření scénáře, dialogů.
Kompetence, které projekt rozvíjí
- Kompetence k učení - zvládnout práci s novou technikou - digitální kamerou, novým softwarem
- Kompetence k řešení problémů - řešení problému, jak vše naplánovat a udělat, aby to vypadalo reálně, problematika interiérů, rekvizit, výběr vhodných scén, atd.
- Kompetence komunikativní -tým musí komunikovat o harmonogramu prací, přípravě scén a záběrů, dialogů mezi herci
- Kompetence sociální a personální - nutno naučit se respektovat práci v týmu, respektovat režiséra a názory ostatních
- Kompetence pracovní - na realizaci se podílejí všichni zainteresovaní, musí odvést pracovní náplň, která se po nich vyžaduje - herci, nosiči, sháněči, zpracovatelé videa
Časový rozvrh fází projektu
1. před projektem
- žáci znají základní vědomosti a dovednosti, které potřebují pro zdárné zvládnutí projektu
- v předmětu informatika ovládají práci s digitální kamerou a ovládání potřebného softwaru na zpracování videa
- v předmětu anglický jazyk znají text, který budou zpracovávat
- znají časový plán realizace projektu, co bude výstupem projektu a jeho hodnocení
2. příprava projektu
- rozdělení žáků ve třídě do 4 - 5členných skupin
- rozdělení rolí v projektu - režisér, herci, rekvizitáři, kameramani, scénáristé, zpracovatelé videa, zvukař atd.
- zpracování scénáře - text scénáře přeložen a zpracován při dělených hodinách angličtiny v MS Wordu
- nafocení možných interiérů a exteriérů
- vymýšlení, jak natočit jednotlivé scény dle scénáře
- příprava interiérů
- návrhy jednotlivých scén natáčení
3. vlastní realizace
- natáčení jednotlivých scén
- při natáčení poslední scény je využito Smartboardu, na kterém v grafickém prezentaci hlavní postava objasňuje celý případ
- přenesení videa z kamery do počítače
- tvorba v Pinnacle Studiu 10 - titulky, střihy, přechody snímků
- tvorba zvukového doprovodu - namluvení anglického dabingu v programu Audacity (audacity.sourceforge.net)
- realizace výstupního DVD, vypalování
4. dokončení projektu - závěrečná reflexe a hodnocení projektu
- prezentace výstupu z projektu DVD spolužákům formou multimediální prezentace za pomocí dataprojektoru
- využití v hodinách anglického jazyka jako prezentace pro jiné třídy
- využití v předmětu informatika jako učební pomůcka pro výuku v dalších třídách
- celý projekt byl zakončen prezentací, kde žáci předvedli výsledek projektu, snažili se zhodnotit, co se jim podařilo, co by vylepšili
- v závěru prezentací žáci provedli konkrétní hodnocení všech zúčastněných, podílejících se na projektu, hodnotili také vyučující anglického jazyka a informatiky
Časový rozvrh - 2 hodiny týdně, tedy celkem 7 týdnů + týden rezerva
- před projektem - 2 hodiny
- příprava projektu - 2 hodiny
- vlastní realizace - 8 hodin
- dokončení a prezentace - 2 hodiny, možno využít stále i po dokončení projektu
Celkem: 14 hodin
Výstupy a vzorové řešení:
Projectross 1 a Projectross 2 - učební texty z učebnice Project English 2, Student`s Book, str. 21 a 22
Scénář - scénář a dialogy v textovém editoru
Návrh snímků - řešeno jako prezentace ve Smartnotebooku, zde pouze jako ukázka ve formátu jpg
Video - ukázka vlastního videa