Příspěvek vznikl v rámci projektů pořádaných o.s. Aisis.
Metodika je jednou ze závěrečných prací pedagogů - účastníků kurzu Osobnostní a sociální výchovy C, který byl součástí projektu „Dokážu to?".
Cíle pro oblast osobnostní a sociální výchovy |
|
Cíle pro jiné oblasti |
|
Co se osvědčilo? |
Práce ve skupině, komunikace mezi žáky. Hodina byla realizována jako součást bloku o přáních, žáci byli na některé podobné činnosti již zvyklí. |
Jakých jsme se dočkali překvapení? |
Výběr podstatných přání a jejich formulování některými skupinami byly překvapivé jak pro mě jako vyučující, tak pro žáky, kteří pracovali v jiných skupinách - zmínili se o tom v reflexi. |
Která naše zkušenost může platit obecně? |
Spolupráce ve skupině, prostor pro tvořivou komunikaci všech žáků, tolerance odlišného názoru. |
Cíl vyučujícího |
Činnost |
Organizační forma |
Pomůcky |
Čas |
1) navození atmosféry |
1) Děti dokončují větu - "Kdybych teď mohl vyslovit jediné přání, bylo by to..." |
1) odpovědi po kruhu |
|
5 min. |
2) rozdělení do skupin |
2) Každé dítě si vytáhne kartičku s obrázkem, podle toho utvoří skupiny. |
2) losování |
kartičky s obrázky (rodič, učitel, dítě, žák) |
2 min. |
3) definovat si, jaká přání mají jednotlivé skupiny ve vztahu k jiným skupinám - co si přejí učitelé od žáků, žáci od učitelů, děti od rodičů, rodiče od dětí |
3) Děti pracují ve skupinách, navrhují různá přání a všechna zapisují. |
3) skupinová práce, zápis |
3) papír, tužka |
10 min. |
4) schopnost vyhodnocení a výběr podstatného |
4) Děti ve skupinách diskutují o všech zapsaných přáních a vybírají tři, která považují za nejdůležitější, ta zapíší na připravené kartičky a nalepí na společný flip. |
4) skupinová diskuse, grafické ztvárnění |
4) barevné fixy, kartičky, flip rozdělený na čtyři pole, lepidlo |
10 min. |
5) pozorné naslouchání, zamyšlení se nad přáními jiných |
5) Zástupci jednotlivých skupin představují u flipu svůj výběr a zdůvodňují jej. |
5) prezentace |
5) společně vytvořený flip |
8 min. |
6) reflexe vzhledem k obsahu i formě hodiny |
6) Kladení otázek k prezentovaným přáním. Diskuse. Reflexe skupinové práce nad přáními. |
6) společná diskuse |
|
10 min. |
Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.
Článek nebyl prozatím komentován.
Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.
Článek není zařazen do žádného seriálu.