Zprvu se hra hraje ve dvojicích nebo ji můžou hrát i jednotlivci pod vedením vyučujícího. Později mohou hrát hru v samotných skupinách a příklady tvoří samotní žáci.
Vyučující vysvětlí žákům princip vyplňování součinů do tabulky násobků, nejlépe na nástěnném obraze. Ukáže jim, že první činitel se nachází v řádku, druhý ve sloupci. Na průsečíku řádku a sloupce se nachází součin. Sám má připravenou kontrolní prázdnou tabulku na tabuli, stejnou jako žáci. I na této kontrolní tabulce zopakuje zapisování součinů.
4 . 2 = 8
2 . 4 = 8
![]() |
Autor díla: PaedDr. Štěpánka Vondrášková |
Dvojice žáků nebo jednotlivci mají před sebou papír s prázdnou tabulkou násobků. Do tabulky vepíší na správná místa 10 součinů daných čísel. Vyučující zkontroluje správné postavení součinů.
![]() |
Autor díla: PaedDr. Štěpánka Vondrášková |
Těchto 10 součinů si žáci vyplní fixou nebo jinak neměnně označí.
Hra začíná. Vyučující určí, který z žáků začne vytvářet příklad.
Třeba řekne 5 . 6 = 30 a ukáže ostatním na kontrolní tabulce, kam součin budou psát.
![]() |
Autor díla: PaedDr. Štěpánka Vondrášková |
Nejdříve se vyhledá číslo v řádku, potom ve sloupci. Žáci vepisují součiny jinou barvou, než jsou jejich fixovaná čísla, nejlépe perem nebo tužkou. Na soutěžní papíry napíší žáci součin, na tabuli se píše kontrola. Každý z žáků má tedy možnost naučit se správně součiny vepisovat do tabulky, orientovat se v tabulce násobků a naučit se násobilku. Součin by měli mít žáci napsaný dříve, než ho napíše některý z žáků do kontrolní tabulky. Další příklad tvoří jiný žák. Ve tvorbě příkladů se žáci střídají. Mohou sedět i v kruhu a pracovní papír mohou mít upevněný na deskách s klipem.
Pokud někdo řekne příklad, který je fixním příkladem daného žáka nebo dvojice, označí si ho kroužkem.
3 . 1 = 3
![]() |
Autor díla: PaedDr. Štěpánka Vondrášková |
Ten z žáků, který bude mít jako první zakroužkovaná všechna čísla, vykřikne „Bingo!“ a vyhrává.
Pokud budou žáci ve hře zdatnější, mohou vepisovat menší počet vybraných čísel. Později mohou použít i tabulku s násobilkou čísel 1–9.
Žáci, kteří jsou rychlejší v orientaci v tabulce násobků, mohou vytvořit skupinku, kde budou pracovat v uzavřeném kolektivu jen za občasného dozírání vyučujícího.
Další variantou může být vytvoření skupin, ve kterých je aspoň jeden, který je v orientaci v tabulce zdatný a může sledovat práci ostatních a kontrolovat je. Žáci tak mohou pracovat v menších kolektivech a více se v násobilce procvičit. Vyučující prochází mezi skupinami a koriguje jejich práci.
Hra se může hrát opakovaně. Při opakovaní hry jsou žáci v orientaci v tabulce zdatnější a hra je i více baví.
Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.
Článek nebyl prozatím komentován.
Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.
Článek není zařazen do žádného seriálu.
Článek je zařazen v těchto kolekcích: