Nádech–výdech: Tělesná výchova kooperuje s Člověkem a světem práce
(námět na propojení vzdělávacích oborů Tělesná výchova a Člověk a svět práce pro 2. stupeň ZŠ)
Vybrané vzdělávací obory připravují žáky na činnosti, jež se v budoucnu stávají nedílnou součástí jejich životů. Každý se potká s aktivním pohybem (ať už se jedná o chůzi, nebo běh) a každého někdy potká kutilský úkol, jako je dotažení šroubku nebo výměna žárovky. Co ale teprve, když musím při výměně žárovky stát na židli nebo žebříku? Co když při utahování šroubku musím vzít šroubovák i do své nedominantní ruky? V takových chvílích by měly nastoupit základní pracovní a pohybové dovednosti, kterým se žák učí nejenom ve škole. A propojení oborů je na světě.
Výsledkem propojení sledovaných oborů v kurikulárních dokumentech i následné výuce by měl být jedinec, který má fyzickou a psychickou průpravu k výkonu zadaného pracovního úkonu bez větších problémů. Člověk, jenž si poradí s podmínkami, které po něm vyžadují nejenom znalost základních pracovních dovedností, ale také základní fyzickou vybavenost a zdatnost. Konkrétně se jedná o zacházení s nástroji, pomůckami, nářadím, dále potom o prevenci a korekci jednostranného zatížení a svalových dysbalancí či zapojení jemné motoriky a fyzické zdatnosti.
Konkrétní námět na učební činnost žáka ve vyučovacích předmětech
Závod s trochou zručnosti
Výchozí vzdělávací obor: Tělesná výchova; Člověk a svět práce
Období: 2. stupeň ZŠ
Tematický okruh: Činnosti ovlivňující zdraví, Činnosti ovlivňující úroveň pohybových dovedností, Činnosti podporující pohybové učení; Práce s technickými materiály, Provoz a údržba domácnosti
Vazba na očekávaný výstup RVP ZV:
Klíčová kompetence:
Kompetence pracovní
Popis učební činnosti
Manuální práce, zručnost, fyzická připravenost a koordinace pohybu patří neodmyslitelně k sobě, byť si to někdy přiznáme až ve chvíli, kdy se nedaří vyměnit žárovku nebo zatlouct hřebík. Motivací této aktivity byla zkušenost jednoho z autorů nejen při práci v domácnosti, ale i v zaměstnání.
Aktivita Závod s trochou zručnosti probíhá ve výuce tělesné výchovy. Cílem aktivity je zprostředkovat žákovi situaci, při které využívá své schopnosti a dovednosti získané při výuce obou předmětů. Z pohledu oboru Tělesná výchova jde o motorickou a fyzickou vybavenost, z pohledu oboru Člověk a svět práce [1] o manuální zručnost, práci s pracovními nástroji apod. Žák je díky simulaci situací z běžného života v kombinaci s pohybovou aktivitou veden k vnímání vzájemného vlivu dílčích činností na průběh a výsledek práce.
Námět pro obsah aktivity se opírá o učivo zmiňovaných oborů:
Část 1 – kondiční a koordinační příprava
Aktivita je rozdělena do dvou částí. Žáci nejprve absolvují přípravnou část v první hodině tělesné výchovy a v hodině následné proběhne závod a shrnutí celé aktivity, viz popis dále.
Učitel si pro žáky připraví výuku zaměřenou na:
Důležité je v této fázi aktivity propojení výše popsaných bodů do jednoho cvičení / jedné soutěže. Takovéto propojení je žákovou přípravou na závod, připravuje ho po stránce fyzické, koordinační apod.
Učitel ve shodě s věkem žáků připraví výuku, např.: koordinační schopnosti a dovednosti (házení míčem za běhu, překážková dráha, střelba míčem z jedné nohy, chůze po obrácené lavičce), cvičení na spolupráci mozkových hemisfér a laterality (trefování cíle míčkem nedominantní rukou, dřepy na nedominantní noze), fyzická vybavenost a všestrannost (kruhový trénink), kombinace (fyzické zatížení ve formě překážkové dráhy s trefováním cíle míčkem nedominantní rukou, střelba na koš míčem nedominantní rukou ze stoje na jedné noze).
Část 2 – závody a zpětná vazba
Druhá část probíhá ve výuce tělesné výchovy formou soutěžního štafetového závodu. Žáci jsou rozděleni do družstev, v nichž ve dvojicích absolvují závod, který obsahuje část zaměřenou na fyzickou zátěž (překážková dráha, …), a zároveň jsou do závodu zařazeny technické úkoly. Zadání vychází z možností školního sportoviště (tělocvična, školní hřiště), např. mohou žáci:
Výsledkem každého družstva je součet časů všech jeho dvojic. I když je během závodu pozornost žáků orientovaná zejména na soutěžní prvek (vyhlášení vítězné skupiny, sdělení nejrychlejšího času), hlavním cílem aktivity zůstává uvědomění faktického propojení dílčích činností. K takovému uvědomění napomáhá závěrečná reflexe, která probíhá po skončení závodu.
Učitel vyzve žáky, aby se zamysleli, proč byla podle nich aktivita složená právě ze dvou různých typů činností, které se během závodu propojily. Případně přidává návodné otázky: Plnili jste někdy podobné úkony? Měli jste pro ně vždy ideální podmínky (klid, dostatek prostoru a času, bez další fyzické námahy)? Jak mohou okolní podmínky takovou pracovní činnosti nebo její výsledek ovlivnit? Souvisí s výkonem podobných úkolů fyzický stav (obratnost, jemná motorika, kondiční schopnosti) jedince? Proč?
Zároveň vede zpětná vazba žáky ke zřetelnému pochopení přesahu učiva do běžného života. Učitel dle zvážení přidává své zkušenosti, čímž žákům připomene, že fyzická připravenost, šikovnost a další dovednosti člověka jsou potřeba, aby mohl bez problémů plnit zadané pracovní úkoly a případně reagovat na náročnější pracovní podmínky či improvizovat.
Námět pro inovaci
Aktivitu je možné rozšířit i do výuky člověk a svět práce. Dohodnou-li se učitelé obou předmětů, může po první hodině tělesné výchovy následovat průprava pracovních činností a dovedností v předmětu člověk a svět práce, a až na ni bude navazovat závod.
Stěžejní je, aby se se dané učivo dalo kombinovat s pohybovými motorickými aktivitami z předcházející hodiny tělesné výchovy. Příklady činností jsou práce s nástroji (zatloukání hřebíků, šroubování, …), práce v domácnosti (výměna žárovky, …) a trénink jemné motoriky (motorika prstů a dalších drobných svalů, manipulační schopnosti žáka; jedná se především o pohyby záměrné a reflexní; např. zapínání knoflíků, zamykání, odemykání.
[1] V článku pracujeme s názvem vzdělávací oblasti/oboru i na úrovni vyučovacího předmětu z důvodu různých pojmenování takového vyučovacího předmětu ve školách (např. praktické činnosti, pracovní činnosti).
[2] Činnosti na rozvíjení jemné motoriky. Více na: http://www.grafomotorika.eu/cinnosti-rozvijejici-jemnou-motoriku/
[3] Jemná motorika a lateralita. Více na: https://is.muni.cz/do/rect/el/estud/pedf/js14/grafomot/web/pages/02-02-motorika.html#lateralita
Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.
Článek nebyl prozatím komentován.
Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.
Tento článek je zařazen do seriálu Nádech–výdech.
Ostatní články seriálu: