Tento integrovaný blok byl realizován v dubnu jako součást celoročního projektu. Základní téma jsme se snažili rozvinout tak, aby nabízené činnosti byly mnohostranné a pestré a aby odpovídaly možnostem a potřebám dětí.
Motorka je dvoukolové vozidlo pro dopravu jedné či dvou za sebou sedících osob. Podle účelu se dělí na cestovní a sportovní. Do cestovních motorek patří vedle silničních i motorky schopné jízdy v terénu. Sportovní motorky se dělí na silniční, motokrosové, trialové a plochodrážní. Pro jízdu na motorce je důležitá ochrana hlavy a těla. Řidič musí mít na hlavě helmu, na těle nepromokavý oblek, rukavice, na nohou pevné boty. Oči si chrání brýlemi. Každý řidič musí respektovat dopravní pravidla. Víte, která to jsou? Musí i děti dodržovat nějaká pravidla, když chtějí přejít silnici? Co nám říká semafor? Když jedete na kole, co musíte mít na hlavě? Čím se liší kolo od motorky? Chtěli byste si prohlédnout motorky zblízka?
Využití předchozích zkušeností k rozvoji představivosti, nacházení souvislostí, procvičení paměti:
Popis pohybové hry „Na motorky a garáže":
Děti utvoří dvojice, první z dvojice řídí motorku, druhý se ho drží za ramena. Motorka vždy jede na barevné znamení - na zelenou vyjíždí, na červenou se zastaví, na žlutou první z dvojice stoj rozkročný a druhý z dvojice ho podleze pod jeho nohami, tak se vystřídají v rolích.
3. den
Využití motivace k procvičování grafomotoriky a upevňování přátelství mezi dětmi:
„motorko, rychle sem,
už máme být za lesem"
(Jošt, J.: Cviky zábavné Jednotažky. Praha: Fortuna, 2005, str. 38)
1. |
Popis hry „Koho svezeš motorkou":
Děti stojí v kruhu, jedno dítě stojí uprostřed, společně říkají říkanku:
„Přemýšlejte dobře,
nezapomenete snad,
kdopak je ten kamarád?"
Na konec říkanky, při slově kamarád, dítě, které stojí uprostřed v kruhu, se postaví před některé z dětí, jehož jméno děti vysloví. Hra pokračuje dál, děti zdůvodňují své rozhodnutí, např. Svezu Adama, protože mi pomohl uklízet kostky atd.
Využití motivace k rozvoji tvořivosti, procvičení pozornosti, postřehu, k podpoře experimentování:
„Táta včera na dvorku opravoval motorku.
Motorka mu nejela a potom se rozjela"
Kontrola myšlenkové mapy, důraz na spolupráci a vzájemnou pomoc dětí:
mo-tor-ka, dok-tor-ka, sil-ni-ce, sloup
ko-lo, ří-dít-ka, zr-cát-ko, šroub
4. |
Popis hry „Kdo má motorku?" - děti sedí v kruhu a bez mluvení si podávají model motorky. Uprostřed kruhu stojí dítě, které má zavřené oči a dle svého uvážení řekne stop. Při slově stop si děti již nepodávají model motorky. Dítě, které v daný moment drží motorku v ruce, se zeptá dítěte stojícího uprostřed: „Kdo má motorku?" Dítě, které má zavřené podle hlasu určuje toho, kdo mu otázku položil.
Dokončení započatých výtvarných činností, důraz na rozvíjení schopnosti všímat si druhého, vystavení prací, zhodnocení projektu.
Popis hry - jedno dítě jde za dveře, ostatní jsou v kruhu. Domluví se, kdo bude jejich velitelem. Ten pak předvádí různé pohyby a cviky, ostatní jej jen sledují očima a napodobují. Dítě, které bylo za dveřmi, je nyní ve třídě, pozoruje ostatní a snaží se určit, kdo je velitelem.
Bylo zajímavé sledovat, jak téma motorky zaujalo především chlapce, s jakou chutí se pouštěli do připravených činností, kde převládalo prožitkové učení. Děti se zdokonalily nejen v grafomotorických a poznávacích cvičeních, ale upevnily se vztahy mezi dětmi.
Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.
Článek nebyl prozatím komentován.
Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.
Článek není zařazen do žádného seriálu.