Domů > Odborné články > Základní vzdělávání > Zaokrouhlování na desítky
Odborný článek

Zaokrouhlování na desítky

29. 9. 2022 Základní vzdělávání
Autor
PaedDr. Štěpánka Vondrášková

Anotace

Žáci hravou formou zaokrouhlují přirozená čísla, provádí odhady a kontrolují výsledky svých rozhodnutí. Zažívají radost z úspěšného rozhodnutí. Zaokrouhlování na desítky se snaží pochopit dramatizací. Manipulují a experimentují se sebou jako s jednoduchým matematickým modelem v reálném kontextu. Manipulují s čísly na číselné ose.

Zaokrouhlování pomocí dramatizace příběhu:

Tři žáci (maminka, dítě, babička nebo i tatínek, dítě, dědeček) zdramatizují příběh na zaokrouhlování. Vyučující zakreslí na podlahu číselnou osu od 0 do 10. Na 0 je domov, kde je maminka nebo tatínek spolu s dítětem. K babičce nebo k dědečkovi je to 10 km. Babička nebo dědeček je na čísle 10.

Maminka vyšle dítě z domova k babičce. Dítě (pojmenujeme ho) je na 1. km.

Vyučující popisuje situaci: „Začíná se zatahovat obloha. Bude pršet.“ Zeptá se ostatních: „Kam to má dítě (pojmenuje ho) blíž? K babičce, nebo domů?“ Třída odpoví. Dítě se vrátí. Maminka vysílá opět dítě k babičce.

Dítě je na 2. km. Vyučující opět popisuje situaci: „Začíná se zatahovat obloha. Bude pršet.“ Zeptá se ostatních: „Kam to má dítě (pojmenuje ho) blíž? K babičce, nebo domů?“ Třída odpoví. Dítě se vrátí. Maminka vysílá opět dítě k babičce.

Dítě je na 3. km. Vyučující opět popisuje situaci: „Začíná se zatahovat obloha. Bude pršet.“ Zeptá se ostatních: „Kam to má dítě (pojmenuje ho) blíž? K babičce, nebo domů?“ Třída odpoví. Dítě se vrátí. Maminka vysílá opět dítě k babičce.

Dítě je na 4. km. Vyučující opět popisuje situaci: „Začíná se zatahovat obloha. Bude pršet.“ Zeptá se ostatních: „Kam to má dítě (pojmenuje ho) blíž? K babičce, nebo domů?“ Třída odpoví. Dítě se vrátí. Maminka vysílá opět dítě k babičce.

Dítě je na 5. km. Vyučující opět popisuje situaci: „Začíná se zatahovat obloha. Bude pršet.“ Zeptá se ostatních: „Kam to má dítě (pojmenuje ho) blíž? K babičce, nebo domů?“ Třída váhá. Dítě je uprostřed. Dochází k řízené diskuzi. Úkolem dítěte je dojít k babičce. Má to stejně daleko domů jako k babičce. Lepší je úkol splnit. Vydává se k babičce. Zmokne stejně.

Dítě je na 6. km. Vyučující opět popisuje situaci: „Začíná se zatahovat obloha. Bude pršet.“ Zeptá se ostatních: „Kam to má dítě (pojmenuje ho) blíž? K babičce, nebo domů?“ Třída odpoví. Dochází k závěru, že po 5. km je výhodnější dojít do cíle – k babičce nebo k dědečkovi. Čísla od 5 zaokrouhlujeme nahoru. K vyššímu číslu.

Autor díla: PaedDr. Štěpánka Vondrášková


Práce na interaktivní tabuli:

  1. Žáci zaokrouhlují dané číslo, které si vyberou na číselné ose mezi čísly 0 a 10, a své rozhodnutí zkontrolují dotykem.
  2. Žáci zaokrouhlují dané číslo, které si vyberou na číselné ose mezi čísly 10 a 20, a své rozhodnutí zkontrolují dotykem.
  3. Žáci zaokrouhlují dané číslo, které si vyberou na číselné ose mezi čísly 20 a 30. Na číselné ose nejsou zapsaná všechna čísla, své rozhodnutí zkontrolují dotykem.
  4. Žáci zaokrouhlují dané číslo, které si vyberou na číselné ose mezi čísly 30 a 40. Na číselné ose nejsou zapsaná všechna čísla, místo čísel jsou otazníky. Čísla, která tam mají být, řeknou a zaokrouhlí. Své rozhodnutí zkontrolují dotykem.
  5. Na číselné ose mezi čísly 40 a 50 jsou místo čísel písmena nebo ?. Je uvedeno pouze číslo uprostřed. Místo písmene nebo ? uvedou žáci dané číslo, které se nachází na číselné ose. Dané číslo zaokrouhlí a své rozhodnutí zkontrolují dotykem na dané písmeno, které se nachází v místě vybraného čísla.
  6. Na číselné ose mezi čísly 50 a 60 jsou místo čísel písmena. Je uvedeno pouze číslo uprostřed. Místo písmene uvedou žáci dané číslo, které se nachází na číselné ose. Dané číslo zaokrouhlí a své rozhodnutí zkontrolují dotykem na dané písmeno, které se nachází v místě vybraného čísla.
  7. Na číselné ose mezi čísly 60 a 70 jsou místo čísel písmena. Místo písmene uvedou žáci dané číslo, které se nachází na číselné ose. Dané číslo zaokrouhlí a své rozhodnutí zkontrolují dotykem na dané písmeno, které se nachází v místě vybraného čísla.
  8. Na číselné ose mezi čísly 70 a 90 jsou čísla, která žáci zaokrouhlí na desítky. Rozhodují se mezi desítkami 70, 80, 90. Dané číslo zaokrouhlí a své rozhodnutí zkontrolují dotykem na dané číslo.
  9. Na číselné ose mezi čísly 80 a 100 jsou čísla i písmena místo čísel. Místo písmene uvedou číslo, které má bát na číselné ose, a dané číslo zaokrouhlí. Své rozhodnutí zkontrolují dotykem.
  10. Zelené číslo zaokrouhlí na desítky a své rozhodnutí zkontrolují dotykem.
  11. Nyní žáci sami vyslovují čísla, vyvolají spolužáka a ten číslo zaokrouhlí. Ve vyslovování čísel a vyvolávání spolužáků se žáci prostřídají.
  12. V poslední fázi mohou žáci tvořit úlohy na zaokrouhlování na desítky.
  13. Pro zdatné:

Zelené číslo zaokrouhli na desítky v rozmezí celých čísel od 100 do 270, své rozhodnutí zkontroluj dotykem. Zkus napsat všechna přirozená čísla, která se zaokrouhlí na čísla, u kterých neskončilo žádné ze zaokrouhlených čísel.

120 – 115, 116, 117, 118, 119, 120, 121, 122, 123, 124

140 – 135, 136, 137, 138, 139, 140, 141, 142, 143, 144

190 – 185, 186, 187, 188, 189, 190, 191, 192, 193, 194

Žáci sami vymýšlí slovní úlohy na zaokrouhlování na desítky.

Soubory materiálu
Typ
 
Název
 
docx
203.13 kB
Dokument
Zaokrouhlování na desítky
pptx
223.63 kB
Prezentace
Zaokrouhlování na desítky – interaktivní tabule

Licence

Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.

Autor
PaedDr. Štěpánka Vondrášková

Hodnocení od recenzenta

Tým RVP.CZ
29. 9. 2022
Aktivita nabízí inspiraci pro propedeutiku zaokrouhlování realizovanou pohybem a dramatizací. Tento způsob vyvozování znalostí a dovedností je na 1. stupni žádoucí.

Hodnocení od uživatelů

Článek nebyl prozatím komentován.

Vaše hodnocení

Ohodnoťte hvězdičkami:

Váš komentář

Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.

Článek není zařazen do žádného seriálu.

Klíčové kompetence:

  • Základní vzdělávání
  • Kompetence k řešení problémů
  • ověřuje prakticky správnost řešení problémů a osvědčené postupy aplikuje při řešení obdobných nebo nových problémových situací, sleduje vlastní pokrok při zdolávání problémů