Domů > Odborné články > Základní vzdělávání > Zaokrouhlování na desítky
Odborný článek

Zaokrouhlování na desítky

29. 9. 2022 Základní vzdělávání
Autor
PaedDr. Štěpánka Vondrášková

Anotace

Žáci hravou formou zaokrouhlují přirozená čísla, provádí odhady a kontrolují výsledky svých rozhodnutí. Zažívají radost z úspěšného rozhodnutí. Zaokrouhlování na desítky se snaží pochopit dramatizací. Manipulují a experimentují se sebou jako s jednoduchým matematickým modelem v reálném kontextu. Manipulují s čísly na číselné ose.

Zaokrouhlování pomocí dramatizace příběhu:

Tři žáci (maminka, dítě, babička nebo i tatínek, dítě, dědeček) zdramatizují příběh na zaokrouhlování. Vyučující zakreslí na podlahu číselnou osu od 0 do 10. Na 0 je domov, kde je maminka nebo tatínek spolu s dítětem. K babičce nebo k dědečkovi je to 10 km. Babička nebo dědeček je na čísle 10.

Maminka vyšle dítě z domova k babičce. Dítě (pojmenujeme ho) je na 1. km.

Vyučující popisuje situaci: „Začíná se zatahovat obloha. Bude pršet.“ Zeptá se ostatních: „Kam to má dítě (pojmenuje ho) blíž? K babičce, nebo domů?“ Třída odpoví. Dítě se vrátí. Maminka vysílá opět dítě k babičce.

Dítě je na 2. km. Vyučující opět popisuje situaci: „Začíná se zatahovat obloha. Bude pršet.“ Zeptá se ostatních: „Kam to má dítě (pojmenuje ho) blíž? K babičce, nebo domů?“ Třída odpoví. Dítě se vrátí. Maminka vysílá opět dítě k babičce.

Dítě je na 3. km. Vyučující opět popisuje situaci: „Začíná se zatahovat obloha. Bude pršet.“ Zeptá se ostatních: „Kam to má dítě (pojmenuje ho) blíž? K babičce, nebo domů?“ Třída odpoví. Dítě se vrátí. Maminka vysílá opět dítě k babičce.

Dítě je na 4. km. Vyučující opět popisuje situaci: „Začíná se zatahovat obloha. Bude pršet.“ Zeptá se ostatních: „Kam to má dítě (pojmenuje ho) blíž? K babičce, nebo domů?“ Třída odpoví. Dítě se vrátí. Maminka vysílá opět dítě k babičce.

Dítě je na 5. km. Vyučující opět popisuje situaci: „Začíná se zatahovat obloha. Bude pršet.“ Zeptá se ostatních: „Kam to má dítě (pojmenuje ho) blíž? K babičce, nebo domů?“ Třída váhá. Dítě je uprostřed. Dochází k řízené diskuzi. Úkolem dítěte je dojít k babičce. Má to stejně daleko domů jako k babičce. Lepší je úkol splnit. Vydává se k babičce. Zmokne stejně.

Dítě je na 6. km. Vyučující opět popisuje situaci: „Začíná se zatahovat obloha. Bude pršet.“ Zeptá se ostatních: „Kam to má dítě (pojmenuje ho) blíž? K babičce, nebo domů?“ Třída odpoví. Dochází k závěru, že po 5. km je výhodnější dojít do cíle – k babičce nebo k dědečkovi. Čísla od 5 zaokrouhlujeme nahoru. K vyššímu číslu.

