On-line výuková lekce se zaměřuje na badatelsky orientované vyučování a rozvoj čtenářské gramotnosti žáků při práci s lineárním textem a videem. Uplatňují se při ní různé výukové metody jako je badatelská výuka, brainstorming, samostatné čtení textu a zápis žákům nesrozumitelných slov. Důraz se klade na pokrok v učení žáků s využitím badatelství – stanovování hypotézy k výzkumné otázce, aktivní učení žáků a ověření vlastní hypotézy žáků s následnou diskuzí s oporou o učitelem položené otázky. Výuková lekce je popsána ve třífázovém modelu učení (E-U-R).
Z hlediska předchozích znalostí žáků je důležitá alespoň základní znalost k tématu ropa, na kterou je možné v badatelské hodině navázat. Důležitá je také základní znalost různých genetických typů hornin a procesů jejich vzniku – horniny usazené, vyvřelé a přeměněné.
Cíle:
Popis lekce:
Fáze evokace
Co už víme o ropě? (Word Cloud v aplikaci Mentimeter)
Autoři díla: Žáci ZŠ Kunratice |
Kde myslíte, že ropa vzniká? (Výzkumná otázka). Žáci si pročtou tři tvrzení o výskytu ropy a označí pro ně nejbližší tvrzení ve FORMS:
Autor díla: Žáci ZŠ Kunratice |
Fáze uvědomění
Četba textu – upravený text z knihy Nejistý plamen. Průvodce ropným světem – Václav Cílek a Martin Kašík (upravený txt v příloze).
Promítnutý pokus – Cukr, písek a ropa
Otázky, které nás k pokusu mohou napadat:
Fáze reflexe
Návrat k tvrzení o ropě – na základě přečteného textu a pozorovaného pokusu žáci objasní, které tvrzení (hypotéza) je pravdivé.
Jak se žákům pracovalo s textem? Co bylo obtížné a jak toto překonat?
Zkušenost s realizací výukové lekce
Lekci jsme s žáky realizovali v párové výuce. Výhodou bylo, že jeden z nás se mohl více věnovat technickému zajištění výuky (zajištění on-line nástrojů), zatímco druhý se více soustředil na interakci s žáky a vedení hodiny. S využitím on-line nástrojů se podařilo zapojit všechny žáky do úvodního brainstormingu a do označení vlastní domněnky k výskytu ropy. Problematické bylo samotné zapojení všech žáků do práce s textem a do odpovídání na závěrečné otázky k přirovnání demonstrovaného pokusu ke skutečné ropě. Tento problém částečně spatřujeme v samotné formě on-line výuky, která v době realizace lekce trvala poměrně dlouhou dobu. Zpětnou vazbu o učení žáků je možné získat zařazením „propustky“, ve které žáci odpoví na část otázek, které jsme pokládali při společné diskuzi v závěru lekce.
Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.
Článek nebyl prozatím komentován.
Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.
Článek není zařazen do žádného seriálu.