Nástup digitálních technologií do výuky matematiky se téměř neprojevil na změně vzdělávacího obsahu, který zůstává ve velké míře po několik desítek let neměnný. Změnily se však vyučovací metody a cíle, se kterými pedagog pracuje. Níže je uveden krátký výčet momentů, kdy nejčastěji se digitální technologie dostávají do výuky matematiky:
Využití pomůcek, které spadají do této kategorie, má největší vliv na samotný proces učení žáka. Díky digitálním technologiím získává žák vhled do problému a nabývá nových vědomostí. Žák je s pomocí technických nástrojů stimulován k vlastnímu poznání.
Digitální technologie otevírají možnosti ke konstruktivistickému pojetí výuky matematiky a k její individualizaci. Interaktivní simulace důkazů a názorné představení algoritmů vede k pochopení principů matematiky a jejich ukotvení.
Pomocí informačních a komunikačních technologií můžeme do značné míry změnit přístup učitelů i žáků, můžeme přiblížit školskou matematiku skutečně aplikované matematice. Při řešení reálných problémů žádný odborník nepočítá na papíře, nekreslí si na čtverečkovaný papír grafy. Počítačové algebraické systémy (CAS – Computer Algebra Systems) jsou již více než půl století neodmyslitelnou součástí aplikované matematiky. Je nezbytné, aby se staly nedílnou součástí matematiky i na základních a středních školách.
Všestranných, volně dostupných nástrojů s intuitivním ovládáním, které jsou vhodné pro výuku matematiky na středních školách, není mnoho. Patří mezi ně tabulkové kalkulátory (Tabulky Google, Calc), Desmos a GeoGebra.
Nespornou didaktickou výhodou je spojení algebraické a geometrické reprezentace objektů. To, spolu s interaktivními nástroji a automatickou vizualizací, dává nejlepší předpoklady pro vystavění neformálních poznatků v mysli žáků. K hlavním výhodám těchto nástrojů patří:
Příklady aktivit a digitálních technologií:
Další prostor pro využití digitálních technologií ve výuce matematiky se nabízí při řešení úloh. V současné matematice jsou nepostradatelnými pomůckami, které nahrazují rutinní činnosti. V gymnaziálním vzdělávání by se žáci sami měli rozhodovat, v jakých situacích je vhodné digitální nástroje využít pro zvýšení efektivity své činnosti a v kontextu povahy řešeného problému. Úlohou učitele je takové situace vytvářet a s žáky činnosti reflektovat.
Do této kategorie pomůcek či nástrojů lze zařadit kalkulátory, včetně mobilních aplikací a počítačových programů, které mají shodný účel. Místo zde mají také tabulkové procesory (Excel apod.), bez kterých se neobejdeme při zpracování a vyhodnocení většího množství dat.
Internet a další digitální zdroje představují jak novou platformu pro plánování a inspiraci do výuky, tak i místo pro další vzdělávání žáků. Sdílení dobré praxe v rámci oborové komunity nebo hledání inspirace do výuky se již neomezuje pouze na nejbližší učitelovo okolí a tištěné učebnice, ale díky internetu lze nahlédnout „pod pokličku“ kolegům i mimo vlastní kabinet. Problémem mnohdy bývá přesycenost různých úložišť materiály, které mají rozdílnou úroveň, což značně prodlužuje dobu výběru. V českém prostředí lze využít reputačního systému EMA, ve kterém sami učitelé hodnotí kvalitu příspěvků z největšího českého metodického portálu RVP.cz.
Pokud učitel ovládá základy i nějakého cizího jazyka (nejlépe angličtiny), může využívat velmi snadno pomocí vyhledávačů i matematické zdroje jiných států. Některé didaktické zdroje se dočkaly i českých překladů. Za zmínku stojí určitě světoznámá Khanova škola, která patří mezi globální vzdělávací e-learningové fenomény, a velmi populární je i její česká mutace. Obsahuje kurzy a videa, které mohou posloužit jako doplněk výuky ve škole.
Inspirace do výuky:
Škola s nadhledem – Výukové materiály i testy pro základní a střední školy, více předmětů, klasické úlohy i prostředí M. Hejného. Propojeno s hybridními učebnicemi Fraus. Online testy je možné používat samostatně zdarma anebo po zadání kódu z učebnice.
Procvičení matematických dovedností
Práce s tablety či počítači při výuce bývá doplněna nástrojem pro správu, pomocí které může učitel i žák získat zpětnou vazbu v reálném čase. Díky propojení jednotlivých zařízení může vyučující monitorovat práci všech aktérů a okamžitě vyhodnocovat pokrok v osvojení dané kompetence.
Programy pro správu třídy často disponují interním úložištěm, pomocí kterého mohou sdílet s vyučujícím své výsledky práce nebo naopak učitel zde vyvěšuje zadání úkolů či potřebné dokumenty, soubory či odkazy. Tento způsob komunikace krátí čas na přípravu a pomáhá zefektivnit výukový proces.
Příklady aktivit a digitálních technologií:
následující odkazy jsou určeny pro řízení výuky spíše v rámci jedné hodiny
Poslední skupinou ve výčtu jsou didaktické pomůcky, které plní funkci audiovizuální či pomocnou. Uváženým zapojením těchto pomůcek dochází k zatraktivnění aktivity a motivuje to žáky k osvojování matematických dovedností.
Příklady aktivit a digitálních technologií:
Výše uvedené kategorie nemají být vyčerpávajícím výčtem možností užití digitálních technologií ve výuce matematiky ani aplikací, které je potřeba do výuky zapojit. Text by měl učitelům pomoci nahlédnout na digitální technologie jako na pomocníka při výuce napříč činnostmi a situacemi, se kterými se denně ve třídě setkávají.
Je samozřejmé, že technika sama o sobě žádné naše problémy nevyřeší. Podstatně ale mění přístup k problému a řešitelské strategie. Správně vedená výuka s vhodnými ICT mění postoje žáků k matematice, zvyšuje jejich sebedůvěru, ochotu experimentovat, vymýšlet nové postupy. Nové technologie a programy jen představují nové pomocníky, jejichž plnohodnotné využití nám umožní vytváření vhodného pracovního prostředí.
Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.
Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.
Článek není zařazen do žádného seriálu.