Autor díla: PaedDr. Štěpánka Vondrášková


Práce na interaktivní tabuli:

  1. Žáci zaokrouhlují dané číslo, které si vyberou na číselné ose mezi čísly 0 a 10, a své rozhodnutí zkontrolují dotykem.
  2. Žáci zaokrouhlují dané číslo, které si vyberou na číselné ose mezi čísly 10 a 20, a své rozhodnutí zkontrolují dotykem.
  3. Žáci zaokrouhlují dané číslo, které si vyberou na číselné ose mezi čísly 20 a 30. Na číselné ose nejsou zapsaná všechna čísla, své rozhodnutí zkontrolují dotykem.
  4. Žáci zaokrouhlují dané číslo, které si vyberou na číselné ose mezi čísly 30 a 40. Na číselné ose nejsou zapsaná všechna čísla, místo čísel jsou otazníky. Čísla, která tam mají být, řeknou a zaokrouhlí. Své rozhodnutí zkontrolují dotykem.
  5. Na číselné ose mezi čísly 40 a 50 jsou místo čísel písmena nebo ?. Je uvedeno pouze číslo uprostřed. Místo písmene nebo ? uvedou žáci dané číslo, které se nachází na číselné ose. Dané číslo zaokrouhlí a své rozhodnutí zkontrolují dotykem na dané písmeno, které se nachází v místě vybraného čísla.
  6. Na číselné ose mezi čísly 50 a 60 jsou místo čísel písmena. Je uvedeno pouze číslo uprostřed. Místo písmene uvedou žáci dané číslo, které se nachází na číselné ose. Dané číslo zaokrouhlí a své rozhodnutí zkontrolují dotykem na dané písmeno, které se nachází v místě vybraného čísla.
  7. Na číselné ose mezi čísly 60 a 70 jsou místo čísel písmena. Místo písmene uvedou žáci dané číslo, které se nachází na číselné ose. Dané číslo zaokrouhlí a své rozhodnutí zkontrolují dotykem na dané písmeno, které se nachází v místě vybraného čísla.
  8. Na číselné ose mezi čísly 70 a 90 jsou čísla, která žáci zaokrouhlí na desítky. Rozhodují se mezi desítkami 70, 80, 90. Dané číslo zaokrouhlí a své rozhodnutí zkontrolují dotykem na dané číslo.
  9. Na číselné ose mezi čísly 80 a 100 jsou čísla i písmena místo čísel. Místo písmene uvedou číslo, které má bát na číselné ose, a dané číslo zaokrouhlí. Své rozhodnutí zkontrolují dotykem.
  10. Zelené číslo zaokrouhlí na desítky a své rozhodnutí zkontrolují dotykem.
  11. Nyní žáci sami vyslovují čísla, vyvolají spolužáka a ten číslo zaokrouhlí. Ve vyslovování čísel a vyvolávání spolužáků se žáci prostřídají.
  12. V poslední fázi mohou žáci tvořit úlohy na zaokrouhlování na desítky.
  13. Pro zdatné:

Zelené číslo zaokrouhli na desítky v rozmezí celých čísel od 100 do 270, své rozhodnutí zkontroluj dotykem. Zkus napsat všechna přirozená čísla, která se zaokrouhlí na čísla, u kterých neskončilo žádné ze zaokrouhlených čísel.

120 – 115, 116, 117, 118, 119, 120, 121, 122, 123, 124

140 – 135, 136, 137, 138, 139, 140, 141, 142, 143, 144

190 – 185, 186, 187, 188, 189, 190, 191, 192, 193, 194

Žáci sami vymýšlí slovní úlohy na zaokrouhlování na desítky.

Soubory materiálu
Typ
 
Název
 
docx
203.13 kB
Dokument
Zaokrouhlování na desítky
pptx
223.63 kB
Prezentace
Zaokrouhlování na desítky – interaktivní tabule

Licence

Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.

Autor
PaedDr. Štěpánka Vondrášková

Hodnocení od recenzenta

Tým RVP.CZ
29. 9. 2022
Aktivita nabízí inspiraci pro propedeutiku zaokrouhlování realizovanou pohybem a dramatizací. Tento způsob vyvozování znalostí a dovedností je na 1. stupni žádoucí.

Hodnocení od uživatelů

Článek nebyl prozatím komentován.

Váš komentář

Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.

Článek není zařazen do žádného seriálu.

Klíčové kompetence:

  • Základní vzdělávání
  • Kompetence k řešení problémů
  • ověřuje prakticky správnost řešení problémů a osvědčené postupy aplikuje při řešení obdobných nebo nových problémových situací, sleduje vlastní pokrok při zdolávání problémů